Met deze tips kun je SEO op Pinterest het beste inzetten voor jouw onderneming

Hoe jij zakelijke voordelen uit Pinterest gaat halen

Pinterest is een bedrijf wat inmiddels miljoenen gebruikers heeft en nog steeds groeit. Het is een prachtig platform om inspiratie op te doen wanneer het gaat over  wonen, styling en interieurtrends. Het platform kan jouw bedrijf erbij helpen om grote aantallen potentiële klanten naar je webshop te leiden. Hieruit kan conversie en dus omzet ontstaan. Een vrij nieuwe manier om dit te doen is door middel van SEO op Pinterest. Ben jij als echte ondernemer nieuwsgierig geworden? Lees dan wat Pinterest SEO inhoud en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen!

Wie zijn de gebruikers van Pinterest eigenlijk?

Het is logisch dat je wilt weten wie er nou eigenlijk actief zijn op dit medium. Want is het nou wel zo’n goed idee om dit medium in te gaan zetten? YES it is! Onderzoek van Newcom toont aan dat in 2021 maar liefst 5,3 miljoen mensen in Nederland (maandelijks) actief waren op Pinterest. Gebruikers van het medium hebben vaak een project of idee in hun hoofd en zoeken dus met een vrij urgente intentie. SEO op Pinterest inzetten  is daarom nog niet zo gek als het lijkt.

Maar SEO hoort toch bij Google?

SEO, of terwijl Search Engine Optimalization betekent simpelweg zoekmachine optimalisatie. Nu hoor ik je denken,:‘’SEO hoort toch bij Google?’’. Dit is eigenlijk vrij logisch. Google is namelijk ook de meest bekende en nummer 1 zoekmachine. Pinterest timmert echter ook hard aan de weg en heeft een hele specifieke doelgroep. 80% is vrouw en geintersseerd in o.a. wonen en inrichting. Hier komt bij dat er alleen in Nederland maandelijks al ruim 5,3 miljoen gebruikers zijn. Kortom, de ideale doelgroep voor uw branche. Pinterest SEO biedt veel potentieel, het draait er uiteindelijk om dat jouw doelgroep de content vindt die ze zoeken. Laat dat nou uitgerekend de content zijn die jouw bedrijf maakt.

Hoe werkt influencer marketing

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit voor SEO op Pinterest?

De eerste stap is het bepalen op welke specifieke zoektermen je gevonden wilt worden. Vervolgens ga je aan de slag met het daadwerkelijke onderzoek. Dit is op meerdere manieren mogelijk. De makkelijkste manier is om te kijken welke termen een hoog zoekvolume op Google hebben. Je kunt echter ook checken welke termen veel zoekvolume op Pinterest zelf hebben. Dit kan bijvoorbeeld op de website van Keywordtool. Je kunt op de volgende manieren te werk gaan:

Guided search

Hierbij worden in de zoekresultaten de meest bekende synoniemen weergegeven van de zoekopdracht die jij hebt ingevuld. Pinterest geeft dus weer op welke aanverwante termen veel gebruikt worden door de doelgroep van je bedrijf, super handig om te weten! Daarnaast helpt Pinterest je ook daar advies te geven over nieuwe zoekwoordcombinaties. Let op, deze laatste functie is vrij nieuw en werkt nog niet optimaal.

Auto complete

Dit is de iets minder geavanceerde methode, maar nog steeds erg nuttig om te gebruiken. Je begint namelijk met het invoeren van de belangrijkste termen waar je op gevonden wilt worden. Pinterest geeft vervolgens het zoekvolume weer en daarnaast worden de belangrijkste synoniemen voor de ingevulde zoekterm gegeven. Op deze manier ontstaat voor jouw bedrijf de ideale lijst met zoekwoorden waarvan bewezen is dat er ook daadwerkelijk naar gezocht wordt.

Hoe gaat jouw bedrijf Pinterest SEO effectief inzetten?

De vindbaarheid van je bedrijf op Pinterest is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste drie gaan we onderstaand met jou delen. Probeer dan ook rekening te houden met de volgende factoren:

1: Hashtags

Bij elke nieuwe pin die je gaat maken is het van levensbelang om de juiste hashtags te gebruiken. Nee dit zijn er niet per sé heel erg veel. Het toevoegen van enkele sterke hashtags die uit je zoekwoordenonderzoek naar voren zijn gekomen dragen bij aan de SEO-positie. Daarbij komen deze ook in volgorde van oud naar nieuw naar voren in de feed van de volgers van jouw bedrijf op Pinterest. Hashtags zorgen er dus niet voor dat je helemaal bovenaan komt bij jouw doelgroep, maar het helpt zeker om de aandacht te trekken.

2: Interesses

Iedere pin die je als bedrijf maakt valt onder één of meerdere interesses van de gekozen doelgroep. Deze interesses worden op Pinterest ‘Interests’ genoemd. Alle verschillende interests worden uiteindelijk gebruikt om jouw specifieke doelgroep gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen. Beter gezegd een zorgvuldig uitgewerkte SEO-strategie geeft jouw SEA-advertenties ook meer kans van slagen. Of je hier gebruik van wilt gaan maken is natuurlijk een persoonlijke keuze. Wat belangrijk is om te weten is dat alle interesses in sterke mate meewegen bij de ranking op Pinterest. Het help jouw potentiële bezoeker namelijk content te vinden die bij hem of haar past. Als het zoekwoord van de door jouw ontworpen pin dus aansluit bij de zoekopdracht ontstaat er een win-win situatie. De kans dat jou pin dan getoond wordt is dan ook enorm.

3: De juiste zoekwoorden gebruiken

Last but not least. Hoe kan je jouw zoekwoorden het beste gebruiken? Op het moment dat iemand een zoekopdracht intypt bij Pinterest gaat het algoritme op basis van allerlei onbekende factoren uitzoeken of jouw specifieke pin getoond wordt. Uit een recent onderzoek van de Harvard University blijkt dat je jouw specifieke zoekwoorden het beste kunt plaatsen bij:

  • De profielomschrijving van je pagina.
  • Verwerken in de bedrijfsnaam.
  • Gebruiken bij de omschrijvingen van verschillende boards.
  • De afbeeldingsnaam van de pin.
  • Verwerken in de titel van je pin.
  • Gebruiken bij nieuwe board-titels.

Nog even in het kort

Laat alles wat je net gelezen hebt even rustig bezinken. Twijfel je om Pinterest in te zetten voor jouw bedrijf? Neem dan de volgende criteria mee in je besluitproces. Uit onderzoek van Frankwatching is namelijk gebleken dat adverteren op Pinterest iets voor jouw is als je bedrijf voldoet aan de volgende punten:

  • Mensen raken geinspireerd van de content die jij met je bedrijf wilt maken.
  • Jouw bedrijf is voornamelijk actief in de B2C-branche met de nadruk op wonen en lifestyle.
  • Jouw bedrijf beschikt over een webshop of online productcatalogus ( die up to date is ).

SEO & Pinterest

Uiteindelijk is het ontwerpen en opbouwen van jouw bedrijfspagina op Pinterest ook vooral uitproberen. Deze blog heeft je daar hopelijk bij geholpen. Blijf voor meer updates en nieuws omtrent Pinterest vooral deze pagina volgen en laat in de comment weten wat je er van vindt. Bij vragen neem gerust contact op met:

Niels Jonkers

SEO- & linkbuildingspecialist

S1133954@student.windesheim.nl

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.