Hoe kun je SMS marketing in zetten voor de sector deelmobiliteit?

“Hoe kan SMS-Marketing worden ingezet door deelmobiliteit bedrijven om meer conversie te behalen”

Binnen de digitale wereld zijn er allerlei soorten digitale apparaten, met deze apparaten vindt er dagelijks communicatie plaats. Voorbeelden van de meest voorkomende communicatie vormen tussen consumenten en bedrijven zijn: whatsappen, E-mailen en sociale media. Maar hoe zit het dan met SMS? In dit artikel wordt dieper ingegaan op short message service gericht op de deelmobiliteit markt. Welke voordelen kunnen bedrijven die zich bevinden binnen deze markt halen bij het gebruik maken van SMS marketing?

Wat wordt er verstaan onder de deelmobiliteit markt?

Deelmobiliteit betekent het delen van transportmiddelen tussen gebruikers, dan wel tegelijk of na elkaar. Deelmobiliteit biedt gebruikers op korte termijn toegang tot een van de vervoersmiddelen wanneer dat voor de gebruiker nodig is, hierbij kun je denken aan fietsen, scooters en auto’s. Bedrijven als Felyx, Greenwheels, en mywheels zijn veel te zien in grote steden. Nu we weten wat voor soort bedrijven vallen onder deelmobiliteit, is het tijd om te achterhalen wat SMS-marketing is.

Wat is SMS marketing?

Als we naar de definitie van SMS marketing kijken, komen we onder meer de volgende definitie tegen: SMS-marketing is een manier van promotie waarbij bedrijven en organisaties berichten waaronder aanbiedingen, kortingen, coupons of notificaties verzenden via tekstberichten. Het is een methode die vergelijkbaar is met E-mail marketing, maar dan op basis van telefoonnummer in plaats van mailadressen.

Welke soort bedrijven gebruiken SMS-marketing?

In eerste instantie wordt er verwacht dat SMS communicatie niet meer een zeer
effectief middel van communiceren is, echter blijkt dat steeds meer bedrijven (vooral
dienstverlenende bedrijven) toch ervoor kiezen om SMS marketing toe te voegen aan het communicatie portfolio. Veel voorkomende branches waar SMS markering al zeer effectief wordt ingezet zijn de: gezondheidszorg, logistiek, e-commerce en de financiële sector. Neem als voorbeeld de e-commerce sector. Aan de hand van één SMS kunnen bedrijven je op de hoogte houden van je bestelling.

Een ander scenario bevond zich binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Veel ziekenhuizen hadden last van het hoog aantal no shows, deze no shows kosten de ziekenhuizen extreem veel geld. Naarmate de ziekenhuizen gebruik ging maken van SMS om klanten een reminder te geven, bleek dat het no show percentage met 70% daalde. Maar wat kan SMS marketing voor dienstverlenende bedrijven binnen de deelmobiliteit betekenen?

Wat zijn de voordelen van SMS-marketing?

Veel voorkomende vormen van communicatie tussen klanten en bedrijven zijn: e-mail en of telefonisch contact (klantenservice). Deze vormen van communicatie komen dagelijks bij vele voor. Een probleem die daardoor ontstaat is dat wij mensen steeds minder alert worden op deze berichten die wij ontvangen. Hoogstwaarschijnlijk als je nu een email of WhatsApp bericht krijgt zal je ernaar kijken maar krijgt het niet alle aandacht vanuit je bewuste verstand, dit heeft voornamelijk als reden dat het niet meer “speciaal” is om een WhatsApp of email te krijgen. Daarentegen krijgen we op een dag steeds minder SMS berichten, hierdoor krijgt een bericht hoogstwaarschijnlijk direct jouw aandacht. Voor bedrijven biedt dit zijn voordelen, maar welke voordelen biedt SMS marketing deelmobiliteit bedrijven?

  1. Hoge attentie waarde + snelle opening snelheid

SMS heeft als een van de weinige communicatiemiddelen een zeer hoge attentie waarde. Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 98% van de ontvangers van een SMS bericht dit leest binnen 5 minuten. Ook de openrate is gemiddeld 5x sneller dan bij een e-mail. Daarnaast wordt er ook 8x zoveel met de klant gecommuniceerd waardoor de klant zich sneller gehoord voelt. Al met al positieve cijfers. Vanwege het feit dat ontvangers vaak een SMS berichten zien als een persoonlijk bericht creëert dit een hoge attentiewaarde. Voor bedrijven die binnen de shared mobiliteit zitten en hun klanten een belangrijk bericht willen versturen kan SMS een goede oplossing zijn om meer attentie waarde te creëren.

  1. Herinneringen voor afspraken of betalingen

Naast de hoge attentie waarde die SMS creëert helpt het klanten ook om een herinnering te geven. Deze herinneringen worden verstuurd via email of een andere vorm van communicatie, hierdoor kan de herinnering over het hoofd gezien worden of verdwijnt het in de spam box. Via SMS kan in een kort bericht een reservering van een shared mobiliteit voortuig kort en krachtig aangegeven worden waardoor de eind gebruiker in een oog opzicht herinnerd wordt aan zijn of haar afspraak, denk aan een herinneringen voor het stoppen van je rit op een felyx scooter of een SMS krijgen van Greenwheels over een beschikbare auto in de buurt.

