Hoe kun je je website optimaliseren in Voice Search?

Inmiddels zien en horen we het zo vaak voorbij komen dat we het niet kunnen ontwijken: de voice search trend. Je stelt een vraag op Google met je stem en je krijgt antwoord. Je geeft de opdracht aan je afstandsbediening met je stem om te zappen naar een ander kanaal. Je wilt weten wat de temperatuur is vandaag en vraagt aan Siri hoe warm het weer is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van spraakgestuurd zoeken in het dagelijks leven.

In deze blog kom je alles te weten over voice search, hoe je je website het best kunt optimaliseren voor het spraakgestuurd zoeken en wat het gaat betekenen voor online marketing.

Spraakgestuurd zoeken
Spraakgestuurd zoeken

Wat is Voice Search
De benaming zegt het al; het gebruiken van je stem om een zoekopdracht in zoekmachines uit te voeren. Het is ontstaan om de gebruikers van zoekmachines een betere ervaring te kunnen bieden. Dat is ook de reden dat het één van de grootste SEO trends is momenteel.

Voice Search verschilt veel van de traditionele manier van zoeken (tekst search). Waar tekst search gefocust is op korte en krachtige zoektermen, is voice search juist gericht op zoekopdrachten en zinnen. Daarbij wordt de zoekopdrachten meestal uitgevoerd in een vraagvorm. Het belangrijkste verschil tussen voice search en tekst search is dat voice search mobiel is. Het meest gebruikelijk wanneer je op pad bent en iets wil weten, waarbij je een longtail zoekopdracht uitvoert.

Een ander verschil zie je in de advertenties. Tekst search biedt de zoekers zichtbare resultaten. Als je zoeker kun je dan de onderscheid maken tussen niet-betaalde en betaalde zoekresultaten. Daarentegen is het bij voice search niet mogelijk om zichtbare zoekresultaten te krijgen. Kun je het verschil tussen een niet-betaald en betaald resultaat dan wel horen? De voice assistent zal het relevantst zoekresultaat hardop voorlezen.

Statistieken
Statistieken

Waarom is Voice Search een opkomende trend?
Inmiddels zegt 72% van de mensen met spraakgestuurde luidsprekers dat ze de apparaten gebruiken in hun dagelijkse routine. Daarnaast zal de marktomvang in slimme speakers meer dan 25 miljard euro bedragen in 2024. Voice search maakt dus grote stappen en zal verder groeien. Maar wie zijn de grote spelers op dit gebied?

De grote spelers in Voice Search
Er wordt fors geïnvesteerd in producten die de manier van voice search ondersteunen. Die investeringen zijn ook alleen realistisch voor gigantische bedrijven. Je zult ze ongetwijfeld kennen, maar hieronder toch een korte uitleg hoe actief ze zijn in voice search.

Apple Siri
Apple is dé trendsetter. De spraakassistent Siri werd in 2011 geïntroduceerd. De spraakassistent helpt je met eenvoudige taken. Inmiddels is het zo geavanceerd dat je kennisvragen kunt stellen of gebruiken als gids als je iets dichtbij in de omgeving zoekt.

Google Assistent
Als SEO marketeer ken je deze natuurlijk als geen ander, ook al heeft het een minder aantrekkelijk naam dan Siri. Google Assistent is inmiddels ook heel populair en beschikbaar op alle Android telefoons. Daarnaast is Google Home geïntroduceerd, waarbij je met slimme speakers kunt integreren in huis met andere elektronische apparaten.

Amazon Alexa
Amazon wilde niet achterblijven en heeft Alexa ontwikkeld. Amazon produceert natuurlijk geen telefoons, maar met Echo (smart speakers) is het gelukt om een stuk van de taart te nemen. In 2017 zelfs de meer dan de helft van de markt veroverd met de slimme speakers.

Microsoft Cortana
Bill Gates wil natuurlijk ook niet achter de feiten aanlopen. Microsoft heeft namelijk Cortana aan de besturingssysteem toegevoegd. Met de groei van de populariteit van spraakassistenten, zijn nu 25% van de zoekopdrachten gesproken. Cortana is te gebruiken vanaf de Windows 10-versie van Microsoft. Indrukwekkend is dat voice search dus bedoeld is voor mobiele apparaten. Tóch zie je een bizar aantal gebruikers die gebruik maakt van zo’n spraakassistent op de desktop.

