Hoe effectief is influencer marketing in de fashion industrie?

Influencer marketing

Ben jij wel eens beïnvloed door iemand op Instagram? Heb jij wel eens wat gekocht nadat je het zag bij een influencer? Ik wel. Een influencer is iemand die zijn/haar volgers kan beïnvloeden om bepaalde producten te kopen, merken bekend te maken of diensten af te nemen. Ze zijn actief op elk mogelijk sociaal mediakanaal, in elke doelgroep en in elke branche. Er zijn zelfs 5 verschillende niveaus, elk ingedeeld met de hoeveelheid volgers; van 2.000 volgers tot 1.000.000 en alles daartussen. Verschillende bedrijven gebruiken dit dagelijks in hun marketing. Maar waarom wordt influencer marketing zoveel ingezet en wat is de echte werking nu eigenlijk?

Influencer marketing bij Generatie Z

Een generatie die sterk beïnvloedbaar is, is generatie Z, die geboren is tussen 1995 en 2015. Met name de 15 tot 19-jarigen zijn sterk beïnvloedbaar, omdat de hersenen nog niet volgroeid zijn waardoor ze eigenlijk geen weloverwogen beslissingen kunnen nemen en impulsiever handelen. Zij gebruiken Instagram en influencers om beslissingen voor hen te nemen. Is het dan oneerlijk om daar als bedrijf gebruik van te maken? Wellicht wel maar een goede en effectieve marketingtruc is het zeker.  Mensen hechten over het algemeen grote waarde aan de mening van een ander. Zodra iemand een item goed of leuk vindt, is de kans groot dat een ander die mening overneemt, vooral als het iemand is waar diegene fan van is. Generatie Z neemt snel dingen aan. Op het moment dat een bekende vlogger/influencer een product laat zien en daar enthousiast over is, zal generatie Z snel geneigd zijn om het product ook te willen. Zij nemen alles aan en vertrouwen blindelings op hun mening.

Influencer marketing

Verschuiving in de fashion branche

De fashion industrie is veranderd sinds het digitale tijdperk. Catwalks zijn nog steeds belangrijk voor bedrijven, maar niet meer doorslaggevend. Vandaag de dag is een campagne met een influencer essentieel om je bedrijf te laten groeien. Waarom? Omdat zij worden gezien als betrouwbaar en zij bepalen vandaag de dag waar men in wil lopen en waarin zij gezien willen worden. Op Instagram wordt generatie Z elke dag overspoeld met fashion influencers die de nieuwste outfits en de leukste items laten zien. Niet gek dat generatie Z onbewust wordt beïnvloed om hun kledingkast een upgrade te geven. Vandaag de dag is het online shoppen ook makkelijker dan ooit. Je ziet iets bij een influencer, klikt op de link, shopt het item en de volgende dag is het in huis. Er gaan geen dagen meer overheen om een beslissing te nemen over een aankoop. Het is een momentopname geworden, dus is het des te belangrijker om hier als bedrijf op in te spelen.

Werking van fashion influencers

Een beïnvloedbare generatie, een verschuiving in de fashion branche, maar wat is nou de echte werking van influencer marketing en waarom pakt het vaak positief uit voor je bedrijf als jij een samenwerking met fashion influencers opzet? Fashion influencers delen regelmatig fashion content op Instagram, denk aan foto’s, reels en stories. Hierin delen zij nieuwe aankopen en laten zij zien hoe ze hun outfits combineren en dagelijks dragen. Hun volgers zijn mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Jijzelf zal ook alleen mensen volgen waar je geïnteresseerd in bent en waarvan de content je aanspreekt. Iemand die geïnteresseerd is in fashion zal deze mensen dus ook volgen. Op het moment dat jij een campagne met een influencer opzet bereik je meteen een doelgroep die daar ook daadwerkelijk in geïnteresseerd is. Naast de volgers bereikt de influencer nog meer mensen online door het toevoegen van bekende hashtags. Dat is een grote doelgroep met dezelfde interesses. De influencer wordt gezien als betrouwbaar en de volgers zullen zonder lang nadenken dezelfde mening overnemen en zo zullen zij het item ook aanschaffen. Door de grote doelgroep van influencers vergroot je als bedrijf je naamsbekendheid en stimuleer je online verkopen. Een win-win situatie toch?!

Influencer marketing

Influencer niveaus

Maar welke influencer kies je dan? Er zijn wat punten waar je naar kijkt om te beslissen of een influencer bij je merk past. Wat voor content maakt zij? Op welke locaties wordt de content gemaakt en met welke frequentie wordt er gepost? Ook kijk je als bedrijf naar de kledingstyle van een influencer. Stel een influencer draagt veel zwarte en stoere kleding en jij verkoopt kleurrijke jurkjes met print, dan kun je jezelf afvragen of zij past bij jouw merk. Je wil namelijk wel de juiste doelgroep voor jouw kleding bereiken aangezien het alleen dan echt positief zal uitpakken. In het begin benoemde ik het al even, influencers van 2.000 volgers en 1.000.000 volgers. Het aantal volgers is ingedeeld in 5 verschillende influencer niveaus:

  • Nano influencers hebben tussen de 1.000 en 5.000 volgers.
  • Micro influencers hebben tussen de 5.000 en 50.000 volgers.
  • Meso influencers hebben tussen de 50.000 en 100.000 volgers.
  • Macro influencers hebben tussen de 100.000 en een miljoen volgers.
  • Mega influencers hebben meer dan een miljoen volgers.

Elk niveau heeft zo voor- en nadelen. Zo zijn de macro en mega influencers een stuk duurder om mee samen te werken en hebben micro influencers een sterke vertrouwensband met hun volgers.

Influencer marketing inzetten

Voor bedrijven is het zeker interessant om samen te werken met deze micro influencers vanwege het hoge vertrouwen vanuit de volgers. Micro influencers delen vaak vanuit 1 bepaalde passie, bijvoorbeeld fashion. Op het Instagramaccount zal dus veel fashion content te zien zijn en de volgers komen op het kanaal voor die content. Wil je als modebedrijf dus samenwerken met influencers? Zoek dan micro fashion influencers omdat hun doelgroep echt geïnteresseerd is. Micro influencers reageren vaak nog veel op berichten van hun volgers waar een mega influencer geen tijd voor heeft. Dit zorgt er wel voor dat de micro influencers een echte band opbouwen met hun volgers. Dit wil niet zeggen dat andere niveaus niet aantrekkelijk zijn om mee samen te werken. Elk niveau heeft een ander voordeel, dus kijk gewoon goed naar wat het beste past bij jouw bedrijf.

Influencer marketing

Begin vandaag met je strategie!

Wil jij generatie Z bereiken en je naamsbekendheid vergroten? Dan is influencer marketing niet meer weg te denken uit jouw marketingmix. Het is dé manier om een grote doelgroep te bereiken en je merk meer naamsbekendheid te geven. Kijk goed naar welke influencer het beste bij jouw merk past qua style en aantal volgers. Bij de juiste influencer zal generatie Z beïnvloed raken, kennis maken met jouw merk en zelfs klant worden. Waar wacht je nog op? Surf vandaag nog op Instagram naar influencers die voor jouw bedrijf interessant zijn, maak een lijstje en begin snel met jouw influencer marketingstrategie. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen influencer marketing en volg ons op Instagram! Geloof in de kracht van influencers en zie binnen no-time resultaat!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.