Hoe kan IoT gebruikt worden in marketing?

 Internet of Things (IoT)

IoT, de toekomst van marketing? Of een gevaarlijk middel waarmee bedrijven miljarden verdienen en waar de samenleving mee gecontroleerd kan worden? Tegenwoordig is de verbondenheid op een megahoogte. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel internet thuis en/of buitenshuis. Ook heeft iedereen tegenwoordig één of meerdere apparaten die verbonden zijn met het internet. Dit biedt enorme kansen voor marketeers zoals jij om hier iets mee te doen. Want als je dit niet doet, dan laat je een enorm marktpotentieel liggen. Dus, hoe kan IoT gebruikt worden in marketing en waar liggen de grenzen?

Grafiek met stijgende lijn in apparaten die verbonden zijn met het internet,.
30.73 miljard in 2020 35.82 miljard in 2021 42.62 miljard in 2022 51.11 miljard in 2023 62.12 miljard in 2024 75.44 miljard in 2025.

De betekenis van Internet of Things(IoT)?

Laten we met de deur in huis vallen, wat is IoT, ook wel bekend als “The Internet of Things” nou weer?! The Internet of Things, korter genoemd IoT, is een fantastisch nieuw begrip binnen de digitale wereld en is een term bedacht in 1999 door Kevin Ashton.  Ashton heeft deze term gebruikt in een bedrijven presentatie van Proctor & Gamble. Ashton kwam in die tijd met het idee om een RFID-tag in elke lipstick te stoppen. Deze lipsticks konden onderling communiceren via een radio-ontvanger op de plank. De bedoeling hiervan was dat het veel makkelijker was om de verkopen en voorraad bij te houden, omdat er namelijk een signaal komt als een aanvullen van de voorraad nodig is. Deze verzameling van data kan veel problemen oplossen en het werk efficiënter maken. Even kort gezegd is IoT dus eigenlijk het internet van spullen, ofwel alles verbinden met het internet.

Impactsgebieden van IoT op jouw leven

IoT heeft op dit moment al verschillende gebieden waarop deze invloed heeft op jouw leven of waar je gebruik van maakt zonder dat je het door hebt. Bijvoorbeeld: in je smarthome, in je huishoudelijke appraten, je gezondheidszorg en nog veel meer.

Gebieden met kansen

Ook zijn er gebieden waar er kansen liggen zoals de automatisering in de detailhandel. Maar, wat zijn nou concrete voorbeelden? Neem als voorbeeld je smartphone en smartwatch. Je telefoon is tegenwoordig nou eenmaal wat meer dat iets dat de tijd aangeeft, en je telefoon is iets meer dat het apparaat dat je gebruikt om te bellen. Deze apparaten houden tegenwoordig veel aspecten van je leven bij met betrekking tot gezondheid. Zo houdt je horloge het aantal stappen en algemene bewegingen bij om te berekenen hoeveel calorieën je gebruikt op een dag en kijkt deze ook naar je hartslag, je cholesterol en nog veel meer. Je horloge kan herkennen wanneer je een hartaanval gaat krijgen of kan je waarschuwen als je bijvoorbeeld een te hoog cholesterolniveau hebt.

Dit zijn natuurlijk levensreddende aspecten die fantastisch zijn voor de gebruiker. Wanneer je een levensbedreigende situatie hebt zoals een hartaanval, kan de ambulance automatisch gebeld worden. Er was zelfs sprake dat verzekeraars deze gegevens wilde gaan gebruiken om gezonde mensen korting te geven omdat deze een kleinere kans hadden op ziekte.

Huishoudelijke apparaten

In je huishoudelijke appraten zijn er ook voordelen die op dit moment steeds groter worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oven met wifi die je op afstand kan aanzetten of de verwarming zodat wanneer je thuiskomt alles warm is. Of denk aan een koelkast die producten op je boodschappenlijst zet in je Albert Heijn app. In dit laatste voorbeeld gaat het al iets meer richting een commercieel voordeel voor de retailer, want wanneer je een boodschappenlijstje in de Albert Heijn-app zet ga je niet zomaar meer naar de Jumbo.

Welke trend volgt IoT in marketing en waar ligt de grens?

Maar de echte vraag is nu, waar kunnen, nog moeten, we de grens leggen wat betreft het commercieel gebruik van de gegevens die tegenwoordig verzameld worden over ons leven en onze levensstijl? Het zal een hele fijne lijn zijn waarop gebalanceerd moet worden tussen wat ethisch gezien nog kan en wat niet. Laten we dit doen aan de hand van een concreet voorbeeld.

Stel nou,

Jij hebt een smart-oven/magnetron combi, en je hebt een smartwatch met smartphone. En stel je beweegt dagelijks bovengemiddeld veel en eet geregeld gezonde ovengerechten. Als jou over ziet dat je veel gebruikt maakt van de grill stand en de normale over stand, dan kan de oven bepalen wat voor gerechten en producten hierbij passen. Deze informatie zou kunnen worden doorverkocht aan Albert Heijn waarvan je de app op je telefoon hebt. Met die informatie kunnen zei dan gepersonaliseerde aanbiedingen doen zodat je vaker bij de AH-boodschappen doet.

