E-mailmarketing voor duurzame bedrijven in verzorgingsproducten: 5 tips om een activerende e-mail te schrijven

Kosten besparen? Gebruik maken van aantrekkelijke subsidies? Toekomstbestendig zijn? Duurzaamheid in bedrijven is dus niet alleen positief voor je onderneming, maar ook goed voor het milieu. Voor de toekomstige generaties moeten we een bewoonbare planeet achterlaten en moeten we daarom de aarde niet langer uitputten. Een ideaal wereldbeeld dat voor bedrijven soms een grote stap is, maar voor de ondernemingen die de keuze al hebben gemaakt om duurzaam te ondernemen, zijn hier dé tips om een activerende e-mail te schrijven voor de e-mailmarketing voor duurzame bedrijven in verzorgingsproducten.

Het belang van duurzame bedrijven

In Nederland zijn bedrijven verantwoordelijk voor 71% van de CO2-uitstoot en moeten daarom verantwoordelijkheid nemen om duurzaam te ondernemen of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Duurzaam ondernemen houdt maatschappij, milieu en winst in evenwicht. Er zijn veel kansen op gebied van duurzaam ondernemen. Denk hierbij aan: een betere marktpositie, beter personeel, kostenbesparing, voldoening en een grotere doelgroep. Daarnaast is duurzaam ondernemen ondertussen vrijwel een noodzaak geworden. Door alarmerende klimaatrapporten weten we dat het belangrijk is om te verduurzamen. De klimaatdoelen uit het klimaatakkoord zijn beschrijven dat in 2030 de CO2-uitstoot met 49% verminderd moet zijn. Het ‘oude’ ondernemen is daarbij niet meer van deze tijd. De aanpassingen in jouw bedrijf op gebied van duurzaamheid is daarom in feiten het voorsorteren op de veranderende wetgeving. Daarom kan je er niet snel genoeg mee beginnen.

Duurzaamheid kan toegepast worden op verschillende manieren. Hieronder een lijst met manieren die jij al doet of zelfs nog kan toepassen in de toekomst:

  • Recyclebare verpakkingen produceren.
  • Duurzame grondstoffen gebruiken die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn.
  • Productieafval scheiden.
  • Duurzaam inkopen bij duurzame leveranciers.
  • Energieverbruik verminderen in je bedrijfspand door middel van het gas af gaan, zonnepanelen, of isolatie.
  • Duurzaam vervoer aanschaffen en gebruiken.
  • Personeel aanmoedigen om duurzame keuzes te maken.

Het belang van e-mailmarketing

Om even technisch te spreken valt email marketing in de activerende fase van de klantenreis. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor herhaalaankopen, dus voor klantbehoud. De klant heeft dus al interesse in je product of bedrijf en je houdt mensen betrokken bij je bedrijf. Wanneer een geïnteresseerde klant nog niet is overgegaan tot koop, kan jij met een pakkende e-mail de klant overhalen om dit juist wel te doen. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, content marketing en internet marketing en is een nuttige manier om mensen te informeren, contact te onderhouden en te overtuigen.

E-mailmarketing voor duurzame bedrijven in verzorgingsproducten
E-mailmarketing voor duurzame bedrijven in verzorgingsproducten.

Waarom e-mailmarketing

Wat vaak aantrekkelijk is voor de klanten aan e-mailmarketing is dat het geen opdringerige manier is om hen te bereiken. Aangezien zij zichzelf hebben ingeschreven en zelf bepalen wanneer de e-mail wordt gelezen, laat het een positiever gevoel achter bij de doelgroep. Daarnaast hebben ze ook nog de optie om zich af te melden.

Ook wordt het contact persoonlijker omdat je de klant direct benadert. Bovendien is het verzenden van een e-mail gratis. Je hebt dus geen kosten om een e-mailmarketing campagne op te zetten, terwijl de resultaten direct zijn. Tevens kan je meten hoe succesvol je campagne is omdat je kan zien of e-mails gelezen zijn en of er op links is geklikt. Daardoor kan je je campagne zodanig aanpassen op de behoeftes van je klant.

E-mailmarketing kan voor verschillende uiteinden gebruikt worden:

  • Informatie over je bedrijf of je vakgebied.
  • Acties en aanbiedingen.
  • Nieuwe producten of ontwikkelingen.

E-mailmarketing opzetten

Allereerst moet je bedenken hoe je de e-mailmarketing wilt toepassen op jouw huidige marketing strategieën. Wanneer dit is bepaald, kan je een database opbouwen van je doelgroep. Hierbij moet je wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aanhouden. Dit houdt in dat mensen niet direct benaderd mogen worden, aangezien het gaat om persoonlijke gegevens. Daarom is het van belang dat iedereen die zich inschrijft voor jouw e-maillijst om toestemming te vragen om informatie van jouw te mogen ontvangen. Dit kan gedaan worden door middel van een inschrijfformulier. Door middel van het aanmelden van de e-maillijst weet jij in principe al dat deze persoon geïnteresseerd is in jouw bedrijf en/of producten. Ook moet er in elke e-mail de optie zijn om zich af te melden. Daarnaast mag je geen misleidende informatie versturen.

