De beste podcast starters tips vind je hier!
Start nu je eigen podcast! Ben je werkzaam in de Tech-industrie en ben je geïnteresseerd in het starten van een podcast? Dan ben je aan het juiste adres. In dit blog ga ik je stap voor stap meenemen in het proces van het starten van een podcast. Daarnaast leg ik uit hoe je uw podcast effectief kan inzetten als marketingkanaal. Op het einde word je nog beloond met wat tips speciaal voor bedrijven in de Tech-industrie.
Ben je enthousiast geworden en wil je zelf een podcast starten? Neem dan contact op met onze experts van intracto.com. Onze expert willen jou graag helpen bij het opstarten van je eigen podcast! Intracto.com
Wat is een podcast?
Laten we dan maar bij het begin beginnen, wat is nou een Podcast? Heel kort gezegd is een podcast een vorm van audiocontent die een luisteraar op elk moment kan beluisteren of downloaden via hun computer of mobiel. Een Podcast bestaat vaak uit een reeks podcasts en zijn vaak gratis te beluisteren, een uitzondering daargelaten natuurlijk.
Een podcast wordt soms nog door de war gehaald met een vlog, blog of radioprogramma, maar het is toch echt iets anders. Het heeft overeenkomsten met een blog aangezien er natuurlijk informatie in wordt verteld wat interessant of vermakelijk is voor de luisteraars maar een blog is vaak alleen geschreven tekst.
Qua manier van produceren lijkt een podcast meer op een radioprogramma aangezien je microfoons nodig hebt, je hebt een soort van presentator en een soort van script is ook altijd wel fijn. Een radioprogramma wordt vaak vanuit een zender of uitgever gepubliceerd terwijl iedereen een podcast kan maken en het wereldwijde web op kan slingeren. Dat is nou ook de kracht van een podcast en een podcast starten is dan ook helemaal niet zo moeilijk.
Start podcast stappenplan
Podcasts zijn tegenwoordig een populair medium voor het delen van informatie en het opbouwen van een publiek. Dit maakt ze tot een interessant marketingkanaal voor bedrijven. In dit artikel geef ik tips voor het beginnen van een podcast en laat ik je zien hoe je een podcast kunt inzetten als marketinginstrument.
Elke startende podcast heeft een paar onderdelen nodig:
1.Een onderwerp waarover je wilt praten. Zorg ervoor dat dit onderwerp relevant is voor je doelgroep en dat je er genoeg over te zeggen hebt om regelmatig een nieuwe aflevering te kunnen maken. Wees niet te streng voor jezelf in een later stadium mag je best van dit onderwerp afwijken, dus wees niet bang.
2.Een opnameapparaat. Dit kan een simpele opname-app op je telefoon zijn, of een
professionele opname-setup als je een hogere geluidskwaliteit wilt. In het begin is een simpele manier van opnemen meer dan genoeg. Je kan natuurlijk zo ver gaan als je wilt.
3.Een plek om je podcast op te hosten. Er zijn verschillende opties om je podcast online te zetten, zoals SoundCloud, iTunes en Spotify. Kies een host die goed aansluit bij je doelgroep en het type podcast dat je maakt. In Nederland is er zelfs een gespecialiseerde podcast host dit is podimo.com. Dit is een erg goede plek om je podcast te hosten met veel luisteraars en veel bekendheid binnen podcasts in Nederland.
4.Een manier om je podcast te promoten. Zorg ervoor dat je podcast goed te vinden is via zoekmachines en sociale media en wees hier zelf erg actief mee. Op het moment dat je publiek begint te groeien, dan zullen jouw luisteraars deze marketing uiteindelijk voor jouw gaan doen door de podcast aan te raden een vrienden en collega’s. Elk begin is moeilijk dus hou daar rekening mee.
Het starten van een podcast moet vooral leuk zijn
Het leuke aan een podcast starten is dat het eigenlijk niet zo veel werk is en je er geen dure materialen voor nodig hebt, maar als je het budget hebt dan kan je constant verbeteringen blijven doorvoeren. Een nieuwe microfoon of nieuwe software kan je podcast naar het volgende niveau tillen, maar dit heb je in het begin echt niet nodig.
