Hoe houden bedrijven de aandacht van een kijker vast op Youtube?

Voor bedrijven is het op YouTube vaak moeilijk om de aandacht van een kijker vast te houden. YouTube is een organisch platform waarop iedereen hun video’s kan plaatsen. Gebruikers kiezen dan ook vaak voor YouTube om video’s te zien die gemaakt zijn door andere gebruikers. Als bedrijf kan het moeilijk zijn om toe te treden op dit platform. Als je de aandacht van de kijker hebt wil je deze dus ook vasthouden. Dit blog is bedoeld voor content makers van bedrijven die de aandacht willen vast houden van 18- tot 25-jarige op YouTube. In dit blog worden er een aantal technieken behandeld die een bedrijf kan helpen om de aandacht van kijkers op YouTube vast te houden. Deze technieken worden al gebruikt door grote bedrijven, denk aan Sidemen, Amazon Prime Video Nederland maar ook door YouTube grootmachten als MrBeast.

1. Heb een goede thumbnail

De thumbnail is het visitekaartje van je video. Net als de kaft van een boek, is de thumbnail vaak de enige manier om een goede eerste indruk te maken. Het is dus erg belangrijk om dit goed te doen. Er zijn een aantal manieren om je thumbnail opvallend te maken. Maak een connectie met je doelgroep door een gezicht te gebruiken in de thumbnail. Zorg er voor dat de persoon op de thumbnail oogcontact maakt met de potentiële kijker.

Oogcontact zorgt bij mensen voor nieuwsgierigheid en geeft kijkers de mogelijkheid om de emotie te lezen van de persoon op de thumbnail. Zet de titel, of elementen van de titel, in de thumbnail. Dit geeft de kijker context van de inhoud van de video. Als je tekst gebruikt in de thumbnail, zorg dan voor hoog contrast met de achtergrond. Een ander succes element is het consistent maken van de thumbnail met de andere video’s op je kanaal. Dit zorgt voor herkenning bij de kijker.

Een laatste aandachttrekker in de thumbnail is het toevoegen van rode cirkels en pijlen. Rood werkt erg activerend, het verhoogt de hartslag en ademhaling. Het toevoegen van rode cirkels moet wel met reden zijn, onnodige elementen om de aandacht te trekken worden niet gewaardeerd door de kijker. De Engelse YouTube groep Sidemen weten als geen ander hoe een thumbnail te maken. In het voorbeeld wordt er oogcontact gemaakt met de kijker en wordt er gebruik gemaakt van een rode cirkel om de aandacht te trekken. Een pakkende thumbnail is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

Rode cirkels helpen om aandacht te krijgen

 

2.Gebruik nummers in de titel om de aandacht te krijgen 

Naast de thumbnail is de titel van je video het uithangbord om de kijker binnen te halen. Met de juiste titel krijg je de kijker te pakken en houd je de aandacht vast. Een manier om de kijker zijn aandacht te grijpen is het toevoegen van nummers in de titel. Een perfect voorbeeld hiervoor is het YouTube kanaal van MrBeast. De Amerikaanse YouTuber krijgt ontzettend veel views, mede dankzij zijn pakkende titels met grote geldbedragen. Er zijn een aantal redenen waarom nummers goed werken. Nummers pakken de aandacht tussen alle letters, het maakt een titel leesbaarder en het geeft structuur aan je video. Nummers zijn dus echte aandachttrekkers voor het brein. Het gebruik van nummers in de titel is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

Nummers in de titel van je video helpen om de kijker zijn aandacht te krijgen

3. Zorg voor een hoog tempo

Dankzij het grote en haast oneindige aanbod van video’s op YouTube is de kijker snel weggeklikt. Een pijnlijke stilte kan voor de kijker al genoeg reden zijn om weg te klikken. Dit is namelijk omdat de video’s op momenten van stilte niet innemend genoeg zijn. Op zulke momenten is de kijker zijn focus kwijt en wordt er verder gezocht voor een video die wel de aandacht vasthoudt. Het is dus belangrijk om alle stiltes, verspreking of overbodige shots uit de video te knippen. Om een hoog tempo te creëren gebruiken veel content makers jumpcuts. Dit zijn cuts in een video waar er van het ene shot naar het andere shot wordt gegaan zonder enige vorm van overgang.

