Werkt het toepassen van neuromarketing in display advertenties?

Neuromarketing geeft inzicht in de emoties en beweegredenen van jouw klant. Hiermee kan je jouw marketingactiviteiten te verbeteren. Als jij het onbewuste denkproces van jouw consument kent, dan kan jij deze elementen verwerken in jouw (display) advertentie. En zo kan je jouw gebruikers motiveren tot het doen van een succesvolle aankoop. Maar hoe doe je dit nou? En werkt dit in de cosmeticabranche?

WAT IS NEUROMARKETING

Laten we beginnen met de definitie van neuromarketing. Neuromarketing is het inzetten van verschillende wetenschappelijke onderzoeksmethoden om op deze manier alle (onbewuste) behoeften, voorkeuren en motivaties te ontdekken en te kunnen beïnvloeden. Het voornaamste doel hierbij is om hier op (financieel) gebied van te profiteren en dus sales te genereren. Deze onderzoeken geven namelijk de kennis over welke commerciële prikkels er nodig zijn om jou te kunnen motiveren tot het doen van een aankoop. Als er gebruik wordt gemaakt van de juiste prikkel op het juiste moment en in de juiste vorm, dan zal jij onbewust in jouw brein een gevoel van satisfactie ontvangen. Hierdoor ontstaat de voorkeur voor een bepaald product, dienst of persoon. Onbewust heeft neuromarketing ook jouw gedrag vaker beïnvloed, ookal denk je van niet.

Met neuromarketing worden emoties meetbaar gemaakt. Bij het zien van elke reclame uiting spelen emoties een rol. Hierbij kan je denken aan een website, een verpakking van een product, een display advertentie of hoe een winkel ingericht is. Bij elke reclame uiting reageert het gehele zenuwstelsel. Lees hier meer informatie over neuromarketing.

WAAROM GEBRUIK MAKEN VAN DISPLAYADVERTENTIES

Elke marketeer kent deze wel: display advertenties. Je hebt ze in verschillende vormen: horizontaal en verticaal, groot en klein, bewegend en stilstaand. Voor de mensen die het niet kennen display advertenties zijn online advertentiemethodes. Deze manier van adverteren wordt gedaan via tekst, banners, video, afbeeldingen en audio. Deze advertenties zijn online zichtbaar op de websites en/of sociale netwerken die bezocht worden door jouw doelgroep. Het doel hiervan is om de naamsbekendheid te vergroten. Hierbij wordt jouw product of merk visueel gecommuniceerd naar jouw doelgroep. Dit resulteert erin dat jouw doelgroep jouw merk en/of product herinnerd en tot aankoop over gaat. De grootste voordelen van deze manier van adverteren wordt onderstaand in een rijtje weergegeven.

  1. Je kan je doelgroep gericht bereiken en dit resulteert in hogere relevantie
  2. je creëert naamsbekendheid voor jouw product en/of merk
  3. Je Wat zijn displayadvertentieskan jouw campagne beter richten op het resultaat dat jij wil behalen; bijvoorbeeld meer verkeer naar jouw website of het genereren van sales
  4. De resultaten van uw advertenties is beter meetbaar
  5. Jij behoudt als bedrijf meer controle over jouw kosten.

DE CONSUMENT MAAKT ONBEWUSTE KEUZES

Maar waarom is het toepassen van neuromarketing relevant in jouw display advertentie? Wij mensen denken dat wij rationeel denken en onze keuzes maken op basis van logisch nadenken en gezond verstand. Nou, was het maar waar… Maar liefst 95% van alle keuzes die wij maken worden gemaakt door ons onbewuste brein, ons reptielenbrein. Wij denken dat wij met ons gezonde verstand oordelen, kiezen en vergelijken, maar dit is enkel een illusie. Wij denken vanuit systeem 1 onbewust snel en automatisch.

ONBEWUSTE BREIN BEOORDEELT DE DISPLAY ADVERTENTIE

Dit onbewuste brein is ook het brein dat alle advertenties beoordeelt. Binnen een aantal seconden weet ons brein al of een advertentie ons aanspreek en of we er ook iets mee willen gaan doen. Dit onbewuste brein is dus de beslissingsmaker. Doormiddel van neuromarketing weten wij welke prikkels dit onbewuste brein stimuleren. Het inzetten van hersenwetenschap zorgt ervoor dat je in jouw campagne jouw maximale impact maakt. Uiteindelijke zijn het namelijk echt de hersenen van jouw klant die zullen besluiten of ze jouw website bezoeken, jouw cosmetica producten in het winkelmandje leggen en uiteindelijk afrekenen of niet. Dus dit zogenoemde reptielenbrein dit is het brein waar jij op in moet spelen om sales te genereren.

 

Het onbewuste brein

 

WERKT NEUROMARKETING ALS STRATEGIE IN DE COSMETICABRANCHE?

