Het gemak van Performance Max

Google Ads heeft al vele handige tools om jou als bedrijf te helpen. Sinds kort is hier een nieuwe bij gekomen. Dit nieuwe onderdeel wordt ook wel Performance Max genoemd. Deze tool helpt jou als bedrijf om geen tijd te verliezen in het maken van tekstadvertenties en handmatige biedingen, Google helpt jou met alles!

Wat is performance max?

In de wereld van digitale marketing is Google maar natuurlijk een gigant. Google heeft in het eerste kwartaal van het jaar 2022 ongeveer 55 miljard dollar aan advertentie-inkomsten weten te realiseren. Dit bedrag blijft elk jaar maar stijgen en het bedrijf Google blijft dus alsmaar groter en groter worden.

Performance MaxGoogle is de afgelopen jaren al hard aan het werk geweest met verschillende nieuwe ontwikkelingen die werden doorgevoerd. Zo is hier dan ook de nieuwe Performance Max, maar wat houdt dat nou in? Deze nieuwe ontwikkeling bevindt zich binnen de Google Ads en is dus ook een campagnesoort.

 

Performance Max is een combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping en staat als nieuw soort advertentiemogelijkheid in Google Ads. Om het nog even heel simpel uit te leggen gaat het om een campagnesoort waarbij Google tekstuele, datafeed en visuele input aan je vraagt. Hierna gaat Google dan hard voor je aan de slag met het maken van content. Zo kan er content gemaakt worden in de vorm van een filmpje binnen Youtube, maar ook een e-mail voor de e-mailmarketing. Dit maakt het leven natuurlijk een stuk makkelijker. We kunnen deze tool ook wel een Smart Shopping-campagne op steroïde noemen.

Waar vinden wij Performance Max?

Je vraagt je waarschijnlijk al een beetje af van op welke plekken kan ik daadwerkelijk deze campagnes voor gebruiken. Want dit is natuurlijk het belangrijkste waarom jij als bedrijf deze hulptool moet gaan gebruiken. Deze campagnes kan jij vrijwel overal voor gebruiken. Of het nou is voor Youtube of voor Gmail. De campagnes kunnen worden weergegeven op alle plaatsingen die zijn gevuld met campagnes binnen het zoeknetwerk, het Display Netwerk, Youtube, Gmail en Discovery.

Wat zijn de voordelen van Performance Max?

Zoals al eerder is benoemd is het doel van deze tool om het maken van de advertenties te vereenvoudigen en het voor jou als bedrijf makkelijker te maken. Maar wat zijn nou de echte voordelen.

Performance Max

 

  1. Betere resultaten voor je campagnes
  2. Conversie-gerichte optimalisatie
  3. Meer geautomatiseerd werk
  4. De conversiewaarde maximaliseren en sturen op ROAS
  5. Meer winst, beter rendement en betere conversie

Een van de grootste winsten als je als bedrijf gebruik maakt van de nieuwe tool Performance max is dat het zich focust op het bovenste gedeelte van de funnel. Google heeft zich hierbij gefocust om vanuit één advertentie een omnichannel gerichte advertentie te maken. Dit was in het verleden vrijwel niet mogelijk. De campagnes van vroeger focuste zich alleen op het lagere gedeelte van de funnel. En natuurlijk een van de grootste voordelen is het gemak. Met deze tool is het gemakkelijk om een campagne op te zetten en online te zetten.

Er zijn geen voordelen zonder nadelen

Performance Max

Het Performance Max klinkt zo perfect na al die pluspunten, maar wat zijn nou eigenlijk de minpunten. Een van de minpunten binnen deze manier van Google Ads is dat er minder inzichten in de data zijn dan de vergelijkbare campagnes. Wat Google hierin dus het belangrijkste vindt is dat jij als bedrijf je doel haalt en niet van je campagnes ook nog leert. Ook valt er niet in te zien welk kanaal of door wie conversies hebben plaatsgevonden. Het voelt dus als een soort van black box. Dit is voor vele bedrijven een lastig gegeven. Aangezien zij niet het risico willen lopen dat hun campagnes te veel of verkeerd worden laten zien aan de doelgroep. Dit kan voor een bedrijf gevaarlijk zijn.

Voordelen vs nadelen

Maar heeft Performace Max nou wel nut om te gebruiken en vooral of het winstgevender is dan de andere campagnetypen. Als er wordt gekeken naar de eerste resultaten is het het zeker waard. Alleen kunnen wij niet in de toekomst kijken en zullen wij niet weten wat Google nog meer in petto heeft met Performance Max. Wel ziet het er tot nu toe rooskleurig uit.

Hoe ziet het maken van de campagne eruit?

Het maken van de campagne bestaat uit 7 simpele stappen.

  1. selecteer je campagnedoel

Het eerste onderdeel van je Performance max campagne is het kiezen van je doel. Hierin zijn verschillende doelen. Je kan kiezen voor Sales, Leads, Websiteverkeer, Merkbekendheid of app-promotie.

