Social media voor jouw makelaardij

Verkoop makelaardij

Wat kan social media(marketing) betekenen voor jouw makelaardij?

Social media: wie gebruikt het tegenwoordig niet? In totaal zijn 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere social mediakanalen. Gemiddeld besteden we met zijn allen zo’n 107 minuten per persoon per dag aan deze kanalen. Ook veel bedrijven weten dat social media in trek is en maken uitbundig en succesvol gebruik van de advertentieopties op de kanalen. Social media is niet meer weg te denken als marketingkanaal. Zo ook makelaars. Maar wat kan social media nou betekenen voor jouw makelaardij? Om antwoord te geven op die vraag zullen we de volgende onderwerpen bespreken:

  1. Waarom social media gebruiken als makelaar?
  2. Welke social mediakanalen kan ik als makelaar gebruiken?
  3. Veel gemaakte fouten op social media door makelaars
  4. Stappenplan tot een succesvolle social mediastrategie

Waarom social media gebruiken als makelaardij?

Naast de sociale functie van social media, werken de kanalen ook als een online etalage, het zorgt ervoor dat je gezien wordt en dat mensen kunnen zien wie je bent en wat je aanbiedt. Een groot voordeel is dat het maken/hebben van een account helemaal gratis is. Het is daarnaast een mooie plek om een band op te bouwen met je (potentiële) klanten en contact met ze te houden. Je kunt gemakkelijk connecties leggen en met elkaar communiceren op afstand. De communicatie met (potentiële) volgers kun je bevorderen door mensen mee te laten denken en vragen te stellen.

Een ander pluspunt van social media is dat de resultaten meetbaar zijn. Er zijn van elk bericht en van elke advertentie uitgebreide statistieken te zien. Hiermee kun je zien of de content die je plaatst bij jouw doelgroep aanslaat of juist niet. Waar nodig kun je de content dan aanpassen en op die manier kun je content maken die nog beter op je doelgroep aansluit. Daarnaast kan er heel gericht op een bepaalde doelgroep geadverteerd worden. Dit kan niet alleen op demografische gegevens, maar ook op mensen die bijvoorbeeld nog niet geconverteerd hebben, maar wel de website of geplaatste video tot een bepaald aantal seconden al hebben bekeken. Kortom: er kan dus gemakkelijk gebruik worden gemaakt van remarketing.

Als makelaardij kun je goed gebruik maken van deze pluspunten van social media. Zoek uit wie je doelgroep is en pas hier je strategie op aan (je content, je account, je manier van communiceren, enzovoorts). Door te blijven communiceren met je doelgroep via social mediakanalen, bouw je een band op met je (potentiële) klanten, waardoor zij uiteindelijk bij je terugkomen of juist voor het eerst bij jou komen als ze bijvoorbeeld een huis willen (ver)kopen; door de opgebouwde band hebben ze het vertrouwde gevoel dat ze je kennen. Misschien zullen ze je zelfs wel zullen aanbevelen bij vrienden, familie of kennissen door de band die je hebt opgebouwd. Als makelaar kun je door middel van social media ook nog een extra dienst aanbieden. Je kunt het huis van je klanten bijvoorbeeld extra online promoten op de social mediakanalen en daar een extra tarief voor rekenen.

verkocht makelaardij

Welke social mediakanalen kan ik als makelaardij gebruiken?

Je vraagt je nu vast af welke kanalen nou belangrijk zijn voor makelaars! De belangrijkste kanalen voor makelaars zijn op dit moment Facebook en Instagram.

Facebook

Facebook is ondanks de dalende cijfers nog steeds een belangrijk kanaal met een enorm groot bereik. Het heeft handige functies om de interactie met klanten te onderhouden. De gemiddelde leeftijd van actieve Facebookgebruikers is de laatste jaren omhooggegaan. Jongeren kiezen tegenwoordig voor andere social mediakanalen, zoals Instagram en TikTok.

