Influencer marketing om bereik te verhogen

Hoe kan je je bereik vergroten op Instagram door middel van influencer marketing in de kledingbranche?

Instagram. We kennen het allemaal. Instagram is in het laatste decennia enorm gegroeid en razend populair geworden. Dat is ook niet te vermijden met de digitalisering. Hier wordt dan ook goed gebruik van gemaakt om doelgroepen te bereiken. Een belangrijke vorm van marketing is influencer marketing. Het wordt tegenwoordig veel ingezet en vooral op sociale media. Veel influencers maken gebruik van de app en zijn zo ook te volgen. Door middel van influencer marketing op Instagram kan de doelgroep makkelijk worden bereikt. Het wordt momenteel al heel hard ingezet in de kledingbranche. Hiermee willen bedrijven hun bereik vergroten in de kledingbranche en verkopen stimuleren. Maar hoe gebruik je influencer marketing om je bereik te verhogen?

Wat is influencer marketing?

Wat is influencer marketing eigenlijk? Het is een vorm van marketing die wordt uitbesteed aan influencers. Influencers hebben een groter bereik dan je eigen bedrijf. Naast het feit dat influencers een groter bereik hebben, zijn ze veel invloedrijker en hebben ze een voorbeeldfunctie. Dat betekent dat zij de doelgroep makkelijker kunnen beïnvloeden. Zo kunnen ze de doelgroep op verschillende vlakken beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan mode, make-up, sport, eten etc.

 

Waarom gebruik maken van influencer marketing?

Mensen brengen steeds meer tijd door op sociale media. Influencer marketing wordt steeds belangrijker als het gaat om het bereiken en beïnvloeden van de doelgroep. Volgers van influencers volgen ze omdat ze naar hen opkijken of omdat ze de influencer leuk vinden. Dit zorgt ervoor dat volgers loyaal zijn naar influencers toe. Zo heeft Monica Geuze het Zweedse modebedrijf Chiquelle populair gemaakt in Nederland door hun kleding steeds in haar vlogs te laten zien. Een belangrijk voorbeeld van het gebruik van influencer marketing om je bereik te verhogen. En zo is er voor elke doelgroep wel een influencer te vinden.

Influencer marketing Monica Geuze bereik verhogen

 

Wat voor soorten influencers zijn er?

Ook influencers komen in verschillende soorten en maten. Zo zijn er grote influencers met veel volgers, maar ook hele kleine. Het gaat dus niet om hoe groot de influencer is. Het gaat erom of zij of hij invloedrijk is en de doelgroep kan bereiken. Er zijn verschillende typen influencers.

Mega influencers

Hier vallen beroemdheden onder. Zij hebben meer dan een miljoen volgers en kunnen zelfs internationaal de doelgroep beïnvloeden. Ze zijn overal te zien. Op tv, in magazines maar ook in series en films.  Een goed voorbeeld is NikkieTutorials. Zo is de Nivea lippenbalsem lang uitverkocht geweest, omdat zij deze aanraadde. Het nadeel van samenwerken met mega influencers is dat er een behoorlijke prijskaart aan hangt. Het voordeel is dat je dan een hoog bereik creëert. Zo kan je dus razendsnel je bereik vergroten in de kledingbranche.

Macro influencers

Macro influencers zijn net minder bekend dan mega influencers en zijn dan ook kleiner. Het zijn meer bekenheden dan beroemheden. Ze hebben duizenden tot een miljoen volgers. Ook hierbij is het bereik hoog. Een ander voordeel is dat macro infleuncers veel moeite steken in hun content en zo ook in het promoten van merken. Zo laat een mega influencer even snel zien wat voor kleding ze heeft binnengekregen van een merk en een macro influencer een leuk filmpje waarop hij of zij alle kleding past en laat zien.

Meso influencers

Meso influencers zijn nog kleiner dan macro influencers en hebben zo’n vijftig- tot honderdduizend volgers. Voor meso influencers is het makkelijker om in contact te komen met hun volgers, omdat het aantal volgers lager is. Zo is dit ook een voordeel. Dat betekent namelijk dat de engagement hoger is. Een ander voordeel is, is dat het betaalbaarder is. Een nadeel is, is dat het bereik lager is, maar wel redelijk.

Micro influencers

Micro influencers hebben relatief minder volgers, namelijk zo’n 5.000 tot 50.000. Macro influencers staan meer in lijn met hun volgers en hebben allen een echte passie voor bepaalde dingen. Het gaat bij hen meer om de inhoud. Zij houden ervan om in gesprek te gaan met hun volgers en reageren echt op opmerkingen die zij krijgen. Micro influencers zijn meer authentiek, goedkoper en kunnen een specifiekere doelgroep bereiken.

