De beste manier om zoekwoorden analyse uitvoeren voor MKB

Een krachtige SEO-strategie bestaat uit meerdere aspecten. Een van deze is het tactische gebruik van zoekwoorden. Met een goed zoekwoorden analyse komen alle zoektermen naar voor welke gebruikt worden om bedrijven zoals jouwe te vinden.

De vraag is hoe vinden wij deze zoekwoorden precies? En welke zoekwoorden zijn voor jezelf het belangrijkst? Om deze vragen te beantwoorden moet er allereerst een onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten zoektermen. Dit zijn namelijk long tail en short tail zoektermen.

Long tail zoektermen bestaan uit meerdere woorden binnen een zoekopdracht, zoals hieronder weergeven als “red Nike mens running shoes”.

Short tail zoektermen zijn vaak meer generiek zoals enkel alleen het woord “shoes”.

Short tail zoektermen zijn een stuk duurder en hierom ook beter voor grotere bedrijven met grotere budgetten. Op deze termen moet vaak hoger geboden worden en de prospecten hebben mogelijk een meer generieke behoefte. Als MKB’er kun je hier onnodig hoge kosten aan hebben terwijl de klant niet eens specifieke behoefte heeft naar jouw product.

Long tail heeft doordat het specifieker is ook minder bieders per zoekterm waardoor de kosten lager zijn. Er kan geboden worden op specifieke zoektermen die in lijn staan met de producten. De meeste zoekopdrachten binnen Google zijn long tail zoektermen. Sterker nog zo’n 70% van alle zoektermen binnen google bestaan uit deze categorie. Desondanks de meerderheid van de zoekacties op Google long tail zoektermen zijn, is de volume zoekacties per long tail zoekterm lager. Dit heeft ermee te maken dat deze erg specifiek omschreven worden en de kans dat er op jouw specifieke zoekterm gezocht kleiner is. Long tail zoektermen leveren ook 2,5 keer zoveel conversie op als short term zoektermen.

Een MKB bedrijf moet dus inzetten op long tail zoektermen om klanten binnen te halen met een serieuze interesse in hun product. De kosten zijn lager maar staan in correlatie met de zoekfrequentie.

Hoe vinden wij deze long tail zoektermen?
Dit kan zelf gedaan worden d.m.v. het Googlen naar je eigen bedrijf/product/dienst op een manier dat een orienteerende klant dit zal doen. De Google zoekbalk geeft hierbij ondersteuning door aanvullingen te geven. Deze ingetoetste zoektermen met aanvullingen zijn dus long tail zoektermen welke je zelf zou kunnen verwerken op je website. Nu is dit een nogal omslachtig proces en kan dit veel sneller. Er zijn verschillende gratis (en betaalde tools) beschikbaar om dit gemakklijker te doen. Enkele goede gratis tools hiervoor zijn bijvoorbeeld KWFinder en Ubersuggest. Als een je een AdWords account hebt kun je ook gebruik maken van de Google Keyword Planner. Met deze tools kun je ook de volume van de zoektermen meten. Wanneer een zoekwoord die goed aansluit met jouw aanbod maar een laag zoekvolume heeft is deze alsnog waard om op in te zetten. Als MKB’er kan er geadviseerd worden om op zoekwoorden met lage volumes in te zetten, deze zijn vaak specifieker en kosten minder. De klanten die via deze zoekwoorden binnen komen zijn vaak zeer geïnteresseerd.

Goede keywoorden bepalen
Om een goede zoekwoorden analyse uit te voeren moet er dus een idee zijn van de manier waarop de klant orienteert binnen Google. We gaan dus opzoek naar long tail zoektermen. Zoals net genoemd kunnen we dit doen met Ubersuggest en KWFinder. Met deze applicaties vindt je niet alleen de zoekfrequentie maar ze meten ook gerelateerde zoekopdrachten en overige suggesties waarop mensen ook vaak zoeken.

