Hoe kan een MKB-bedrijf een influencer gebruiken voor digitale marketing?

Inleiding influencer
Welkom bij mijn blog! Mijn naam is Nick en ik ben momenteel 4e jaars student commerciële economie bij Windesheim. Ik ga je uitleg geven hoe je als MKB-bedrijf een influencer kan gebruiken voor digitale marketing. De onderwerpen die aan bod komen bevatten interessante bronnen, afbeeldingen, argumenten, voorbeelden en tips voor het nieuwe jaar 2023.

Ik wens je veel leesplezier en hoop dat jij als persoon of MKB-bedrijf er veel aan hebt, en eventueel gaat starten met het gebruiken van influencer marketing. Wellicht dat jij jouw ervaringen met mij wil delen om een voorbeeld voor anderen toekomstige MKB-bedrijven of marketeers te zijn.

Inhoudsopgave
1. Wat zijn influencers?
2. Gebruiken MBK-bedrijven momenteel al veel influencer marketing?
3. Tips: hoe kan je het beste en snelst influencers digitaal benaderen voor jouw MKB-bedrijf
4. Waarom zou je wel of niet gebruik maken van influencers voor jouw MKB-bedrijf?
5. Hoe ziet het financiële plaatje eruit als je een influencer wil gebruiken?

Wat zijn influencers?

Uitleg influencer marketing voor het MKB
Wat een influencer belangrijk vind

Welkom bij mijn eerste blog over hoe een MKB-bedrijf digitale marketing kan gebruiken in samenwerking met een influencer. De titel stelt de vraag al: wie zijn toch steeds die populaire mensen die gebuikt worden voor MKB-bedrijven om promotie te maken? Influencers zijn mensen die anderen kunnen beïnvloeden, door middel van hun kennis of bekendheid op een bepaald gebied. Hun mening over een product of dienst is enorm belangrijk voor de doelgroep en is doorslag gevend  voor aankopen.

Influencers zijn vooral actief op social mediakanalen, denk hierbij aan: Instagram, Facebook, Tik Tok en Snapchat. De platformen worden gebruikt om directe promotie te maken voor kleine, middel en grote bedrijven. Van diverse simpele producten of diensten tot wat uitgebreidere producten of diensten. Ook kunnen ze gedachten en ideeën delen met hun volgers doormiddel van Influencer marketing.

Elk mens heeft wel een belangrijk persoon als voorbeeld in zijn leven, dit kan je vader of moeder zijn maar voor velen zijn dit bekende mensen zoals Cristiano Ronaldo, Rico Verhoeven, Joël Beukers etc. Wat zij doen of zeggen is enorm belangrijk voor de doelgroep en bepaalt grotendeels wat jouw interesse zal zijn. Als jouw idool een drankje promoot en zegt dat het fantastisch is, dan ben je sneller geneigd om het drankje daadwerkelijk te gaan kopen en ben je als het ware digitaal overgehaald om een product of dienst te gaan kopen.

Gebruiken MBK-bedrijven momenteel al veel influencer marketing?

Uitleg influencer marketing voor het MKB
Hier zien we de soorten samen energie drankjes
Uitleg influencer marketing voor het MKB
Hier zien we een gedeelte van team focus

Een voorbeeld van een digitale promotie is een energiedrankje genaamd ”Focus drink”. Dit betreft momenteel nog een MKB-bedrijf en wordt gepromoot door Don de Jong, een grote influencer op YouTube en Instagram.

Hij beschrijft niet alleen dat je het moet kopen maar geeft ook uitleg over het drankje. Na de oprichting van Roy en Danny is hij zelfs onderdeel van het bedrijf geworden.

Danny (rechts op de foto) was eigenlijk helemaal niet bekend op social media, terwijl Roy (Royalistic) dit al een paar jaar is. Voornamelijk op YouTube en Instagram, hier post hij gaming content en is hij regelmatig in de vlog van Don de Jong te zien.

Door samen te werken met zijn broer hebben ze al een enorme voorsprong op andere MKB-bedrijven. Dit mede doordat Royalistic kijkers de perfecte doelgroep is voor een energiedrankje dat je echt focus geeft tijdens bijvoorbeeld het gamen. Later heeft Don de Jong zich aangesloten en is aandeelhouder geworden, voor Don geldt hetzelfde verhaal kijkend naar de doelgroep.

Royalistic en Don hebben samen bijna 2 miljoen volgers op YouTube en op Instagram meer dan 1,1 miljoen volgers. Het ultieme reclame platform om jouw producten te promoten aan de juiste doelgroep, superslim!

