Indie game promoten door micro-influencer

Hoe prijs ik mijn indie game aan door middel van een micro-influencer?

Van offline naar online marketing, tegenwoordig maken steeds meer bedrijven gebruik van advertenties online. Vele daarvan gebruiken influencers om hun product te promoten; zogeheten influencer marketing. Je kan influencers indelen op grootte. Micro-influencer marketing kan de juiste schakel zijn om een product te promoten aan de juiste doelgroep, ook in de gamewereld. Dat brengt ons bij de vraag: hoe kan ik mijn indie game aanprijzen door middel van een micro-influencer?

Een game gemaakt door een grote gigant zoals EA, Ubisoft of Rockstar heeft meestal een groot budget waardoor ze veel kanten op kunnen gaan met adverteren. Jij, als indie game studio, wil natuurlijk ook dat jouw game gespeeld wordt door vele mensen, maar met een kleiner budget. Laten we in deze blog dieper duiken in de wereld van micro-influencer marketing en hoe deze methode van adverteren jouw game keihard kan boosten. Laten we eerst beginnen met wat korte vragen om het onderwerp in te leiden:

Wat is een micro-influencer?

Eerst wil ik het verschil uitleggen wat een micro-influencer is. Nee, het is geen kleine creator, maar juist eentje die tussen de 5000 en de 500.000 abonnees heeft, al willen verschillende bronnen variëren. Als er influencers zijn met een lager aantal volgers wordt dit een nano-influencer genoemd. Een nano-influencer is voor de marketing van jouw indie game minder belangrijk omdat je hiermee een kleinere doelgroep aanspreekt.

Waarom een micro-influencer?

Een micro-influencer is bekend onder een kleine groep, maar wel heel belangrijk binnen die groep. Zo kan je stellen dat hoe kleiner de fanbase van een YouTuber, hoe groter de engagementratio. Een studie uitgevoerd door Fullscreen en Sharablee liet zien dat de contentmakers vaak worden beschouwd als eerlijk en ongefilterd. Dit betekent dat micro-influencers een hoog vertrouwenspercentage opwekken, vooral bij 18-24-jarigen.

Waarom geen grote influencer?

Veel socialmedia-gebruikers zijn sceptischer als iets wordt aangeprezen door een heel bekend persoon, dan door een minder bekend persoon. Viral Nation, een bureau dat zich specialiseert in influencermarketing, merkt dat de engagementratio lager wordt des te meer volgers een influencer heeft. Ook stellen grotere bekendheden op Youtube hogere budgetten voor een advertentiecampagne.

Nu het concept van een micro-influencer duidelijk is, presenteer ik graag een case study rondom marketing zodat de impact van een campagne duidelijk wordt.

 

Case Study Cloutboost

Influencer marketingbureau Cloutboost heeft in 2019 een succesvolle campagne doorgaan. NeXT Studios wilde namelijk een nieuwe nichegame introduceren aan een relevante doelgroep in Noord-Amerika om downloads te maximaliseren. Omdat de game co-op ondersteunde, mocht elk van de 5 geselecteerde micro-influencers op Youtube een ‘gaming-buddy’ uitkiezen om de game te spelen (2 keer werd er zelfs op het account van de ‘gaming-buddy’ ook een video geplaats. Er werd specifiek gevraagd om een eerlijke reactie van de gameplay-ervaring. Het resultaat was 500K views met een gemiddelde engagementratio van 7.8%. Een gemiddelde engagementratio op Youtube voor een micro-influencer ligt tussen de 2 en 5 procent.

Laten we beginnen met het opzetten van een campagne!

Formuleer een doel

Definieer eerst een doel, en maak deze ook specifiek, meetbaar, acceptabel, reëel en tijdsgebonden (SMART). Door doelen te stellen kan je specifieker werken.

Hieraan zou je een beetje moeten denken:

  • In de maanden mei tot en met augustus staat mijn game in de topzoekresultaten van

Youtube in Nederland.

  • Op de dag dat de game online is wil ik dat 200K kijkers mijn game heeft gezien.

 

Houd in je achterhoofd dat platformen zoals Steam (30 – 40 procent) wel een marge nemen van de omzet wanneer de desbetreffende game op zo een platform wordt gepubliceerd. Daar bovenop moet je vaak ook een inleg betalen om de game überhaupt te publiceren (in het geval van Steam is dat rond de 100 euro). Ik zou willen adviseren om dit mee te nemen in je budget om uit te besteden aan micro-influencers.

 

Kies een doelgroep

Om de juiste doelgroep te kiezen is het essentieel om te kijken naar soortgelijke games en hun doelgroep. Natuurlijk moet deze doelgroep vooral actief zijn op YouTube. Om achter de doelgroep te komen kan je kijken naar worden naar recente meest populaire games. Een snelle zoekopdracht op Google zou zo gedaan zijn. Houd in je achterhoofd dat, indien de game Engels is, je een Engelstalige doelgroep moet uitkiezen.

