Hoog komen in Google met jouw website

Hoog komen in Google met jouw website

Een belangrijke vraag in de online marketing is ‘Hoe kom je hoger in Google’. Hoe strak en goed je website ook is, zonder bezoekers zullen je doelen niet gerealiseerd worden. Via de zoekmachine Google komen uiteindelijk de meeste bezoekers naar je website. Zodra je hoog in de zoekresultaten staat zorgt dat er tevens ook voor dat jouw bedrijf gezien wordt als een betrouwbaar bedrijf. De bezoekers zullen eerder zaken met je doen. Daarom is het goed om te weten hoe je via Google nu goed vindbaar bent en welke stappen je moet doorlopen om hoog te komen in de organische zoekresultaten met je website. In deze blog gaan we verder in op dit onderwerp en kan je na het lezen aan de slag om de eerste stappen te zetten in SEO voor je website.

Google zoekmachineoptimalisatie

Wat is SEO?

SEO is een veelgebruikte term in de online marketing en is de afkorting van Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Kort samengevat is SEO de benaming voor het optimaliseren van een website of webpagina met als doel zo hoog mogelijk belanden in de organische zoekresultaten. Elke website wilt op belangrijke zoekwoorden zo hoog mogelijk scoren om zoveel mogelijk bezoekers te genereren.

Het SEO proces is over het algemeen  als een lange termijn strategie om zichtbaar te zijn op het internet en bezoekers te genereren naar je website. De reden dat het een lange termijn strategie is heeft te maken met dat het produceren en optimaliseren van content veel werk en tijd kost. Daarnaast komt er regelmatig nieuwe content bij en het klimmen in de zoekresultaten kan over het algemeen lang duren. Eventueel zou je op korte termijn in kunnen zetten op SEA voor belangrijke zoekwoorden. Echter blijft SEO een duurzame manier om meer website bezoekers te genereren en betaal je bij SEA per klik.


De drie pijlers om hoog te scoren in Google 

Het doel van Google is om de beste pagina over een bepaald onderwerp te laten zien voor de gebruiker die aan het zoeken is op Google. Google maakt gebruik van honderden ranking factoren om de juiste webpagina op de juiste positie te tonen. Om het simpel te houden zijn er 3 belangrijke pijlers omtrent de ranking factoren:

  • Techniek: Bij de pijler techniek wordt er gekeken naar de laadtijd van de pagina, de veiligheid en het design. Daarnaast wordt er gekeken naar of er een sitemap aanwezig is en of er robot.txt goed is ingesteld.
  • Content: Bij content wordt er gekken naar of de content aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Is de content relevant, waardevol en wordt er gebruik gemaakt van afbeeldingen en video’s? Is er een logische opbouw aanwezig met tussenkoppen en zijn de meta-tags goed ingesteld?
  • Autoriteit: Bij de laatste pijler wordt er gekeken naar hoe lang de website al bestaat en hoeveel er wordt verwezen door andere websites naar jouw websites.

Het is nu tijd om dieper in te gaan op de praktische tips om organisch hoger te komen in de zoekresultaten. Aan de hand van de volgende 8 stappen ga jij SEO successen behalen met jouw website.

Stap 1: webpagina’s maken aan de hand van zoekwoorden 

De webpagina’s worden in Google door middel van bots en algoritmes gerankt. Google scant hierbij de woorden die worden gebruikt in een tekst van een webpagina. Hierdoor weet Google waar de pagina over gaat en in hoeverre het relevant is op het gebied van zoekwoorden. Maak je bijvoorbeeld veel gebruik woorden zoals wasbak, wc pot, badkamer accessoires, douche dan weet Google dat er op deze pagina badkamer producten worden aangeboden.

Onder een zoekwoord wordt verstaan: een woord dat jouw potentiële klanten in de zoekbalk intypen wanneer zij bijvoorbeeld via Google op zoek gaan naar de product of dienst van jouw website. Zodra we het voorbeeld van hierboven gebruiken met ‘badkamer producten’ is te zien dat er gemiddeld 30 keer per maand wordt gezocht naar de zoekwoordcombinatie. Een tool die je hiervoor kan gebruiken om de zoekwoordvolume in te zien is ‘ubbersuggest’. Tevens kun via deze tool diverse andere keyword analyses doen om te kijken welke zoekwoorden veel worden opgezocht om zo de tekst relevanter te maken op je website. Het is dus zeker aan te raden om zoekwoordanalyses te doen voor je website door middel van dit soort tools.