Als we kijken naar wereldwijd dan blijkt dat er in 2022 voor 15 miljard Dollar geïnvesteerd is in influencer marketing. Daarnaast is gebleken dat Instagram echt de koning is om je product te promoten. 4 op de 5 merken gebruikt Instagram voor digitale marketing door bekende mensen in te zetten. Daarnaast kijken bekende merken vooral naar Facebook, dit is 46% van het totaal en naar YouTube, dit is 36% van het totaal.

Tips: hoe kan je het beste en snelst influencers digitaal benaderen voor jouw MKB-bedrijf

Uitleg influencer marketing voor het MKB
Zo kan je het beste een influencer benaderen

Voordat je influencers digitaal gaat benaderen is het van belang dat je met een aantal punten rekening houdt. Ik heb speciaal voor jullie vier tips die je kan gebruiken als je als Mkb’er op zoek gaat naar influencer marketing. Allereerst is het van belang dat je professioneel en netjes blijft. Hieronder staan de beste tips om een succesvolle samenwerking aan te gaan.

Tip 1: Doe eerst research naar influencers, hierbij is het belangrijk om naar hun publiek en posts te kijken. Past dit bij jouw bedrijf? Dit is het begin voor jouw plan van aanpak.

Tip 2: Neem contact op met de influencer waarmee jij graag zou willen samenwerken. Je kan iemand via social media bereiken of echt op zoek gaan naar een email adres of agency waar ze aangesloten zijn. Zet jezelf neer als een leuk en professioneel bedrijf en geef aan dat jij graag wil samenwerken.

Tip 3: Voor wat hoort wat. Vaak vragen influencers geld of gratis producten/diensten. Dit moet wel iets zijn waar de influencer wat aan heeft en wat bij zijn doelgroep past. Benadruk dit ook vooral bij de influencer zodat er geen verwarring ontstaat.

Tip 4: Sta open voor een gesprek en vertel wat over je bedrijf en wat je te bieden hebt. Door uitleg te geven is de kans groter dat een influencer jou gaat begrijpen en sneller overgaat tot een samenwerking. Hierbij is het belangrijk als je een lange samenwerking aangaat dat je samen ideeën bedenkt.

Tot slot wil ik graag nog meegeven dat respect en professionaliteit een pré is, hierbij staat communicatie centraal zodat voor of tijdens de samenwerking geen problemen of vraagtekens ontstaan. Je wilt ervoor zorgen dat beide partijen er positief uitkomen en dat er geen onduidelijkheid ontstaat.

Waarom zou je wel of niet gebruik maken van influencers voor jouw MKB-bedrijf?

Soms lijkt het alsof dingen moeten maar dat is absoluut niet de bedoeling van mijn blog. Puur ter informatie om up tot date te blijven. In dit stukje geef ik aan waarom je wel of niet gebruik zou kunnen maken van Influencers.

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de voordelen? 
1. Allereerst vergroot je je naamsbekendheid, dit is ook wel de mate waarin jouw doelgroep bekend is met je merk. Des te bekender je als bedrijf op de kaart staat, des te sneller klanten je vertrouwen. Dit verhoogt de kans op leads. Je wil een goed en duidelijk beeld geven naar de buitenwereld, dit kan het verschil maken in je omzet.

2. Ten tweede vergroot je je bereik, denk aan de social mediakanalen. Je tagt elkaar waardoor beide partijen weer extra volgers krijgen en je wekt de interesse van de kijker. Een relevante influencer is ook 10 keer meer waard dan iemand met alleen veel volgers. Je wilt graag de connectie maken met de doelgroep.

3. Als derde kunnen influencers het product van jouw MKB-bedrijf testen en uitleggen, dit is vooral interessant als je een product of dienst hebt wat uitleg nodig heeft. De influencer zou een video kunnen opnemen waarin hij of zij het product of dienst bespreekt of er is een mogelijkheid dat dit live gebeurt. De vragen kunnen dan direct beantwoord worden. De mensen die twijfelen zullen dan sneller overgehaald kunnen worden om tot aankoop over te gaan.

Wat zijn de nadelen?

Wat zijn de nadelen? 
1. Allereerst is de juiste fit vinden lastig. Hiermee bedoel ik te zeggen dat als je een influencer gebruikt die niet goed bij een product past, de geloofwaardigheid verloren gaat. Het merk zou dan publiekelijk zwart gemaakt kunnen worden en zijn positie kunnen verliezen binnen hun markt.

2. Ten tweede zijn influencers bijna nooit authentiek. Stel, een bekende voetballer maakt promotie voor een bepaalde shampoo, dat is nog niet zo erg maar je bent niet meer authentiek als je elke week een ander merk shampoo promoot. Dat is een groot nadeel, hierdoor lijkt het ook onoprecht tegenover de volgers op social media. Tegenwoordig ziet iedereen dat het een reclame is doordat je tegenwoordig verplicht bent om #ad erbij te zetten.

