Wat is TikTok?
TikTok, oorspronkelijk Musical.ly genaamd en eigendom van ByteDance, is een op korte video’s gebaseerd social media-platform. Hier kunnen merken, makers en influencers hun individualiteit uiten en merkbekendheid stimuleren. Als gevolg hiervan is het een populair platform voor zowel influencermarketing als merkmarketing via sociale media.
Hoewel TikTok veel overeenkomsten vertoont met populaire platforms zoals Twitter en Instagram, moet het niet worden verward met je gemiddelde socialemedianetwerk. In tegenstelling tot andere platforms gebruikt TikTok een uniek ontdekkingsalgoritme die elke video evenveel kans geeft om viraal te gaan, ongeacht hoe populair de maker van de inhoud is. Dit zorgt voor een snelle schaalvergroting van een aanwezigheid op sociale media, snelle groei en vrijwel onbeperkte marketingexperimenten.
TikTok gebruikt een algoritme om te bepalen wat er in iemands feed wordt vertoond. Het ontdekkingsalgoritme werkt op een mysterieuze manier die bedoeld is om elke video een permanente kans te geven om viraal te gaan.
Wat is TikTok-marketing?
TikTok-marketing is het proces van het promoten van een merk, producten en/of diensten bij consumenten op TikTok. Gebruikelijke TikTok-marketingstrategieën omvatten het creëren van trendgestuurde organische inhoud, het gebruik van populaire hashtags en het opnemen van TikTok-influencers in promotiecampagnes. Voor small business owners houdt dit in dat zij dit ook moeten verwerken in hun TikTok-marketing campagnes. Dit omdat de juiste hashtags en influencers kiezen voor het type uiting van de Campagne cruciaal is om de doelgroep te targetten.
Waarom zou je dit social media kanaal moeten gebruiken om producten op de markt te brengen?
Het grootste verschil tussen TikTok en andere social media platformen, met name Facebook en Instagram, is dat de homepages van de laatste twee grotendeels bestaan uit mensen die je al kent en kanalen die je al volgt. TikTok keert dit om en geeft prioriteit aan video’s van makers die je nog nooit eerder hebt gezien.
De gebruikersinterface van TikTok is ontworpen om mensen zo lang mogelijk in de app te houden, meer nog dan kanalen als Facebook en Twitter. Dit is ook te zien met het fenomeen de infinite scroll. Met TikTok kun je ook een “Link in bio” toevoegen, waardoor het platform rijp is voor marketing en verkoop. Small business eigenaren kunnen daarnaast hyperlinks verschaffen aan de desbetrefende influencers die meedoen met de campagnes om zo voor traffic te zorgen naar de website/webshop buiten de marketingcampagne om aangezien de doelgroep wellicht via een filmpje dat niks met de marketingcampagne te maken heeft naar het hoofdprofiel van de influencer gaat en daarmee dus een nieuwe touchpoint voor de klant genereerd in de custromer journey.
Als je een jongere doelgroep probeert te bereiken, is TikTok een bijzonder handig hulpmiddel: 62% van het publiek valt in de leeftijdsgroep van 10 tot 29 jaar. Op basis van deze demografische gegevens kunt u uw video’s afstemmen op de inhoud die Gen Z graag consumeert en profiteren van uw kennis van het algoritme om viraliteit te produceren.
Hier zijn slechts enkele voordelen van het gebruik van TikTok voor marketing:
Elke video heeft een kans om viraal te gaan
Facebook (nu Meta genoemd) heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen vanwege de manier waarop het algoritme op al zijn platforms werkt. Sindsdien heeft het beloofd feeds te concentreren op vrienden en familie. Dit betekent dat het prioriteit geeft aan mensen en inhoud die de consument al kent.
TikTok keert dit om en geeft prioriteit aan video’s van makers die je nog nooit eerder hebt gezien. Zoals eerder vermeld, betekent deze ontdekkingsengine dat elke video een kans heeft om viraal te gaan, ongeacht hoeveel volgers je hebt. Dit zorgt er dus voor dat ook indien je een kleiner merk hebt, je een even grote kans hebt om viraal te gaan als de grotere bedrijven! Daarnaast gebruikt 90% van elke TikTok gebruiker de app dagelijks, wat inhoudt dat dit het gemakkelijker maakt om de bepaalde doelgroep te retargetten.
