Instagram marketing gids voor beginners

Instagram for iOS adds the ability to delete a photo from a Carousel, adds 'Rage Shake' to report a problem - 9to5Mac

Wat is Instagram?

Instagram is een gratis app voor het delen van foto’s en video’s die beschikbaar is op iPhone en Android. Gebruikers kunnen foto’s of video’s uploaden naar deze app en deze delen met hun volgers of een geselecteerde groep vrienden. Ze kunnen ook berichten bekijken, leuk vinden en reageren op berichten die door hun vrienden op Instagram zijn gedeeld. Iedereen ouder dan 13 jaar kan een account aanmaken op Instagram. Door te registreren met een e-mailadres en een gebruikersnaam te kiezen maak je een account aan.

Wat is Instagram-marketing?

Instagram-marketing is het gebruiken van Instagram om de naamsbekendheid, publiek, leads en verkoop van je bedrijf te vergroten. Instagram is een zeer effectief marketingplatform voor merken, ondernemers en videomakers.

Terwijl het bij traditionele marketing draait om het vinden van de juiste manieren om een doelgroep te bereiken om een product of dienst te verkopen, verbindt Instagram-marketing je rechtstreeks met jouw ideale consument via de zeer gedefinieerde targeting van het sociale mediaplatform.

Waarom zou je Instagram gebruiken voor marketing?

Het simpele antwoord is: iedereen zit op Instagram. Instagram is de leider in sociale mediamarketing en heeft meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Al meer dan tien jaar geeft Instagram vorm aan social commerce, de creator-economie en de manier waarop merken sociale media gebruiken. Als één van de top 5 sociale-mediaplatforms wereldwijd, ontvangt Instagram elke dag miljoenen bezoekers en stukjes content. Mensen en merken gaan er naartoe om mooie foto’s te zien, video’s te bekijken, interactie te hebben met merken, producten te onderzoeken of aandacht te krijgen door zelf iets te posten.

Wist je dat:

  • 90% van de mensen op Instagram een bedrijf volgt. En 50% meer interesse heeft in een merk als ze hiervoor advertenties op Instagram zien.
  • Meer dan 30% van de mensen op Instagram wel eens een product hebben gekocht dat ze ontdekt hebben via Instagram.
  • 65% van de best presterende Instagram posts één of meer producten bevatten.

Door het strategische gebruik van Instagram bereiken en bouwen duizenden merken elke dag zinvolle relaties op met miljoenen mensen over de hele wereld. Het platform is ook een goudmijn aan kritische feedback, waardoor je concurrentieanalyses kunt uitvoeren terwijl je jouw publiek aanspreekt met creatieve visuele inhoud. Het is ook belangrijk om Instagram een ​​specifieke verkooptrechter te geven om je doelen te bereiken.

Nu je (hopelijk) meer vertrouwen hebt in het gebruik van Instagram als marketingkanaal en als onderdeel van je strategie, zijn hier en paar tips die je kan nemen voor jouw Instagram-marketing strategie.

Tips voor een goede Instagram-marketing strategie

Instagram stories
Met 500 miljoen dagelijkse gebruikers zijn stories één van de belangrijkste kenmerken van Instagram. Vanwege de uitgebreidere zichtbaarheid vergroten ze de naamsbekendheid, betrekken ze het publiek, geven ze de kans om rechtstreeks in contact met je te komen en helpen ze de stadia van de verkooppijplijn te verbeteren. Instagram stories maken je merk ook menselijker en geven het een persoonlijkheid, dus zorg ervoor dat je er wat spontaniteit in strooit.

Story Highlights
Wil je de houdbaarheid van je 24-uur Instagram stories verlengen? Vergeet niet om gebruik te maken van hoogtepunten (highlights). Door je stories aan hoogtepunten toe te voegen, vergroot je de zichtbaarheid en vergroot je het bereik van je bedrijf verder. Hoogtepunten zijn ook geweldig voor het opslaan van inhoud die steeds weer nuttig kan zijn voor jouw publiek.

Als je bijvoorbeeld een geweldige tutorial maakt via een reeks stories, hoeft het nut ervan niet binnen 24 uur te verdwijnen. Sla het op bij je hoogtepunten en je kunt jouw volgers ernaar verwijzen wanneer ze de informatie nodig hebben.

Afhankelijk van je merk kun je hoogtepunten op verschillende manieren inzetten. Het hoeven niet alleen tutorials te zijn. Sommige merken gebruiken het om nieuwe producten te presenteren en op te slaan. Anderen kunnen het gebruiken om veel gestelde vragen te beheren.

