Invloed van beauty influencers op de beautybranche.

De invloed van beauty influencers op de beautybranche, match made in heaven.

Het is vrijwel onmogelijk om door social media te scrollen zonder een vorm van influencer marketing te zien. Overal waar je kijkt, pronken beauty influencers met hun nieuwste kleding, verzorging of make-up producten.

Ongeveer 43% van de consumenten volgt beauty influencers. Deze influencers delen beautytips, productrecensies, tutorials, en meer. Dit is de ideale mogelijkheid om de bekendheid van je beautybrand vergroten en de verkoop stimuleren. 

Influencer marketing is geen nieuw concept, maar is afgelopen tijd enorm populair geworden. Mensen oriënteren en shoppen steeds meer online. Hierdoor is influencer marketing een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de online beauty wereld en is de invloed van beauty influencers enorm. De meningen van influencers hebben veel impact op hun doelgroep. In deze blog bespreken we onder andere wat influencer marketing is, wat influencer marketing voor jou beautybrand kan betekenen en wat voor effecten beauty influencers op je beautybranche hebben.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op personen die online een groot publiek hebben. De personen kunnen in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Met als doel om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jou product, dienst of merk. Met influencer marketing speel je in op een onbewuste manier in op het gedrag en gevoel van je doelgroep. De doelgroep neemt sneller iets van een influencer aan dan het bedrijf zelf en zijn dus makkelijker te beïnvloeden doormiddel van deze marketingmethode.

beauty influencers
beauty influencers

 

 

 


Wat kan influencer marketing voor jouw beautybrand betekenen?

Influencer marketing bestaat al heel lang. Het is niets minder dan mond-tot-mond reclame, maar dan in een online gemoderniseerd jasje.

Een bekende uitdaging in de beauty branche is hoe je je bestaande klantenkring uit kunt breiden. Oftewel je naamsbekendheid te vergroten. Daardoor is influencer marketing zo interessant, je kunt er een groot bereik mee opbouwen én je doelgroep op een waardevolle manier beïnvloeden.
Als een bekende enthousiast is over een product en het jou aanraadt, geloof je sneller dat product goed is dan wanneer je het in een reclamespot of advertentie voorbij ziet komen. Dit is dan ook het onderscheidend vermogen en kracht van influencer marketing. Een aanbeveling van een betrouwbaar persoon is heel erg waardevol voor een consument.
Influencers voelen bijna als vrienden en geven je een stuk van erkenning. Influencers voelen bijna als vrienden en geven je een stuk van erkenning. De invloed van beauty influencers is groot, door als beautybrand samen te werken met de juiste influencers kun je de doelgroep bereiken die je wilt. 

En ja zeker, influencer marketing kan voor elk beauty bedrijf. Ook al denkt men vaak dat influencer marketing alleen is voor grote merken, is het tegendeel waar. Er zijn namelijk verschillende soorten influencers met elk hun kwaliteiten. Je kunt er voor kiezen om met 1 beauty influencers samen te werken, of ga je met meerdere influencers een samenwerking aan en geloof je in de kracht van herhaling.

5 verschillende influencer niveaus

Indien je als beautybrand een samenwerking aan wilt gaan met een influencer, is het belangrijk om te weten welk niveau van influencer het best bij jou als bedrijf past en het meest rendabel is.

Influencers zijn er op 5 verschillende niveaus. Om te beginnen met de influencers met het minste bereik, dat zijn de Nano influencers. Nano influencers zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken.

Een niveau hoger zijn de micro influencers. Deze influencers zijn authentiek en hebben een vertrouwensband met hun volgers. Zij hebben vaak een hoog engagement ratio waarbij de focus voornamelijk op de doelgroep ligt.

Vervolgens komen wij aan bij de Meso influencers. Dit type influencer heeft veel volgers. Deze influencers hebben ongeveer 50k tot 100k volgers. Hierdoor hebben ze een groot bereik én hoog engagement ratio. Het grootste verschil tussen de Meso en mega influencers is dat Meso influencers meer interactie hebben met hun volgers. Deze groep kritisch in hun brand keuze, waardoor zij alleen samenwerken met merken die voor hen een toegevoegde waarde leveren.

Macro influencers hebben een groot bereik wat op kan lopen tot één miljoen. Deze groep is succesvol in grootschalige campagnes. Omdat macro influencers een groot bereik hebben, kan samenwerking met deze influencers al snel in de kosten lopen. Door het groot bereik is de content minder persoonlijk dan bij de vorige 3 niveaus.

Tot slot de mega influencers. Dit zijn de grootste spelers op social media. Dit zijn dan ook vaak bekende personen zoals zangers, sporters of acteurs. Dankzij hun grote fanbase hebben zij een ontzettend groot bereik op social media. Een samenwerking met deze influencer ben je zeker van het vergroten van je naamsbekendheid en zichtbaarheid, maar hier is dan ook een hoog groot budget voor nodig.

