Impact op verzekeraars doordat third party cookies verdwijnen

Wat is de impact op leads door het verdwijnen van third party cookies voor verzekeraars is de vraag waar in deze blog antwoord op gegeven wordt. Maar eerst cookies wie kent het niet… Je bent op je vrije dag lekker online aan het shoppen en krijgt weer een melding van de zogeheten cookies; accepteren en door met shoppen, geen probleem toch? Nou niets is minder waar want er zit zeker wat achter deze cookies. Niet alleen in je vrije tijd als je online aan het shoppen bent, maar ook voor jou als verzekeraar die het beste eruit probeert te halen bij de klant. Wat zijn cookies? Wat zijn third party cookies? En wat doet het verdwijnen van third party cookies op het leads genereren voor verzekeraars zijn onderwerpen die hier aan bod komen.

Vandaag de dag is privacy een groot begrip, je wil namelijk niet zomaar dat iedereen weet wat jij aan het doen bent. Dit geldt zowel offline maar vooral online. De overheid heeft dit ook door en daarom moet in 2023 third party cookies geheel verdwenen zijn. De reden dat third party cookies verwijderd moeten worden is omdat de overheid de privacy rechten van websitegebruikers willen beschermen. Consumenten hebben namelijk hun zorgen geuit over het doorverkopen en delen van hun gegevens. Afgelopen jaar verdwenen bij Safari en Firefox al veel third party cookies maar begin 2023 komt daar nu dus ook Google bij. Omdat Google veruit de meest gebruikte internetbrowser is wereldwijd, gaat deze stap het meeste impact hebben. Maar voordat we daarop komen is het belangrijk om te begrijpen wat cookies nou eigenlijk zijn.

Wat zijn cookies

Cookies, third party cookies
Cookies?

Om tot third party cookies te komen is het verstandig om eerst te weten wat cookies überhaupt zijn. Cookies zijn voor het eerst geïntroduceerd in 1994 op Netscape dit was vroeger een webbrowser. Cookies bestaan dus eigenlijk al veel langer dan dat wij vanuit gaan. De cookies die nu actief zijn voor het internet zijn geïntroduceerd in 1995 op Internet Explorer. Maar wat zijn cookies dan precies? Een cookie is een klein tekstbestand, ook wel mini-bestand, dat een website die jij bezoekt op de harde schrijf van jouw computer zet op het moment dat jij de website bezoekt. De looptijd van deze cookies kunnen erg verschillen. Zo kunnen jouw inloggegevens jarenlang bewaard worden, maar zijn er ook gegevens die verwijderd worden zodra je het internet afsluit.

Wat leveren cookies op

Bij het bezoeken van verschillende websites kijken heel veel verschillende bedrijven met jou mee. Hierbij zou je kunnen denken aan META, advertentienetwerken en Google. Deze bedrijven bewaren jouw gedrag op het internet in mini-bestanden oftewel cookiebestanden. Bedrijven doen dit omdat jouw bezoek aan het internet veel waardevolle gegevens oplevert. Het doel van deze bedrijven is om hun website zo goed mogelijk te laten functioneren. Bijvoorbeeld het winkelmandje bij de Wehkamp moet onthouden of jij automatisch wil inloggen of niet. Cookies onthouden deze gegevens, dit worden functionele cookies genoemd. Daarnaast wil jouw bedrijf zien welke pagina het goed of juist slecht doet om zo jouw website te verbeteren, dit worden analytische cookies genoemd.

Als laatste hebben we dan cookies voor reclame of informatie, deze cookies heten trackingcookies, marketingcookies of reclamecookies. Hierbij wordt reclame getoond die past bij de pagina die je bezoekt. Sommige cookies onthouden namelijk wat jij hebt bekeken op het internet en laten dit vervolgens weer zien als advertentie op jouw social media kanaal. Er is dus de mogelijkheid je te identificeren en te volgen wat erg waardevol is om jou advertenties op maat aan te bieden. Aangezien cookies uit onderzoek dus niet betrouwbaar zijn voor jouw eigen privacy, is het verstandig om regelmatig cookiesbestanden op jouw apparaat op te ruimen. Echter doen veel mensen dit niet en wordt hier nu een stokje voor gestoken.

Third party cookies

Verschillende websites staan toe dat andere websites ook cookies kunnen plaatsen op de apparaten van de gebruiker dit noemen we ook wel third party cookies. Third party cookies zijn cookiesbestanden die van andere websites komen dan de website die op dat moment bezocht wordt. Wanneer jij een website aan het bezoeken bent, krijg je meestal een melding van cookies. Deze melding informeert jou welke informatie opgeslagen mag worden en soms ook gedeeld mag worden. Het zijn first party cookies wanneer de bron hetzelfde domein is als de website die je bezocht hebt.

Echter kan de code ook vanuit een andere website komen. Wanneer dit het geval is spreekt men van third party cookies. Deze third party cookies worden het meest ingezet om internetgebruikers te volgen en voor het weergeven van gerichte advertenties. Eigenlijk zijn third party cookies gewoon betrouwbaar indien gebruik wordt gemaakt van veilige websites. Het negatieve beeld van deze cookies komt omdat er inbreuk gedaan kan worden op onze privacy. De bedrijven kunnen jouw gegevens gebruiken terwijl ze verkregen zijn zonder dat jij er van afwist. Op deze manier kunnen dit soort bedrijven jou persoonlijk adverteren.

