Hoe kan AI-technologie jonge ondernemers op Social Media helpen met bestellingen tijdens het logistieke proces.

Hoe kan AI-technologie jonge ondernemers op Social Media helpen?

Hoe kan AI-technologie jonge ondernemers op Social Media helpen met dropshipment bestellingen tijdens het logistieke proces.

11 maart 2022.

Wat is AI-technologie?

AI ofwel ‘Kunstmatige intelligentie’ in Nederlandse begrippen, is simpelweg een computersysteem die het denkwerk van mensen over kan nemen bij bepaalde taken. Dit soort technologie is anno 2022 niet meer weg te denken, maar dit bestaat al veel langer. Denk aan de ‘Siri’ voor iPhone gebruikers of de elektrische stofzuiger bij jou thuis. Deze voorbeelden zijn nog klein, maar er zijn nog veel meer dingen waarvoor AI-technologie handig kan zijn. Denk hierbij aan jonge bedrijven helpen met een social media campagne of zorgen dat alles in jouw bedrijf met elkaar verbonden is. Er zijn dus enorm veel mogelijkheden met AI-Technologie en hieronder hebben wij voor jou ‘de jonge ondernemer’ een aantal voordelen van deze technologie op een rijtje gezet.

AI-Technologie op Social Media.

Hoe kun jij AI inzetten op Social Media en waarvoor doe je dit precies? Je ontkomt er niet aan, overal waar je gaat zitten er mensen op Social Media. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Via deze kanalen zijn er miljarden mensen te bereiken en is dus een perfecte manier om te zien hoe je met AI een bruikbare Social Media campagnes kan opzetten. Doordat er zoveel mensen op Social Media zitten is er ongekend veel data beschikbaar voor bedrijven, waar AI-technologie maar wat graag gebruik van kan maken. Denk hierbij aan miljoenen berichten per dag kunnen analyseren en trends kunnen oppikken. Er zijn al verschillende voorbeelden hoe deze Social Media kanalen AI-technologie gebruikt en hier zijn er een paar voorbeelden van.

Gezichts- en locatie herkenning wat veel op Facebook en Instagram gebruikt wordt, hierdoor kunnen mensen elkaar gemakkelijker ‘taggen’ en informatie vinden. Dit doen zij om ‘meer’ interactie tussen de gebruikers te creëren, waardoor er meer engagement ontstaat en de gebruikservaring toeneemt.

LinkedIn maakt ook gebruik van AI en is voor een jonge ondernemer dan ook erg interessant om te weten waarmee AI-technologie LinkedIn helpt. Heel kort door de bocht zorgt de AI-technologie ervoor dat LinkedIn gebruikers banen te zien krijgen waar zij in geïnteresseerd zijn. Maar hoe kan dit vraag jij je af? AI-technologie maakt gebruik van data analyseren en kan dit omzetten in informatie over de doelgroep.

AI-Technologie in jouw onderneming.

Nu je weet wat AI-technologie is en hoe Social Media hiervan gebruikt maakt, is het voor jou ook handig om te weten wat AI-technologie voor jouw onderneming kan betekenen. De toekomst ligt online zeggen velen marketing goeroes en wij sluiten ons hier helemaal bij aan. Daarom ligt de focus voornamelijk voor bedrijven op Social Media, dus wat zijn nou de voordelen van jouw onderneming hier nou voor? Er zijn veel verschillende manieren hoe AI jou hiermee kan helpen, maar twee hiervan springen hieruit: Kosten laag houden en opbrengsten verhogen.

AI-Technologie kan in jouw onderneming arbeidsintensieve taken helemaal of gedeeltelijk overnemen zoals: Content ontwikkelen, resultaten analyseren en advertenties beheren. Zo hou jij meer tijd over voor andere werkzaamheden en kan jij kosten laag houden of besparen voor andere zaken.

