Direct klanten met jouw beginnende online sanitair business doormiddel van cashback programma’s!

Direct klanten met jouw beginnende online sanitair business doormiddel van cashback programma’s!

Je kent het wel. Je hebt een idee, je wilt er wat mee maar de drempel is voor je gevoel te hoog om in te stappen. Dit door de online giganten die enorme budgetten voor hun marketingcampagnes gebruiken en die al jarenlang een sterke SEO-positie opgebouwd hebben binnen Google. Of te wel, dit klinkt als binnenkomen als beginnende webshop binnen de sanitair branche.

Echter liggen ook binnen deze branche tussen de giganten kansen voor jouw eigen startende webshop!

Om dit uit te leggen begin ik als eerst met een stukje context als jarenlange marketingmedewerker van een van de grootste sanitairbedrijven van Nederland over de sanitair branche zelf.

De sanitair branche uitgelegd in vogelvlucht

De sanitair branche is een uiteenlopende branche met veel verschillende type bedrijven. Je hebt bedrijven die enkel fysieke showrooms hebben en hun website enkel gebruiken als doorverwijzing naar hun showroom en een reserveringssysteem. Daarnaast heb je bedrijven die enkel online te werk gaan en je hebt bedrijven die de combinatie showroom en online doorvoeren. Dit laatste lijkt het meest voor te komen bij de grotere sanitairbedrijven op het internet. Maar des al niet te min draaien de meeste van deze winkels de meeste omzet vanuit hun online webshop zoals bij onszelf en een aantal bekende concullega’s van ons. De assortimenten hiervan zijn enorm breed en een goede webshop heeft in ieder geval al snel zo’n 50.000 artikelen online staan waarin de meeste webshops tegenwoordig alle bekende merken dragen als Villeroy & Boch, Grohe, Geberit en nog veel meer merken. Deze webshops werken op bestelling, vanuit grote voorraden of veelal uit dropshipments.

 

De sanitair branche en marketing

 De sanitair branche is een branche die veel gebruikt maakt van verschillende kanalen binnen de marketing. Zowat ieder bedrijf maakt gebruik van sociale mediacampagnes, SEO, SEA, affiliate marketing en offlinemarketingmethodes. Daarbij zijn een aantal bedrijven hier al enorm groot in. Binnen de meeste zoektermen rondom badkamers zie je bedrijven als Sanisale, Tegeldepot, Sanitairwinkel en Sanidirect langskomen die daarnaast natuurlijk ook al jaren online bezig zijn in deze branche om hun eigen positie binnen Google te versterken. Dus de conclusie die we hierbij kunnen trekken is niet dat het onmogelijk is om ertussen te komen maar wel dat het enige tijd gaat kosten om hier de juiste sales uit te trekken. Vooral op SEO-gebied.

Maar hoe zou jij nou direct sales kunnen halen uit jouw online sanitair business met zo’n enorme concurrentie?

Om deze vraag te beantwoorden komen we direct op ons volgende onderwerp, cashback programma’s!

Cashback programma’s

Er zijn talloze soorten van affiliate marketing. Je hebt vergelijkingssites, blogs, social media en nog veel meer. Maar in dit specifieke geval kiezen we voor cashback programma’s en om uit te leggen waarom zal ik eerst een stukje context geven aan wat cashback programma’s zijn.

Cashback programma’s zijn webshops die zich aanmelden bij een zogenoemde cashback site. Hierin kan jij jouw website als cashback site aanbieden op deze website! Dit zoals je ziet op de volgende website.

 Wat je hierbij ziet is dat er een klant de zoekterm badkamer bovenin in toetst en daarvoor krijgt de klant voorgestelde resultaten. En zo heb je ineens van pagina’s aan concurrenten nog maar 1 rijtje van 10 bedrijven waarin je zelf kan kiezen welke actie je hieraan koppelt.

Vervolgens biedt een bedrijf een bepaalde cashback aan naar de klant waar de website (in dit geval shopbuddies.nl) een klein percentage extra van krijgt.

De benefit voor de klant is hierbij heel erg simpel de klant krijgt een gekozen percentage zoals hierboven terug op zijn gehele aankoopbedrag. Dus geeft de klant €1000,- uit op een webshop die 6,5% cashback biedt krijgt het €65,- cashback vanuit de cashback site en zo krijgt de cashback site zijn geld weer vanuit het bedrijf die geadverteerd heeft op de website.

De 3 grootste cashback sites zijn:

  1. euroclix.nl – meer dan 250.000 leden
  2. cashbackxl.nl
  3. shopbuddies.nl  

De voor- en nadelen van cashbackprogramma’s

Voordelen:

  1. Je betaalt alleen voor resultaat! (no-cure-no-pay)
  2. Directe zichtbaarheid binnen een concurrerende markt.
  3. Minder concurrentie.
  4. Extra kanaal buiten je eigen kanalen.
  5. Eenvoudig instappen.

Nadelen:

  1. Je betaalt een deel van je gewonnen omzet aan de cashback site.
  2. Er is geen mogelijkheid om enkel specifieke producten te verkopen via de cashback site, bijvoorbeeld bepaalde marge pakkers.
  3. Je kan binnen deze cashbacksites geen invloeden uitoefenen op de klant doormiddel van eventuele marketingtools.

Hoe begin je met cashbackprogramma’s? 

Om te beginnen met een cashbackprogramma zijn er weinig onderdelen nodig. Je kan je simpelweg aanmelden bij een van de cashback websites om hierop te adverteren, je maakt een afspraak over de commissies, posities en eventueel bijkomende kosten. Vervolgens wordt je advertentie geplaatst, wordt er doorgelinkt naar jouw website en het verkopen kan beginnen!

 

Waar dien je rekening mee te houden?

Om een stukje toelichting te geven op te nadelen moet je bij cashbackprogramma’s rekening houden met jouw eigen marges die je voert op de producten die je verkoopt. Zodra jij namelijk een winstmarge hebt ingesteld van 7% op je producten en dit moet je al afstaan aan je affiliate dan hou je er eind van de streep dus helemaal niks aan over. Zorg er dus voor dat wat je verkoopt geld op levert al moet je wat af staan. Neem dit dus mee in je berekening!

De factuur die je krijgt gaat altijd over een bepaalde termijn en betaal je dus niet direct over elke order. Reken je zelf dus niet rijk met iedere bestelling die je krijgt maar begroot dit!

De affiliate brengt enkel de klant binnen op jouw website, wat er vervolgens gebeurt ligt volledig aan jou. Dus je moet er nog steeds zelf voor zorgen dat je webshop CRO geoptimaliseerd is om de klant uiteindelijk uit te laten komen bij een geplaatste bestelling.

Dus, moet je nou beginnen aan cashbackprogramma’ als beginnende sanitair webshop?

 Om deze vraag te beantwoorden kom ik direct terug op de voordelen benoemd in een eerdere alinea. Want de sanitair branche is groot en kent veel (online) concurrentie en om hiertussen te komen dien je meerdere wegen te vinden en cashbackprogramma’s is naar mijn idee 1 ervan! Het kent een laagdrempelige instap door je simpelweg aan te melden. Je betaalt enkel als je al iets hebt verkocht. Je betaalt namelijk slechts een commissie. Daarnaast ken je minder concurrentie en zit je gelijk in een enorm netwerk waar je zelf nog weinig voor hebt hoeven doen!

Om dus al met al de vraag, moet je beginnen aan cashbackprogamma’s als beginnende sanitair webshop te beantwoorden kan ik alleen maar antwoorden met, ja! Wat heb je te verliezen?

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.