Meer bereik op Instagram als micro-influencer

Hoe krijg je als micro-influencer meer bereik op Instagram?

Micro-influencers bevinden zich dagelijks op Instagram. Hierbij delen zij een verhaal/hobby of andere content waar zij gepassioneerd over zijn wat de doelgroep interessant en leuk vind om te volgen. Maar hoe kun je groeien als micro-influencer en krijg je meer bereik op Instagram? Daar vertel ik je meer over in deze blog.

Bij specifieke content zoals een sport zullen mensen die bijvoorbeeld de sport volgen, beoefenen of zich willen verdiepen, jouw gaan volgen. Dit kunnen onderwerpen zijn als: mode, huis relateerde content, sport of andere onderwerpen. Bekende sporters en bloggers hebben geen moeite met een groot bereik, die volgers komen door naamsbekendheid vanzelf op hun pagina. Maar voor micro-influencers is dit lastiger. Hoe zorg je dan voor bereik en het aantrekken van nieuwe volgers?

Er zijn veel losse artikelen te vinden over Instagram, maar hoe het creëren van meer bereik exact gebeurd is niet 100% duidelijk. Hieronder de belangrijkste zaken om het bereik van je kanaal te kunnen vergroten.

Hoe werkt het en wat moet jij aanpassen aan je account om als influencer je bereik op Instagram te vergroten?

Als eerst is het heel belangrijk om je account veel aandacht te geven. Hiermee bedoel ik: wees actief op je account en zorg dat het niet stil lijkt, hoe meer energie jij in jouw account stopt, hoe meer jij er ook uitkrijgt en hoe eerder Instagram jou zal belonen.

Activiteit op Instagram

Door actief te zijn op Instagram krijg je huidige trends mee of bijvoorbeeld actuele gebeurtenissen in de sector waarin jij je bevindt. Het is belangrijk om dit ook door te voeren in je account en in te spelen op nieuwe trends. Als er een bepaald dansjes/ liedjes / before-after video’s veel voorbij komen in de sector waarin jij je bevindt. Dan is het goed als je hier aan mee doet.

Maar wat wordt er verder bedoeld met actief zijn? Dit betekend ongeveer 3 story’s per dag en minimaal 2 posts per week plaatsen. Dit kun je variëren met foto’s en reels. Reels zijn erg belangrijk maar hier komen we later op terug. Daarnaast is activiteit op je eigen account niet alleen belangrijk maar is het liken, reageren en bekijken van andere accounts net zo belangrijk. Zorg dus dat je veel tijd doorbrengt op Instagram en actief op het platform bent.

Thema’s op je account

Daarnaast is het aanhouden van een thema op je account erg belangrijk. Als je een account hebt waarbij je bijvoorbeeld content over je huis plaatst, dan kun je ook over tuinieren etc. plaatsen omdat dit thema bij je account past. Jouw volgers volgen je vanwege het onderwerp wat hen aanspreekt. Als jij vervolgens veel over mode gaat posten en hier tips over gaat delen, is dit verwarrend en kun je jouw volgers verliezen. Daarnaast is het goed om een bepaalde lijn in je content te houden, gebruik hierbij dezelfde kleuren, belichtingen en probeer af te wisselen in het soort foto’s. Zo kun je alleen foto’s van je bank en keuken plaatsen maar is interessanter om ook detail en andere soort foto’s te plaatsen met bijvoorbeeld hetzelfde soort filter.

Content op Instagram

Zo beschik ik zelf over een jong paard, leren wij steeds samen veel bij en doen wij nieuwe ervaringen op. Ik deel verschillende content en neem mijn volgers mee in deze leerweg. Zij volgen mij omdat zij dit interessant, leuk of bijvoorbeeld leerzaam vinden. Het is dan belangrijk dat ik deze lijn aanhoud en mijn volgers op de hoogte hou van nieuwe ontwikkelingen.

Zo is het ook goed om een verhaal onder je post te plaatsen en hierbij interactie te creëren. Je kunt een situatie beschrijven en eindig je de tekst met ‘komt dit ook wel eens voor bij jou?’ Je spreekt ieder als individu aan, daarom spreek je ze aan met jou, jij etc. Daarnaast zijn vragen en antwoorden niet alleen goed voor interactie, maar antwoorden vanaf 4 woorden worden door Instagram gezien als activiteit en zijn dus goed voor het groeien en het bereik van je account. Zelf is het ook belangrijk om bij andere te reageren zoals ik bij activiteit heb uitgelegd. Als je bij andere reageert, vergroot je de kans dat zij terug zullen reageren bij jou en krijg jij weer meer activiteit op je account wat weer wordt beloond.