AI-technologie kan de effectiviteit van je Social Media ook verbeteren, dit zorgt voor een hogere engagement en betere resultaten van je investeringen. Zo kan je AI-technologie inzetten voor het schrijven en beheren van je advertenties, het analyseren van berichten en de doelgroep, welke kanalen het best werken bij de doelgroep en welke berichten en tijdstippen het best zijn om te posten voor de desbetreffende doelgroep. Er zijn dus een aantal toepassingen waarbij AI-technologie enorm veel helpt: Data Analyseren, Content creatie, Advertenties onderhouden en Conversie kunnen creëren.

Dit zijn allerlei manieren waar je dus op kan besparen, maar zelfs opbrengsten kan verhogen. AI-technologie wilt namelijk altijd van perfectie uitgaan en kan dus zonder enige spelfout uit zichzelf een Social Media campagne script schrijven voor een advertentie doormiddel van de vergaarde informatie van de doelgroep.

Logistieke redenen om te kiezen van AI-Technologie.

Naast Social Media verbetering doormiddel van AI-technologie, kan het hele bedrijfssysteem beter werken op deze technologie. Er zijn zogeheten CRM systemen die alles aan elkaar koppelen, maar toch hebben die nog het denkende brein en expertises nodig van de mens. AI kan daar zoals eerder benoemd gedeelte of helemaal controle over nemen. Om voorbeelden hiervoor te geven pakken we een onderneming waarbij logistiek één van de core businesses is.

Dat volledige automatisering van magazijnen en distributiecentra uiteenlopende kansen biedt voor jouw logistieke processen is een feit. Om dat te kunnen realiseren is AI-technologie een mooie manier om alles met elkaar te kunnen verbinden. Zo sluit je alle systemen aan op een AI-geautomatiseerd netwerk en hoef jij er zelf bijna niet meer over na te denken. Alles wordt doormiddel van de AI-technologie voor je uitgestippeld van het denkproces tot aan de beslissingen nemen.

Kort samengevat biedt AI ontzettend veel mogelijkheden om de logistieke sector te verbeteren en optimaliseren. Door gebruik te maken van de juiste data kunnen er voorspellingen gedaan worden betreffende de vraag naar jouw producten. Kunnen er processen worden geautomatiseerd, kunnen voertuigen uit zichzelf van a naar b, kunnen de kosten voor de vloot worden teruggebracht en komen er minder machines stil te liggen doordat onderdelen sneller vervangen worden. En kan er schoner worden vervoerd door slim om te gaan met routes, en andere omgevingsfactoren.

Nadelen van AI-Technologie.

Als er alleen maar voordelen aan AI zouden zitten had elke organisatie het al in gebruik, daarom is het handig voor jou om ook de nadelen van AI te weten. AI is niet goed voor onze privacy, het gevolg is dat onze privacy afbrokkelt. Maar wanneer wij onze eigen privacy vervolgens afschermen, maakt AI gewoon gebruik van vergelijkbare doelgroepen: van mensen die erg op de doelgroep lijkt. Deze verschillende data van jou en mij worden massaal doorverkocht en niemand weet meer wie ze krijgt of waarvoor ze worden gebruikt. Naast de privacy die overal maar rond vliegt, zijn er grote spelers op de markt. Facebook, Microsoft, Google, Apple, Alibaba, Tencent, Baidu en Amazon. Deze acht technologiebedrijven hebben het financiële vermogen, de data en de intellectuele capaciteiten om kunstmatige intelligentie kwalitatief enorm te laten groeien. Het gevaar is dus dat een heel krachtige technologie in handen komt van een relatief kleine groep commerciële bedrijven. En hoe beter de technologie, hoe meer mensen het gaan gebruiken. Dat geeft een steeds grotere voorsprong aan de grote jongens. Het “winner takes all” mechanisme van het internettijdperk geldt ook voor data monopolies en algoritmes.

Dit zijn een aantal gevaarlijke nadelen van AI-technologie, maar toch zitten er volgens de meeste mensen meer positieve kansen in. En vooral voor jonge ondernemers zoals als wij is AI-technologie interessant om gelijk een grote slag te kunnen slaan met je eigen onderneming op Social Media.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.