Keyword zoekwoordenanalyse

Stap 2: de beste content om hoog te komen in Google 

Zodra jij ervoor kan zorgen dat je het beste antwoord geeft op een bepaalde zoekvraag met jouw webpagina dan word je uiteindelijk beloond met de hoogste positie in de organische zoekresultaten van Google. Zorg er dus voor dat je naast relevante zoekwoorden op je webpagina ook zorgt voor het beste antwoord op de achterliggende zoekvraag van de gebruiker. Een goede tip hiervoor is een best practise onderzoek omtrent welke pagina’s van concurrenten goed scoren op bepaalde zoekwoorden waar jij juist op gevonden wilt worden. Dit kan je doen door het zoekwoord in te typen in Google. Bekijk vervolgens de pagina’s van de concurrent en probeer hieruit inspiratie te halen om jouw website te optimaliseren. Probeer altijd voor te lopen op je concurrent door eventueel extra informatie te geven over een onderwerp die niet wordt aangekaart. Het heeft namelijk geen zin om een pagina te maken met weinig inhoud op basis van een zoekwoord waar al veel goede webpagina’s over te vinden zijn in Google.

Nadat je tekst is geoptimaliseerd mogen afbeeldingen en video’s zeker niet ontbreken op je webpagina. Zorg er daarnaast voor dat je content up-to-date is. Bezoekers en Google houden van recente content en dit zal uiteindelijk ook invloed hebben op de positie in de organische zoekresultaten. Probeer dus continu je content te optimaliseren over het desbetreffende onderwerp om steeds andere webpagina’s voor te zijn.

Stap 3: opvallen in de SERP 

Een veelvoorkomende term naast SEO is SERP (Search Engine Result Page). SERP is de pagina met zoekresultaten die Google laat zien zodra een gebruiker zoekt op bepaalde keywords. Hieronder staan een aantal voorbeelden op een rijtje hoe je ervoor kan zorgen dat je opvalt in de zoekresultaten van Google:

  • Aantrekkelijke meta-title neerzetten
  • Zorgen voor een aantrekkelijke meta-omschrijving
  • Gebruik maken van rich snippets
  • Zorgen voor emoticons en symbolen in de meta-omschrijving

Uiteraard draagt het opvallen in SERP ook bij aan het verzamelen van data over gebruikers die terecht komen op jouw website. Denk aan vragen zoals: Op welke pagina haken bezoekers af en hoelang blijven bezoekers gemiddeld op de website? Het is dus belangrijk dat er wordt geklikt op jouw website.

Stap 4: lokaal hoog komen in Google 

Kleine zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben meestal veel concurrentie. Dit zijn voornamelijk zoekwoorden waar veel concurrenten graag hoog op willen scoren voor zoveel mogelijk verkeer op de website. Een goed voorbeeld hiervan zijn Bol en Coolblue die bij veel belangrijke kleine zoektermen omtrent consumentenproducten bovenaan komen. Dit zijn tevens aanbieders die al jarenlang autoriteit een naamsbekendheid hebben gecreëerd en continu hun content up-to-date houden middels een groot team aan SEO specialisten. In dit geval is het dus zeer lastig om de concurrentie aan te gaan. Het is daarom makkelijker om lokaal hoog te komen in een verzadigde markt. Focus daarom niet op een algemene zoekwoord zoals ‘auto huren’ (zoekvolume 40.500 per maand) maar kies voor ‘auto huren Amersfoort’ (zoekvolume 880 per maand). Op deze manier concurreer je alleen met websites die een pagina hebben die uit specifieke content bestaat voor dit zoekwoord. Zo sluit je algemene termen uit en zal je minder snel last hebben van de ‘grote jongens’.

Op het gebied van lokaal hoog komen is het ook belangrijk dat Google Maps geoptimaliseerd wordt. Zorg ervoor dat je Google mijn Bedrijf registratie geoptimaliseerd is. Op deze manier zul je ook hoog getoond worden in Google Maps.

Stap 5: het optimaliseren van het design op de website 

Naast de content bepaalt het design van je website ook voor een groot deel hoe succesvol je website is op het gebied van vindbaarheid en vertrouwen bij de bezoeker. Het is belangrijk dat je professioneel over komt bij de bezoeker om zo de kans op conversie te verhogen. Zodra bezoekers snel af haken van een webpagina is dit tevens voor Google ook een indicatie dat de gebruiker geen fijne ervaring heeft gehad op jouw website. Het gevolg hiervan is dat je steeds lager zult belanden in de organische zoekresultaten.

