12 tips voor een ‘Knock-out’ SEA-strategie!

Dit klinkt vast herkenbaar voor je. Je bent druk bezig met het draaiende houden van jouw vechtschoolonderneming, zorgen voor wat marketing (bijvoorbeeld flyers of sociale media content) en het verrijken van de website met mooie foto’s en/of teksten. Daarnaast wil je graag goed gevonden worden op het internet, met name op google, maar de concurrentie is moordend, waardoor het lastig is om hier goed uit de verf te komen. Begrijpelijk, want er zijn 650 judoverenigingen, 207 kickboksscholen en 190 karatescholen in Nederland, laat staan alle andere vormen van vechtsport. Het is ontzettend lastig voor jou om als vechtsportondernemer er met jouw website tussen te komen op google. De oplossing? ‘Search Engine Advertising’ (SEA)! SEA is een relatief snelle en gemakkelijke manier t.o.v. de organische manier: ‘Search Engine Optimization’ (SEO) om voor jou als vechtsportondernemer op te vallen op korte termijn. Hierbij de 12 beste tips voor een ‘knock-out’ SEA-strategie op te zetten.

 

SEA-strategie via google
Ik hoor je misschien al denken: ‘Waarom SEA via google?’, maar met maar liefst 95% van het marktaandeel, is google de grootste zoekmachine in Nederland. Google is onderdeel geworden van het dagelijks leven van een groot deel van de bevolking, zo gebruikt men zonder dat ze het door hebben gebruik van google en hebben ze er zelfs een werkwoord van gemaakt: ‘Even googlen’. Door middel van haar zoekmachine, helpt google dagelijks mensen door middel van het delen van informatie en kennis op basis van afbeeldingen, teksten of video, waardoor men antwoord krijgt op haar vragen. Doordat Google zo belangrijk is geworden, is het voor jou als ondernemer essentieel om hier op te vallen. Door met betaalde advertenties bovenaan te komen bij een zoekopdracht blijf jij je concurrentie voor. Met deze betaalde advertenties is het mogelijk om specifiek te targeten op jouw doelgroep, waardoor de advertenties enkel voor relevant verkeer zorgen. Daarnaast kan je de relevantie nog meer verhogen door te adverteren op verschillende fases van de customer journey van jouw (potentiële) klant.

 

  • Identificeer jouw doelgroep

Bij elke succesvolle ‘knock-out’ hoort het identificeren en analyseren van de doelgroep (of tegenstander ;)). In de wereld van vechtsporten kan dit bestaan uit fans van specifieke vechtsporten of vechtsportdisciplines, maar wellicht ook fans van atleten van deze sport, zo kan dit bij kickboksen fans van “Rico Verhoeven” of “Badr Hari” zijn. Daarnaast is het voor jou als vechtsportondernemer ook essentieel om te kijken naar de huidige leden, Hoe oud zijn ze? Zijn het mannen of vrouwen? Uit welke omgeving komen ze? Jouw doelgroep als kickbokschool in Amsterdam, is bijvoorbeeld niet een Rico Verhoeven liefhebber uit Rotterdam. Het is dus essentieel om jouw doelgroep goed te identificeren, analyseren en te begrijpen, hierdoor kan u de advertentieteksten en targetingopties aanpassen om de juiste mensen te bereiken.

 

  • Bepaal de juiste doelen

Als je gaat adverteren zonder een doelstelling, dan is het vergelijkbaar met het boksen zonder handschoenen, het werkt gewoon niet. Het is daarom essentieel om je handschoenen aan te doen en doelen op te stellen voor jouw SEA-strategie. Door te bedenken wat het doel is van jouw campagne, kan je gericht adverteren en daarop ook jouw resultaten meten. Als je geen doelen instelt bij jouw campagne, dan weet google niet welk doel achter de campagne zit en kan je onnodig, veel geld verspillen. Een handig model voor de juiste doelen per fase is het REAN-model van Trafficbuilders, deze staat voor: Reach, Engage, Activate en Nurture. Belangrijk om te weten is dat bij elke fase van dit model verschillende metrics horen. Zo wil je bij Reach vooral verkeer naar je website genereren met jouw advertentie, bij Engage zou dit bijvoorbeeld de Click Through rate (CTR) kunnen zijn, bij activate is dit een conversie (dit kan een contactformulier of informatieverzoek zijn of zelfs een aankoop) en tot slot bij Nurture een retentieaankoop van een oud-lid bijvoorbeeld.