Instagram

Instagram is een heel visueel kanaal dat om video’s en foto’s draait. Een mooie kans om prachtige foto’s en video’s van de woningen te laten zien. Het kanaal is erg populair onder ‘millenials’ (zijn momenteel tussen de 26 en 41 jaar). Dit is een steeds actiever wordende groep binnen de woningmarkt en dus een goede doelgroep.

Andere mogelijke kanalen

Een erg groeiend populair kanaal is TikTok. Dit is een kanaal waar korte video’s worden gedeeld. Het wordt steeds populairder, maar de doelgroep die nu veel op dit kanaal aanwezig is, is vaak nog te jong om een woning te kopen. Momenteel is dit kanaal dus niet zo belangrijk als Facebook of Instagram waar de doelgroep voor de woningmarkt wel volop aanwezig is, maar dit kan zeker nog veranderen door de sterke groei van gebruikers. Het is een kanaal om goed in de gaten te houden.

Een ander kanaal om gebruik van te maken is LinkedIn. Dit kanaal is alleen meer bedoeld om te netwerken en zakelijke connecties te leggen, en niet om het woningaanbod te promoten. Het kan dus wel een handig kanaal zijn om het zakelijke netwerk uit te breiden.

Social media makelaardij

Veelgemaakte fouten op social media door makelaars

Veel makelaars zijn al actief op social media, maar niet elke makelaar is op de bekende kanalen even succesvol. Voorkom de volgende veel gemaakte fouten om een goede start te maken:

  • Geen duidelijke strategie: zonder duidelijke strategie, geen succes. Stel van tevoren vast wie je wil bereiken, welke reactie je wil uitlokken, hoe je je posts herkenbaar wil maken en welk social mediaplatform bij jou past. Op deze manier kun je de beoogde doelgroep beter bereiken en geschikte content maken en delen.
  • Alleen maar zenden: volgers worden niet getriggerd om je te volgen als er geen interactie plaatsvindt als zij (nog) niet op zoek zijn naar een woning. Zorg dus voor communicatie en interactie. Laat volgers bijvoorbeeld vragen beantwoorden, meedoen aan winacties of stemmen op pollen.
  • Geen statistieken gebruiken: statistieken zijn erg inzichtelijk op social media en het is een goede manier om te zien of jouw content aanslaat bij de doelgroep. Pas je content zo nodig aan als je merkt dat er weinig gebeurt met de post.
  • Verkeerde social mediaplatform: gebruik hooguit twee kanalen en focus op deze kanalen om alles eruit te halen wat erin zit. Je kunt beter op twee kanalen volledig focussen, dan op meerdere kanalen een klein beetje aanwezig zijn.

Stappenplan tot een succesvolle social mediastrategie

Wat moet je dan wel doen om als makelaar succesvol te zijn op social media? Stel je strategie uitgebreid vast. Hiervoor kun je gebruik maken van het volgende stappenplan:

  1. Stel vast wat je merk en branding inhoudt. Als je dit duidelijk hebt vastgesteld is het gemakkelijker om een plan te maken, accounts in te stellen, de doelgroep vast te leggen en content te creëren die passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep.
  2. Bedenk een strategisch plan; wat komt van jouw bedrijf overeen met wat huizenkopers zoeken? Dit kun je uit lichten op je accounts en op basis hiervan kun je de content bepalen.
  3. Stel je accounts in en zorg dat de stijl voor elk account hetzelfde is. Niet alleen de accounts moeten in dezelfde stijl zijn, maar ook de posts, stories en reels moeten bij elkaar passen. Dit komt professioneel over en zorgt voor consistente content die volgers direct associëren met jouw bedrijf.
  4. Maak een duidelijk planning. Zonder planning wordt het een warboel. Zorg voor een duidelijke planning voor de content en advertenties en stel eventueel doelen.
  5. Blijf verbeteren: analyseer de statistieken en verander de content waar dat nodig is.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.