Het is dus zeer essentieel dat het design van je website goed is geoptimaliseerd zowel op desktop als op mobiel. Daarnaast speelt de leesbaarheid ook een belangrijke factor voor bezoekers. Maak gebruik van witruimte, tussenkoppen en opsommingen. Probeer de leesbaarheid van de tekst af te stemmen op de bezoekers. Vergeet uiteindelijk niet dat jouw website een bepaalde doel heeft. Onderaan de streep wil je dat bezoekers gaan converteren. Probeer je website daarom zo in te richten dat het duidelijk is voor de bezoeker wat hij/zij kan doen op je website.

Stap 6: een snelle en veilige website creëren 

De laadsnelheid en de veiligheid van je website zijn essentiële factoren die ervoor kunnen zorgen dat je hoger scoort in zoekresultaten. Bezoekers zullen namelijk afhaken zodra het laden van een pagina lang duurt. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers al wegklikken voor dat de webpagina is geopend en zal er uiteindelijk voor zorgen dat je steeds lager terecht komt in de zoekresultaten zoals net behandeld in stap 5.

Om je website te beveiligen kun je een SSL certificaat toevoegen. Dit is een encryptie-protocool dat voor een versleutelde verbinding zorgt tussen een webserver en een internetbrowser. Middels dit certificaat zorg je ervoor dat alle data van de gebruiker tussen webserver en browser veilig blijft.Voor Google is deze veiligheid erg belangrijk en daarom krijgen websites met een SSL certificaat voordeel in de rankings ten opzichte van websites die dit niet hebben. Websites die dit hebben geïmplementeerd kun je herkennen aan ‘https://’ aan het begin van de URL.

Stap 7: optimaliseren interne links structuur

Om binnen jouw website aan te geven welke pagina’s het belangrijkste zijn kun je gebruik maken van interne links. Tevens zorgt dit er ook voor dat de bezoeker langer op de website blijft en in aanraking komt met diverse belangrijke webpagina’s om uiteindelijk conversie te realiseren. Hoe langer deze bezoeker op je website blijft hoe beter voor je SEO van jouw website. Interne links kun je op diverse manieren inzetten op je website: in het hoofdmenu, de footer, in de tekst en via afbeeldingen. Interne links in de tekst van blogs zijn meestal heel effectief om bezoekers op de juiste webpagina’s te krijgen.

Stap 8: hoger in Google komen door middel van linkbuilding 

Zodra je alle stappen hebt gevolgd op het gebied van SEO en nog steeds ervaart dat de pagina’s van je concurrenten hoger tonen dan jouw pagina’s dan heeft dit te maken met de autoriteit. De autoriteit van je website is de moeilijkste pijler. Er is een grote kans aanwezig dat je concurrentie meer (of betere) links ontvangt naar hun pagina’s. Dit probleem kan verholpen worden door aan de slag te gaan met linkbuilding. Linkbuilding is de benaming voor het actief genereren van links richting jouw website. Het samenstellen van een natuurlijk linkprofiel is hierbij zeer belangrijk: Diverse links van hoge en lage kwaliteit/relevantie.

De reden dat linkbuilding de moeilijkste pijler is heeft te maken met het feit dat het niet op je eigen website plaatsvindt. De andere on-site pijlers zoals content en techniek heb je nog in je eigen hand. Doordat linkbuilding dus niet op je eigen website plaatsvindt heb je dit proces dus niet helemaal in je eigen handen. Doordat het zo’n lastig proces is zorgt deze pijler uiteindelijk wel voor veel winst mits het goed wordt aangepakt.

Meer verkeer en conversie 

Kort samengevat om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van Google moet je blijven investeren in zoekmachineoptimalisatie van jouw website. Dit is een lange termijn investering waarvan je later de vruchten zult plukken. Het begint allemaal bij de techniek en goede content. Vervolgens draait het om gebruiksvriendelijkheid en het actief inzetten van linkbuilding. Als het je uiteindelijk lukt om uit te blinken in de 3 pijlers ga je uiteindelijk vanzelf zien dat je steeds hoger komt in de organische zoekresultaten. Het gevolg hiervan is meer verkeer, data en conversie (Mits je de juiste doelgroep weet te bereiken en waarde weet te leveren aan de klant).

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.