 

  • Maak gebruik van relevantie zoekwoorden

Nu je de doelgroep en de doelen bepaald hebt, is het belangrijk om een zoekwoordanalyse te doen. Hierbij ga je kijken waar jouw doelgroep het meeste op google naar zoekt. Een aantal zoekwoorden zijn voor de hand liggend zoals: “Vechtsport Amsterdam”, “Karate Amsterdam”, “Kickboksen Amsterdam” of “Judo Amsterdam”, door gebruik te maken van tools als Semrush, Google zoekwoordplanner of Keywordtool krijg je inzichtelijk waar jouw doelgroep naar zoekt. Daarnaast is het goed om eerst gebruik te maken van short-tail zoekwoorden, zoals de eerdere voorbeelden, om je naamsbekendheid te vergroten onder de doelgroep, dit zal duurder en competitiever zijn dan long-tail zoekwoorden, zoals: ‘Kickboksschool in Amsterdam voor 12 tot 16-jarige’ waar waarschijnlijk veel minder mensen op adverteren, waardoor dit goedkoper en minder competitiever is dan short-tail zoekwoorden. Door vervolgens deze relevante trefwoorden te gebruiken in jouw advertentieteksten en targetingopties kan je jouw zichtbaarheid verbeteren en de juiste mensen bereiken.

 

  • Verschillende zoekwoordinstellingen

Met de juiste zoekwoordinstellingen, zorg je ervoor dat jouw zoekwoord ook bij de juiste zoektermen naar boven komen. Bij google kan je namelijk instellen in hoeverre jouw zoekwoord bij een zoekterm naar boven komt. Hier zijn drie opties voor: Broad, phrase en exact. Bij de instelling ‘Broad’, kan het zo zijn dat wanneer je adverteert op ‘Kickboksen Amsterdam’ je ook tevoorschijn kan komen wanneer iemand zoekt op: ‘Boksen in Amsterdam’, daar heb jij als kickboksschool weinig aan. Bij de instelling ‘phrase’ kan het zo zijn dat jouw advertentie naar boven komt bij: ‘Materiaal kopen om te kickboksen in Amsterdam’, tenzij je dit ook verkoopt als vechtsportondernemer, is het ook niet relevant. Tot slot heb je ook: ‘Exact’ hierbij kom jij alleen met jouw advertentie naar boven wanneer iemand zoekt op: ‘Kickboksen Amsterdam’, dit zorgt voor een hogere relevantie, wat ten goede komt van de kwaliteitsscore, waar ik bij tip 10 op terug kom.

 

  • Focusstrategie

Gezien google meerdere kanalen biedt om op te adverteren, zijn er talloze opties en manieren te bedenken om jouw SEA-strategie op te zetten. Een advies hierin is om te beginnen met een focus op enkel de zoekwoordmachine van google en opties als: google partners en google zoekpartners in het begin achterwegen te laten. Deze opties zorgen natuurlijk voor een groter bereik, omdat je via de partners van google ook gevonden kan worden, maar het is vele malen moeilijker om de controle over te houden. Het advies is dan ook om hier zeker een keer mee te experimenteren, maar dit pas in een later stadium te doen.

 

  • De juiste biedstrategie

Door middel van jouw doel bepaal je de biedstrategie per campagne die hier het beste bij past. Zo kan je bijvoorbeeld wanneer je campagne gericht is op verkeer naar de website, het beste doelvertoningspercentage kiezen die jouw advertentie het beste onder de vechtsportliefhebbers laat zien. Als je meer conversie wilt, dan kies je weer voor het optimaliseren van jouw conversie zodat jij dit niet hoeft te doen, maar google! Zo geef jij de linker jab (bepalen van doel en biedstrategie) en geeft google de rechter directe (conversie optimalisatie). Extra tip om niet 10 tellen te krijgen, is om in de testfase van de advertentie (wanneer je dus nog niet weet wat wel en niet werkt), de Cost per Click (CPC) op handmatig te zetten. Op deze manier bepaal jij zelf hoeveel en waar jouw budget naartoe gaat. Zodra er dan bewezen resultaten uit de testfase gekomen zijn, kan je de biedstrategie automatisch laten lopen, zodat google de figuurlijke directe stoot uit kan delen.

 

  • Overzichtelijk houden van het ads account

Dit is natuurlijk niet een tip die directe conversie of resultaten oplevert voor jouw vechtsportonderneming, maar het is zeker iets waar je even de tijd voor wilt nemen bij jouw SEA-strategie. Het goed structuren van jouw account, neemt namelijk veel gedoe en kopzorgen weg. Zo zal je waarschijnlijk meerdere advertenties tegelijk hebben lopen, waarbij er verschil kan zitten in subdoelgroep en het zoekwoord. Daarnaast wil je bij je zoekwoorden waarschijnlijk ook gebruik maken van tip 4 uit deze blog, waarbij je onderscheidt maakt tussen brede zoekwoorden, exacte zoekwoorden en zinsdeel zoekwoorden.

 

  • Creëer relevante en activerende advertenties

Zorg dat je bij het schrijven van je advertentietekst, goed nadenkt over je schrijfstijl. Het is belangrijk om activerend te schrijven met een duidelijk call-to-action. Daarnaast is het goed om te beschrijven wat jouw vechtsportschool zo speciaal maakt, je wilt hier dus je Unique selling points (USP’s) naar voren laten komen. Daarnaast wil je de belangrijkste punten in de eerste twee kopjes van je advertentie naar voren laten komen, omdat het soms voorkomt dat de derde niet zichtbaar is.

