Hoe doet Korea de influencer marketing en wat voor effect heeft dit op micro influencers in Nederland?

De Korean Wave micro influencer afbeelding

In deze blog ga ik jullie meenemen naar de wereld van K-pop, K-dramas en Koreaanse films, wat ook wel omschreven wordt als de Korean Wave. Hoe influencers hun socialmediakanalen zoals Instagram en TikTok gebruiken en hoe dit effect heeft op micro influencer in Nederland. Verder wordt er omschreven hoe je zelf een micro influencer kan worden in het thema van de Korean Wave. Om goed te begrijpen hoe je de Korean Wave kan gebruiken als content, zal ik wat dieper ingaan op de geschiedenis. Dit is een belangrijk onderdeel, omdat zij de trendsetters zijn waar jij uiteindelijk content over maakt.

 

De Korean Wave 

Ben je al bekend met K-pop? K-pop staat voor Koreaanse popmuziek. Dit is de laatste tijd erg bekend door de K-pop groep BTS en Blackpink. Korea staat de laatste jaren veel in de spotlight door Squid Game, Koreaanse drama’s of de Oscar winnende film Parasite. Dit wordt ook wel de Korean Wave of Hallyu genoemd. De Korean Wave begon rond 1999 tot 2010 in Azië. Door de populariteit van Koreaanse televisie drama’s, werden deze ook uitgezonden in China. De eerste generatie K-pop band H.O.T werd de eerste moderne K-pop artiest door een concert te geven buiten Korea, namelijk in China, Peking. De stijging van deze populariteit, zorgde ervoor dat Korea steeds meer in de spotlight werd gezet door andere aziatische landen. 

 

2e generatie K-pop groepen

Rond 2010 werd de Korean Wave wereldwijd bekend. Dit is ook de tijd wanneer ik begon met luisteren naar K-pop. Volgens mij was ik toen negen en kreeg ik voor het eerst mijn iPod Nano op de basisschool. Hier kwamen de 2e generatie K-pop groepen in opkomst. Dit zijn bands zoals Bigbang, Super Junior, Girls Generation en Wonder Girls. De eerste keer dat K-pop echt viral is gegaan in Nederland kwam door Gangnam Style. Ik kan me nog goed herinneren dat ik opeens Gangnam Style hoorde in de 2e klas door klasgenoten. Dit was in Korea al een grote hit het jaar ervoor, toen het nummer ook daadwerkelijk uit kwam. De kijk op K-pop is ook erg veranderd met de tijd van nu. Mensen zijn nu meer open om naar muziek te luisteren uit andere landen. In mijn tijd werd het nog raar en vreemd genoemd door de meeste klasgenoten. Toen de 3e generatie K-popgroepen in opkomst kwamen, kwamen groepen zoals BTS, Blackpink, Twice en EXO uit. Dit was rond de periode van 2012 tot 2016. In deze periode waren er nog 2e generatie K-pop groepen actief, maar waren er grote verschillen tussen de twee. 

 

3e generatie K-pop groepen

De 3e generatie K-pop groepen gebruikte niet alleen radio en Tv-programma’s. Zij maken ook content op YouTube en V Live app (een video streaming platform in Zuid – Korea dat vaak gebruikt wordt door K-pop sterren). BTS is erg populair geworden op deze manier, omdat zij veel meer interactie konden hebben met fans binnen en buiten Korea. Dit werd dan ook bewezen in 2017, toen ze voor het eerst naar de Billboard Music Awards gingen en Justin Bieber hadden verslagen met de Top Social Artist Award. Dit was dan ook de start van de wereldwijde roem van BTS. Ze kwamen in de Top 100 Billboard en maakte hun Amerika Tv debuut. Ze waren dan ook de eerste Koreaanse groep die op SNL als gast kwamen, een speech gaven bij United Nations en London’s Wembley Stadium uitverkocht hadden. 

 

BTS Billboard Music Awards voting
De hoeveelheid stemmen bij de Billboard Music Awards in 2017 Bron: Twitter

De Korean Wave van vandaag

Momenteel zitten we in de 4e generatie K-pop groepen. Dit zijn groepen die na 2019 gevormd zijn. Het verschil tussen generatie 3 en 4 is dat deze groepen vaak gelijk wereldwijde debuut doen, in plaats van eerst groot te worden in Korea. In het jaar 2019 kwam ook de film Parasite uit van Bong Joon-ho, die verschillende prijzen heeft gewonnen, inclusief een Oscar. In 2021 kwam Squid Game uit op Netflix. De serie heeft uiteindelijk 79 nominaties en 46 prijzen ontvangen. Met een 8.0/10 op basis van 444 duizend beoordelingen op IMDB. Deze groepen, films en series zijn een goede toevoeging geweest om de Korean Wave te vergroten en te verrijken.

 

Social Media influencers

Nu je een beetje achtergrond informatie hebt gekregen over de Korean Wave, gaan we verder met de socialmediakanalen die influencers inzetten. Eerder ben ik al diep op het onderwerp K-pop groepen ingegaan, maar wist je dat er ook andere etniciteiten in K-pop zitten? Zo zit er in Blackpink iemand uit Thailand en is er iemand opgegroeid in Nieuw-Zeeland. Verder heb je ook nog Twice, waar je leden hebt uit China, Taiwan en Japan. In totaal is 8% van de actieve K-pop artiesten niet Koreaans.

