Twitter inzetten voor de Reach en Engage fase?

Twitter, wie kent het niet? Twitter is een op 21 maart 2006 opgericht social media kanaal die de afgelopen jaren uitgegroeid tot een kanaal met ruim 450 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. In de praktijk betekend actief zijn op Twitter gauw even een tweetje maken om je volgers in het kort te updaten. Of kun je als bedrijf ook serieus marketing drijven op Twitter en actief je doelgroep naar je website trekken? Kortom; is Twitter geschikt voor het optimaliseren van de REACH en ENGAGE FASE van jouw customer journey?

Om de customer journey van jouw klant beter te kunnen begrijpen gaan we even terug naar de basis. Hierbij maken we gebruik van het REAN-model, een model dat inzicht geeft in de verschillende fases uit de reis die de (potentiële) klant maakt. Het model bestaat uit de Reach, Engage, Activate en Nurture fase, waarvan hieronder in het kort per fase staat uitgelegd wat het inhoudt.

Wat is het REAN-model?

REAN-model
De verschillende fases uit het REAN-model.

Figuur 1; REAN-model

  1. Reach – Behoeftefase

In de eerste fase, de reach-fase, wil je de doelgroep bereiken en potentiële klanten (die het merk misschien nog niet kennen) kennis laten maken met het merk. Je merk wil je koppelen aan een positieve associatie door een bepaald gevoel over te brengen. Deze fase staat in de sales funnel bekend als de behoeftefase.

  1. Engage – Oriëntatiefase

In de tweede fase, de engage-fase, is merkbeleving creëren bij je volgers erg belangrijk. Het doel van deze fase is het laten overwegen of meenemen van je product in vergelijkingen.  Belangrijk is dus dat er een band gecreëerd wordt met de potentiële klant.

  1. Activate – Aankoopfase

In de derde fase, de activate-fase, is de potentiële klant dermate overtuigd van jouw merk dat hij overgaat tot actie. In deze fase vindt de aankoop plaats van een product of wordt er een dienst afgenomen. Wanneer precies de activate-fase voor jou is ingegaan, hangt af van het gehele doel. Een aanmelding van jouw nieuwsbrief kan ook vallen onder de activate-fase, als dit het doel is.

  1. Nurture – Evaluatiefase

In de laatste fase, de nurture-fase, wordt de nazorg geleverd. De klant is overgegaan tot het doen van een actie, waarop vanuit jou een reactie moet komen. De nurture-fase uit zich vooral in evaluaties samen met de klant. Hoe heeft deze het proces ervaren? Dit komt vaak in de vorm van een feedbackformulier per mail van de gedane bestelling.

Meer weten over het REAN-model? Klik dan hier

 Dan nu, over Twitter

Nu dat we even opgefrist hebben wat het REAN-model inhoudt, kunnen we gaan kijken naar hoe je dit model kan interpreteren in Twitter. Maar voordat we daarmee aan de gang gaan, is het raadzaam om te kijken of Twitter überhaupt een platform is waar voor jou veel uit te halen valt. Daarom eerst wat feiten over Twitter op een rijtje.

 

leeftijdsverdeling van de twitter gebruikers
de leeftijdsverdeling van de gebruikers van Twitter

Figuur 2; leeftijdsverdeling Twitter
Terwijl andere kanalen als TikTok en Snapchat vooral de jongere doelgroep (13-24) aanspreekt, zie je bij Twitter vooral dat de millenials het platform gebruiken.

  • De verdeling man/vrouw is verwaarloosbaar verschillend (56,4%/43,6%) (statista.com, sd)

56,4% van de gebruikers is mannelijk en 43,6% vrouwelijk. Deze statistiek laat zien dat je op Twitter even veel kans maakt op het bereiken van vrouwelijke als mannelijke gebruikers. In de berichten die je plaatst is dan ook belangrijk dat er een universele tone of voice geldt, zodat beide geslachten zich aangesproken voelen.

