De kosten van een elektrische auto

Elektrische auto thuis opladen 

Simpelweg is het mogelijk om je elektrische auto thuis aan het stopcontact te leggen. Tevens is dit prijstechnisch ook de meest duidelijke optie, omdat je gewoon je normale stroomtarief betaalt. Dit bedrag hangt uiteindelijk weer af van de leverancier. Het gemiddelde bedrag ligt rond zo’n € 0,22 per kWh (2020). Zodra je ervoor kiest om thuis op te laden liggen de kosten dus een stuk lager dan bij laadpalen van tankstations. Daarnaast kan het thuis opladen nog goedkoper door je eigen stroom op te wekken via zonnepanelen. Als particulier zijnde haal je hier het meeste voordeel uit op het gebied van kosten bij een elektrische auto. Overigens is het niet direct de snelste manier van laden, maar hier kan verandering in komen zodra je een eigen laadpaal of Wallbox aanschaft.

Stijgende energieprijzen 

Het gemiddelde bedrag per kWh kan echter voor iedereen anders liggen. Dit heeft te maken met de energieprijzen die enorm zijn gestegen. Zodra je nog een doorlopend contract hebt bij je energieleverancier dan zullen de tarieven gunstig liggen. Echter als je een variabel contract hebt, of recent een nieuw contract hebt afgesloten kan het zomaar zijn dat je meer dan € 0,40 per kWh kwijt bent. In zo’n geval kan het soms verstandiger zijn om te laden bij een openbare laadpaal.

 

De kosten van een eigen laadpaal 

Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen uiteindelijk wat de kosten zijn van een eigen laadpaal, namelijk: de aanbieder, het type aansluiting en de hoeveelheid stroom die de laadpaal kan leveren. Tevens maakt het ook nog uit in kosten of je kiest voor een ‘slimme laadpaal’ of voor een normale laadpaal. Zodra je kiest voor een eenvoudige laadpaal beginnen de prijzen al vanaf € 200. Kies jij echter voor een geavanceerde slimme driefaselaadpaal zit je al snel rond de € 2.500. De prijzen voor een eigen laadpaal kunnen dus erg oplopen. Daarnaast kunnen er nog extra kosten bijkomen voor de installatie en eventuele aanpassingen in huis.

Snelladers

Naast de normale laadpalen bestaan er ook snelladers. Hier is steeds meer vraag naar bij elektrische rijders. Zodra je een elektrische auto beschikt met een 50 KWh-accu kan de auto al binnen een kwartier tot 80% worden opgeladen. Uiteraard betaal je wel meer voor het snelladen, maar kan dit zeker handig zijn als je een afspraak hebt en niet veel tijd wilt verliezen.

Momenteel is Fastned de grootste beheerder van snelladers in Nederland. Fastned hanteert een bedrag van € 0,69 per kWh (2020). Zodra je een Gold Member-lidmaatschap bezit waar je maandelijks € 11,99 voor betaalt dan is het tarief 0,45 per kWh. Een andere grote beheerder is Lonity, die een samenwerking heeft met onder andere Mercedes, BMW, de Volkswagen-Group, Ford en Hyundai. Dit bedrijf hanteerde aanvankelijk een vast tarief van € 8,- per oplaadsessie. Snelladen is momenteel wel duurder geworden bij Lonity. Het tarief wat je nu betaalt ligt nu € op 0,79 per kWh. Door gebruik te maken van een abonnement ben je uiteindelijk wel goedkoper uit. Met een maandelijks bedrag van € 17,65 betaal je per kWh € 0,37.

Tesla maakt gebruik van hun eigen exclusieve snelladers genaamd ‘Tesla Superchargers’. Bij Tesla is het snelladen aanzienlijk goedkoper dan bij andere beheerders. De reden hiervan is dat Tesla hiermee geen winst behaalt en daarom zo’n laag tarief hanteert. Het tarief dat Tesla hanteert voor snelladen begon bij € 0,25 per kWh. Echter kan dit bedrag natuurlijk hoger uitvallen door de stijgende energieprijzen. Tesla-rijders konden zelfs tot 2017 onbeperkt gratis gebruik maken van de Superchargers. Vervolgens kregen Tesla-rijders een gratis tegoed van 400 kWh. Bij het bedrijf Tesla veranderen de spelregels omtrent laden regelmatig. Voor de actuele regelingen omtrent Tesla is het daarom ook verstandig om naar een servicecentrum te gaan. De regelingen veranderen vaak ook per model en programma voor de auto. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan na de aanschaf van een Tesla.