Op zich heel fijn omdat je korting krijgt op producten die je naar alle waarschijnlijkheid veel gebruikt. Wie wil dat nou niet! Maar stel nou,  je horloge en telefoon houden bij hoeveel je beweegt en slaapt op een dag en verkopen die informatie door aan de verzekeraar die deze informatie gebruikt om jou een gepersonaliseerd tarief aan te bieden aan de hand van je fitheid/gezondheid/levensstijl. Is dat eerlijk voor mensen die misschien wel door redenen buiten hun macht niet zo gezond zijn? Of stel dat als je horloge meet dat je een hoog cholesterol hebt, is het dan fatsoenlijk om deze persoon meer aanbiedingen te sturen voor lightproducten?

Aan de ene kant biedt deze technologie ons als marketeers de mogelijkheid om mensen zeer gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, waardoor ze zich mogelijk meer aangetrokken voelen bij ons bedrijf. Dit brengt ook heel veel ethische vraagstukken met zich mee die op dit moment nog in zekere zin een grijs gebied zijn binnen de wet.

Dus, wat moet ik doen met IoT?

Ik zou andere niet vragen wat je hiermee moet doen of waar je zelf de grens moet leggen zolang dit niet gedaan wordt door overheidsinstanties. Ik zal wat voorbeelden geven om je een idee te geven wat je kan verwachten.

Kijk eens naar de grootste data verzamelende multinationals zoals een Google of een Facebook. Deze partijen verzamelen naar verwachting brontobytes aan data van al hun gebruikers. Daarnaast verdienen ze miljarden. Daar tegenover staat wel dat ze elk jaar miljoenen, zo niet, miljarden aan boetes betalen voor het schenden van privacy wetten wereldwijd. Kan je die boetes als simpele kosten afzetten en kan je eventuele reputatieschaden opvangen? Dan is het naar verwachting wel waard om zwaar in te leggen op IoT en de verzameling van de gegevens als dit meer geld gaat opleveren.

Ben je dit niet? Dan kan je kiezen voor een middenweg om alleen de simpele dingen te doen zoals mensen met een smartwatch die veel lijken te sporten kortingen te bieden op sportkleding, dit is dan voordelig voor zowel de gebruikers als de verkoper.

Of je kiest voor de meest terughoudende aanpak om te wachten tot er strengere wetten komen die de richtlijnen van het gebruik van deze data duidelijk maken en past je hier op aan.

Bepaal wat het beste bij jouw organisatie past voordat je hier iets mee gaat doen. Een foute stap kan leiden tot veel negatieve aandacht voor je organisatie.

Concreet: hoe gebruik ik IoT en marketing?

Het voorbeeld van de lippenstift is natuurlijk heel erg goed. Maar het is nog niet gericht op marketing. Als je dat voorbeeld zou nemen, chips in de lippenstift, en deze zouden kunnen bijhouden wanneer deze bijna op is. Dan kan je door middel van een internet signaal naar het hoofdkantoor de persoon een gepersonaliseerde aanbieding doen voor een nieuwe lippenstift. Want de chip wordt automatisch gekoppeld aan het account van de koper van de lippenstift.

Tesla is op dit moment ook al een voorloper in de markt van automatisering. De auto kan zelf updaten via het internet. Via sensoren kan de dealer zien wanneer een onderdeel versleten raakt en vervangen moet worden. De dealer kan dan op voorhand alvast de onderdelen bestellen voordat de eigenaar met de auto naar de garage gaat. Zo kan de dealer je uitnodigingen voor een afspraak.  Zei kunnen op afstand uitlezen dat er iets versleten is en of ze het onderdeel al hebben liggen voor je.

Of je krijgt een aanbieding van je muziek winkel als de snaren op je gitaar versleten zijn, of je krijgt advies van je schoenmerk omdat ze zien dat je verkeerd loopt. Noem het maar op, de kansen zijn eindeloos.

Jouw taak als marketeer in IoT en marketing

Ik kan je nu van achter dit scherm niet vertellen wat jij als marketeer kan bedenken voor jouw product of dienst. Feit is wel dat IoT voorlopig zal blijven groeien en dus nieuwe kansen zal blijven bieden. Hierin is het dus jouw taak om creativiteit te vertonen en vooruit strevend te zijn in wat je kan bedenken

Food For Thought

Nou wil ik jullie als marketeers vragen, waar ligt deze grens en hoe gaan wij hier verantwoord mee om? Ga dit gesprek eens aan en kijk waar je uit komt. Deel je gedacht met mij en vele andere via  de #IoTenMarketing op Twitter. Ik ben benieuwd wat jij allemaal kan met IoT en marketing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.