Hoe effectief is TikTok als marketingmiddel voor bedrijven?

TikTok is een populaire sociale media-app waarmee gebruikers korte, creatieve videoclips kunnen maken en delen. Het is een snelle en eenvoudige manier om je publiek te bereiken en je merk te versterken. Door creatieve video’s te maken en te delen kun je eenvoudig jouw publiek bereiken en je merk vergroten. Ook is TikTok een ideale en goedkope manier om in te zetten als marketingtool. In dit artikel komt aanbod waarom TikTok effectief is als marketingmiddel en hoe je TikTok effectief kan inzetten als marketingmiddel.

TikTok in cijfers

Om in perspectief te brengen hoe krachtig TikTok is en hoe handig het is voor jouw bedrijf hebben wij een overzicht gemaakt met de belangrijke statistieken over TikTok.

  • Ongeveer 1 miljard gebruikers per maand in 2022TikTok als marketingmiddel
  • Meer dan 3 miljard keer gedownload
  • De gemiddelde gebruiker opent TikTok 19x per dag
  • Hoogste social media engagement rate per post
  • Gebruikers zitten ongeveer 52 minuten per dag op TikTok.

Waarom is TikTok als marketingmiddel effectief voor jouw bedrijf?

Hoewel TikTok veel wordt gebruikt als een simpele applicatie voor vermaak is het net zo krachtig als marketingtool. Naast het laten zien van verschillende trends, leuke dansjes en handige tips is het tegenwoordig een van de belangrijkste marketingmiddelen.

TikTok kan eenvoudig gebruikt worden om promotievideo’s te maken over het product dat jij verkoopt. Via Tiktok is het mogelijk om veel interactie te krijgen met jouw video’s. Dit komt door het algoritme van TikTok. TikTok pakt het namelijk anders aan dan andere sociale media platformen TikTok kijkt niet naar het succes van een eerdere video of het aantal volgers die een gebruiker heeft. TikTok kijkt eerst naar interactie en hashtags, hoe meer views een video heeft hoe beter de video het uiteindelijk doet. Een video op TikTok heeft daarom een grotere kans op slagen. Verwijder daarom geen video’s die niet goed presteren omdat deze video’s nog kans hebben op veel views weken na het plaatsen.

Kortom het plaatsen van video’s op Tiktok zorgt voor veel interactie met potentiële kopers. Waardoor jouw product of bedrijf meer naamsbekendheid genereert.

Hoe kun je TikTok als marketingmiddel inzetten?

Er zijn verschillende manieren om Tiktok als marketingmiddel in te zetten. Een van de belangrijkste manieren is influencer marketing. Een influencer is iemand met een grote online aanwezigheid die gebruikt wordt om producten of merken te promoten. Ze hebben vaak een groot aantal volgers op social media en werken meestal samen met bedrijven door middel van betaalde reclames. Deze reclames worden gepost op de kanalen van de influencer in dit geval TikTok. Een influencer kan ook een expert zijn in een bepaald onderwerp en onderwerpen delen om hun volgers te helpen bij het maken van bewuste keuzes en het verwerven van kennis. Maar waarom is influencer marketing tegenwoordig nou zo belangrijk en hoe gebruiken bedrijven dit op TikTok?

Influencer marketing

Influencer marketing is een belangrijk en krachtig marketingmiddel om naamsbekendheid op te bouwen. Het gebruik van een influencer zorgt voor vertrouwen bij de potentiële klant waardoor de drempel tot conversie wordt verlaagd. Ook hebben influencers vaak een volgersgroep die geïnteresseerd zijn in de aanbevelingen en advies die een influencer geeft bij het promoten vanInfluencer marketing een product.

Door het gebruik van influencers is het voor bedrijven makkelijk om op deze manier diensten, producten of hun merk te promoten aan een doelgroep die al geïnteresseerd is in een soortgelijk product of dienst. Bovendien is het een van de effectiefste manier om meer naamsbekendheid, betrokkenheid en een positief imago te genereren.