Verbruik van een elektrische auto

Het verbruik van de auto is naast het opladen ook een zeer belangrijk aspect bij de kosten van elektrisch rijden. Een elektromotor is per definitie veel efficiënter in vergelijking met een motor met fossiele brandstof. Met dezelfde hoeveelheid energie kunnen elektrische auto’s aanzienlijk langer rijden. De fabrikant meet het verbruik door middel van de WLTP-methode. Voorheen werd de NEDC-methode gehanteerd. Echter was deze methode onrealistisch waardoor die is vervangen door de WLTP methode. Uiteindelijk ligt het verbruik in de praktijk vaak een stuk hoger. WLTP is de afkorting voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Dit is de benaming voor een test waarmee de uitlaatgasemissies van een auto worden gemeten. De WLTP meting wordt uitgevoerd bij de typegoedkeuring van een auto om te zien of deze aan de geldende emissienorm voldoet. Daarnaast komen er inzichten naar voren uit het verbruik van een auto.

Momenteel verbruikt de gemiddelde elektrische auto zo’n 15,5 kWh per 100 kilometer. Bij deze meting is er gebruik gemaakt van de WLTP-metingen. Het gewicht van de auto speelt hierbij ook een grote rol in het verbruik. De kleine segment auto’s Volkswagen e-Up, Skoda Citigo E en de Seat Mii Electric behoren tot de zuinigste elektrische auto’s met een verbruik van 12,7 kWh per 100 km. Echter zijn het niet alleen de kleine segment auto’s die enorm zuinig zijn. De Tesla Model 3 Standard Range Plus komt ook goed uit de cijfers met een verbruik van 12,0 kWh per 100 km.

De grote SUV modellen liggen in verbruik aanzienlijk hoger. Een goed voorbeeld is de Audi e-Tron die een verbruik heeft van 22,4 kWh per 100 km en de Porsche Taycan Turbo S zelfs op een verbruik van 26,9 kWh per 100 km.

Vergelijking stroomkosten met benzinekosten

Nu we weten wat de elektriciteit kost per kWh is het tijd om dit te vergelijken met de benzineprijzen. Om een goede vergelijking te maken zetten we de stroomkosten en de benzinekosten naast elkaar. In deze vergelijking gaan we uit van een benzineprijs van € 2,- per liter voor Euro 95. Als een auto 1 op 15 rijdt, betekent dit dat je € 0,13 per kilometer betaalt. Zodra we kijken naar hoeveel je betaalt voor een gemiddelde elektrische auto per kilometer. In dit voorbeeld gaan we uit van een stroomverbruik van 15,5 kWh per 100 kilometer. Dit komt neer op 0,155 kWh per kilometer. Zodra je thuis gaat opladen met een tarief van € 0,22 per kWh is het bedrag per kilometer wat je betaalt voor een elektrische auto € 0,034. Zodra we dit bedrag dus naast de benzinekosten leggen ben je dus veel voordeliger uit per kilometer dan met een gemiddelde benzineauto.

Toch heeft natuurlijk niet iedereen een eigen laadpaal of is altijd in de gelegenheid om de elektrische auto thuis op te laden. Zodra je gebruik maakt van een openbare laadpaal betaal je meestal 0,37 kWh en dan komen de kosten uit op € 0,057 per kilometer uit. Nog altijd goedkoper dan een benzineauto dus. Bij het snelladen komen de prijzen wel in de buurt van een benzineauto uitgaande van een tarief van € 0,69 per kWh. Per kilometer kom je dan op een prijs van € 0,11 per kilometer. Het hangt er uiteindelijk wel van af hoe vaak je gebruik gaat maken van snelladen en hoeveel kilometers je maakt per dag. Dit zal per EV-rijder dus verschillend zijn.

Aanschafprijs elektrische auto 

Het grootste nadeel is uiteindelijk elektrische auto’s duur zijn in de aanschaf. We weten vrijwel allemaal dat het niet voor iedereen haalbaar is om een elektrische auto aan te schaffen. Grotendeels komt dit door de accu en de dure grondstoffen die nodig zijn om de auto te produceren. Echter beginnen elektrische auto’s wel steeds goedkoper te worden en komen er steeds meer modellen op de markt. Nog altijd neemt dat niet weg dat prijzen van elektrische auto’s in vergelijking met benzine- of dieselauto’s fors hoger liggen.

Tweedehands elektrische auto’s

Er is nog altijd minder aanbod van tweedehands elektrische auto’s ten opzichte van benzine- of dieselauto’s. Echter betekent dit niet dat er geen auto’s te vinden zijn. De eerste elektrische auto’s verschenen namelijk al rond 2010 in de showroom en er zijn door de jaren heen veel modellen bijgekomen. Vanaf tienduizend euro heb je al een aantal tweedehands elektrische auto’s met een kleine actieradius. Echter liggen de bedragen van tweedehands elektrische auto’s met een redelijke actieradius een stuk hoger. Daarbij moet je denken aan bedragen vanaf € 30.000.