Wat zijn Instagram reels en hoe laat je reels viral gaan?

Zoals ik eerder al schreef zijn reels erg belangrijk op je account. Instagram zegt zelf “Breid je doelgroep uit met vermakelijke video’s die eenvoudig te ontdekken zijn op Instagram.” Dit is eigenlijk wat je wilt. Reels zijn dus redelijke korte video’s (maximaal 90 seconden) met daarbij vooral leuke content dat zo erg moet aantrekken dat je de video afkijkt. Onder deze reel plaatst je dan een ingesproken audio of een audio vanuit Instagram. Een muziek audio vanuit Instagram zelf werkt het best. Je kunt namelijk zien van welke audio er veel reels geplaatst zijn, deze nummers doen het dus goed. Een goede reel beschikt altijd over audio.

Als je dus een reel gaat plaatsen is het goed om in je account te kijken bij statistieken op welke tijdstippen jouw volgers het meest actief zijn. Rond dit tijdstip plaats jij je reel, als deze ook nog een goede audio beschikt en veel activiteit hebt op je account, beloond Instagram jou. Dit doen zij door jouw reel in de hoofdpagina ‘verkennen’ te plaatsen. Hiermee zien heel veel accounts jou reel en krijg jij een veel groter bereik. Reels van gemiddeld 15 seconden doen het beter dan de langere reels. Als de reel dan in verkenner wordt geplaatst en de video wordt geliked door de mensen die het bekijken, wordt jouw reel steeds meer geboost. Daarom is het zo belangrijk dat er leuke / interessante of grappige inhoud in staat.

Voorbeeld: Zelf beschikt mijn account over 1.170 volgers, maar worden mijn reels gemiddeld tussen de 5.000 en 8.000 keer bekeken omdat Instagram mijn reel dus deelt. Uit dit bereik krijg je ook weer nieuwe volgers. Elke keer creëer je dus een groter bereik. Ik begon met 1.000 views wat nu steeds meer oploopt.

Zie hierboven het aantal views van 8.202

Waar moeten je reels over gaan?

Op Instagram krijg je in verkenner video’s te zien die op basis van je eigen activiteiten worden getoond. Zo komen er bij mij veel paarden reels voorbij omdat ik hier vaak op klik en deze content bekijk. De grootste tip bij een leuke reel is; doe het na. Hebben zij een leuk liedje met goede overgangen en leuke inhoud, doe het dan na. Je kunt op de audio bij het filmpje klikken om te zien of er vaker video’s van dat onderwerp geplaatst worden met die audio. Als dat zo is, is namelijk een trend en Instagram beloond jou als je hieraan mee doet en is er een hele grote kans dat jouw reel als micro-influencer meer bereik krijgt op Instagram

Hieronder met ideeën die goed werken met wat voorbeelden;

Deze video’s kun je invullen met beelden van (in mijn geval) training, wedstrijd of bos-rit. Maar ook beelden die je op of rond stal opneemt.

3 tips voor een beter algoritme op Instagram

Wat wilt Instagram van jou waardoor je algoritme beter zal worden?

  • Posts verticale foto’s op je feed. Je foto is zo groter en neemt trekt meer aandacht wanneer iemand aan het scrollen is
  • Wanneer je een lange caption (tekst onder de foto) gebruikt, zorg er dan voor dat deze waardevol is om te lezen en eindig met een vraag wat zorgt voor interactie / activiteit op je account.
  • Reageer op de mensen die ook onder jouw foto reageren, zo zullen zij eerder terugkomen en wordt je activiteit verhoogd.

Kortom: er zijn een paar belangrijke dingen om als micro-influencer je bereik op Instagram te vergroten

  • Wees actief, zowel op je eigen kanaal als op het kanaal van je volgers
  • Gebruik reels
  • Doe ideeën die viral gaan na waardoor je meer bereik krijgt
  • Speel in op het Instagram algoritme

Vond jij dit nou interessant en wil je meer lezen over Digital World? Klik dan hier voor nog meer leerzame artikelen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.