De K.I.S.S methode en de trends

Een andere manier is de K.I.S.S methode, de kiss methode betekent keep it short and simple. Deze techniek is zeker van belang bij een TikTok video. Een TikTok video kan maximaal 60 seconden duren. Het is daarom van belang om de aandacht van de kijker in belang te houden en de boodschap van de video duidelijk en interessant over te laten komen.

Ook is het inspelen op trends een effectieve manier om veel interactie te genereren met een video op TikTok. Op de ‘’Foryou’’ pagina staan video’s met trending hashtags en met een trending geluid. Onderzoek welke video’s de beste interactie hebben en combineer deze trend met een TikTok idee voor jouw bedrijf. Deze trending hashtags en geluiden resulteren in meer interacties dit komt doordat de TikTok gebruikers dit geluid of concept van de video al herkennen, uiteindelijk blijven de gebruikers de video bekijken omdat dit herinneringen oproept.

Het doel van TikTok blijft het vermaken van de gebruikers, speel hier daarom ook op in met jouw promotie TikToks.

Adverteren op TikTok

Tegenwoordig kun je ook adverteren op TikTok, TikTok heeft een apart platform gemaakt genaamd TikTok for business. Dit is het adverteerplatform van TikTok, met dit platform helpt TikTok bedrijven om hun merk of producten te promoten. Dit platform biedt bedrijven de mogelijkheid om effectieve en creatieve advertenties te maken. Met behulp van TikTok for business zullen de advertenties optimaal zijn voor de groei van het desbetreffende account. Er is ook een mogelijkheid om de analytics van de video’s in te zien en daarbij een beter inzicht creëren in de doelgroep. Met deze mogelijkheid heeft de gebruiken een beter beeld van de doelgroep en kan zo beter inspelen op de behoeften van de potentiële klant. TikTok for business helpt bedrijven om waarde te halen uit de investering die ze doen in de advertenties.

De voordelen van TikTok for business

TikTok for business is een enorm goed hulpmiddel om jouw advertenties te optimaliseren en zo de meeste leads te genereren voor jouw bedrijf. Maar waarom nou adverteren op TikTok? Dit is een vraag die vele van jullie vast zullen stellen daarom heb ik hier een aantal voordelen op een rij gezet waarom je zou moeten adverteren op TIkTok:

  • TikTok heeft een samenwerking met Shopify om kopen via het sociale mediakanaal gebruikersvriendelijker te maken. Door deze samenwerking kan Shopify ook automatisch bestellingen uit de advertenties meten.

 

  • Er zijn lage advertentiekosten op TikTok. Dit komt doordat er weinig concurrentie is wat resulteert in het verlagen van de advertentiekosten.
  • Gebruikers hebben geen account nodig om gebruik te kunnen maken van TikTok, dit resulteert in een lage toetrdingsdrempel om TikTok te gebruiken. Het is voor iedereen toegankelijk.
  • Het algoritme van TIktok is enorm goed. TIkTok zegt dat 49% van de gerichte TikTok gebruikers die een advertentie hebben gezien het product kopen.

Kortom het adverteren op Tiktok heeft enorme voordelen, om voor jouw bedrijf zo veel mogelijk leads te genereren is adverteren op TikTok een uitstekend middel om mee te beginnen.

Conclusie:

In dit artikel is vaak aanbod gekomen waarom TikTok als marketingmiddel ideaal is om te gebruiken voor bedrijven. TikTok biedt als marketingmiddel enorm veel effectieve manieren aan om je bedrijf een boost te geven op naamsbekendheid, leads en om je producten of dienst te promoten. Met gebruik van de informatie die wordt vrijgegeven in deze blog kan jij effectief TikTok gebruiken als marketingmiddel. TikTok is momenteel een van de populairste applicaties en is TikTok een van de snelst groeiende sociale media-applicatie, met een groot vooruitzicht in de toekomst. Wacht dus niet en begin snel met TikTok in te zetten als marketingmiddel voor jouw bedrijf! Klik Hier en maak je eigen TIkTok kanaal aan voor jouw bedrijf!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.