Vanaf 2023 kunnen bedrijven dus geen gebruik meer maken van third party cookies. Bedrijven zullen op andere manieren opzoek moeten gaan naar data van (potentiële) klanten. Voor de grote spelers is dit eenvoudiger. Zij kunnen dit doen op hun eigen platformen. Voor het midden- en klein bedrijf is dit niet voldoende informatie. Deze bedrijven zullen dit op andere manieren moeten gaan doen. Een oplossing zou kunnen zijn investeren in first en zero party cookies. Op deze manier zullen deze bedrijven een persoonlijke band opbouwen met hun klanten. De reden hiervan is dat je bij first en zero party cookies een goed beeld krijgt van het gedrag van jouw klant op de website.

Wat doet dit voor jou als verzekeraar

Nu jij weet wat cookies zijn en waarom cookies verdwijnen, is het goed om te kijken wat dit voor jou doet als verzekeraar. Dus wat is nu echt de impact op leads door het verdwijnen van third party cookies voor verzekeraars? Als bedrijf dus ook jij als verzekeraar ben je altijd weer op zoek naar potentiële klanten, ook wel leads genoemd. Leads kunnen bij verschillende verzekeraars zowel privé als zakelijk verschillende verzekeringen afsluiten. Bij privé denk je bijvoorbeeld aan jouw eigen autoverzekering en bij zakelijk kun je denken aan een zakelijke schadeverzekering. Bedrijven zijn bereid om te betalen voor leads. In de branche van verzekeringen zijn bedrijven al gauw bereid om 50 euro of meer te betalen per lead. Hoe hoger de concurrentie in Google is hoe interessanter verzekeraars het vinden want adverteren op Google is tegenwoordig erg duur.

Nu third party cookies gaan verdwijnen maakt dit het erg lastig om de juiste leads te gaan vinden omdat gegevens afgeschermd zullen worden. Ook wordt het moeilijk om leads naar je website te sturen. Verzekeraars moeten dus hun campagnes anders inzetten. Verder worden retargeting campagnes moeilijk te realiseren, de kracht van herhaling wordt dus minder. Dit komt doordat elke 24 uur gegevens verwijderd dienen te worden waardoor herhaling maar tijdelijk plaats kan vinden. Als laatste wordt het voor verzekeraars moeilijk om data in te zien over bepaalde advertentie kanalen. Heeft een advertentie nu conversie bijdragen of juist niet. Dit komt omdat het inzicht van de hoeveelheid data ontbreekt.

Verzekeringen

Wat kun je als verzekeraar doen?

De grote vraag waar je waarschijnlijk mee rondloopt is; ‘’Wat kan ik wel doen om leads te genereren?’’. Daarin zijn er nog verschillende mogelijkheden ik zet er een paar op een rijtje voor je:

  1. Eigen data
    Je beschikt natuurlijk over eigen data en je kan zelf meer data gaan verzamelen. First en zero party cookies zullen blijven bestaan en dit vormt een enorme bron van informatie. Investeren in de bronnen first en zero party cookies is dus de moeite waard.
  2. Social media advertising
    Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen dagelijks social media, namelijk ruim 14 miljoen dagelijkse gebruikers alleen al in Nederland. Op veel social media platformen zoals Facebook en Instagram is het mogelijk om te adverteren. Het voordeel hiervan is dat je jou doelgroep precies kan segmenteren en daarop een campagne kan uitzetten. Daarbij is het zo als de campagne niet werkt je deze elk moment zou kunnen aanpassen of deactiveren.
  3. E-mail marketing
    Het opbouwen van een lijst met emailadressen kan een waardevolle bron van communicatie zijn. Door e-mail kun je regelmatig contact leggen met klanten. E-mail marketing is tevens ook gratis.
  4. Google Privacy SandboxGoogle Privacy Sandbox
    Hoewel Google op dit moment nog experimenteert met de privacy sandbox is het wel de ideale vervanger voor cookies. Verzekeringen kunnen door middel van de privacy sandbox gegevens uitwisselen met andere bedrijven op een privacy veilige manier.

Wat is dan de Impact op leads door het verdwijnen van third party cookies voor verzekeraars?

De conclusie die daaruit te halen valt is dat het in eerste instantie vervelender lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Nu we weten wat cookies zijn, wat third party cookies zijn en wat het verdwijnen van third party cookies inhoudt voor leads genereren voor verzekeraars, kunnen we het volgende concluderen: Voor de grote verzekeraars moet het geen probleem zijn op hun lead generation omdat zij over voldoende data beschikken. Voor de kleinere verzekeraars onder ons is het eerst even schikken, maar valt er genoeg aan te doen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om data te verzamelen om zo toch leads te genereren. Ook sta jij als verzekeraar er niet alleen voor maar denken giganten als Google mee naar mogelijke oplossingen zoals bijvoorbeeld Google Privacy Sandbox dat in ontwikkeling is. Dus verzekeraars blijf niet zitten malen om de oude data maar ga zelf opzoek naar nieuwe data.

Benieuwd naar meer informatie over search engine optimization (SEO), search engine advertising (SEA) of social media? Bekijk onze andere blogs op de website.

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.