Hoe kan Spotify doormiddel van het inzetten van blockchain marketing haar artiesten beter beschermen en assisteren?

Blochain en Spotify

Spotify heeft in het jaar 2017 de blockchain startup Mediachain Labs overgenomen. Voor velen was dit een verassing omdat zij de link tussen blockchain en Spotify niet direct zagen. Toch was dit een revolutionaire stap van Spotify. In deze blog lees jij waarom het super relevant was van Spotify om Mediachain Labs over te nemen. Het is namelijk in het belang van de artiesten dat Spotify bepaalde kennis goed opslaat in haar systemen. Weet jij niet veel van blockchain en wat voor waarde dit heeft voor Spotify? Dat is geen enkel probleem, sterker nog, dat maakt deze blog extra interessant. Beschouw deze tekst als blockchain voor dummies. Vervolgens worden de voordelen van blockchain marketing beschreven en waarom dit zo goed is voor de minder bekende artiesten en de top notch artiesten.

Voordat de het hele concept van blockchain wordt uitgelegd is het van belang om Spotify als organisatie beter te begrijpen. Spotify is op 23 april 2006 opgericht door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Spotify heeft in een relatief korte tijd de hele muziekindustrie op haar kop gezet. Het idee van muziek stream was nog vrij nieuw. Alleen Apple had met Apple Music een soortgelijk platform. De komst van Spotify had een enorme impact op de manier waarop muziek voorheen werd verkregen en verkocht. Door de komst van Spotify was het mogelijk om in een hand omdraai muziek te streamen vanaf je telefoon, laptop of computer.

Wereldwijd heeft Spotify ongeveer 155 miljoen luisteraars met Spotify premium. Spotify heeft het voor nieuwe artiesten makkelijker gemaakt om door te breken. De laatste jaren is Spotify niet meer alleen het platform om muziek te luisteren, maar ook podcasts. Spotify premium heeft veel voordelen zoals het oneindig streamen van muziek, podcasts en het delen van muziek.

Wat is Blockchain?

Blockchain is voor veel mensen een relatief onbekend begrip. De meeste hebben er wel van gehoord, maar weten niet wat deze techniek inhoudt en wat je ermee kan doen. Blockchain is een nieuw soort database, maar dan veel geavanceerder en veiliger dan de oude database. Blockchain is eigenlijk een ketting van opgeslagen informatie in de vorm van blokjes. Het voordeel van blockchain is dat het super veilig is en dat er meerdere schakels nodig zijn om opgeslagen informatie te wijzigen.  Blockchain is dus een middel om data veilig om te slaan. Het is daarom ook geen verrassing dat veel cryptovaluta middels deze techniek wordt opgeslagen.

Waarom is blockchain zo relevant voor Spotify?

De reden dat Spotify de blockchain startup Mediachain Labs heeft overgenomen is eigenlijk heel simpel. Volgens de National Publisher Association heeft Spotify een groot aantal nummers op haar platform zonder mechanische licenties. Deze licenties zorgen voor de controle van de houder van het auteursrecht, ook wel royalty’s genoemd. Deze royalty’s zorgen ervoor dat degene die het auteursrecht in handen heeft ook daadwerkelijk wordt betaald. Zo kunnen artiesten die al heel lang geen muziek meer maken toch nog wat geld verdienen doordat andere hun muziek streamen of gebruiken in bepaalde context. Dit was dus een acuut probleem waar Spotify iets aan moest doen. Met deze kennis is het daarom ook nier verrassend te noemen dat Spotify blockchain startup Mediachain Labs heeft overgenomen. Spotify staat erom bekend om snel mee te gaan met de technologische ontwikkelingen wat ook niet gek is voor een technologisch georiënteerd bedrijf.

Wat is blockchainmarketing?

Blockchain marketing is een vorm van marketing waarbij de unieke voordelen van blockchain worden gebruikt voor marketing doeleinden. Deze methode wordt voornamelijk gebruikt om gegevens veilig op te slaan, het gebruik maken van de overzichtelijke data die beschikbaar is en het maakt alternatieve manieren van betalen ook mogelijk zoals betalen in Bitcoin. Het is dus een nieuwe form van marketing waarbij de voordelen van blockchain worden gebruikt bij marketing gerelateerde vraagstukken.

Blockchain marketing wordt door Spotify in de context ingezet om de ervaring van artiesten te verbeteren. De concurrenten van Spotify zoeken ook naar middelen om artiesten aan het te binden.

Wat betekent dit voor artiesten?

Spotify heeft zelf aangegeven dat het niet beschikten over het auteursrecht ervoor heeft gezorgd dat Spotify een deel vaan haar artiesten niet kan uitbetalen, dit komt weer doordat zij simpel weg niet over de benodigde data beschikten. Het gebruiken van blockchain zou dit kunnen verhelpen en daarom is de overname van de blockchain startup geen verrassing te noemen. Spotify kan nu veel beter het belang van de artiesten en muzikanten beschermen in vergelijking met het oude systeem.

Deze ontwikkeling is vooral in het belang van de artiesten en muzikanten. Het is eigenlijk vreemd dat een platform met de omvang van Spotify een lange tijd de administratie niet in orde had. Spotify heeft de laatste jaren veel geld moeten betalen aan platenlabels en artiesten. De ontwikkeling van blockchain is dus een goede zaak voor zowel Spotify en andere belanghebbende.

Artiesten zullen inzien dat Spotify serieuze acties onderneemt om haar artiesten te beschermen. Verder kan Spotify door de opkomst van blockchain veel makkelijker data delen met artiesten en labels. Omdat blockchain bijna niet te kraken is kan Spotify in hogere mate informatie delen met belanghebbende.

Verder maakt blockchain het ook mogelijk om artiesten makkelijker uit te betalen. Dit was voorheen nog een probleem. Blockchain is een ondoordringbare keten van informatie. Spotify kan hierdoor dus altijd beschikken over privacy gevoelige informatie om zo haar artiesten te kunnen uitbetalen.

Conclusie

Op dit moment is Spotify druk bezig met het aannemen van personeel met ervaring in het ontwikkelen en onderhouden van blockchain technologie. Dit zal in de toekomst alleen nog maar gaan groeien. Het gemak van informatie opslaan en de beveiliging zijn twee grote pluspunten van het werken met blockchain. En maak je vooral geen zorgen. Spotify heeft in een korte tijd grote stappen gemaakt wat betreft het identificeren van het auteursrecht van artiesten. Verder zal de opkomst van blockchain ervoor zorgen dat privacy gevoelige data makkelijker te achterhalen is.

Jij kan dus gewoon lekker doorgaan met het streamen van de muziek op Spotify. Spotify staat bekend als een innovatief bedrijf en zal daarom niet stil blijven staan bij blockchain. Spotify zal blijven zoeken naar technologieën die kunnen helpen bij het verbeteren van verschillende processen binnen het bedrijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.