Een andere meer creatieve oplossing om deze woorden te zoeken is door gebruik te maken van “answer the public”. Op deze website kunnen mensen reageren hoe zij zouden zoeken, op deze manier wordt er ook een realistisch beeld geschept van de mogelijke zoektermen. Het gebruik van deze pagina is gratis maar wel beperkt tot enkele zoekwoorden per dag. Dit geld ook voor voor Ubersuggest. KWFinder biedt een 10 daagse gratis proefversie aan waar je 5 zoekwoorden kan opzoeken per 24 uur. Al deze gratis tools zijn dus prima voor de MKB’er die een keer zijn webpagina of een advertentie wilt optimaliseren maar voor grote bedrijven met een eigen marketing afdeling worden betaalde versies geadviseerd.

Tijdens zoekwoorden analyse voor MKB’ers moet er niet teruggedeinsd worden voor zoektermen met lage zoekvolumes. Dit is omdat desondanks er weinig zoekende klanten met deze zoektermen zoeken, de aankoopintentie mogelijk wel hoog ligt.

Wat doet de concurrentie?
Een ander onderdeel van zoekwoorden analyse is kijken hoe de concurrentie gebruik maakt van zoektermen. Wanneer de mogelijke zoektermen bepaald zijn is het namelijk handig om even de concurrentie te controleren op het gebruik van deze zoektermen. Dit kan gemakkelijk door te zoeken op : “allintitle: zoekwoord(en)” Hieronder valt bijvoorbeeld te zien dat er bijna 5 miljoen webpaginas zijn met “nike air force 1” in de hoofdtitel. Als MKB’er wordt het afgeraden om gebruik te maken van zulke competatieve keywords. Dit wordt afgeraden omdat er mogelijk veel grotere partijen op deze zoekwoorden inspelen die hier veel hogere budgetten voor gebruiken.

Waar de zoekwoorden inzetten?
Als de zoekwoorden uiteindelijk gekozen zijn wordt het aangeraden deze bijvoorbeeld in de meta titles te verwerken. Dit is de blauwe titeltekst die bovenaan komt in een Google zoekopdracht. Zoals hieronder weergeven. Nike krijgt hier nog een heel stuk extra ruimte omdat zij verschillende paginas gemaakt hebben voor de Heren dames & meisjes variant. Door dit te doen kan er nog meer ruimte binnen de eerste pagina verkregen worden. Het is dus van belang de keywoorden in te zetten in de meta titels maar ook op de pagina’s binnen de website. De keywoorden moeten altijd ingezet worden op een natuurlijke manier, wanneer deze “gespamd” worden zal het niet tot een positief resultaat leidden. Wel wordt er aangeraden sterke zoekwoorden te verwerken binnen de bestaande pagina’s van je website.


Autoriteit bepalen
Buiten het gebruik van goede zoekwoorden is het ook heel belangrijk te zorgen dat Google van mening is dat jouw product/dienst/webpagina belangrijk is en hierdoor hoog in de ranking komt. Een van de meest belangrijke methodes om dit te te doen is zorgen dat je webpagina veel backlinks heeft. Dit zijn links naar jouw webpagina vanaf andere websites. Wanneer andere webpaginas en blogs jouw pagina op een positieve manier benoemen, beloond Google dit. Zelf kun je dit beïnvloedden door jouw producten op andere webpaginas en domeinen te vernomen. Echter let Google wel op de juistheid van deze backlinks, wanneer dit systeem misbruikt wordt kan het zelfs ook voor negatieve effecten zorgen.

Hoe kom je erachter of de keyword optimalisatie gewerkt heeft?
Nadat de veranderingen in de website geïmplementeerd zijn is het van belang de resultaten te analyseren. Een goede manier hiervoor is het vergelijken van het verkeer en de aankopen die de webpagina genereerd enkele maanden voor de implementatie en hierna. Deze data is gemakkelijk te verkrijgen uit de Google analytics van de webpagina zelf. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden of de pagina vaker organisch gevonden wordt dan de maanden voorheen. Tot slot kan er gesteld worden of de veranderingen een positief resultaat gehad hebben. Als dit niet het geval is. Zal er opnieuw gezocht worden naar zoektermen, en het proces herhaald worden.

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.