Nano influencers

Nano influencers hebben het minste aantal volgers en zijn niet gericht op het verkrijgen van volgers maar meer gericht op het delen van ervaringen. Ze worden meer gezien als eerlijk en betrouwbaar. Ze zijn meer betrokken tot hun doelgroep.

 

Wat zijn influencer marketingstrategieën?

Er zijn verschillende vormen van influencer marketing om je bereik te verhogen. Influencer marketing wordt veel ingezet op Instagram. Zo kun je simpelweg gewoon een influencer betalen. Hij of zij zal jouw product dan promoten op hun sociale mediakanaal. Deze vorm van influencer marketing wordt gesponsorde content genoemd. Dit is de meest voorkomende vorm van influencer marketing.

Een andere vorm van influencer marketing is naamsvermelding. Bij deze vorm wordt jouw bedrijf vermeld in een beschrijving van een post of getagd in een foto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kledingstuk dat en influencer aan heeft op de foto. Hij of zij zal jou dan taggen in de foto en zo de doelgroep bereiken. Doordat de doelgroep op de tag klikt, worden zij doorgeleid naar jouw account. Op deze manier verhoog je je bereik.

Een andere bekende vorm is kortingscodes. Hier wordt in de kledingbranche veel gebruik van gemaakt. Hierdoor verhoog je je bereik en het aantal aankopen. Bedrijven geven hierbij vaak een kortingscode weg om de consument korting te geven op hun aankoop. Het is een ideale manier om consumenten kennis te laten maken met je bedrijf en product. Vaak werkt de code tijdelijk en werkt het druk uit op de consument. Ideaal om je bereik te vergoten in de kledingbranche dus!

Tot slot heb je weggeefacties. Deze heb je ongetwijfeld vaker langs zien komen. Bedrijven geven dan producten weg aan influencers zodat zij deze weg kunnen geven. Hierbij vragen zij aan hun volgers op bepaalde acties te verrichten om zo een product te kunnen winnen. Op deze manier wordt je product gepromoot en tegelijkertijd wordt er engagement gecreëerd voor de influencer zelf.

 

Waarom werkt influencer marketing op Instagram in de kledingbranche?

In de kledingbranche gaat het om de kwaliteit en stijl. Een goed manier is om een influencer te vinden die bij jouw bedrijf past en met de juiste stijl. Zo bereik je meteen de doelgroep. Het voordeel is dat je het werk overlaat aan de expert. Zij weten precies wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen om jouw product te promoten. Mode is tegenwoordig zo belangrijk en ook een thema waarmee je makkelijk de doelgroep kan beïnvloeden. Zodra er een trend is, volgt de rest ook. Dat kan makkelijk door het gebruik van influencer marketing.

Ook de kwaliteit is belangrijk. Consumenten zoeken het liefst kleding met een goede prijs wat lang gedragen kan worden. Het kan daarom heel snel gaan zodra er wordt gesproken over de kwaliteit van het product. En wat is nou het perfecte kanaal om jouw kleding te laten zien en te werken met influencers? Instagram! Je kunt gebruik maken van foto’s en teksten. Daarnaast laten influencers hierop graag hun kleding zien.

 

Top 3 tips voor het gebruik van influencer marketing

Hier nog wat tips om met het gebruik van influencer marketing je bereik te kunnen verhogen op Instagram:

Tip 1: Werk met de juiste influencers

Door de juiste influencers uit te kiezen, bereik je je doelgroep het best. Dit wordt ook het gezicht van je merk. Wees daarom kieskeurig. Kijk naar de verschillende typen influencers en hun doelgroep. Wat vinden zij het meest interessant en passen zij bij jouw merk?

Tip 2: Maak gebruik van verschillende influencer marketingstrategieën

Durf te investeren. Door het gebruik van verschillende strategieën, verhoog je je bereik en engagement. Gebruik meerde strategieën en zet meerder influencers in. Zo kan bij de één een simpele naamsvermelding werken maar bij de ander niet.

Tip 3: Durf micro influencers in te zetten

Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Hoe groter de influencer, betekent niet altijd hoe beter. Je wilt namelijk wel de doelgroep bereiken en dat gaat makkelijk met kleinere influencers. Zij worden als eerlijker en betrouwbaarder gezien.

Met deze tips, kennis en inzichten ben jij nu klaar om influencer marketing in te zetten om jouw bereik op Instagram te vergroten en uit te blinken in de kledingbranche!

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.