3. Ten derde: micro-budget= micro – impact. Doordat niet alle MKB-bedrijven een enorm marketingbudget hebben kom je snel op micro influencers uit, de naam zegt het al. Dit zijn influencers met 2 tot 15 duizend volgers. Dus erg klein en je hebt hierdoor weinig impact. Andere marketingmiddelen zouden voor hetzelfde geld meer kunnen opleveren ten aanzien van een micro influencer. Dus maak een goede vergelijking zodat je er zeker van bent dat je de juiste keuze maakt.

4. Ten vierde heb je geen volledige controle, je maakt natuurlijk via de mail of een social mediakanaal afspraken. Maar worden deze wel altijd nagekomen? En vaak kost een kleine influencer toch aardig wat geld, zeker voor een MKB-bedrijf. Bij grote sterren worden er natuurlijk enorme bedragen betaald en zijn er contractueel afspraken en hier moet een bekende  zich dan natuurlijk aan houden. Hier zijn de resultaten zoals ze moeten zijn, bij micro influencers wijkt het resultaat sneller af.

5. Last but not least, influencer marketing is lastig te meten. Oftewel het is lastig in te schatten of influencer marketing een effect heeft gehad op een MKB-bedrijf. Meten is weten, dat is dus ook het geval bij marketing met influencers. Het is bijvoorbeeld alleen makkelijk te meten als je er een kortingscode aan verbindt, Ronaldo20 voor 20% korting op parfum. Dan kan je precies zien wie de code heeft gebruikt en hoe vaak de code is gebruikt.

 

Hoe ziet het financiële plaatje eruit als je een influencer wil gebruiken?

Om een duidelijk overzicht te geven aan jullie, deel ik als eerst verschillende influencers in per level van klein naar groot. Dan hebben jullie zowel een overzicht van de verschillende benamingen als kosten voor een influencer als je gaat starten met digitale marketing.

Uitleg influencer marketing
Uitleg verschillende soorten levels influencers

Level 1: Nano influencer
Binnen de marketing is de naam Nano nog niet super bekend. Ze zijn ideaal voor merken met een specifieke doelgroep maar verschillen alleen in het aantal volgers, ten aanzien van de micro influencers. We hebben het nu over duizend tot vijfduizend volgers. En de kosten zijn tussen de 50 en 150 Euro per post.

Level 2: Micro influencers
Deze groep mensen zijn wat bekender en die hebben een vertrouwensband opgebouwd met hun groep. Deze groep krijgt het ook voor elkaar om hun volgers over te halen om iets te doen. Denk aan een website bezoeken en iets kopen. Deze groep heeft vijfduizend tot vijftigduizend volgers. De kosten per post zijn 150 tot 750 Euro per post.

Level 3: Meso influencers
Deze groep mensen heeft een groter bereik met vijftigduizend tot honderdduizend volgers. Hiermee heeft deze groep een hoge engagement en bereik. Deze groep reageert ook op comments bij hun posts en zijn erg kritisch in hun keuze met wie ze werken, zij hebben als het ware de macht om voor hun voorkeur te gaan. Hier zijn de kosten vanaf 750 tot 3000 euro per post.

Level 4: Macro influencer
Deze groep heeft een sterk bereik van honderdduizend volgers tot één miljoen volgers. Deze groep weet wat ze doen en kunnen doen. Ze zijn ervaren en zijn erg zakelijk waardoor de prijzen erg hoog zijn, denk dan aan meer dan 3000 Euro.

Samenvatting
Het was een hele rits aan informatie maar als het goed is heb je nu een duidelijk beeld of je wel of geen influencers gaat gebruiken voor jouw MKB-bedrijf. Allereerst hebben we het gehad over de betekenis van een influencer, dat is natuurlijk de basis als je überhaupt al gaat starten met digitale marketing met influencers. In het tweede stuk heb ik het gehad over het gebruik van influencers door MKB-bedrijven, hieruit blijkt dat er zeker gebruik van wordt gemaakt en heb ik dit extra duidelijk gemaakt met een voorbeeld voor jullie.

Ten derde gaf ik aan waarom je wel of niet gebruik zou kunnen maken van influencers, hier liet ik zowel voordelen als nadelen zien. Als laatste heb ik het gehad over het financiële plaatje, het is natuurlijk allemaal leuk en aardig om influencers te gebruiken maar wat zijn nou de kosten voor een post en hoe kan je verschillende influencers indelen.

Afsluiting
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn blog te lezen. Ik hoop dat het voor jou nu duidelijk is hoe en waarom een influencer invloed kan hebben op een MBK-bedrijf en dat zeker de moeite waard is om überhaupt al te gaan kijken wat bij jou bedrijf past en dan eventueel actie onderneemt. Alsnog bedankt voor het lezen en wie weet tot de volgende blog, ciao!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.