  • 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers in 2022. 22% meer dan het jaar daarvoor (tobefound.nl, sd)

De flinke stijging in het aantal gebruikers laat zien dat Twitter ook vandaag nog absoluut relevant is en allesbehalve uitgestorven. Ook het jaar daarvoor was een flinke stijging van 15% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Twitter iets voor jou?

Je ziet dat Twitter dus een nog altijd populair social media kanaal is in Nederland, maar ook wereldwijd. Om te bepalen of Twitter iets voor jou is wil ik je vragen je af te vragen wie je graag wilt bereiken.

In figuur 2 zie je een duidelijke verdeling van de leeftijdsgroepen van de Twittergebruikers. Een conclusie uit dit figuur is dat je verreweg de meeste kans maakt als jouw targetgroep tussen de 25-34 jaar oud is. Met een ruime meerderheid is het dan ook relatief eenvoudig om op deze doelgroep te targetten met jouw berichten. Ook kun je sneller een community opbouwen. Is dit geen doelgroep van jou? Dan kun je alsnog een redelijk bereik halen bij zowel 18-24 als 35-49-jarigen. Bij de andere leeftijdsgroepen zul je je af moeten vragen of je niet beter een ander kanaal kunt gebruiken.

Hoe tweet je nou effectief?

Op Twitter kun je heel gemakkelijk en snel kleine berichtjes delen met je volgers, maar dit kan best oppervlakkig worden. Om het spannend te houden moet je speels omgaan met het beperkt aantal worden per tweet, maar wist je dat het nog veel effectiever kan?

twitter video
twitter bericht met een filmpje als voorbeeld voor het onderwerp

Figuur 3; Tweet met filmpje

Filmpjes op Twitter zijn een krachtig middel om de aandacht van de gebruiker te trekken. Video’s geven marketeers de kans om op een interactieve manier content te delen en hun merk te versterken. Ook zijn filmpjes op Twitter ook goed voor het creëren van een emotionele band met klanten. Wist je dat door een GIF toe te voegen aan jouw Tweet de kans op een retweet tot wel 3x groter is? Voeg je een filmpje toe, dan is deze kans tot 6x groter!

Dit is niet alles voor effectiviteit. Je zult als marketeer je uiting ook moeten baseren op de fase van de customer journey van jouw volgers. Bij het bereiken van jouw volgers in de customer journey is het belangrijk om een strategie te ontwikkelen die zich richt op elke fase. Voor de reach fase kun je bijvoorbeeld content delen over de voordelen van je producten en services, raadplegingen uitvoeren, trends volgen, klanten betrekken, conversaties starten en informatie delen. Voor de engage fase kun je je volgers informeren over producten, reviews tonen, informatie delen, Q&A’s doen, kortingen en aanbiedingen aanbieden, klanten betrekken bij je merk en meer. In de activate fase kun je verkoopkortingen aanbieden, klanten betrekken bij je merk, acties lanceren, reviews delen, klanten belonen en meer. Voor de nurture fase kun je je volgers bijvoorbeeld in korte berichtjes vragen of ze tevreden zijn met hun bestelling.

Dus, Twitter iets voor jou?

Twitter is een zeer nuttig platform voor marketeers, omdat het nog steeds een krachtig marketing- en communicatiemiddel is. Het platform is tegenwoordig sterk relevant voor marketeers. Zij kunnen Twitter gebruiken om hun merk, producten en services te promoten, te communiceren met klanten, klanten te betrekken bij hun merk, klantenwerving te doen, conversaties te starten, informatie te delen, trends te volgen of een grotere online aanwezigheid te creëren.

Twitter is dus wat voor jou, leuk! Wil je weten hoe je nou een Twitter ads campagne opzet? Stuur mij een bericht en ik stuur je het stappenplan!

 

One Reply to “Twitter inzetten voor de Reach en Engage fase?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.