Viraal gaan op TikTok betekend ook viraal gaan op andere marketingkanalen!
Het mooie van TikTok is dat het een indirecte verbinding heeft met andere social media kanalen zoals Instagram en YouTube. Indien een consument een product ziet op TikTok doordat dit product viral gegaan is en daar veel van hoort van bijvoorbeeld naasten, zal de consument hoogst waarschijnlijk kijkend naar de Customer Journey ook op andere kanalen gaan zoeken naar additionele informatie over het product. Doordat de video’s van TikTok meestal ook gepost worden op Instagram door het bedrijf zelf of derden creëert men (on)bewust meerdere touchpoints bij consumenten wat ervoor kan zorgen dat de consumenten eerder geneigd zijn naar conversie vergeleken met het product alleen te zien op Facebook of Instagram aangezien berichten daar nu veel minder snel viral kunnen vooral kijkend naar Small Business owners met een beperkt budget.
Mensen kopen wat ze zien
Of je nu TikTok-advertenties of merkovernames gebruikt, of regelmatig video’s over je product plaatst, de kans is groot dat iemand het ziet en koopt. Volgens onderzoek van Adweek doet bijna de helft van de TikTokers aankopen bij merken die ze in de app zien.
Op producten gebaseerde trends op sociale media van TikTok hebben zelfs een inmiddels bekende zin en hashtag gegenereerd: “TikTok made me buy it.” Het is ook een populair marketingkanaal geworden voor retailers tijdens de feestdagen, waarbij 49% van de respondenten het groeiende belang ervan aangaf.
Influencermarketing is enorm
Volgens Statista is de wereldwijde influencer-marketingruimte sinds 2019 meer dan verdubbeld tot € 13,03 miljard in 2021. Meer merken zien de waarde in van samenwerking met videomakers om producten en diensten te promoten.
Makers op TikTok kunnen miljoenen volgers verzamelen. En het beste deel? Niches werken goed op het platform. Zo erg zelfs dat wanneer een niche stoom verzamelt in de app, deze bekend wordt als zijn eigen TikTok-ruimte, zoals KookTok, GayTok en BookTok.
Net als bij influencer-marketing op elk ander platform, is de sleutel het vinden van de juiste influencer voor jouw merk. Maar met deze gevestigde niches kun je gemakkelijk influencers in jouw ruimte vinden. Small business owners en MKB’ers in Nederland met een niche of specifiek product kunnen hier dus veel beter op inspelen dan op andere kanalen zoals Facebook en Instagram waar leeftijd, interesses etc. gestandaardiseerd zijn en niet aan te passen vallen voor de campagnes door privacy regelgeving.
Daarnaast onderscheid tussen merk en maker belangrijk geworden voor de bekendheid. Zakelijke accounts krijgen niet zoveel trending audio om te gebruiken, waardoor een merk moeilijker viraal kan gaan via de normale kanalen bedoelt voor consumenten.
TikTok werkt goed met Instagram en Facebook
Als je al een aanwezigheid op Instagram hebt opgebouwd, is hier het goede nieuws: TikTok heeft ingebouwde functies die gekoppeld zijn aan Instagram. Ten eerste is er de Instagram-linkknop op je profielpagina (die los staat van de externe linkoptie). Dit betekent dat mensen je Instagram-account gemakkelijk kunnen bekijken vanaf je TikTok.
Ten tweede is er automatisch delen op Instagram en Facebook. Dit betekent dat wanneer je een video op TikTok plaatst, je ervoor kunt kiezen om deze automatisch te delen met je Instagram Stories en/of Instagram-feed of Facebook Stories en/of Facebook-feed. Dit is handig voor Small business owners en MKB’ers. Hierdoor hoeven zij niet al te veel te schakelen tussen de apps en kost dit maar een kleine moeite!
Wat nu?
Na al deze tips word aangeraden een business account te maken en het account op TikTok in te stellen. Dit kan gemakkelijk kijkend naar de tutorial van How To Web. Graag wil ik jullie ook vragen om een reactie achter te laten en te laten zien of deze tips geholpen hebben of niet!
Nogmaals bedankt voor het lezen en tot gauw!
Goede tips zijn ook te vinden op: https://www.tiktok.com/@tiktokforbusiness