Hoe kan je destination marketing toepassen om het aantal toeristen te verhogen door middel van marketinginitiatieven zoals videoadvertenties.
Toerisme en digitalisering zijn de afgelopen jaren snel gegroeid. Daarom is het belangrijk om je land of regio te blijven promoten door gebruik te maken van destination marketing, zodat meer toeristen JOUW land als vakantiebestemming kiezen. In deze Blog wordt uitgelegd hoe je destination marketing kan toepassen en hoe je het kunt gebruiken om je land of regio te promoten.
Wat is destination marketing?
Destination marketing is een marketingtechniek die een specifieke locatie, land of dorp promoot. Het doel van destination marketing is om vakantiegangers eerst bewust te maken van een bepaalde bestemming en na te denken over een vakantie in dat specifieke land. Daarnaast wordt destination marketing vaak gebruikt door toeristische organisaties in een bepaald land of een bepaalde regio. Ook wordt destination marketing gebruik om meer bezoekers naar het gebied te trekken om zo de lokale economie een boost te geven en het gebied te vestigen als een gewilde vakantiebestemming.
Waarom destination marketing?
Destination marketing is om concurrerend te blijven. In de afgelopen jaren ontdekken reizigers via onlinekanalen waar ze heen willen, in welke hotels ze willen verblijven en van welk vervoermiddel ze gebruik willen maken. De meeste vakantiegangers delen hun ervaringen op sociale media kanalen die lokale bestemmingen en andere vakantielanden promoten. Het delen van bestemmingen moedigde andere potentiële klanten aan om daar ook heen te gaan. Destination marketing draait om het overtuigen van klanten en ze interesseren laten worden in de locatie/regio voordat ze arriveren.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 9 van de 10 reizigers het lezen van online reviews essentieel vinden. Reizigers vertrouwt 95% van reviews van tours en activiteiten op sites van derden zoals: TripAdvisor. Echter, als de bestemming minder populair is, zullen reisconsumenten video- en fotobeelden bekijken om erachter te komen wat ze kunnen verwachten van de plaats die ze van plan zijn te bezoeken.
Belang van destination marketing en het opbouwen van je netwerk
Uit onderzoek blijkt dat als touroperator wil je zoveel mogelijk gasten trekken en hen een onvergetelijke toeristische ervaringen bezorgen. Het doel van destination marketing is om specifieke reisbestemming te groeperen om lokale omgevingen te promoten en klanten aan te trekken. Daarnaast is destination marketing om ideeën omvatten samenwerking met reisbureaus over de hele wereld, het benutten van digitale marketinginspanning en het integreren van sociale media op bestemming.
Het effect van videomarketing op toeristen.
Het is verbazingwekkend hoe online videomarketing het aantal toeristen dat een land bezoekt kan vergroten. Het effect van videomarketing op toeristische bezoeken is positief. De reden is dat het belangrijkste doel van alle toeristen die naar het buitenland reizen, is om iets nieuws, anders en opwindend te ervaren. Ook is videomarketing een effectieve manier om toeristen naar een locatie te lokken. Statistieken tonen aan dat ongeveer 80% van de mensen die een bepaalde website bezoeken, de locatie daadwerkelijk gaat bezoeken.
Creatieve videomarketing ideeën voor toeristische attracties
- Maak interactieve video’s met virtuele rondleiding door landen/regio’s
- Maak een video over de geschiedenis van je land/regio en voeg interviews toe met mensen.
- Interviews bezoekers en deel hun ervaringen
- Biedt kortingen aan bezoekers die de hashtag #visityourtown gebruiken op sociale media
- Gebruik dronebeelden om video’s te maken die de beste delen van toeristische attracties belichten
8 tips om succesvolle destination marketing toe te passen
- Weet wie je doelgroep is en begrijp je doelgroep
- Richt op de pijnpunten
- Identificeer je USP’s
- Analyseer je concurrenten
- Gebruik video’s
- Besteed aandacht aan afbeeldingen
- Werk samen met influencers
- Ga verder dan stereotypen
Voorbeelden van destination marketing
Voorbeeld 1
Uit onderzoek blijkt dat bloggers een grote invloed hebben op destination marketing. Het draait allemaal om de betrokkenheid en inhoud die bloggers delen met hun volgers op sociale media. Daarom zijn reisbloggers van grote waarde in destination marketing, omdat ze al in contact staan met potentiële klanten. Reisbloggers hebben al een specifieke niche en doelgroep om mee te communiceren. Reisbloggers delen niet alleen hun ervaringen, maar worden ook niche-professionals die interactie genereren en vertrouwen opbouwen.