Er zijn een aantal redenen om deze jumpcuts te gebruiken naast dat het voor een hoger tempo zorgt. Om te beginnen zorgt het voor korte video’s, waarom dit belangrijk is wordt bij de volgende tip besproken. Ook helpen jumpcuts bij het verminderen van overbodige opvulling. Als laatste kan het een komedies effect hebben. In populaire video’s van MrBeast wordt er elke 10 seconden gebruik gemaakt van een jumpcut. Een hoog tempo is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

 

4. Maak de video kort

Jongere in de leeftijdscategorie van 18- tot 25-jarigen hebben een kortere spanningsboog, het is belangrijk om daar rekening mee te houden bij het maken van content. Een goed bewijs hiervoor is de opkomst van TikTok in de laatste paar jaren. De app met video’s op hoog tempo en korte duur is een van de meest gedownloade apps in de groep 18- tot 25-jarige. Dat kortere video’s belangrijk zijn blijkt ook uit data. 5% van de kijkers stopt met het kijken van een video na één minuut en 60% stopt al met kijken na twee minuten.

Wil je dus een belangrijke boodschap overbrengen, zoals de kwaliteit van je diensten, moet je dit snel doen. Komt de belangrijkste boodschap van je video pas na twee minuten zal slechts 40% van de kijkers deze mee krijgen. Het is dus een gemiste kans als de boodschap van de video niet in de eerste minuut van de video zit. Een ander voordeel aan korte video’s is de deelbaarheid. Korte video’s worden eerder gedeeld door mensen met hun vrienden of familie, dit kan voor een bedrijf meer naamsbekendheid opleveren.

5. Stop met intro’s aan het begin van de video

Dit voelt misschien tegenstrijdig maar een intro aan het begin van een video is verleden tijd. Door te beginnen met bijvoorbeeld een voorstelrondje raak je veel kijkers van de video kwijt. Een kijker van productreviews komt namelijk niet voor de persoon die de review doet maar voor het product. Met een introductie stel je het leuke of interessante deel van een video uit. Als de kijker niet meteen ziet waarvoor het op de video heeft geklikt kan het zijn dat er snel weg wordt geklikt. Dit heeft negatieve gevolgen op het algoritme van YouTube. Als er gezien wordt dat mensen snel wegklikken zal de video minder snel worden aanbevolen bij andere potentiële kijkers. Het overslaan van een intro is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

6. Gebruik YouTube influencers om je kanaal te promoten

Als je bedrijf net nieuw is op YouTube is het lastig om een groot publiek aan te trekken. Gelukkig kan je dankzij associatie een publiek van een andere content maker aan trekken tot je eigen kanaal. Een goed voorbeeld hiervan is Amazon Prime Nederland. Op het YouTube kanaal van Amazon Prime Nederland worden video’s geüpload in samenwerking met de Bankzitters. Dankzij deze samenwerking trekt Amazon de kijkers van de Bankzitters naar hun kanaal om zo te proberen een publiek op te bouwen.

De content die geproduceerd wordt met de samenwerking is niet gerelateerd aan het aanbod van de website Amazon, maar met productplacement en reclames tussendoor werkt Amazon toch aan de naamsbekendheid om zo te groeien als bedrijf. Influencers zijn dus een gemakkelijke, maar wel dure, manier om snel te groeien op online kanalen als YouTube. Het gebruiken van influencers is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

Influencers helpen om de kijker zijn aandacht vast te houden

 

7. Speel in op actuele trends

In 2021 verscheen de hitserie Squid Game op Netflix. De Zuid-Koreaanse serie werd in korte tijd 1.6 miljard uur bekeken. De serie was het onderwerp bij alles en iedereen, het was slechts een kwestie van tijd tot het concept werd overgenomen op YouTube. MrBeast speelde de spellen die in de serie gespeeld werden na in een 25 minuten durende video. De video behaalde meer dan 300 miljoen views en is tot de dag van vandaag de meest bekeken video op het kanaal van MrBeast. Dit bewijst dus hoeveel effect het kan hebben op je video wanneer er wordt ingespeeld op een trend.

Het succes van de video is ook mede dankzij de pakkende thumbnail en titel. Zoals besproken in tips 1 en 2 gebruikt MrBeast van oogcontact op de thumbnail en staan er getallen in de titel. Op deze manier maak MrBeast een connectie met de kijker en is de titel van de video opvallend tussen alle video’s met enkel letters in de titel.