 

Om jouw advertentie zo relevant mogelijk te maken, voor zowel de bezoeker als voor jezelf, is een relevante landingspagina achter de advertentie noodzakelijk. Het is dus belangrijk om hier kritisch naar te kijken, gezien je wilt dat de bezoekers van jouw website, deze niet direct weer verlaten. Zorg er dan ook voor dat de Call-to-action duidelijk zichtbaar is zodat de bezoeker direct kan converteren door jouw SEA-strategie.

 

  • Durf te experimenteren met advertenties

Om een zwarte band in het adverteren op google te worden, zal je moeten experimenteren en daar van leren. Op deze manier kom je erachter wat wel, maar ook wat niet werkt. Zorg dat je de deze advertenties als ‘tests’ ziet, waardoor je vervolgens vanuit deze learnings verder kan bouwen aan jouw campagne. Om te beginnen zou ik twee uitgebreide tekstadvertenties schrijven en 1 responsieve tekstadvertentie. Bij een responsieve tekstadvertentie geef je google de mogelijkheid om te variëren tussen verschillende koppen en omschrijvingen op basis van de relevantie van de doelgroep, ook hier geef jij als vechtsportondernemer de linker jab en geeft google de rechter directe stoot door met je mee te denken. Uiteindelijk kan je vanuit deze inzichten, de perfecte campagne opzetten.

 

  • Optimale kwaliteitsscore voor jouw advertenties

De kwaliteitsscore van de advertenties worden gebaseerd op basis van drie pilaren: de verwachte CTR, relevantie van de advertentie en als laatste ervaring op de landingspagina. De kwaliteitsscore geeft je een goede indicatie van hoe goed jouw advertentie het doet. Het is van belang om deze score zo hoog mogelijk te houden, zodat je ook hoger in de ranking komt. De ranking van de advertenties wordt uiteindelijk bepaald door de maximale bieding x de kwaliteitsscore te doen. Het kan dus zijn dat jij door middel van een hoge kwaliteitsscore, uiteindelijk hoger in de ranking komt dan iemand die meer geld ervoor biedt.

 

  • Advertentie extensies

Advertentie extensies zijn extra optie om gegevens in te kunnen vullen over het bedrijf voor een optimale SEA-strategie, je hebt geen grip op wanneer en in welke volgorde deze extensies worden weer gegeven. Ondanks dat deze extensies niet altijd zichtbaar zijn, adviseer ik toch om deze altijd in te vullen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat jouw advertentie groter wordt met meer features en dus extra aantrekkelijk wordt om te bezoeken. Voorbeelden van deze extensies zijn: Sitelinks-, highlights-, website-, oproep-, locatie-, app-, prijs-, promotie-, image- en lead extensies.

 

  • Analyseer de resultaten

Als 12e tip en tevens de laatste tip voor jouw SEA-strategie, is het belangrijk om jouw data en resultaten te blijven analyseren. Op basis van deze gegevens kan je verbeteringen doorvoeren voor nieuwe advertenties. Het slimste is door dit te doen aan de hand van een a/b test, waarbij je kleine aanpassingen maakten dit vergelijkt met de originele advertentie. Door de beste optie kiezen kan je de meest efficiënte advertentie creëren. Zodra iets werkt is het altijd een optie om het budget te verhogen, waardoor je op grotere schaal kan adverteren indien gewenst.

Conclusie
Concluderend kan je door middel van een goede SEA-strategie jouw concurrentie ‘Knock-out’ slaan. SEA zorgt ervoor dat je op korte termijn kan schakelen, zo is de set up sneller en gemakkelijker, zie je direct resultaat en zijn de resultaten makkelijk te analyseren. Het is daarbij belangrijk om ervoor te zorgen dat de kwaliteitsscore hoog blijft, hierdoor kan je tegen een relatief goedkope bod, toch bovenaan eindigen in de SEA advertentie ranking. Daarnaast is het voor jouw als vechtsportondernemer ook nuttig om zoveel mogelijk bezoekers vanuit de doelgroep naar de website te krijgen en daardoor zoveel mogelijk te voorkomen dat je een hoge bounce rate krijgt. Tot slot, is het allerbelangrijkste voor jouw SEA-strategie om eerst de doelgroep goed in kaart te brengen en daar goed op te targeten. Uiteindelijk is de locatie van de vechtsportschool een belangrijke factor in het koopproces van de (potentiële klant), hoe beter je op locatie target, hoe hoger de conversie.

 

Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben of willen sparren over de SEA-strategie bij jouw vechtsportonderneming, voel je vrij om mij een mail te sturen. Dit kan naar: Menno.allijn@windesheim.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.