Hier zijn dé tips voor e-mailmarketing voor duurzame ondernemingen in verzorgingsproducten om hun producten te promoten en klanten te activeren om een aankoop te doen:

  1. Duidelijk communiceren over de voordelen

Het is van belang dat je duidelijk communiceert wat de voordelen zijn van jouw producten in zowel het onderwerp als de body van je e-mails. Hiermee kan je de aandacht van de klant trekken en hen aanmoedigen om meer te leren over jouw producten. Schrijf hierbij een pakkende onderwerp regel om nieuwsgierigheid bij de lezer op te wekken, waardoor ze de e-mail verder willen lezen. Ook is een omschrijving die pakkend is van belang. Denk hierbij aan een overtuigend argument om je e-mail te openen.

Met duurzame verzorgingsproducten speelt het een belangrijke rol om de voordelen van jouw milieubewuste producten naar voren te brengen. De mensen die zich hebben aangemeld voor jouw e-maillijst moeten nu de stap zetten om  jouw duurzame producten aan te schaffen. Bedenk hiervoor dus een pakkende opening wat deze producten nou uniek maakt en waarom deze voordelen voor hen belangrijk zijn.

  1. Het gebruik maken van visuals en storytelling

Gebruik foto’s in je e-mail om je producten en de voordelen op een visuele en aantrekkelijke manier aan te tonen. Pas hierbij wel op dat je de HTML-opmaak uit je e-mail achterwegen laat. Wanneer de styling niet direct zichtbaar is, lijkt deze al snel op een nieuwsbrief. Daarnaast is het gebruik van storytelling een handige manier om een connectie te maken met je klanten. Het blijft beter hangen bij de lezer en prikkelt de emotie eerder. Zo is het makkelijker om de lezer tot actie aan te zetten.

Het verhaal achter je duurzame product en hoe het wordt gemaakt kan een sterk verhaal zijn in je storytelling. Visuals kunnen ook gebruikt worden om te laten zien hoe het product wordt gemaakt, wanneer dit nodig is in het doel van je e-mail. Een kijkje achter de schermen vinden mensen vaak interessant en bouwt vertrouwen. Dit is ook van belang om oprecht te laten zien hoe duurzaamheid in jouw bedrijf op nummer één staat.

  1. Personalisatie

Schrijf je mail aan één persoon. Zo kan je je e-mail personaliseren door de ontvangers naam te gebruiken. Daarnaast kan je ook gebruik maken van informatie over hun vorige aankopen zodat het persoonlijker aanvoelt en relevant blijft voor de klant. Een zakelijk geformuleerde e-mail aan een groep mensen schept namelijk een afstand. Betrokkenheid is van belang. Ook kan je vanuit een persoonlijk e-mailadres mailen gekoppeld met een persoonlijke foto. Mensen ontvangen namelijk graag e-mails van mensen in plaats van een bedrijf.

Daarnaast kan je gebruik maken van het belonen voor het helpen van een betere wereld. Schrijf op waarom het kopen van jouw duurzame verzorgingsproducten zo belangrijk is en hoe de klant daarvoor gewaardeerd wordt.

  1. Exclusieve aanbiedingen

Biedt exclusieve aanbiedingen of kortingen aan om je klanten te stimuleren om een aankoop te doen. Dit helpt ook met de klantloyaliteit. Net als bij het vorige punt, personalisatie, kan je gebruik maken van informatie over hun vorige aankopen. Zo krijgen ze bijvoorbeeld speciale korting als ze dat product opnieuw willen aanschaffen.

Ook kan er ingespeeld worden op het delen van korting. Wanneer de klant vrienden uitnodigt om een account aan te maken, producten aan te schaffen of een bericht te delen, kan je persoonlijke exclusieve kortingen uitdelen ter beloning. Hiermee kan ook ingespeeld worden bij het idee dat je de wereld een handje meehelpt en bijvoorbeeld de CO2-uitstoot verlaagd. Je speelt in op iets goeds doen en hiervoor iets terugkrijgen.

  1. Creëer een duidelijk doel met call-to-action

Kies wat jij met de e-mail wil bereiken door één doel op te stellen per e-mail. Zo heeft de klant minder keuzes en is het duidelijk wat de lezer moet doen. Ook moeten mensen weten wat ze moeten doen na het lezen van een e-mail. Daarom is een goede en duidelijke call-to-action van belang. Dit wordt vaak gedaan aan het einde van een bericht, omdat mensen vaak het laatste onthouden wat ze lezen. Doe daarom een concrete belofte en spoor de lezer aan door middel van urgentie.

Tot slot is het belangrijk dat je je succes trackt van je e-mails. Als je het succes van je e-mailmarketing in de gaten houdt, kan je aanpassingen maken waar nodig zodat je zeker weet dat je e-mails effectief zijn en jij je doelen kan behalen.

Dus, wacht niet langer en schrijf vanaf nu je activerende e-mails voor je duurzame bedrijf in verzorgingsproducten met deze tips!

Terug naar home

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.