‘’Hoe effectief is tiktok voor de sales voor de middle end fashionbedrijven’’

‘’Hoe effectief is tiktok voor de sales voor de middle end fashionbedrijven’’

Weet je het nog? De lockdowns, de avondklok en al die vrije tijd die je ineens moest opvullen. Veel mensen waren niet blij met de COVID-19 uitbraak, maar voor Tiktok is dit booming geweest. Massaal ging heel Nederland, zelfs heel de wereld, deze uren opvullen met Tiktok. Er werden niet alleen dansjes gedaan of geplaybackt, waar de app oorspronkelijk voor bedoeld was, maar door tiktok werden kleine bedrijven ineens een stuk groter. Nu raakte ik nieuwsgierig; hoe effectief is tiktok nou eigenlijk voor de sales binnen de middle end fashion bedrijven? Ik neem jullie mee in het wereld veranderde platform. Fashion is een snelle business, de trends komen en gaan en als bedrijf is het ook echt belangrijk om hierbij te blijven. Met tiktok werkt het eigenlijk net zo, tiktok heeft supersnelle trends en wanneer je optijd bij deze trends ben ga je sneller viraal. Tegenwoordig gaan de tiktok trends zo snel dat modeontwerpers dit amper nog bij kunnen houden, omdat het uitbrengen van een collectie veel tijd en expertise vergt.

First things first, wat is tiktok en waarom is het nou zo interessant?

Tiktok is relatief gezien een best nieuw platform in vergelijking met de andere social giganten. In 2019 en 2020 was tiktok de meest gedownloade app, inmiddels heeft tiktok al meer dan 3 miljard downloads. Het aantal gebruikers zal eind 2022 op ongeveer 1,5 miljard zitten. Tiktok heeft een gemiddelde gebruikerssessie van ongeveer 11 minuten. Veel mensen gaan ervan uit dat tiktok gebruikers vaak de jongeren zijn, maar in 2021 was 36% van de tiktok gebruikers tussen de 35 en 54 jaar oud. Dit was een stijging van 10% ten opzichte van 2020.  Bij Tiktok maakt het dus ook niet uit of je miljoenen volgers hebt of een handje vol volgers hebt kun je alsnog talloze views krijgen op je content. Om deze reden gaan wij ook onderzoeken; hoe effectief is tiktok nou eigenlijk voor de sales binnen de middle end fashion bedrijven? Aan het einde van deze blog heb jij scherp of tiktok interessant kan zijn voor jouw middle end fashion bedrijf, dus lees gerust mee!

Best practice; gymshark tiktok

In deze blog proberen we erachter te komen hoe effectief tiktok is voor de sales binnen de middle end fashionbedrijven. Belangrijk is om te kijken naar vergelijkbare bedrijven om te kijken hoe zij het doen en of het überhaupt werkt.

Gymshark is een middle end fashion bedrijf binnen de sport branche, en zijn uitgegroeid tot een van de populairste tiktok accounts. In zes maanden tijd hebben zij meer dan 2 miljoen volgers op tiktok weten te bereiken. Wat gymshark goed doet is dat zijn veel challenges doen op tiktok of mensen uitdagen om mee te doen met een challenge. Hierdoor creëer je veel interactie met je volgers en kijkers. Door deze views zullen ze meer volgers en naamsbekendheid krijgen wat ook zal resulteren in meer sales.

Best practice; domino’s tiktok

Nee, inderdaad, domino’s heeft niks maar dan ook niks met fashion te maken. Toch is domino’s een interessant bedrijf om te bespreken binnen deze blog. De sales van domino’s gingen namelijk een tijdje geleden erg achteruit, dus hier hadden zijn iets op bedacht; klanten konden hun eigen pizza designen. De klanten van domino’s begonnen dit massaal te delen op tiktok waardoor veel mensen dit zagen en hieraan mee wilde doen. Hierdoor gingen de sales van domino’s weer omhoog. Hoe zou je dit nou zelf kunnen toepassen? Op tiktok zou je achter de need van jouw klanten kunnen komen door hen ook te kunnen laten kiezen tussen bijvoorbeeld verschillende designs. Mensen houden van de interactie en eigen inspraak op dingen.