  1. Verwelkomen van nieuwe klanten (in combinatie met promotie)

In een groot aantal gevallen maken bedrijven gebruik van het verwelkomen van nieuwe klanten, dit gebeurt in het begin van de customer Journey. Vaak is dit in combinatie met een verificatie code om zo zeker te weten dat het gaat om een nieuwe klant en niet om een bot. Ook kun je denken aan het informeren van bestaande klanten over een nieuwe promotiecode of aanbieding. Deze toepassingen vinden later in de customer Journey plaats aangezien de klant al bekend moet zijn bij het desbetreffende bedrijf. Voor shared Mobiliteit bedrijven kan dit gunstig zijn om zo meer engagement te creëren met nieuwe & huidige klanten.

  1. Automatisering van berichten

Naast alle voordelen die het voor de klant biedt is het ook nog eens voor bedrijven erg gunstig. Het versturen van SMS-marketing uitingen kan namelijk volledig geautomatiseerd worden. Je kunt in je automatisering aangeven wanneer een SMS naar je contacten verstuurd dient te worden. Zo zorg je ervoor dat ze deze enkel ontvangen wanneer het er écht toe doet om zo de juiste respons vanuit de klant te krijgen en daarnaast heb je voor SMS ook geen opmaak of andere visuele tools nodig die vaak bij marketing uitingen wel nodig zijn. In verhouding met het versturen van een e-mailtje gaat het versturen van een SMS bericht dus ook bijzonder makkelijk. Tot slot kun je SMS-marketing makkelijk combineren met andere digitale marketing vormen.

Hoeveel kost een SMS-marketing campagne?

Om een indicatie te geven over de kosten die komen kijken bij een SMS-marketing campagne is er gebruik gemaakt van een standaard tabel die wordt gebruikt binnen de SMS marketing services.  Zo is duidelijk te zien dat hoe meer berichten er worden verzonden hoe goedkoper de prijs per verzonden bericht wordt. Voor deelmobiliteit bedrijven met een groot klanten bestand kan SMS-marketing dus een vrij goedkope vorm van marketing zijn. Bij SMS markering betaal je alleen voor het aantal SMS’jes die verzonden worden, Bedrijven kunnen dus zelf een budget bepalen.

Hoe denkt de consument over het gebruik van SMS-marketing door bedrijven?

Ondanks alle voordelen die SMS-marketing kan bieden voor zowel bedrijven als klanten is het ook belangrijk om een inzicht te krijgen in wat de behoeftes zijn van de klant. Uit een onderzoek vanuit Twilio, zipwhip naar de behoefte op het gebied van SMS gebruik blijkt dat 64% van de respondenten aangeeft SMS berichten te willen ontvangen die gericht zijn op een herinnering of afspraak, echter blijkt dat slechts 20% van de bedrijven pas SMS-marketing toepast. Mobiliteit bedrijven kunnen op deze behoefte gaan inspelen. Daarnaast geeft 29% aan open te staan voor het ontvangen van promotiecodes of discount kortingen. Ook hier kunnen mobiliteit bedrijven dit toepassen binnen het huidige klanten bestand. Tot slot blijkt dat 60% van de klanten actief wil terugschrijven naar bedrijven voor problemen met klantenondersteuning. Door gebruik te Meest waardevolle SMS Marketing uitingenmaken van SMS-marketing kun je klanten ook nog eens laten reageren op sms’jes, door ze door te sturen naar de klanten service tackel je ook nog eens de barrières die er kunnen ontstaan op het
gebied van customer experience.

Wat is er besproken in dit artikel over SMS-marketing?

In deze blog hebben we het gehad over de voordelen van SMS-marketing, zo biedt het een hoge attentiewaarde en zijn klanten snel op de hoogte van het laatste nieuws. Daarnaast kan het gebruikt worden voor het verwelkomen van nieuwe klanten, herinneren van bestaande klanten of het bieden van promoties/kortingen.

Doormiddel van het automatiseren van berichten kan deze manier van communicatie snel en goedkoop gebruikt worden door bedrijven binnen de deelmobiliteit. Hoe groter het deelmobiliteit bedrijf is hoe goedkoper het wordt!

Tot slot zien we dat klanten ook zitten te wachten op deze effectieve manier van communicatie. Zo geeft 64% van de respondenten (uit het onderzoek van Twillo gericht op de wensen & behoefte met betrekking tot SMS-marketing) aan dat zij zitten te wachten op reminders en afspraak inplannen, ook wil 29% van de klanten promoties ontvangen.

 “SMS zorgt voor meer interactie en daarmee hogere loyaliteit aan jouw merk”

Zie de volgende link voor meer informatie over alle trends & ontwikkelingen binnen de deelmobiliteit:

https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/overview-shared-mobility-growth-trends-indicators.pdf

 

 

* wil je meer lezen over interessante onderwerpen binnen de digitale wereld?

Bekijk dan andere artikelen op: https://digitalgrowth-almere.nl

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.