Wat is cosmetica nou eigenlijk? De meeste mensen denken gelijk aan make-up en parfum, jij waarschijnlijk ook. Maar cosmetica bestaat uit veel meer dan dat. Ook tandpasta, shampoo, scheerschuim en deodorant behoort bij de cosmeticabranche. Alle producten voor de persoonlijke verzorging behoren tot cosmetica. Het traditionele doel hiervan is om ons te helpen met het verbeteren van ons uiterlijk. Echter is het wel zo dat meer dan 1/3e van de cosmetische producten falen op de markt. Neuromarketing is daarom de perfecte oplossing om dit te voorkomen. Neurowetenschappen maakt het mogelijk om doormiddel van evaluatiemethoden en technologie erachter te komen hoe cosmetische producten ons een beter gevoel geven en hiernaast ook welzijn aanbieden. Met deze kennis kan jij succes bereiken in de cosmeticabranche. Deze kennis kan je namelijk toepassen in jouw marketingstrategie.

TIPS VOOR HET TOEPASSEN VAN NEUROMARKETING IN JOUW DISPLAYADVERTENTIES

Ons onbewuste brein let maar op een aantal zaken. Er wordt namelijk niet nagedacht en niks opgeslagen, het brein reageert snel en automatisch. In neuromarketing onderzoek is er getest hoe er door onze hersenen wordt gereageerd op bepaalde prikkels. Zorg er dur voor dat jij deze verwerkt in jouw display advertenties, zo kunnen jouw potentiële klanten niet om jouw advertentie heen. Om je hiermee te helpen geven wij je een aantal tips die je kan verwerken in je advertentie.

NEUROMARKETINGTIP 1: FOCUS OP KLANT

Ons onbewuste brein ook wel reptielenbrein genoemd is egoïstisch. Dit brein denkt alleen aan zichzelf. Maar wat kan je hiermee als adverteerder?

Zorg ervoor dat de boodschap van je advertentie volledig over de klant gaat en niet over jezelf of bedrijf. Je klant wil weten wat hij of zij aan jouw product heeft. Spreek daarom in je advertentie met jij/jouw (u/uw) en vanuit de voordelen voor jouw klant.

NEUROMARKETINGTIP 2: ZORG VOOR CONTRAST

Contrasten zorgen ervoor dat er sneller risicovrije keuzes worden gemaakt. Zonder contrasten moet het reptielenbrein nadenken. Als we het hebben over contrasten dan moet je denken aan before en after foto’s. Maar je kan ook denken aan visuele contrasten, in bijv kleur en vorm. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van de de call-to-action knop in een andere vorm. Dit brengt ons ook gelijk naar de volgende tip.

NEUROMARKETINGTIP 3: STERKE CALL-TO-ACTION KNOP

Klanten willen weten wat ze moeten doen als ze je advertentie zien. Daarom is het belangrijk om aan je potentiële klanten te laten weten waarom ze op jouw advertentie moeten klikken. Je klanten moeten weten wat de bedoeling is. De kans dat er dan doorgeklikt wordt is groter.

NEUROMARKETINGTIP 4: HERKENBAARHEID EN TASTBAARHEID

Het reptielenbrein houd niet van verandering. Het is dus altijd opzoek naar alles dat herkenbaar, vertrouwd en het meest tastbaar is. Dit helpt namelijk bij het snel maken van keuzes. Zorg er dus voor dat je informatie zo herkenbaar en tastbaar mogelijk is. In de cosmeticabranche is het dus belangrijk om jouw cosmetica producten op mensen te laten zien. Het brein van jouw klant kan zo makkelijk voorstellen hoe een product in zijn werking gaat.

NEUROMARKETINGTIP 5: MAAK GEBRUIK VAN PLAATJES

Ons reptielenbrein is visueel ingesteld. De keuzes die wij maken zijn gebaseerd op wat wij te zien krijgen. Als adverteerder is het daarom slim om gebruik te maken van visuele prikkels. Er zijn 2 dingen die goed blijken te werken en dat zijn afbeeldingen van mensen en eten.

NEUROMARKETINGTIP 6: GEBRUIK KLEUR

Kleuren hebben invloed op hoe potentiële klanten zich voelen. Kleuren roepen namelijk emoties op. Het effectief gebruiken van kleur kan daarom een krachtige marketinginstrument zijn. Neuromarketing experts die gespecialiseerd zijn in kleuren en reclames hebben ook alle kleuren in verschillende subgroepen ingedeeld. Dit werkt als gids waardoor jij als adverteerder kan zien hoe je kleuren effectief kan gebruiken en welke kleuren werken voor jouw doeleinde.

NEUROMARKETINGTIP 7: RELEVANTE LANDINGSPAGINA

Zorg er als adverteerder voor dat jouw klanten naar de juiste landingspagina worden geleid met de juiste inhoud als ze klikken op de display advertentie. Als er in de display advertentie bijvoorbeeld staat ‘’koop nu’’ moet je ook op de landingspagina het product kunnen kopen.

Werkt het toepassen van neuromarketing in display advertenties?

En nu antwoord op de vraag;

”Werkt het toepassen van neuromarketing in display advertenties?”

JA, dit werkt zeker. Het brein is waar alle beslissingen van jouw klant worden gevormd. Gebruik deze hersenwetenschap in jouw voordeel en je zal gegarandeerd een stijging in jouw sales zien.

 

 

 

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.