 

Onderhoud van een elektrische auto (H2)

Op het gebied van onderhoudskosten zijn elektrische auto’s wel voordeliger dan een verbrandingsmotor. Dit heeft te maken met dat een elektrische aandrijflijn minder complex en slijtagegevoelig zijn. Toch kunnen de banden nog wel wat sneller slijten door het hogere gewicht en koppel van de elektrische auto. Daarnaast slijten de remmen over het algemeen veel minder, omdat een elektrische auto vaak op de elektromotor af kan remmen.

Een grote kostenpost in onderhoud bij een elektrische auto is de revisie of vervanging van het accupakket. De grote vraag is uiteindelijk hoe lang gaat zo’n accupakket mee? Zodra we gaan kijken naar de Tesla Model S, een elektrische auto die al sinds 2012 wordt gereden, dan blijkt dat het accupakket enorm lang mee gaat. Zelfs na 250.000 kilometer is er gemiddeld nog meer dan 90 procent van de originele capaciteit aanwezig in de accu van de Tesla Model S. Echter verschilt dit natuurlijk wel per rijgedrag, maar zien de cijfers er over het algemeen sterk uit omtrent de accu’s van elektrische auto’s. Daarnaast bieden veel automerken een uitgebreide garantie op de levensduur van de accu’s. Vaak is er ook nog sprake van fabrieksgarantie op accupakketten bij occasions.

Tesla Model S - Elektrische auto - sterke accu
Op de afbeelding is een Tesla Model S te zien met een zeer sterke accu

Wegenbelasting elektrische auto

Momenteel hoeven eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen. Deze regelgeving geldt in ieder geval tot 2024. Echter moet er in 2025 een kwart van de wegenbelasting betaald worden en vanaf 2026 het volledige bedrag. In de maandelijkse kosten ben je momenteel dus nog wel voordeliger uit op het gebied van de wegenbelasting.

Afschrijving elektrische auto

De vergelijking op het gebied van restwaarde tussen elektrische auto’s en benzineauto’s is een onzekere factor. De restwaarde voor de elektrische auto’s ziet er naar verwachting wel positief uit. Uit een onderzoek van ING kwam naar voren dat bij een C-segment elektrische auto de restwaarde over vijf jaar nog 40% tot 47,5% is van de nieuwwaarde. Zodra je dit vergelijkt met een benzineauto uit hetzelfde segment blijft er nog een restwaarde over van 35% tot 42% van de nieuwwaarde.

Verzekering elektrische auto

Na een aantal voordelen gelezen te hebben komen we nu bij een groot nadeel van elektrische auto’s. De verzekering ligt over het algemeen namelijk vaak hoger bij elektrische auto’s. Dit heeft te maken met de waarde van de auto en de hoge reparatiekosten. Deze twee factoren zorgen ervoor dat je maandelijkse kosten voor verzekering hoger uitvallen.

Conclusie: Wel of niet kiezen voor een elektrische auto?

Er komen uiteindelijk veel zaken kijken bij de kosten van een elektrische auto. Van laden op verschillende locaties en verschillende manieren tot aan het verbruik en de kosten per kilometer. Zodra je ervoor kiest om zoveel mogelijk thuis op te laden ben je vaak het goedkoopst uit en heb je het beste inzicht in de kosten. Voor mensen die beschikken over een eigen oprit is het heel verstandig om een eigen laadpaal aan te schaffen. De kosten bij openbare laadpalen liggen fors hoger. Op deze manier ben je nog altijd goedkoper uit per kilometer dan een vergelijkbare benzineauto. Met name als je veel kilometers maakt zijn elektrische auto’s enorm interessant. Daar tegenover staat wel weer dat je vaker gebruik moet maken van snelladen. Het snelladen zorgt er uiteindelijk wel weer voor dat de kosten per kilometer in de buurt komen bij een benzineauto.

Uiteraard zal het in de praktijk een mix worden van thuis opladen, opladen bij een openbare laadpaal en opladen bij een snellader. Het hangt er dus helemaal van af hoe vaak je thuis kan opladen om voordelig uit te komen onderaan de streep. We weten uiteindelijk wel dat de stroomkosten een stuk lager uitvallen dan de benzinekosten. Echter zal de toekomst ons laten zien of het met de tijd interessanter gaat worden om te kiezen voor een elektrische auto. Momenteel liggen de aanschafprijzen nog relatief hoog. Daarentegen zijn er momenteel genoeg voordelen van een elektrische auto. Naast de lage kosten voor het opladen betaal je momenteel geen wegenbelasting, zijn de kosten voor onderhoud relatief laag en schrijven elektrische auto’s minder af.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.