Visual search: de nieuwe toekomst, de fashion en interieur-markt lopen al mijlen voor

De term visual search is een term die nu steeds vaker terugkomt in online marketing. In dit blog zal duidelijk worden wat het is en op welke manier daar nu al gebruik van gemaakt wordt. Daarnaast weet je na het lezen van dit blog hoe je zelf gebruik zou kunnen maken van visual search en weet je ook welke impact visual search op online marketing kan gaan hebben in de toekomst.

Wat is visual search?

Het is een alternatieve manier om te zoeken waarbij geen tekst wordt gebruik. Dus zonder iets te schrijven zou je een foto kunnen maken van iets dat je zou willen hebben. Neem als voorbeeld een bureaustoel, maak hiervan een foto en zo kom je direct op een pagina waar je deze zou kunnen aanschaffen. Lukt het niet om het specifieke product te vinden dan krijg je gerelateerde artikelen te zien.

Image search en visual search zijn termen die met elkaar verward worden. Het belangrijkste verschil hiertussen is dat bij image search met tekst wordt gezocht naar foto’s van iets. Bij visual search komt er in het hele proces van zoeken geen tekst van te pas. Dit kan op verschillende manieren geïmplementeerd worden. Daarmee wordt bedoeld dat dit niet alleen gebruikt om specifieke dingen te vinden met behulp van een foto. Deze zal ik later in het blog nader toelichten met voorbeelden van bedrijven.

Hoe wordt het gebruikt?
Zoals eerder genoemd is, heeft visual search meerdere manieren van implementatie en gebruiken verschillende bedrijven dit op andere manieren. Hier een paar voorbeelden van bedrijven die op een manier gebruik maken van visual search.

Google:
Met Google Search by Image krijg je de mogelijkheid om met een zelfgemaakte foto informatie te vinden over een specifiek product. Als google niet exact hetzelfde product kan vinden dan worden er gerelateerde/vergelijkbare producten getoond die je dan kan aanschaffen.

Visual Search gebruik Google
Een voorbeeld van visual search met de Google Lens

Daarnaast heeft Google ook de Google Lens. Hiermee kan je camera live gebruiken als een informatie/aankoop kanaal. Denk bijvoorbeeld aan een straatnaam of een historisch gebouw. Hier kan je je camera op focussen en zonder iets te typen laat Google dan informatie en relevante websites zien. Dit kan ook met dieren, planten, meubels en andere voorwerpen. Hierdoor ontstaan er nieuwe manieren om te informeren en te verkopen.

 

Snapchat:
De Snapchat Camera Search geeft je een aantal opties om gebruik te maken van visual search. Met de Snapchat camera kan je een product zoals een schoen scannen door je camera erop te richten en vervolgens je beeldscherm ingedrukt te houden. Er ontstaat dan een verwijzing naar Amazon waarop het exacte product aan te schaffen is. Als het product er niet is krijg je iets vergelijkbaars te zien op Amazon. Dus hier zien we al een samenwerking tussen 2 grote bedrijven die hierdoor mogelijk wordt gemaakt.

Daarnaast kan je met visual search op Snapchat zelfs je wiskunde huiswerk op laten lossen door de camera door er simpelweg op te richten. De visual search technologie is zelf nog vrij nieuw dus deze samenwerking is pas het begin van alle mogelijke ontwikkelingen.

Visual Search in gebruik bij Pinterest
Visual Search in gebruik bij Pinterest

Pinterest:
Pinterest maakt op een interessante manier gebruik van visual search. Met de Pinterest Lens kan je heel gemakkelijk een foto maken van een voorwerp zoals een meubel of kledingstuk en vervolgens kiezen om matchende producten te laten zien op Pinterest. Pinterest Lens kan meer dan 2.5 miljard items herkennen en heeft per maand meer dan 600 miljoen searches. Pinterest is groots in huisdecoratie en mode. Hierdoor past deze visual search mogelijkheid perfect bij dit bedrijf.

Instagram:
Natuurlijk heeft een app zoals Instagram ook een mogelijkheid voor visual search. Alleen is deze wat anders dan de rest. Met Instagram Shoppable Image Ads kan je in een foto van bijvoorbeeld een woonkamer alle producten een tag geven met de link naar de product pagina. Zo kan je de foto interactief maken doordat je op elk product kan klikken in de foto en zo doorgestuurd kan worden naar de productpagina om dit aan te schaffen.

Deze tags moeten wel handmatig worden toegevoegd en zijn niet zo spectaculair als de Google Lens technologie. Maar dit laat de veelzijdigheid van visual search zien. Er kan op allerlei manieren mee gemarket worden.

Wat betekent dit voor online marketing?
Online marketing maakt constante veranderingen door. Door visual search is het nu mogelijk om zonder tekst iets te vinden en om informatie op de vragen zonder enige voorkennis van een voorwerp. Nu hoef je zelfs de naam van het voorwerp niet te weten. Hierdoor wordt er een hele nieuwe wereld geopend voor marketing waarbij bedrijven nu kunnen samenwerken op manieren die niet eerder mogelijk waren.

Iedere smartphone gebruiker maakt gebruik van zijn of haar camera. Of dit nu veel of weinig is maakt niet uit, want hierdoor is alle informatie en zijn alle mogelijkheden nog dichterbij. Nu hoeft de consument niet eens in Google te zijn om iets op te zoeken, ze hoeven alleen te richten op iets met hun camera of op een voorwerp in een foto te klikken. Dit maakt de marketing omtrent producten nog makkelijker omdat de consument nu nog sneller en makkelijker in aanraking komt met producten.

Subtielere marketing
Online marketing kan nu subtiel gedaan worden met allerlei verschillende kanalen. Een goed voorbeeld hiervan is de Snapchat Camera Search. Hierdoor wordt heel gemakkelijk met een vingerklik gemarket voor Amazon, zonder dat de klant bewust op zoek is naar iets. Daarnaast kost het de klant veel minder moeite dan een hele zoektocht om het product te vinden. Dit is een nieuwe, simpelere en snellere manier van online marketing.

Het is een technologie die ook nog veel verbeteringen en ontwikkelingen zal meemaken. Dit is pas het begin van een nieuwe manier van marketing. De impact die visueel zoeken op dit moment heeft is nog niet revolutionair. Maar het potentieel dat in de veelzijdigheid van visual search zit, is iets om zeker de komende jaren in het achterhoofd te houden.

Is dit echt de toekomst van online marketing?
Visual search heeft enorm veel potentie en heeft zichzelf in de korte tijd dat het gebruikt wordt al bewezen als sterke marketingtool. De kracht van visual search zit in de snelheid en het gemak. Er ontstaan hierdoor nieuwe en subtielere manieren van marketing. De toekomst wordt steeds sneller en gemakkelijker, visual search is hier een onderdeel van. Maar de enige vraag die overblijft is: “Is visual search een ontwikkeling met een toekomst of de toekomst?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.