Eenmaal je de technische kant van de podcast op orde hebt, is het tijd om te beginnen met opnemen. Het is belangrijk om een goede structuur voor je podcast te ontwikkelen, zodat je weet wat je wilt gaan zeggen en hoe je het wilt presenteren. Probeer ook om een co-host te vinden of gasten te krijgen om af en toe mee te praten, zodat je podcast niet te eentonig wordt.
Zodra je een paar afleveringen hebt opgenomen, is het tijd om je podcast te gaan promoten.
De beste manier om dit te doen is door je podcast te laten indexeren door de belangrijkste podcast-directory’s, zoals Apple Podcasts en Spotify. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw podcast makkelijk te vinden is door mensen die naar podcasts luisteren.
Een podcast start als effectief marketingkanaal
Een podcast inzetten als effectief marketingkanaal kan een slimme zet zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun boodschap en merknaam te verspreiden. Podcasts zijn een populaire vorm van entertainment en kunnen een grote groep luisteraars bereiken.
Er zijn verschillende voordelen aan het inzetten van podcasts als marketingkanaal. Ten eerste bieden podcasts de mogelijkheid om op een informele manier te communiceren met luisteraars/potentiële klanten. Door middel van een podcast kun je een band opbouwen met luisteraars, wat kan helpen om hun vertrouwen en loyaliteit te winnen.
Daarnaast kunnen podcasts ook worden gebruikt om specifieke doelgroepen te bereiken. Er zijn tal van podcasts die zich richten op specifieke interesses en specifieke bevolkingsgroepen, dus als je bedrijf bijvoorbeeld producten of diensten levert aan jonge ouders, kun je specifieke podcasts zoeken die zich richten op deze doelgroep en jouw boodschap daarnaartoe communiceren.
Ook bieden podcasts ook de mogelijkheid om het bereik van je boodschap te vergroten door middel van cross-promotie. Als je een gast hebt op je podcast die al een grote volgende heeft, kun je hun volgers bereiken door jullie samenwerking te delen op hun sociale media-kanalen. Dit kan helpen om het bereik van je boodschap te vergroten en nieuwe luisteraars naar je podcast te trekken.
Om ervoor te zorgen dat je podcast een effectief marketingkanaal is, moet je ervoor zorgen dat je een kwalitatief goede podcast maakt. Dit betekent dat je aandacht moet besteden aan de kwaliteit van de audio, de presentatie en de inhoud van je podcast.
Start podcast planning
Daarnaast is het belangrijk dat er regelmatig een podcast geplaatst wordt. Eén podcast is leuk en kan gebruikt worden als je bijvoorbeeld een evenement organiseert, maar één podcast zou niet bijdragen aan een betere naamsbekendheid of het opbouwen van een band met een mogelijke klant.
Door meerdere afleveringen te maken en hier een logische volgorde in aan te brengen stimuleer je luisteraars om terug te komen en dus regelmatig de podcast te beluisteren. Ook is het mogelijk om hierbinnen dus verschillende series te beginnen zoals een interview-serie waar elke week iemand binnen het vakgebied wordt geïnterviewd. Op deze manier ziet iemand echt de meerwaarde van jouw podcast serie en worden ze nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de trend die volgende week wordt besproken.
Stappenplan podcast starten als effectief marketingkanaal
Als je een podcast start wil je deze als effectief marketingkanaal wilt laten fungeren dan moet je moet de bovenstaande onderdelen rekening houden, maar bovenal moet je aan deze onderdelen blijven schaven. Je moet kunnen meegroeien met je publiek en niet tevreden zijn op het moment dat je een beetje tractie krijgt bij één aflevering.
Er zijn nog talloze andere manieren waarop je een podcast kan inzetten die ook een bijdrage kunnen leveren aan jouw marketing. Die heb ik hier nog even kort benoemd:
- Maak een podcast over je bedrijf of over de producten die je verkoopt. Zo kun je je doelgroep op een informele manier informeren over wat je doet en waarom je producten interessant zijn.
- Nodig experts uit je vakgebied uit en ga met hun het gesprek aan. Zo kun je laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Ook laat je zien dat je een autoriteit bent op je vakgebied en zullen de luisteraars een positief beeld krijgen van jouw bedrijf.
- Gebruik je podcast als een platform om je klanten te helpen en hun vragen te beantwoorden. Zo kun je laten zien dat je om je klanten geeft en dat je bereid bent om hen te helpen.
