Heb jij in de fashion wereld gehoord van affiliate marketing?

Afbeelding 2: Influencer in opdracht. Fashion affiliatie marketing
Afbeelding 1: Influencer in opdracht. Fashion affiliatie marketing
Afbeelding 1: Influencer in opdracht. Fashion affiliatie marketing

De kans is vrij groot van wel! En als dat niet zo is, dan zit je op dit moment een stuk te lezen dat een nieuwe wereld voor je zal openen. In dit stuk vertel ik je meer over hoe jij als jonge ondernemer je voordeel kan halen uit affiliate marketing in de fashion industrie.

Waarom affiliate marketing inzetten in de mode wereld?

Een aantal jaar geleden was ik begonnen met het ontwerpen van eigen kleding. Dit deed ik tijdens mijn mode opleiding en had een aantal exemplaren klaar staan. Wat mij niet werd bijgebracht vanuit school, is hoe ik mijn ontwerpen het best bij mijn publiek onder de aandacht kon krijgen. Een zak met geld had ik niet om mijn merk te promoten en op die manier heb ik mijn droom aan mij voorbij laten gaan. Ik heb toen besloten om een communicatie opleiding te volgen en de term ‘affiliate marketing’ kwam toen al snel aan de orde.

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij een partner (affiliate) wordt beloond voor het genereren van verkopen of leads. In de fashion wereld kan je affiliate marketing dan ook erg mooi toepassen. Dit kan op verschillende manieren en het mooie van affliliate marketing is dat beide partijen er voordeel uit halen.

In de fashion wereld affiliate marketing inzetten om je merk te promoten

Als voormalig jonge ontwerper heb ik mezelf vaak afgevraagd hoe ik mijn merk het best zou kunnen promoten. Begin jaren 90 was de modewereld namelijk heel anders als dat het vandaag de dag is. Vroeger promootten bekende artiesten bijvoorbeeld je kleding door die op belangrijke momenten te dragen. Tegenwoordig willen ze eerst weten hoeveel je ze gaat betalen om op de eerst rij van je modeshow te zitten nadat je ze een uitnodiging hebt gestuurd. Als jonge ondernemer die maar een beperkt potje heeft werkt dat natuurlijk niet. Maar wat werkt dan wel?

Affliliate marketing wordt in de modewereld vaak ingezet in de vorm van een blog of social media post. Blogposts worden voornamelijk vorm gegeven met een aantal foto’s van hun nieuwe aanwist en wat zij ervan vinden. Dit komt vaak voor in vorm van een top/ verlanglijst van bepaalde producten, favoriete item lijsten en seizoens gebonden blogposts. Vandaag de dag is een affiliate post op social media vanuit een aspirerend persoon het meest trending. Influencers spelen hier een grote rol in. Influencers hebben vaak een aanhang aan volgers die sneller aannemen wat zij naar buiten brengen. Omdat het zo een belangrijk punt is, gaan we er verder in het stuk nog dieper op in.

Affiliate marketing inzetten in de vorm van reviews vanuit influencers

Influencers kun je vandaag de dag niet meer missen. Je hebt verschillende soorten influencers, de een op het gebied van eten, de ander weer in auto’s. Ook in de modewereld zijn ze niet meer te missen. Hoewel je er als jonge ondernemer wellicht niet gelijk bij stil staat, is dit een kansgevende ontwikkeling die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

Affiliate marketing inzetten in de vorn van reviews vanuit influencers, kost veel minder geld dan wanneer je er hele grote namen voor zou betalen. Dit is ook niet zo gek kijkend naar de vijfde gedragsprincipe van Cialdini dat gaat over ‘social proof’. Dit principe gaat over de sociale bewijkskracht en de drang die wij als mensen dan voelen. Hierin telt de mening van een ander zwaar mee in ons besluitvormingsproces. Je kan je voorstellen dat wanneer een persoon waar jij tegenopkijkt met een bepaald kledingstuk loopt en hier trots op is, jij dat ook graag zou willen hebben omdat je opkijkt naar die persoon. Het inzetten van affiliate marketing in de vorm van reviews vanuit influencers is dan ook een waardevol gegeven binnen het besluitvormingsporces.

Een bedrijf die hier mooi gebruik van maakt is Nelly.com. Zij doen dit op twee verschillende manieren. Namelijk een infuencer met zeer groot bereik die betaald krijgt voor het regulier plaatsen van content. Op afbeelding één is te zien dat Martine Lunde een post op Instagram heeft geplaatst waarin zij kleding voor Nelly.com promoot. Zij is een fashion en lifestyle influencer met ruim 268 duizend volgers. Op afbeelding twee is te zien dat Anna Edwin een post plaatst waarin zij haar prachtige jurk laat zien met als bijschrift een kortingscode die haar volgers kunnen gebruiken bij bij hun aankoop van Nelly.com. Dit is een opdracht model waarin de affiliate wordt betaald voor elke aankoop die via hen wordt gedaan. Het tweede voorbeeld behoort ook wel tot de zogehete ‘no cure no pay’ methode. Dit is erg aantrekkelijk omdat je een affiliate pas betaald wanneer hij/zij ook daadwerkelijk een aankoop voor je heeft opgeleverd.

Naamsbekendheid vergroten via social media met behulp van een affiliate

Naast dat affiliate marketing een mooi verdien model is waar beide partijen profiteren en het een vrij laag drempelige manier is om verkopen te realiseren, helpt het ook mooi mee in de naamsbekendheid. Ook dit slaat weer op het principe van Cialdini betreft social proof. De kans dat de aanhang van een bekend persoon jouw merk gaat volgen is vrij groot als die persoon jou aanprijst.

Je naamsbekendheid vergroten via social media met behulp van een affiliate kan een opzichzelf staand verdien model zijn. Een manier dat vaak in de praktijk wordt toegepast, is dan dat de affiliate een social media post plaatst met een item die zij kunnen winnen als zij bijvoorbeeld drie personen taggen in hun bericht en de partner van de affiliate volgen. Dit is als opkomend mode merk erg aantrekkelijk. Hierin wordt de affiliate betaald naar het aantal nieuwe volgens dat die persoon voor jou oplevert. Het verhogen van je naamsbekendheid via een socialmedia post met behulp van een affiliate is een mooi en eerlijke verdien model waar wederom beide partijen van profiteren.

Nu we weten hoe de de online marketing wereld mooie deuren heeft geopend voor de jonge ondernemers en zij elkaar kunnen helpen in het bouwen van een succesvol netwerk. Kan ik dit stuk alleen nog maar eindigen met de volgende vraag. Wanneer kom jij jouw succes verhaal op mijn pagina delen?

Afbeelding 2: Influencer in opdracht. Fashion affiliatie marketing
Afbeelding 2: Influencer in opdracht. Fashion affiliatie marketing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.