Een goede thumbnail helpt om de kijker zijn aandacht vast te houden

 

8. Neem een kijkje achter de schermen voor informatie over de kijker

Naast een goede titel, pakkende thumbnail en slim edit werk is het ook belangrijk om een kijkje achter de schermen te nemen. YouTube verzamelt ontzettend veel data over de kijkers van een video. Via YouTube kan bijvoorbeeld achterhaald worden wanneer kijkers afhaken, welke stukken in een video het meest worden teruggekeken, wat de leeftijd en locatie is van de kijkers en op welk moment een video bijvoorbeeld geliket wordt.

Al deze data is op zichzelf misschien niet veelzeggends maar zodra de data van meerdere video’s naast elkaar wordt gelegd geeft het hele nuttige informatie. Als er bijvoorbeeld tijdens vaste momenten in de video veel mensen afhaken is het belangrijk om dat moment te vermijden in andere video’s. Het werkt ook andersom, als er bij bepaalde call to actions likes worden gegeven door kijkers kan het een idee zijn om dit terug te laten komen in volgende video’s. Kijken naar verzamelde data over je kijkers is dus belangrijk voor bedrijven om de aandacht van de kijker vast te houden op YouTube.

9. Ondertiteling 

Bij films wordt de ondertiteling vaak als iets storends gezien. Waarom zou ik iets lezen als ik het ook al hoor? Maar TikTok bewijst het tegendeel. TikTok heeft het aandacht vasthouden van de gebruikers volledig gemeesterd. Eén van de technieken die effectief blijken op TikTok is het gebruiken van korte zinnen of zinsdelen als ondertiteling.

In het voorbeeld hieronder is te zien hoe slechts twee worden van een volledige zin getoond worden in de ondertiteling. Dit is niet omdat de zin slecht te verstaan was of omdat het niet volledig in beeld past. Het gebruiken van korte zinsdelen zorgt er voor dat de kijker blijft lezen tijdens het kijken van de video. Dit houdt de hersenen geactiveerd en houdt de aandacht vast.  Door woorden snel achter elkaar in de video te laten zien blijft de kijker aandachtig kijken. De ondertiteling hoeft niet eens in een andere taal te zijn, het doel is namelijk om de kijker actief te houden en niet om een nieuwe doelgroep aan te trekken.

Gebruik ondertiteling om de kijker zijn aandacht vast te houden

 

10. Wees creatief

Deze tip klinkt misschien overbodig maar veel mensen zullen het over het hoofd zien. Zonder goede ideeën stelt goed edit werk of een pakkende thumbnail niks voor. Door het nadoen van andere content makers zijn er zeker wat clicks te behalen op je video maar met creativiteit kom je verder. Het is natuurlijk wel mogelijk om ideeën over te nemen en er je eigen draai aan te geven. Kijk bijvoorbeeld naar programma’s als X-Factor, het programma wordt overal ter wereld geproduceerd maar overal met een eigen draai. Het is belangrijk om je doelgroep in gedachte te houden bij het overnemen of aanpassen van werkende concepten. Creativiteit zorgt ook voor meer verbondenheid met je doelgroep.

 

Conclusie

De tijden van content marketing zijn flink veranderd en dat vraagt ook een nieuwe video marketing strategie. Het is duidelijk dat het tempo van de video tegenwoordig bepalend zijn voor het succes van de video. Een trage video of enkel een traag onderdeel van de video kunnen fataal zijn voor je werk als content maker. In deze blog zijn er 10 tips gegeven die helpen bij het effectief editen van een video om de aandacht van de kijker vast te houden.

Samenvattend is het belangrijk om de kijker met een goed visitekaartje naar je video te trekken, hiervoor zijn je thumbnail en titel essentieel. Als de kijker op de video heeft geklikt begint het echte werk. Door het vermijden van saaie of overbodige delen van een video is de kans groter dat de kijker blijft kijken tot het einde van de video. Mocht de kijker niet kijken tot het einde van de video is het belangrijk om je boodschap snel te vertellen. De tijd van de kijker is dankzij de overvloed aan content online schaars geworden. Kom dus snel tot de kern van je video en laat de kijker niet wachten op oneindige intro’s of overbodige informatie.

Als laatste is het belangrijk om om je heen te kijken. Er kan bijvoorbeeld veel geleerd worden van andere kanalen zoals TikTok en door in te spelen op trends kunnen video’s ook aanslaan bij het grote publiek.Gebruik deze tips om de aandacht te pakken van kijkers, deze vast te houden en om je boodschap zo effectief mogelijk over te brengen!

 

Neem een kijkje op Digital World Almere voor meer tips!

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.