  1. kies een campagnetype

Op deze plek bevinden zich alle vormen van campagnes waar je binnen Google-Ads uit kan kiezen. Hier staat ook de performance max campagne. Deze moet je dan dus ook selecteren.

Performance Max

  1. selecteer je conversiedoelen

Binnen deze stap kies je de conversiedoelen van je campagne. Deze is verdeeld in drie hoofdsegmenten. Deze drie segmenten zijn:

  • Online sales
  • Leads
  • Offline sales

Onder deze segmenten vallen er nog veel meer categorieën. Binnen deze optie is het belangrijk dat je je focust op de punten die voor jou het belangrijkste zijn en niet allerlei verschillende opties te kiezen.

  1. campagnebudget instellen

Binnen deze stap zal je moeten bieden tegenover hele ervaren marketeers die allemaal hun eigen strategieën hebben. Hier geeft Google ook advies over. Google heeft namelijk zelf slimme biedstrategieën die je kan gebruiken als bedrijf om je budget te maximaliseren.

  1. pas de campagne-instellingen aan

Binnen deze stap zijn er meerdere instellingen te veranderen om jou campagne te optimaliseren. Een van de belangrijke opties die er zijn zijn bijvoorbeeld het aanpassen van de talen, zodat je de campagne in verschillende landen kan gebruiken. Ook kan je de verschillende locaties aanpassen.

  1. beheer je asset groups

Binnen je campagne gebruikt Google altijd standaard één asset group om de advertenties te maken voor de verschillende platforms. Om dit goed te doen heeft Google een aantal dingen van je nodig:

  • Headline: 3 tot 5 koppen
  • Lange headline: 1 tot 5 koppen
  • Beschrijving: 2 tot 5 teksten
  • Afbeeldingen: minimaal 1 vierkant en 1 liggend beeld
  • Logo: minimaal 1 vierkant logo
  • Youtube-video: maximaal 5 video’s van minimaal 10 seconden

Voor het maken van campagne is dit het minimale wat je moet aanleveren bij Google. Des te meer je aanlevert des te meer variatie zit er in de campagnes.

  1. voeg advertentie extensies toe

Als laatste stap is het tijd om je advertentie extensies in te stellen.

Wat betekend Performance Max voor SEA?

Performance Max

Wat zal deze nieuwe tool betekenen voor de SEA zoals wij hem kennen. Het werk van de SEA-specialisten zal gedeeltelijk gaan veranderen. Deze werknemers hebben zich al vaker moeten aanpassen aan de stappen die Google heeft gemaakt om zich langzaam steeds meer te gaan automatiseren. Wat er dus steeds meer gebeurt is dat Google het meeste werk uit handen neemt van de SEA-specialisten en zij dus steeds minder hoeven te doen. Hierdoor kunnen zij zich meer focussen op het meten van resultaten en het technische aspect van het werk dat dus steeds een grotere rol krijgt.

Niet alleen gevolg voor SEA

Deze nieuwe mooie tool van Google veranderd niet alleen het werk van de SEA-specialisten maar zijn gevolgen zijn ook te merken binnen de creatives. Aangezien Google alle optimalisaties van de campagnes al voor het grootste gedeelte zelf doet, wordt het maken van de ad creatives steeds groter. Het is dus enorm belangrijk dat bij de campagne de juiste foto’s, tekstuele content en visuele content te zien is.

Tips voor het gebruik van Performance max

Als jij als bedrijf nog geen of weinig ervaring heeft met de nieuwe tool genaamd Performance Max dan zijn hier een aantal tips die u zeker zullen helpen.

  • Kwantiteit zorgt voor kwaliteit
    • Doordat jij meer content aanlevert voor Google om mee te werken, zal Google ervoor zorgen dat het een hoop variatie geeft aan de campagnes. Hiervoor zal het ook zorgen voor de meest relevante advertentie voor de juiste doelgroep.
  • Voeg de juiste doelgroep toe en hun kenmerken
    • Door dit juist in te vullen zal het Google helpen om een idee te krijgen op welke doelgroep welke advertentie moet focussen. Hierdoor zal er een hogere conversieratio ontstaan. Ook zal de snelheid van het maken en optimaliseren van de campagnes verhoogd worden hierdoor.
  • Blijf evalueren
    • Blijf vrijwel wekelijks kijken naar de campagnes en evalueer wat er beter kan. In het begin zal Performance Max tijd nodig hebben en wat data en gegevens te ontvangen. Maar na een aantal weken zal Google het niet meer voor je evalueren en zal je zelf verbeteringen moeten toevoegen aan je Performance Max campagnes.

Gebruik de Performance Max nu snel

Als wij alles bij elkaar optellen ben ik er zeker van overtuigd dat jij als bedrijf deze tool zeker kan gebruiken voor vele voordelen die eerder benoemd zijn. Ik hoop u genoeg geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben kunt u mij altijd een berichtje op LinkedIn te sturen en dan kunnen wij samen sparren over dit interessante onderdeel binnen de Google Ads.

 

 

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.