Welke waarde kan een online marketing bureau bieden voor jouw bedrijf?

Wil je meer investeren in online marketing voor jouw bedrijf en overweeg je hierbij een bureau in te huren? In dit blogartikel heb ik alle voor- en nadelen op een rijtje gezet om jou te helpen bij het maken van deze keuze!

Online marketing bureau

Wat doet een Online marketing bureau precies?

Een marketing bureau is een bedrijf dat zich specialiseert in het helpen van het promoten van bedrijven en organisaties. Een online marketing bureau, het woord zegt het al, specialiseert zich nog verder tot de promotie op het internet. Een online marketing bureau speelt in op de behoefte en verwachtingen van de doelgroep. In de afgelopen jaren is veel in ons leven naar de digitale wereld gesprongen zo ook de traditionele marketing. Online content wordt op een andere wijze opgenomen en ervaren. Virale marketing is bijvoorbeeld de opvolger van de traditionele mond op mond reclame. Influencers zijn van alle tijden maar is de laatste jaren een echte term geworden.  Er zijn veel practice studies die bewijzen dat een slimme campagne grote gevolgen kan hebben voor jou bedrijf!

De voordelen van online marketing uitbesteden 

Er zijn flink wat voordelen als het gaat om het uitbesteden van online marketing. Dat er zoveel succesvolle online marketing bureaus zijn bewijst dat je niet de enige bent die na heeft gedacht over deze vraag? Hieronder zijn de belangrijkste voordelen van online marketing beschreven.

Online marketing is meer dan een ding

Online marketing bestaat uit veel verschillende vakgebieden. Onder andere heb je Google Ads, social media marketing, e-mailmarketing, affiliatie marketing en nog veel meer! Specialisten onderscheiden zich op deze vakgebieden. Kosten kunnen dus aardig oplopen op het moment dat je voor al deze disciplines specialisten moet aannemen. Bij elk vakgebied komen veel taken kijken wil je dit optimaal benutten, een allround marketeer kan dit niet in ze eentje oppakken. Een marketingbureau kan in dit geval voordeliger zijn als je een aantal uur per maand per vakgebied uitbesteed.

Complexiteit

Voor iemand die zich niet alledaags bezighoud met online marketing is dit misschien niet direct duidelijk, maar online marketing is niet eenvoudig. Er is zoals ik net heb benoemd, vakkennis vereist. Wanneer is een campagne goed? Het opzetten van campagnes op verschillende social media kanalen is voor iedereen heel eenvoudig, maar wanneer is de campagne effectief en behaal je gestelde doelen? Je moet weten aan welke knoppen je moet draaien om de investering optimaal te benutten. Consistentie is essentieel, eens een ad aanmaken en deze niet optimaliseren kost vele geld zonder dat het effectief is. De moeite van de investering om dit uit te besteden aan een bureau met experts is dan echt de moeite waard.

Tijd kost geld

Tijd kan je maar een keer inzetten. Je ziet in een team regelmatig dat marketing taken als extra bij een medewerker zijn takenpakket wordt toegevoegd. Wil de medewerker het goed doen en verliest tijd voor zijn kerntaken of wordt het halfslachtig uitgevoerd omdat de medewerker geen tijd heeft om zich hierin te verdiepen. Op het moment dat je online marketing uitbesteed bespaar je tijd en.. geld! Daarnaast weet je dat de bureaus beschikken van kennis over huidige ontwikkelingen van marketingexperts.

Uitbesteden maar eigen controle houden

Vaak zijn bedrijven bang de regie te verliezen op het moment dat je kiest om de online marketing uit te besteden. Tegenwoordig zijn veel grote bureaus heel flexibel. Je hebt volledige controle over het budget en kan precies kiezen wanneer en hoeveel uur je wilt laten inzetten door de specialisten. Je kan duidelijke afspraken maken wat je juist wel of niet wilt en kan dagelijks contact houden met de contactpersonen van de organisatie.

Onafhankelijke adviseur

De specialisten zijn niet al jaren werkzaam binnen de organisatie en aan de gang met het product. Ze hebben nieuwe kijk op de huidige situatie en kunnen met hun expertise nieuwe inzichten brengen. Ze zijn niet afhankelijk en geven een kritische blik op de huidige situatie en komen met concrete feedback met een passende oplossing en een plan. Dit kan je snel een stuk verder brengen.

Welke nadelen brengt het uitbesteden van online marketing met zich mee?

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Toch? Ook het uitbesteden van jou online marketing kan wat nadelen met zich mee brengen. Hieronder staan de belangrijkste nadelen opgesomd om inzichtelijk te krijgen of een online marketing bureau bij jouw situatie past.

Ervaring en kennis binnen eigen organisatie

Fijn al die specialisten van het online marketing bureau, maar dat betekend dat er binnen de organisatie geen kennis wordt opgebouwd over het desbetreffende onderwerp. Online marketing is heel complex. Wie toetst of de keuzes van deze specialisten de juiste zijn?

Betrokkenheid tussen de organisatie/product en online marketing bureau

Iemand die aanwezig is binnen de organisatie en betrokken is bij de alledaagse zaken zal eerder een gevoel ontwikkelen voor het desbetreffende product en de cultuur die heerst binnen het bedrijf. Met een online marketing bureau valt dit niet zo snel te realiseren. Het is goed om na te gaan hoe belangrijk die betrokkenheid is voor jou bedrijf/product. Dit kan namelijk gevolgen hebben in hoeverre een boodschap overkomt.

Kosten kunnen hoog oplopen bij uitbesteding van online marketing

Er zijn veel bureaus met allemaal verschillende prijsconstructies. Daarom kan het zomaar zo zijn dat aan het einde van een project de kosten opeens hoog uitvallen. De resultaten moeten in balans staan met de gemaakte investering, achteraf zal pas blijken of dit het geval is.

Conclusie

Elke organisatie en ieder product of project is uniek. Eenduidig antwoord geven op de vraag of je online marketing moet uitbesteden is er niet. Een online marketing bureau is voor veel bedrijven een passende oplossing. Het brengt veel voordelen met zich mee. De meeste nadelen zijn te tackelen door een goede voorbereiding en duidelijke afspraken en communicatie. Hierdoor kan je met grondige research online marketing zorgeloos uitbesteden. Ga na of het bureau affiniteit heeft met jou dienst/product, welke case studies hebben tot welk resultaat geleid? Bieden ze uitgebreide rapportages en hoe en wanneer houden ze je op de hoogte? En het allerbelangrijkste, wat zegt je gevoel? Wil je verder sparren om de keuze voor een online marketing bureau nog makkelijker te maken? Neem contact met ons op! http://Digitalgrowth-almere.nl

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.