social media advertising voor jouw leasebedrijf
Vraag jij je af wat je allemaal kan als leasebedrijf zijnde met social mediakanalen? Lees hier hoe social media advertising een toegevoegde waarde kan leveren tot meer verkeer op jouw leasebedrijf en hoe je deze het best kunt inzetten met als doel meer waarde voor jou bedrijf.
Waarom social media advertising gebruiken?
De cijfers rondom het gebruik van social media lidegen niet. Steeds meer mensen gebruiken het en niet alleen kinderen. Uit de cijfers van het CBS is gebleken dat gemiddeld 93% van de Nederlanders tot 65 jaar gebruik maakt van social media. In Nederland besteden we dagelijks hier gemiddeld 107 minuten aan uit (2022, Mondo Marketing). Dit kan zijn voor entertainment en ander sociaal gebruik. Maar vergis je niet, social media word ook steeds meer gebruikt voor verbinding, oriëntatie en aankopen. Veel bedrijven weten wat de kracht hiervan is, maar zetten social media advertising vaak niet in omdat zij niet weten waar te beginnen. social media advertising is een kosteneffectieve manier van marketing. Dit betekent dat je een groot bereik kunt realiseren met een beperkt budget. Er zijn veel redenen hoe jouw leasebedrijf social media zouden kunnen gebruiken. Een aantal voordelen hiervan zijn:
- Het vergroten van de zichtbaarheid op verschillende platformen wat leid tot je website. Hierdoor zal je dan ook meer verkeer genereren op je website omdat je dit bij andere publiek onder de aandacht brengt.
- Het zal inzicht bieden in de doelgroep. Dit betekent dat je kunt zien wie jouw volgers zijn, waar ze vandaan komen, en wat de interesses zijn. Hier kan je eventueel in de toekomst campagnes voor opstellen en je persona wijzigen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen concluderen uit data dat er veel belangstelling vanuit je volgers is voor een nieuwe Tesla.
- Versterken van de relatie met klanten: social media kan helpen om een persoonlijkere relatie op te bouwen met jouw klanten. Dit kan helpen om vertrouwen op te bouwen en om jouw klanten te laten zien dat jouw bedrijf menselijk is.
- Versterken van het merk van jouw leasebedrijf op veel platformen zoals Instagram of LinkedIn kan je foto’s en video’s plaatsen die jou leasebedrijf laten zien in een positief daglicht. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een foto van een tevreden klant die een nieuwe auto ophaalt of een video waarin jouw team wordt geïnterviewd over het bedrijf. Dit kan helpen om jouw bedrijf bekender te maken en om potentiële klanten te activeren om een auto bij jou te gaan leasen.Kortom: klanten leren jou kennen, en jij leert de klanten kennen! Wil jij starten met het inzetten van deze kanalen, maar heb je nog geen groot budget? Geen probleem! Met onderstaande tips kan jij zo goedkoop mogelijk jouw doelen behalen!
Welke kanaal kan ik gebruiken voor social media advertising in de leasebranche?
Je vraagt je nu zeker af op welk kanaal je het best kunt gaan beginnen. Om niet gelijk met 5 verschillende kanalen te komen, heb ik de twee beste kanalen voor je die je kan inzetten in de leasebranche. Op deze platformen kan jij doelgericht gaan adverteren met elk budget wat je in gedachte hebt.
LinkedIn kan een effectieve manier zijn om je leasebedrijf te promoten en je bereik te vergroten. Vooral voor je zakelijk leaseaaanbod is LinkedIn heel handig ten opzichte van Instagram bijvoorbeeld. LinkedIn richt zich namelijk op zakelijke connecties en deelt de interesses van mensen die werkzaam zijn in dezelfde branche. Er zijn een aantal manieren waarop je LinkedIn kunt gebruiken om je leasebedrijf te promoten. Zo kun je een gratis bedrijfspagina maken. Hierop kun je updates plaatsen over jouw producten en diensten, medewerkers voorstellen en klantenrecensies delen.
Daarnaast kan je op je pagina inhoud delen. Door inhoud te delen die relevant is voor jouw doelgroep, kun je jouw lease expertise showen en de aandacht trekken van potentiële klanten. Een andere kosteloze manier is om gebruik te maken van LinkedIn-groepen. Je kan zoeken naar groepen die relevant zijn voor jouw leasebranche en lid worden van deze groepen. Door lid te worden van groepen die relevant zijn voor jouw leasebranche, krijg je toegang tot een groep mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of (aanvullende) diensten. Dit maakt het gemakkelijker om gerichte marketing te doen en om in contact te komen met potentiële klanten. Houd het wel rekening dat het lid zijn van een groep niet automatisch leidt tot zaken. Je zal zelf actief moeten zijn in de groepen, bijvoorbeeld door je auto’s te delen, vragen te stellen en deel te nemen aan discussies.