Hoe wordt Voice Search SEO gebruikt?
Door steeds innovatievere technologieën, creëert voice search SEO een kans voor bedrijven. En dat gezegd hebbende, veel bedrijven gaan je voor! De meerderheid van bedrijven doet optimalisaties in voice search als toevoeging voor de digitale strategie. Dit wordt gedaan door verandering te brengen aan bestaande content om relevant te blijven. Het gaat niet alleen om de relevantie maar ook om de gehele ervaring van de consument. Je probeert met de content loyaliteit en merkbewustzijn te creëren. Met een goede strategie kun je waardevolle inzichten in het gedrag van consumenten verkrijgen.

Hoe optimaliseer ik een website voor Voice Search?
Zoals je al weet, wordt het belang van content steeds groter. De zoekmachines herkennen steeds beter de intentie van de gebruiker en kunnen steeds beter verbanden leggen tussen de verschillende losse zoektermen. Door jouw content goed op te bouwen en logische structuur te geven, kan je jouw content gericht afstemmen op de vraag van de gebruiker. Je richt je namelijk op een specifieke doelgroep, waarvoor je de content schrijft. Vervolgens is het aan Google om de vraag van de gebruiker (zoekopdracht) het meest relevante antwoord te geven (jouw content).

Hieronder een aantal specifieke tips om je website te optimaliseren voor voice search.

1. Vraaggerichte content
Schrijf vraaggerichte content. Je kunt optimaliseren in natuurlijke zinnen en volledige zoekvragen. Dit kun je doen door langs je website te gaan en te kijken wat nou écht relevant is en focus op de longtail zoektermen.

2. Paginasnelheid
Paginasnelheid is heel belangrijk. Om in te kunnen spelen op het spraakgestuurd zoeken moet de laadtijd van je website snel zijn. Let erop dat dit vooral geldt voor je mobiele website. Voice search wordt namelijk vooral op mobiel gebruikt.

3. Positie 0
Positie 0 zul je vaker voorbij horen komen als we het hebben over voice search. Tegenwoordig krijg je bij een hele specifieke vraag direct antwoord van Google Assistent. Er is namelijk maar één antwoord mogelijk. Het zoekresultaat zie je dan bovenaan de pagina tevoorschijn komen in een featured snippet. Ongeacht je ranking, kun je alsnog in de featured snippet terechtkomen als je website antwoord geeft op een vraag. Richt je daarom op positie 0!

4. Meta-titel/Meta-description
Om voice-proof te worden, moet je echt duiken in de huid van de doelgroep. Inmiddels weet je dat voice search bekend staat om langere zoektermen (in vraagvorm). Het is belangrijk om ook je meta-titel en meta-description hierop in te richten. Deze twee zijn erg belangrijk voor de beoordeling van Google. Let erop dat je titel en beschrijving aansluit op de intentie van de bezoeker. Als dit je lukt, ben je de winnaar in de strijd! Je voorziet namelijk de bezoeker in een bepaalde product of je verschaft productinformatie.

5. SSL-certificaat
Is je website nog onbeveiligd? Vraag zo snel mogelijk een SSL-certificaat om je website te beveiligen. Een onbeveiligde website is tegenwoordig een no-go voor bezoekers. Hierbij kom je onbetrouwbaar over. Daarnaast wordt de website slechter gewaardeerd door Google.

Optimaliseer de website
Optimaliseer de website

Word dit de nieuwe vorm van SEO marketing?
Ja, 100%! Voice search is dé trend in deze digitale revolutie. De toekomst van SEO zit hem in voice search. Het is dan ook als SEO marketeer niet te verwaarlozen. Van nieuwe producten die geschikt zijn voor spraakherkenning tot geoptimaliseerde content marketing verandert het gedrag van de consument. En ook de interactie met merken, producten en zelfs jouw website. Om hierop in te spelen, moet je in de schoenen van de consument staan en de kansen binnen voice search pakken. Je zult ongetwijfeld een van de eerste bedrijven zijn die een direct gesprek heeft met een consument vanuit huis. Dus waar wacht je nog op? Maak je website voice-proof!

 

 

 

 

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.