Instagram Story Highlights: Everything You Need to Know About


Reels
Instagram reels wordt ook steeds populairder en daar is een reden voor: ze krijgen engagement. Steeds meer mensen kijken liever kortere video’s, waardoor Instagram reels ideaal zijn. De voordelen van Instagram reels zijn:

  • Het maken van Instagram reels is simpel en eenvoudig, omdat het korte video’s zijn en je zelf niks hoeft in te spreken.
  • Instagram reels geeft je bedrijf wat meer persoonlijkheid dus ideaal om de know – like – trust op te bouwen.
  • Het bereikt meer mensen waardoor het de beste gratis marketing voor je bedrijf is.


Hashtags
Instagram becomes an interest network with hashtag following | TechCrunch

De voordelen van hashtags zijn wel algemeen bekend: ze helpen de zichtbaarheid van je berichten en verhalen te vergroten en helpen ze te categoriseren. Bovendien kun je tot 30 verschillende hashtags toevoegen aan Instagram posts en tot 10 hashtags aan stories; probeer je publiek echter niet te spammen met te veel hashtags. Beschouw hashtags bovendien niet als een alternatief voor Instagram-bijschriften – hashtags zijn niet het enige en het einde van je inhoud.

Welke hashtags, en waar?

Het juiste gebruik van hashtags is één van de meest belangrijkste factoren voor het behalen van succes op Instagram. Helaas is het soms lastig om de beste aanpak te bepalen. Maar de volgende tips kunnen je al een heel eind op weg helpen:

  • Vermeld merkhashtags op je profiel.
  • Plaats interessante hashtags bovenaan je hashtaglijst.
  • Gebruik tussen de 8 en 11 hashtags voor het meest optimale resultaat.
  • Zorg voor afwisseling in hashtags en gebruik niet voor elk bericht dezelfde hashtags.
  • Doe goed onderzoek naar alle hashtags die je wilt gebruiken.


User-generated content
De beste manier om je Instagram gratis een boost te geven? Door UGC (User-generated content). Moedig je volgers aan om foto’s of video’s van je producten te delen. Niet elk shot zal perfect of naar wens zijn, maar de authenticiteit van foto’s en verhalen van echte klanten kan niet worden overtroffen. Instagram maakt dit gemakkelijk met het tabblad Tagged, dat alle berichten toont waarin andere gebruikers je taggen.

 

Paid Ads
Op Instagram zijn er veel manieren om je engagement en organische volgers te vergroten. Het is echter niet de enige manier om je merk op het platform te positioneren. Betaalde advertenties zijn ook een krachtige aanvulling op je Instagram-marketingtool box. Een paar belangrijke voordelen van betaalde advertenties zijn:

  • Het is beter gericht
  • Het heeft een breder publieksbereik
  • Verhoogde aanhang
  • Belangrijke inzichten
  • Krachtige tools voor marketinganalyse

Of je nu een uitverkoop probeert aan te kondigen of je nieuwste product wilt promoten, Instagram heeft een targetingtool speciaal voor jou. Bovendien hoef je geen fortuinen uit te geven aan betaalde advertenties: investeer zoveel mogelijk van je budget

Influencermarketing
Volgens een recent onderzoek blijft Instagram het populairste influencer-marketingplatform ter wereld. Het aantal influencers dat op Instagram werkt, is de afgelopen jaren gegroeid en de trend lijkt niet te stoppen. De grondoorzaak is hetzelfde als bij UGC: mensen vertrouwen andere consumenten meer dan merken.

Instagram-influencers besteden maanden en jaren aan het ontwikkelen van een publiek in een nichemarkt dat geïnteresseerd zal zijn in hun volgers en een vertrouwensvolle en vriendelijke relatie met hen zal ontwikkelen.

Veel merken maken de fout om op zoek te gaan naar de “volgende”. Natuurlijk is de grootte van het publiek belangrijk, maar betrokkenheid is nog belangrijker. Om succesvol te zijn, vind je de juiste influencers in jouw niche en neem je contact met hen op voor mogelijke samenwerkingen. Dit is een geweldige manier om in korte tijd resultaat te zien.

Eén van de meest gebruikelijke manieren om samen te werken met Instagram-influencers is om positieve recensies van hen te krijgen. Bijvoorbeeld kunnen ze je product uitpakken, een tutorial geven over het gebruik ervan, of hun ervaring delen.

Influencer marketing: wat, waarom, hoe, en voor wie?

Conclusie
Instagram is één van de meest gekozen marketingkanalen wereldwijd en de effectiviteit speelt een grote rol. Door het platform te begrijpen en weet wat wel en niet werkt, wordt verkopen een stuk eenvoudiger. Tenslotte hoeft Instagram-marketing geen geld te kosten. Experimenteer met de strategieën die zijn opgenoemd en kijk welke het beste voor jouw bedrijf werkt!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.