Het effect op kortingscodes van influencers

Welk effect hebben kortingscodes van influencers op voedingssupplementen

Het is moeilijk om te zeggen welk effect kortingscodes van influencers hebben op voedingssupplementen, aangezien dit afhankelijk is van verschillende factoren. In het algemeen kunnen kortingscodes van influencers echter helpen om de verkoop van voedingssupplementen te stimuleren, aangezien ze een extra reden kunnen bieden voor mensen om het product te kopen. Bovendien kunnen influencers, als ze een grote volgersgroep hebben, de naamsbekendheid van het voedingssupplement vergroten en daarmee ook de verkoop bevorderen.Het is echter belangrijk om te onthouden dat kortingscodes van influencers slechts één van de vele factoren zijn die van invloed kunnen zijn op de verkoop van voedingssupplementen en dat het effect hiervan afhankelijk is van verschillende omstandigheden.

Benieuwd welke omstandigheden hiermee worden bedoeld en hoe jij met jouw bedrijf hier gebruik van kunt maken? Lees dan verder.

Het effect van influencer marketing op voedingssupplementen

Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van contentmarketing geworden. De online concurrentie tegenwoordig is hevig, aangezien sportvoedingsbedrijven moeite hebben om in de top of mind van de consument te blijven. Overal zijn tegenwoordig advertenties te zien waar acties voor voedingssupplementen naar voren komen.

De macht van de influencer

Bezig zijn met gezond eten en sporten is momenteel erg in de mode. Elke keer dat iemand TikTok of Instagram opent, komt er een filmpje voorbij dat iemand aan het sporten is, heeft iemand een nieuw sportoutfit gekocht of heeft een nieuw supplement besteld om te proberen. Deze trend is ontstaan door influencer marketing. Influencers zijn tegenwoordig een populaire bron voor mensen om ook te gaan sporten of bepaalde supplementen te bestellen. Het is de samenleving in combinatie met de social media platforms die een enorme invloed uitoefent op hun volgers.

Volgers van de desbetreffende influencer accepteren alles wat hij zegt en denkt en vinden deze mening enorm belangrijk. Dit is ook heel logisch, want als je een product of artikel wil kopen en je benieuwd bent naar de kwaliteit of werking, dan ga je zoeken naar mensen die dit product eerder hebben gehad. Een belangrijke referentiebron is de mening van mensen die we kennen. Als iemand die je kent iets aanraadt, dan kan je er van uit gaan dat dit klopt en dit ook bij jou past.

De invloed van de influencers

Content die influencers plaatsten op hun social media kanalen heeft veel invloed op hun volgers. Dus als er een influencer is die jouw doelgroep aanspreekt, is dit het perfecte middel om jouw doelgroep te kunnen bereiken. Als jij jouw sportbedrijf wil promoten, is het slim om bijvoorbeeld een fitnessgoeroe te zoeken die perfect aansluit op jouw doelgroep. Deze influencer kan bijvoorbeeld een foto of filmpje plaatsen waarbij hij/zij jouw product de hemel in prijst.

Fitness influencers

Wanneer we het over sportkleding of voedingssupplementen hebben, kunnen we heel beïnvloedbaar zijn. Social media heeft ervoor gezorgd dat zowel mensen die net beginnen met sporten, als ervaren sporters er graag hetzelfde uit willen zien als hun voorbeeld/ idool. Omdat we hierdoor allemaal ons uiterlijk zo ontzettend belangrijk zijn gaan vinden, horen we graag wat iemand aanraadt om te kopen of juist om vooral niet te doen.

Schijf van Vijfbelangrijke redenen die verklaren waarom fitness influencers zo populair zijn:

  1. Vertrouwen: je volgt de dagelijkse routine van jouw influencer. Doordat je weet hoe zij hun dagen invullen en wat zij allemaal precies doen op een dag, lijkt het net alsof je diegene al jaren kent en het een kennis van je is. Door dit gevoel krijg je vertrouwen en neem je sneller iets van diegene aan. Wanneer die influencer laat zien hoe hij/zij dit resultaat heeft behaald en wat die daarvoor heeft gebruikt, geloof jij ook dat jij het kan en schaf je het aan.
  2. Aanbevelingen: wanneer jij een product wil aanschaffen, wil je wel weten of het product goed is en wat voor werking het heeft. Hiervoor wil je graag een betrouwbaar oordeel en wie is daarvoor meer geschikt dan een ervaren sporter zelf? Als de influencer laat zien dat het product goed is, dan kan je er van uit gaan dat dit klopt. Als veel influencers jouw product gebruiken, zullen de volgers dit ook gaan doen.
  3. Snelle benadering: zoek een sport-influencer die direct betrokken is bij jouw doelgroep. Door deze manier kan je de doelgroep snel en gemakkelijk benaderen. De gewenste sporters worden bereikt, terwijl iemand anders het woord voor jou doet. Als dit ook nog eens een idool is van jouw doelgroep, worden zij direct geënthousiasmeerd over jouw bedrijf en het productaanbod.
  4. Persoonlijke reclame: de content die de influencer maakt komt geloofwaardig over. Het wordt gezien als persoonlijke reclame, omdat de boodschap specifiek gericht is op de doelgroep. Deze vorm van reclame is nieuw en totaal anders dan grote, massale reclame vanuit bedrijven.
  5. Lage kosten: als je zelf campagnes op gaat starten, dan kost dit jou vaak veel geld. Door influencers in te zetten, kan je relatief goedkoper uit zijn, omdat zij vaak jouw producten promoten en het dus alleen jouw producten kost.