Tips bij het werken met reisbloggers
- Kijk dichtbij huis
- Begin klein
- Vermijd groep reisschema’s
- Stel je doelen
- Communiceer
Voorbeeld 2
Uit onderzoek blijkt dat destination marketing meestal gaat over het aantrekken van meer toeristen. Een voorbeeld hiervan is Aruba. Aruba is het kleinste eiland ter wereld, maar waarschijnlijk wel het bekendste. Dat komt omdat veel mensen daar tegenwoordig op vakantie gaan. De meeste mensen kennen wel iemand die daar is geweest. Mooie stranden, goedkoop eten, aardige mensen ga zo maar door.
Daarnaast is het bekendste voorbeeld van destination marketing op Aruba is de woorden ‘’One happy Island’’. Iedereen die op Aruba is geweest wil een foto met de tekst erop. Een toeristisch forum waar vrienden en familie hun foto online publiceren. Ook maken toeristen prachtige video’s van zichzelf en het eiland en plaatsen deze op hun sociale media kanalen. Toeristen delen hun ervaringen ook met anderen om interesse op te wekken en potentiële klanten aan te moedigen Aruba een keer te bezoeken. De slogan van Aruba is terug te vinden op petten, mokken en T-shirts.
Tourism Corporation van Aruba, Curaçao en Bonaire heeft samen met de reisorganisatie TUI het eiland onder de aandacht gebracht van potentiële eilandbezoekers. Door middel van een project om de afbeeldingen van de ABC-eilanden op TUI-auto’s af te drukken. De samenwerking tussen TUI en de eilanden is een unieke manier om de kleurrijke kenmerken van de eilanden te laten zien en hun zichtbaarheid te vergroten. Het idee hierachter is om de potentiële vakantiegangers aan te moedigen het eiland te ontdekken.
Hoe bedrijven destination marketing kan toepassen
Een van de belangrijkste voordelen van bestemmingsmarketing is dat het de neiging heeft om een emotionele haken te gebruiken om potentiële klanten aan te trekken, wat resulteert in veel hogere conversieratio’s. Uiteraard draait de hele aanpak om het verkopen van de ervaring en voordelen van een locatie door klanten te laten zien hoe hun reiservaring zal zijn wanneer ze op bezoek komen. Het gebruik van emoties vergroot de kans op conversie, maar kan ook de merkaffiniteit vergroten.
Technieken die bij bestemmingsmarketing worden gebruikt zijn onder meer video-inhoud, het aanbieden van exclusieve gidsen en aanbeveling en het delen van getuigenissen van klanten.
Conclusie:
Destination marketing is een essentieel onderdeel van de reisindustrie en wordt door iedereen gebruikt, van grote toeristische bedrijven tot kleine reismerken. Hoe kan bedrijven destination marketing toepassen? Door te richten op de voordelen en het aanbod van een locatie in plaat van een specifiek vakantiepakket of reisdeal kunnen bedrijven meer autoriteit bouwen als deskundige aanbieder voor een specifieke bestemming. Aan het eind van de dag verkoop je een locatie en heb je de macht om de reputatie van een gebied te verbeteren, te benadrukken wat het te bieden heeft en de interesse in de bestemming te vergroten. Toeristische videomarketing is een geweldige manier om je bestemming te promoten en meer bezoekers te trekken. Door creatieve informatieve en boeiende video’s, kun je potentiële bezoekers bereiken die je bestemming anders niet kenden.
“Nu weet je hoe je beïnvloed wordt door destination marketing, is dit je wel eens opgevallen? Laat het weten!”