Hoe de Cookieless era leidt tot minder aankopen voor jouw dropship webshop

Als eigenaar van een dropship webshop ben je altijd op zoek om je conversieratio te verhogen en ervoor zorgen dat klanten altijd terugkomen voor meer aankopen. Één van de manieren waarop je dit doet, is het gebruik van cookies om de informatie te verzamelen over het winkelgedrag van klanten en om gerichte aanbiedingen te doen. Echter, met de cookieless era in het zicht, staat het gebruik van cookies steeds meer in discussie. Cookies worden door sommigen gezien als een inbreuk op de privacy van consumenten en daarnaast zijn er steeds meer mensen die cookies blokkeren of helemaal weigeren om ze te accepteren.

Soorten cookies

 First things first, voordat we ingaan op de veranderingen kan een kleine opfrisbeurt over wat cookies nou eigenlijk doen, geen kwaad.  Cookies zijn als het ware kleine tekstbestanden die door het bezoeken van een website worden opgeslagen.

Er zijn vele soorten cookies, waarvan elk een specifiek doel heeft. Zo zijn er functionele cookies die ervoor zorgen dat een website goed werkt. En analytische cookies die informatie verzamelen over bezoekers van een website.

Dit is zeker niet alles, verder zijn er nog tracking cookies die door een derden worden geplaatst om bij te houden welke websites een persoon bezoekt om gerichte advertenties te tonen. Permanente cookies slaan deze gegevens voor langere tijd op, waar tijdelijke cookies alleen gedurende een websitebezoek de cookies opslaat.

En om het nog ingewikkelder te maken dan het al is, zijn er ook nog first party en third party cookies. Het is goed om het verschil te weten tussen deze twee. First party cookies zijn cookies die worden geplaatst door de website die je bezoekt. Ze worden opgeslagen in de browser van je computer en zijn alleen toegankelijk voor de website die ze heeft geplaatst. Ze worden vaak gebruikt om informatie te bewaren die relevant is voor het bezoek aan de website, zoals je voorkeuren en instellingen.

Third party cookies zijn cookies die worden geplaatst door een andere website dan de website die je bezoekt. Ze worden opgeslagen in de browser van je computer en kunnen door meerdere websites worden gebruikt. Ze worden vaak gebruikt voor het bijhouden van bezoekersstatistieken, het tonen van advertenties en het volgen van online gedrag.

Het belangrijkste verschil tussen first party en third party cookies is dat first party cookies alleen door de website die je bezoekt kunnen worden gebruikt, terwijl third party cookies door meerdere websites kunnen worden gebruikt. Dit betekent dat first party cookies alleen informatie bevatten die relevant is voor het bezoek aan de website, terwijl third party cookies informatie kunnen bevatten die door meerdere websites wordt gebruikt.

En deze third party cookies zullen in 2023 onbruikbaar worden, waardoor jij als dropship webshop eigenaar wordt gelanceerd naar een “cookieless era

Wetgeving

Cookies zijn en blijven een gevoelig onderwerp binnen de branche van online tracking. Er zijn dan ook sinds een aantal jaren strenge Europese wetten gemaakt om de privacy van consumenten te waarborgen. De Europese GDPR-richtlijnen en de Nederlandse AVG wet zijn in het leven geroepen om de privacy van alle inwoners van de Europese Unie te beschermen.

Deze wetten zorgen er onder andere voor dat:

  • Alle gebruikers expliciet goedkeuring moeten geven voor het gebruiken en verzamelen van gegevens.
  • Alle gebruikers het recht hebben deze gegeven gegevens te herroepen.
  • Alle gebruikers hebben recht op het inzien van de verzamelde gegevens.Slot op zwart toetsenbord

Gebruik van cookies op dropship webshop

Dropships webshops gebruiken cookies om informatie op te slaan over het bezoekersgebruik en om de prestaties van de website te verbeteren. Bijvoorbeeld, door het opslaan van bepaalde voorkeuren van gebruikers, zoals taal- en valutainstellingen. Hierdoor kan de website sneller laden en is de website gemakkelijker te gebruiken.  Daarnaast spelen cookies een belangrijke rol in de retargeting, cookies kunnen worden gebruikt om precies bij te houden welke gebruiker een product heeft bekeken of in het winkelmandje heeft geplaatst, dit kan helpen bij het aanbieden van relevante advertenties en of aanbevelingen aan diezelfde gebruiker op een ander tijdstip.

Daarnaast spelen cookies ook een analyserende rol jouw dropship website. Het gebruik van cookies helpt het gedrag van je bezoekers te analyseren, zodat jij de gebruikerservaring kan verbeteren en daarmee de prestaties op de webshop kan optimaliseren. Bijvoorbeeld door het bijhouden van hoe bezoekers door jouw website navigeren, kan de layout daaraan worden aangepast om het voor bezoekers zo gemakkelijker te maken om de juiste producten te vinden

Cookieless era

De online marketingwereld zal volgend jaar even op zijn kop staan, de wereld wordt in rap tempo gelanceerd naar een cookieless era. Ruim 80% van alle cookies worden in 2023 niet langer beschikbaar gesteld. De cookieless era is een term die wordt gebruikt om te verwijzen naar een nieuw tijdperk waarin het gebruik van cookies voor online tracking en advertentiedoeleinden steeds minder gebruikelijk wordt. Dit kan om verschillende redenen zijn, zoals toenemende zorgen over privacy, het toenemende gebruik van adblockers en de opkomst van alternatieve technologieën die niet afhankelijk zijn van cookies, en dus handig is voor jouw dropship website!

Tips & Tricks?

In de cookieless era zullen websites en adverteerders en ook jij als eigenaar van een dropship webshop op zoek moeten gaan naar een andere manier om gebruikers te volgen en gerichte advertenties te tonen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het gebruik van browserfingerprinting of andere tracking technologieën die niet afhankelijk zijn van cookies. Zoals een tracking prevention tooling, waarbij first-party data wordt verzameld via een browser of systeem waar een tracking preventie acties is. Deze websitebezoeken worden verwerkt, geanonimiseerd en vervolgens naar Google Analytics gestuurd.

Paniek gekregen? Geen stress met deze twee kleine tips maak jij al hele grote stappen voor jouw dropship webshop en ben jij binnenkort cookieless proof!

  1. Wacht niet te lang af! Iedere stap telt en met kleine stapjes creëer je een groot resultaat.
  2. Blijf vertrouwen en bouw verder!: First-party cookies levert voldoende gegevens om verder op te bouwen. Kijk hoeveel informatie je hieruit kan halen en welke gegevens je dan nog eventueel mist.

Houd je hoofd koel, je hebt nog ruim te tijd om alles voor te bereiden. Wil je in de tussentijd meer interessante blogs lezen over SEO, SEA en social media? Bekijk onze andere blogs op de website.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.