Effect van beauty influencers op de beauty branche?

Influencers hebben een positief  op de beauty branche. Zo heeft influencer marketing een positief effect op het koopgedrag van de doelgroep, dit omdat ze influencers sneller vertrouwen. Influencers kunnen hun volgers inspireren met de beauty producten die zij gebruiken. De beste manier om een persoon te overtuigen van een beauty product is door ze het gebruik en resultaat te laten zien. En laat dat nou net de manier zijn waarop influencers vaak content creëren, doormiddel van foto’s en video’s. Een ander positief effect is dat de doelgroep de desbetreffende influencer ziet als een soort voorbeeld. Wanneer deze influencer lovend over een product praat, of het product zelf gebruikt, wordt de doelgroep al snel getriggerd om dit product ook te kopen.

Welke kanalen zet je in?

TikTok heeft veruit de hoogste betrokkenheid bij beauty-influencers. Er zijn misschien niet zoveel beauty influencers op TikTok als op Instagram of YouTube. Toch hebben de TikTokers een aanzienlijk hogere betrokkenheid bij hun volgers dan die op de andere platforms.

Het gemiddelde betrokkenheidspercentage voor beauty influencers op TikTok is 7,52%. Dit is een groot verschil als je het vergelijkt met 1,87% voor Instagram en slechts 0,56% voor YouTube-beauty-influencers. Is dit een teken dat YouTube niet meer van deze tijd is bij de jongere generatie?

Goed om te weten is dat op Instagram, micro influencers de grootste engagement rate hebben.  De algemene regel op Instagram is dat hoe groter de influencer, hoe lager de engagement rate. Het succes wordt dus zeker niet bepaalt door wie het meeste met geld strooit. zeker niet. Het succes wordt bepaalt door de juiste influencer te vinden die jou doelgroep het beste reflecteert, middels het juiste kanaal.

#makeup is populairste beautygerelateerde hashtag op Instagram, YouTube en Tiktok. Upfluence analyseerde de hashtags die werden gebruikt op berichten van beauty influencers op de drie platforms. #makeup kwam bovenaan op Instagram en YouTube en werd derde op TikTok. De meer generieke #foryou en #fyp versloegen #makeup op TikTok.

Andere populaire hashtags die door beauty influencers op Instagram worden gebruikt, zijn #makeuptutorial, #makeupartist, #beauty en #skincare. Populaire hashtags op YouTube waren onder andere #skincare, #makeuptutorial, #naturalhair en #haul.


Geïnfluenced door Influencer marketing?

 Influencer marketing is waardevol voor elke beautybrand. Het belangrijkste is dat je goed in kaart hebt wat je wilt bereiken en wat je budget is. Wie is mijn doelgroep en wat wil ik ze met mijn brand meegeven?  Influencer marketing is voor verschillende doelen een ideaal marketingmiddel. Zoals het inzetten van influencer marketing voor het genereren van groter bereik en meer naamsbekendheid, succes gegarandeerd. 

Begin nu, en ervaar wat beauty influencers voor jouw beautybrand kunnen betekenen?

Nu je een goed beeld hebt gekregen van wat influencer marketing inhoudt en wat de effecten ervan zijn op e beautybranche, volgt de volgende vraag. Hoe zet je influencer marketing in?
Dit begint altijd met een plan. Door de juiste doelstellingen op te stellen kun je meten hoe effectief je campagne is geweest. Het is van belang om te bedenken welke informatie je de beauty influencers mee wilt geven. Wat moeten ze vertellen over je product, met welke USP’s haal je je doelgroep over de streep?

Het budget is een belangrijk onderdeel binnen je plan, kies je om samen te werken met een micro influencer of zet je hoger in met een mega influencer. Wat ontzettend belangrijk is voor een succesvolle influencer marketing campagne is de relatie tussen jou, het bedrijf en de influencer. De impact van decampagne hangt namelijk af van   hoe enthousiast de beauty influencer wordt van jou, jouw bedrijf en jouw producten.

Maak afspraken met de beauty influencer over het vaak er gepost dient te worden en wat de kosten hiervan zijn. Hou de communicatie laagdrempelig en transparant, dit geeft vertrouwen. Het zijn tenslotte ook maar gewoon mensen.

Tot slot evalueer je de campagne samen met de beauty influencer, wat ging er goed, en wat zou er in de toekomst verbeterd kunnen worden. Misschien zorgt deze campagne wel voor een langdurige ambassadeurschap. hoe waardevol is dat!

Meer weten? ga naar http://www.digitalgrowth-almere.nl en ontdek wat wij voor jou bedrijf kunnen betekenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.