De tiktok leggings; middle end fashion

Ken je ze nog? Die ene virale tiktok leggings die je nu overal ziet en maar niet vanaf komt? Tiktok made this happen, door die virale video’s zijn de zoekresultanten binnen die periode ook fors omhooggegaan, bekijk dit in onderstaande afbeelding. Ook dit middle end fashion bedrijf wist te slagen in tiktok.

tiktak google ads leggings

Leuk en aardig, maar waar begin ik dan met tiktok?

Hoe zorg je er nou voor dat jouw middle end fashion brand ook meer sales kan genereren door het gebruik van tiktok? Blijf relevant; vroeger hadden de allergrootste modehuizen de touwtjes in handen met betrekking tot trends, nu spelen de trends op tiktok ook een belangrijke rol. Let op de populariteit, houdt goed de virale trends of challenges in de gaten en speel hier gelijk op in. Dit is goed voor het algoritme maar ook voor je tiktok kijkers, zo zien ze wat ze willen zien.

Welke trends zijn nou belangrijk?

  1. Tiktok made me buy it;

    dit is niet alleen een trend maar ook een belangrijke hashtag voor de middle end fashion bedrijven. Op dit vlak spelen de klanten van ZARA goed in, aangezien ZARA vaak viral gaat op deze trend. Zelf zou je ook zulke video’s kunnen maken voor jouw eigen middle end fashion bedrijf. Deze trend houdt vooral in dat mensen de kleding die ze kopen ophypen door er een video erover te maken, dit boost natuurlijk ook de sales.

#tiktokmademebuyit

  1. Ik heb de virale (bijv jurk) gekocht waar iedereen het over heeft

68% van de gebruikers van tiktok heeft laten weten dat ze een product hebben gekocht nadat ze er een post over zagen van iemand die ze volgen op tiktok. Het leuke hieraan is, je jurk bijvoorbeeld hoeft helemaal niet perse viral te gaan om deze video te kunnen maken, door deze trend zullen je sales juist geboost worden.

  1. Pas mijn laatste fashion haul met mij

    Veel gebruikers en fashion creators op tiktok plaatsen een filmpje van hun laatst aangeschafte kleding op tiktok. Voor deze trend komen we weer terug op het middle end fashion bedrijf zara; de hashtag ‘#Zarahaul’ heeft in september 2021 een weergave van 1,3 biljoen. Dit heeft hun onlinesales geboost in die periode van 95%.

  1. Wat ik zou dragen als ik in …. was

Deze trend is gebaseerd op het nadoen van outfits in bekende series en film. Hierin gaan content creators verschillende outfits bij elkaar verzamelen die op een outfit uit een serie of film lijkt. Ook baseren de content creators het soms op ‘wat ik zou dragen als ik bij de fashion week was’. Als eigen middle end fashion bedrijf zou je dit mooi kunnen toepassen om ook zulke filmpjes te maken met jouw kleding.

  1. Outfit inspiratie vragen

Dit is weer een mooi voorbeeld om de interactie op te zoeken met jouw publiek. De kijkers laten dan een comment achter om met bijvoorbeeld de vraag ‘ik ben 22 jaar oud en maat L en ik wil een leuke uitgaansoutfit’, hierbij gaat het bedrijf dan een outfit bij elkaar verzamelen en dit op tiktok posten. Grote kans dat degene die de comment heeft achter gelaten dan deze outfit koopt en ook kijkers die dezelfde soort struggle hebben. Het middle end fashion bedrijf newlook is hier good in geslaagd, zij krijgen door deze trends duizenden views per video. Hier zullen ze ook een groot deel sales uit behalen.

Alles op een rijtje

Hoe effectief is tiktok nou eigenlijk voor de sales binnen de middle end fashion bedrijven? Twijfel je over de slagingskant van tiktok en ben je nog niet begonnen? Stop met twijfelen stop met het lezen van deze blog en ga gelijk aan de slag. Tiktok is nu echt het platform voor jouw middle end fashion bedrijf. In deze blog is het bewezen dat jouw sales door tiktok drastisch omhoog zullen gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.