Betaald adverteren op LinkedIn
Vind je het niet erg om te betalen? Dan kan je op LinkedIn gebruik maken van sponsored conrent. Met sponsored content kun je gerichte advertenties maken die worden getoond aan specifieke doelgroepen die je hebt geselecteerd. LinkedIn heeft namelijk unieke B2B targeting mogelijkheden om een zakelijke doelgroep te bereiken mocht jij meer de focus willen leggen op het zakelijk leasen. Zo kan je filteren op bepaalde elementen zoals in welke branche(s) je wilt adverteren, de bedrijfsgrootte, de ervaring en zelfs de leeftijd. Dit is een effectieve manier om jouw leasebedrijf te promoten bij mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Daarnaast kan je zelf je budget bepalen, dit kan al vanaf 100 euro. Deze flexibiliteit in prijs heeft te maken met de advertentieduur van je sponsored content, maar ook de filters die jij zelf bepaald waaronder het aantal mensen wat jij wilt bereiken of de leeftijdscategorie. Wil jij meer weten over betaald adverteren op LinkedIn? Bekijk dan deze blog van Sabrine over videomarketing.
Het is goed om te onthouden dat LinkedIn een zakelijk platform is, en dat je dus dan ook in een zakelijke omgeving bevind. Probeer dan ook een juiste tone of voice te hebben op je bedrijfspagina en in je reacties tegenover gebruikers.
Klik hier om een gratis LinkedIn-account aan te maken.
Instagram:
Instagram kan een krachtige tool zijn om meer verkeer naar je bedrijf te genereren. Het platform is over het algemeen een heel visueel kanaal waar meer video’s en foto’s worden gepost dan tekstberichten. Op Instagram mag je ook wat informeler zijn, het is geen zakenomgeving zoals LinkedIn. Er zijn veel manieren waarop je als leasebedrijf Instagram kan benutten.
De kosten van een Instagram-campagne hangen af van verschillende factoren, zoals het doel van de campagne, het budget dat je beschikbaar hebt en de grootte van jouw doelgroep.
Gelukkig zijn er ook hier veel mogelijkheden om kosteloos te beginnen. Een paar interessante die het proberen waard zijn is het posten van je leaseaanbod, je evenementen en ander belangrijk nieuws. Daarnaast kan je nog foto’s van tevreden klanten posten met hun nieuwe leaseauto en hen vervolgens vermelden. Hierdoor zien de volgers van de tevreden klant op haar eigen pagina ook bij wie de auto is aangeschaft. Dit kan heel erg helpen om de aantrekkelijkheid van het bedrijf te vergroten en potentiële klanten te interesseren.
Een andere manier om mensen te bereiken is door gebruik te maken van relevante hashtags. Je kan namelijk op Instagram ook openbare berichten bekijken van andere gebruikers op basis van hashtag zoekopdrachten. Hierdoor kan je bijvoorbeeld inspelen om #Tesla3Lease te gebruiken in je caption (beschrijving van je foto). Als jij bijvoorbeeld een van de weinige bent die de nieuwe Tesla Model 3 aanbied, kan jij hiermee uitblinken en zullen mensen jou sneller vinden aan de hand van de hashtags. Dit kan helpen om potentiële klanten te bereiken die geïnteresseerd zijn in je (unieke) aanbod.
Klik hier om een gratis Instagram account aan te maken.
Tips…for free!
Ben jij overtuigd en wil jij beginnen met het inzetten van social media voor jouw leasebedrijf? Neem deze tips door om veelgemaakte fouten te vermijden.
- Het is belangrijk om goed je doelgroep in kaart te zetten. Kijk naar wie de klanten zijn, wie je ideale klanten zijn en wat de wensen en behoeftes zijn van de klanten.
- Kies wat je wilt bereiken met je kanaal. Ga jij je volledig richten op klantcontact en een persoonlijke touch? Of wil jij meer tevreden klanten op je pagina en je lease aanbod zoveel mogelijk laten zien.
- Geef niet te snel op. Vaak zien we dat bedrijven de moed opgeven na een aantal weken. Tevens is Rome niet in één dag gebouwd, dus jouw social mediakanaal ook niet. Blijf consistent posten en berichten delen en zoek interactie met je bezoekers op. Laat een stempel achter zodat jij de top of mind awareness positie inneemt op de dag dat zij een auto willen gaan leasen. Je zult zien dat je langzamerhand meer volgers zult hebben.
- Geen statistieken gebruiken. Statistieken geven je veel inzicht op bepaalde berichten en het is een goede manier om te zien of jouw content aanslaat bij de doelgroep. Mocht je uit data blijken dat je content niet goed aanslaat, kan je deze aanpassen. Veel Social mediakanalen filteren data zo voor jou dat je al kan zien waar de doelgroep uit bestaat, welke tijdstippen er veel activiteit is en ook hoevaak berichten worden bekeken.
- Maak een social media kalender. Het linkt veel, maar je zal zien dat je meer structuur ook gaat krijgen in het posten. Dit hoeft wekelijks niet veel tijd te kosten. Zet belangrijke data voor je leasebranche in een kalender. Voorbeeld kan zijn een releasedatum van een nieuwe auto die je aan gaat bieden.
Samenvatting:
Dit was alweer het einde. Ik hoop dat het duidelijk voor je is dat het allemaal niet zo lastig en duur hoeft te zijn om gebruik te maken van social media advertising. Begin met het maken van een account op jouw gewenste platform en experimenteer. Kortom: blijf je klanten leren kennen, en laat hen jou kennen. Ga de interacties aan en laat zien waar jouw leasebedrijf nou écht voor staat. Heel veel succes bij het opzetten van je eigen social mediakanaal, en wie weet heb jij later wel het grootste kanaal van Nederland!
Geschreven door:
4e jaars Commercieel Econoom student