Kortingscodes van fitness influencers

Je hebt vast wel eens een kortingscode of een link met korting voorbij zien komen. Bedrijven proberen hiermee meer bezoekers naar de website te sturen en een laatste duwtje in de rug te geven om tot aankoop over te gaan. Bij sommige bedrijven valt het niet eens meer op dat zij dit doen, omdat zij het constant inzetten. Mensen hebben een zwakte gekregen voor dit soort reclame, omdat het voor hun interessant maakt om het via deze weg te kopen. Zoals eerder deze blog is aangegeven, wordt nog aantrekkelijker als het persoonlijke reclame is en niet is vandaag de dag persoonlijker dan een influencer die dit jou verteld.

Er zijn verschillende manieren om influencers in te zetten voor verkooppromotie en samenwerkingen met hen aan te gaan. Een populaire manier is het inzetten van kortingscodes. Tijdelijke kortingscodes zijn ideaal om in te zetten om urgentie te wekken bij de volgers/doelgroep.

Hoewel de makkelijkste maatstaf voor het bijhouden van de algehele campagneprestaties de transacties zelf zijn, zijn er ook andere maatstaven die handig zijn om bij te houden om de verkooptransactie te vergroten, volgen en belangrijke informatie te vergaren voor verbetering van de volgende campagnes, namelijk:

Traffic:

Wat je uiteindelijk wil weten is welke influencer voor de meeste traffic naar de website heeft geleid. Een makkelijke tool die je hiervoor kan gebruiken zijn individuele links per influencer die gekoppeld is aan zijn/haar eigen naam. Hierdoor heb je nog een extra informatiebron die ziet welke influencer voor de meeste bezoekers zorgt. Er zijn verschillende websites en bedrijven die deze tools aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Googlecampagnes waarbij je een URL gebruikt, Bitly of Linkr waarbij je individuele links kan gebruiken.

Conversie:

Om niet alleen websitebezoekers te meten, maar ook bij te houden welke influencer daadwerkelijk de meeste transacties oplevert, kunt u individuele kortingscodes gebruiken per influencer.

Met deze extra data wordt het makkelijker om te bepalen welke influencers het meest geschikt zijn voor jouw doelen en welke beter plaats kunnen maken voor andere influencers die aan de weg timmeren.

Wat wil je voorkomen

Wat je wil voorkomen is dat de bezoekers die door de influencers naar de website worden gestuurd, generieke kortingscodes op de website tegenkomen. De bezoekers voelen zich bedrogen, omdat zij denken dat zij een unieke deal hebben gekregen van hun influencer (bij sommige sportvoedingsbedrijven loopt dit op tot maar liefst 45%), hun wordt verteld dat deze maar tijdelijk geldig is, terwijl ze vervolgens op de website zien dat er sowieso al korting is. De volgende keer halen ze misschien niet meer via hun influencer, maar gewoon direct via de site. Dit wil voorkomen, want hierdoor heb je een minder duidelijk overzicht in de tracking die de campagnes met influencers op kunnen leveren.

Welke sportvoedingsbedrijven maken gebruik van influencers

Voorbeelden van sportvoedingsbedrijven die influencers met persoonlijke links gebruiken zijn:

Voorbeelden van sportvoedingsbedrijven die influencers met persoonlijke kortingscodes gebruiken zijn:

  • Myprotein: JASON
  • Musclemeals: Timone10
  • Elite Sports Nutrition: NATHALIE
  • Clean nutrition: VOORGOUD
  • Bibep Papa: WK20

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van bedrijven die fitness influencers gebruiken om hun bedrijf & producten te promoten. Zoals je ziet zijn het veel bedrijven die voedingssupplementen verkopen, maar ook bedrijven die sportkleding verkopen (zoals Gymshark) of complete maaltijden verzorgen (Musclemeals) die specifiek gericht zijn op sporters waarbij de voedingswaarden strak zijn afgemeten.

Conclusie op het effect van kortingscodes van influencers

  • Maak zo min mogelijk gebruik van deals en kortingscodes op de website. Beperk de capaciteit van influencers waarmee je samenwerkt, zodat het voor hun volgers uniek is om het via deze influencer te doen.
  • Geef elke influencer zowel een individuele code en een individuele link, zodat je goed kan tracken welke influencer voor de meeste traffic en verkooptransacties heeft geleid.
  • Om urgentie te creëren kan je gebruik gaan maken van een tijdsduur op de kortingscode. Als je de geldigheid van de kortingscode beperkt, dan kan de influencer in zijn/haar uitingen naar de volgers communiceren dat zij snel moeten zijn. Urgentie kan nog een extra duwtje in de rug geven. Belangrijk hierbij is dat er op dit moment geen andere campagnes lopen, want dit komt ongeloofwaardig over en gaat voor verwarring zorgen.
  • Zowel de kortingscodes, als de links van influencers zijn erg gemakkelijk te analyseren. Je kan de influencers met de beste resultaten belonen, maar daarnaast kan je de influencers die voor onvoldoende resultaten hebben gezorgd ook vervangen en de influencers die aan de weg timmeren een kans geven om zichzelf te bewijzen. Je kan zelf bepalen hoe lang je een campagne wil laten lopen en om de hoeveel tijd je dit gaat evalueren.
  • Wil jij jouw bedrijf of producten promoten? Zorg dan dat jij een passende influencer zoekt die het op verschillende social media kanalen kan promoten, waardoor jij meer bezoekers naar de website zult genereren en er hopelijk meer transacties worden verricht.

Kies voor fitness influencers met een individuele kortingscode of link voor een optimaal effect!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.