De populariteit van de artiesten is terug te zien op social media. Zo zijn veel artiesten gesponsord door grote merken. Neem de populaire groep Blackpink bijvoorbeeld. Elke lid van de groep is een ambassadeur van Chanel, YSL, Celine of Dior. Dit gebeurt vooral veel bij groepen of artiesten die megapopulair zijn. Als micro influencer is dit moeilijk te bereiken.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ROSÉ (@roses_are_rosie)

De Koreaanse artiesten zijn als het ware zelf influencers, met miljoenen volgers op elk platform. Jungkook van BTS wordt ook wel “Sold Out King” genoemd. Dit komt doordat elke keer als hij iets draagt of post, worden de producten gelijk uitverkocht.

Niet alleen zitten artiesten op Twitter, Instagram, Youtube en TikTok, maar ook op Doujin, Weibo, V Live en Weverse (BTS en sterren van BigHit Entertainment). Zij inspireren micro influencers om content te plaatsen over de Koreaanse artiesten. Ik volg zelf ook zulke accounts, die outfit inspiraties plaatsen op basis van iets wat een Koreaans idool heeft aangehad, een make-up look geïnspireerd door een artiest of dansfilmpjes.

 

Zelf micro influencer worden?

Nu komen we natuurlijk bij de belangrijkste vraag… Hoe maak je als een micro influencer content en hoe verdien je er geld mee? Ten eerste is het belangrijk om unieke content te plaatsen. Zoek iets waar jij interesse hebt. Denk aan koken, eten, sporten, make-up of tekenen bijvoorbeeld. Dit kan dan je hoofdcategorie zijn waar jij je op focust. Gebaseerd hierop kan jij je doelgroep kiezen. In dit geval bijvoorbeeld mensen die fan zijn van K-pop of de Koreaanse cultuur. Deze twee categorieën samen kunnen de niche vormen waar jij op focust. Door op de Aziatische Social media inspiratie op te doen op de allerlaatste updates, blijf je voor op alles wat nog gepost wordt op Instagram, TikTok, Twitter of Youtube. Dit kan dan je inspiratiebron worden om content te maken. 

Ten tweede is het belangrijk om consistent te posten. Zorg dat je betrokken bent met je volgers door op berichten te reageren. Dit kan je bijvoorbeeld doen op Instagram of TikTok. De derde stap is contact te hebben met verschillende merken. Als je veel interesse hebt in make-up, dan kan je met make-up merken samen werken. Hoe meer je naar je niche toe werkt, hoe meer engagement je zult krijgen van mensen die daar ook interesse in hebben. Ten slotte wil je na een succesvolle samenwerking met een merk, referrals krijgen om misschien meer samenwerkingen te krijgen. Belangrijke skills om te hebben als micro influencer is communicatie, authenticiteit en consistentie. Denk jij dat je het in je hebt om er eentje te worden?

 

Voorbeelden van influencers 

Hieronder een paar influencers die klein begonnen (micro influencer), maar snel zijn gegroeid tot grote influencers. Zij hebben allemaal wel iets met Korea als thema en zijn erdoor ook groot geworden.

 

Doobydobap a.k.a Tina Choi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tina Choi (@doobydobap)

Tina was opgegroeid in Korea, maar ging naar school in Amerika. Hier ontbrak voor haar de Koreaanse cultuur en vooral het eten van huis. Het dichtstbijzijnde Koreaanse restaurant was 1 uur van haar huis en kostte 100 dollars met de taxi. Ze besloot daarom haar oma te bellen voor recepten en maakte ze zelf thuis

Op een gegeven moment had ze genoeg zelfvertrouwen in haar kookkunsten en besloot ze haar video’s met haar verhalen te plaatsen op TikTok. Dit goed zo goed, dat ze uiteindelijk besloot om ook op YouTube video’s te plaatsen. Hier begon ze in september 2021 mee en heeft vandaag de dag 3.12 miljoen abonnees.

Haar video’s zijn gericht op mensen die Koreaanse eet liefhebbers die zelf ook zulke gerechten willen maken. Ze deelt haar persoonlijke verhalen en gebeurtenissen. In een interview met Tubefilter zegt ze: “Relatability is definitely a key factor in my videos. There are a plethora of chefs who are much talented, and I’m not one of them. I’ve been clear from the get-go that I’m not a chef, and I think people like that.”

 

Kkrriiista (instagram) – Krista 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by krista (@kkrriiista)

Krista maakt veel haar tutorial video’s op Instagram gebaseerd op K-pop sterren hun haar. Kapsels van bepaalde muziekvideo’s of fotoshoots recreëert zij met een tutorial. Hiermee is ze snel gegroeid naar 381 duizend volgers. Hiermee krijgt ze verschillende sponsors en samenwerkingen met merken. 

 

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg inspiratie heb gegeven om zelf ook een (micro) influencer te worden. Voor meer updates, blijf de pagina volgen en deel het met je vrienden en familie op social media.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.