 

De micro-influencer vinden

Hieronder zal ik tips benoemen om een micro-influencer te zoeken:

Om te beginnen kan er gekeken worden naar hoe goed een influencer het doet door middel van bijvoorbeeld SocialBlade. Dit zou het vinden van de juiste influencer makkelijker maken.

  • Zoek naar de soortgelijke games en noteer verschillende (semi-)populaire influencers
  • Het sterkste is om een influencer uit te kiezen die meerdere soorten games speelt, aangezien zij ook een publiek hebben die meerdere soorten games leuk vindt. Iemand die altijd Call of Duty speelt zou minder engagement op een video hebben wanneer hij/zij voor één keer iets anders doet.
  • Je kan alleen advertenties afspelen op video’s van YouTubers die Youtube bestempelt als ‘family-friendly’
  • De influencers met de meeste engagement zijn niet altijd de YouTuber’s met de meeste volgers. Kijk zowel naar volgersaantal als naar gemiddelde ‘views’ van een video

 

De micro-influencer benaderen

De meeste influencers hebben een business mail. De meeste influencers zijn ook actief op andere social media zoals Twitter. Als volger kan je wanneer de mail ontbreekt, altijd een DM sturen via Twitter.  Onthoud dat de gamingindustrie geen hoge business is, en dat het mailtje of berichtje niet al te zakelijk hoeft te zijn.

Probeer in een kort verhaaltje uit te leggen waar jouw game over gaat. Voor dat je het berichtje verzendt, kan je het beste bedenken welk budget je in gedachte hebt en hoeveel er nodig is om winst te maken. Communiceer dit naar de influencer toe met eventuele extra’s. Bijvoorbeeld een link in de beschrijving van de video naar de game, een QR-code in beeld tijdens de advertentie of een oproep om een partnerlink te gebruiken met leuke in-game extra’s om het spel te downloaden.

Een advertentie gedaan door een influencer voor een mobile game. Bron: Pyrocynical

De juist tijd

Ook moet je jezelf vragen welke tijd en data je de game gepromoot wil hebben. Een slimme keuze is om de game te promoten wanneer er een speciaal evenement of een speciale actie is in de game waardoor mensen geïnteresseerd raken. Dit speelt in op de principe tijdgebondenheid, geïntroduceerd door Cialdini. Je kan eventueel bekijken welke periode de video’s van de influencer het meest is bekeken. Dit kan bijvoorbeeld via SocialBlade.

Een SocialBlade account van een micro-influencer (Rerez)
Een SocialBlade account van een micro-influencer (Rerez)

Meetmethodes

Om te meten hoe goed een campagne het doet kan je het beste gebruik maken van website-tracking. Het beste kan je dit doen via Google Analytics. Nu zullen de meeste bedrijven een Google Analytics account hebben, anders kan er via hier bekeken worden hoe een Analytics account gemaakt wordt. In het geval dat er een link in de beschrijving van de video komt, zou er gebruik gemaakt kunnen worden van linkbuilding wat onder andere via https://app.bitly.com/ gedaan kan worden.

 

 

Sociale media

Wanneer er nieuwe spelers komen, komt er ook meer aandacht voor jouw bedrijf. Zorg dat de sociale media in orde is en dat je aanwezig bent op verschillende sociale media zoals Twitter om ervoor te zorgen dat er veel engagement komt rondom jouw game. Zorg dat via alle sociale media ook een link te vinden is om de game te downloaden. Mensen die geïnteresseerd zijn in de game houden van updates over de game. Dit kan eventueel via Twitter. Zo zorg je ervoor dat je spelers behoudt door veel met ze te engagen.

 

Een afgeronde campagne

De campagne zou op dit punt afgerond moeten zijn. Je kan meten via Google Analytics hoe goed een link het heeft gedaan. Zorg ervoor dat je een actieve community behoudt door veel met de spelers van de game te engagen. Om een goed voorbeeld te geven van spelers behouden licht ik hier tenslotte nog een voorbeeld toe.

Stardew Valley

Stardew Valley is een bekende game binnen de indiegames. De game is ontwikkeld door één persoon en is al meer dan 20 miljoen keer verkocht. Ondanks dat de game al 6 jaar oud is, blijft de game toch investeren in evenementen zoals evenementen rondom de winter. De Discord-server is nog steeds heel actief, net zoals de sub-Reddit. Via Twitter houdt de maker van de game zijn volgers op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Stardew Valley.

Het eindresultaat

Laat in de comments weten hoe de campagne is verlopen. Als je vragen hebt, beantwoord ik die ook in de comments.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.