- Biedt luisteraars exclusieve aanbiedingen of kortingen aan als ze naar je podcast luisteren. Zo kun je mensen aanmoedigen om naar je podcast te luisteren en tegelijkertijd een aanbod doen dat ze niet kunnen weigeren.
Podcast starten tips voor bedrijven in de Tech-industrie
Dan wil ik op het einde nog even kort ingaan op bepaalde tips waar een bedrijf actief in de Tech-industrie rekening mee kan houden om hun podcast naar het volgende niveau te tillen.
Bepaal het doel van je podcast: waarom wil je een podcast starten en wat wil je ermee bereiken? Dit kan helpen bij het bepalen van de onderwerpen en de stijl van je podcast. Wil je het alleen gaan hebben over de producten die je verkoopt of ook over de markt. Maak een keuze tussen het willen activeren van mogelijke klanten of wil je ze ook informeren over jouw bedrijf of branche.
Stappenplan podcast starten in de Tech-industrie
- Kies een goed onderwerp: kies een onderwerp dat relevant is voor je doelgroep. Bedenk ook of je een specifiek onderwerp wilt behandelen of dat je een algemene podcast wilt starten over de Tech-industrie. Bijvoorbeeld, als je een bedrijf hebt dat zich richt op het ontwikkelen van software. Dan kun je een podcast beginnen waarbij je dieper ingaat op de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van softwareontwikkeling.
- Zoek een goede gastheer: je gastheer is de persoon die je podcast presenteert en het gesprek leidt. Kies iemand die kennis heeft van het onderwerp en die een goede presentatiestijl heeft. Het is ook belangrijk dat deze persoon ook echt verstand heeft van zaken. Op het moment dat iemand goed kan presenteren, maar tijdens een interview niet goed doorvraagt dan zal de podcast erg oppervlakkig blijven. Dat is natuurlijk niet het doel op het moment dat er een podcast gemaakt wordt over ontwikkelingen binnen de Tech-industrie.
- Investeer in goede opnameapparatuur: om een professionele podcast te maken, is het belangrijk om te investeren in goede opnameapparatuur. Dit kan ervoor zorgen dat je podcasts duidelijk en aangenaam zijn om naar te luisteren. Eerder in dit blog werd al aangegeven dat je met een klein budget al een podcast kan beginnen. Wel is het handig om rekening te houden met de productiekwaliteit van je podcast. Aangezien luisteraars dit in direct verband gaan stellen met de kwaliteit van jouw producten.
- Zorg voor een goede montage en productie: na het opnemen van je podcast is het belangrijk om de opnames te monteren en te bewerken. Dit kan helpen om onnodige stiltes en achtergrondgeluiden te verwijderen en om de podcast aantrekkelijker te maken voor je luisteraars.
Beginnen van een podcast bonus tips
Als laatste is het niet onbelangrijk om je podcast te promoten. Zorg ervoor dat je je podcast onder de aandacht brengt van je doelgroep. Zorg ervoor dat je een goed beeld krijgt van je podcast luisteraars en dat je dit vergelijkt met het product dat je verkoopt. De meeste podcast luisteraars zijn tussen de 25-35 jaar oud en zijn vaak hoogopgeleid. Zorg ervoor dat je je boodschap hierop aanpast. Zorg er ook voor dat de producten of onderwerpen die er besproken worden in jouw podcast natuurlijk passen bij jouw luisteraars.
Ik hoop dat je nu een duidelijk beeld hebt gekregen over hoe je een podcast start. Daarnaast hoop ik dat je nu weet welke materialen je daarvoor nodig hebt en hoe je een podcast kan inzetten als marketingkanaal. Als je werkzaam bent in de Tech-industrie dan heb je op het einde nog wat gratis tips meegekregen. Wil je meer weten over hoe je een podcast start en wil je hiermee aan de slag? Neem dan contact op met onze experts van intracto.com die staan te springen om jouw bedrijf verder te helpen Intracto.com. Vergeet ook niet de Infographic hieronder te downloaden en te delen met al jouw collega’s en vrienden! Start je podcast nu!
Bedankt voor het lezen!
Thom Uittenbosch
Intracto Group
19-12-2022