Alles over influencer marketing + handige tips voor JOUW fashion merk!

Alles over influencer marketing + handige tips voor JOUW fashion merk!

Welkom en leuk je te zien op mijn blog! Mijn naam is Ezra Spier en ik ben op dit moment bezig met mijn laatste jaar van de studie Commerciële Economie op Windesheim Flevoland. In deze blog zal ik je een uitleg geven over het nut van influencer marketing in de foodindustrie. Hierin komt o.a. naar voren wat influencers precies inhouden en welke rol zij spelen in de huidige tijd. Daarnaast zullen er uiteraard ook tips volgen over hoe jou bedrijf deze het best in kan zetten en of het, het allemaal waard is te ja of te nee.

In ieder geval wens ik je veel leesplezier toe en ik hoop dat je d.m.v. dit artikel de nodige inspiratie op zal doen.

 

Inhoudsopgave:            

Wat is een influencer?

De impact van influencers anno 2022

Wat kun je met influencers bereiken in de fashion industrie?

Welke soorten influencers zijn er?

Vier stappen voor het benaderen van de juiste influencer

Wat is een influencer?

Het is een woord dat je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt als het gaat om marketing, de influencers. Of het nou om fashion, eten, reizen, lifestyle of iets totaal anders draait, je komt ze overal weer tegen. Maar wie zijn deze mensen nou eigenlijk en wat doen zij nu precies?

Een influencer is een invloedrijk persoon die het koopgedrag van anderen kan beïnvloeden d.m.v. zijn/haar bekendheid of autoriteit. Hun volgers hechten namelijk veel waarde aan de mening van de influencer, omdat deze een bepaalde betrouwbaarheid uitstraalt. Dit maakt het eenvoudiger om deze groep te overtuigen om een bepaald product of dienst af te nemen.

Door de razendsnelle opkomst van het internet, kom je deze mensen steeds vaker tegen op vooral social mediakanalen. Zo zie je op platformen, zoals Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok regelmatig foto’s en video’s voorbij komen van “bekende” mensen die bijv. een product uittesten om deze vervolgens aan te raden aan hun doelgroep. Een voorbeeld van hoe zoiets eruit ziet is te zien in de onderstaande afbeelding. Daarin zie je de voetballer en tevens de meest gevolgde persoon op Instagram, Cristiano Ronaldo, die een samenwerking aan is gegaan met het bedrijf Therabody. Het product dat hij hierin promoot dient te helpen bij het herstel van de spieren na zijn voetbalwedstrijden. Dankzij zijn enorme bereik en het feit dat hij één van de grootste spelers in de wereld is, zullen veel mensen van hem aannemen dat dit product écht werkt en het vervolgens ook zelf willen proberen.

Ronaldo die een product van Therabody promoot

De impact van influencers anno 2022

Steeds meer bedrijven van groot tot klein zien heil in het toepassen van influencer marketing. Er is namelijk een exponentiële groei te zien in het geldbedrag dat merken jaarlijks uitgeven aan influencers. Deze groei komt vooral door het feit dat deze groep ook sterk toeneemt en daarnaast goed meetbaar is hoe effectief zij zijn. Dit heeft ertoe geleid dat merken wereldwijd in totaal een bedrag van om en nabij de 15 miljard dollar besteden aan influencer marketing in het jaar 2022, waar dit ter vergelijking in 2016 nog op ‘slechts’ 1,7 miljard dollar lag. In de onderstaande afbeelding is verder te zien hoe het bedrag dat hieraan wordt uitgegeven zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. In de komende jaren wordt verwacht dat de rol hiervan steeds prominenter zal worden en in 2025 zelfs een geschatte waarde zal kennen van 22 miljard dollar.

Populairste kanalen

Influencers worden in principe op ieder sociaal platform ingezet, maar er zijn duidelijke onderlinge verschillen te zien in de mate van gebruik. Zo is Instagram vandaag de dag de onbetwiste nummer 1 op dit gebied, want maar liefst 79% van de bedrijven maakt op dit moment gebruik van het platform om influencer marketingcampagnes uit te voeren. Hier is ook de grootste groei waar te nemen, aangezien dit percentage in 2020 nog op 68% lag. Op gepaste afstand van Instagram staat Facebook (50%) en scoort ook het nieuwe TikTok erg goed (46%). Verder is YouTube met 44% ook interessant voor bedrijven.

Wat kun je ermee bereiken in de fashion industrie?

De fashion industrie, wat de grootste industrie is op het gebied van influencer marketing, heeft ook een groot aandeel in de groeiende markt. Zij spelen hier goed op in, omdat zij weten dat consumenten over het algemeen andere ‘normale’ mensen meer vertrouwen dan de merken zelf. Uit cijfers blijkt ook dat 84% van de shoppers minstens één social media-platform raadpleegt voordat ze een aankoop doen.

Je kunt als merk op verschillende manieren profiteren van het toepassen van influencer marketing in de fashion industrie. Hieronder heb ik een paar van die manieren op een rijtje gezet:

1.Influencers helpen je om je doelgroep beter te leren kennen

Door influencer-marketingcampagnes in te zetten kun je beter begrijpen waar de voorkeuren van je doelgroep liggen. Door de reacties van het publiek op de campagnes, kan je makkelijk uitvogelen hoe er tegen je product aan wordt gekeken. Hierdoor krijg je ook nieuwe inzichten aanpassingen die je kunt verrichten om aan de wensen van je doelgroep te voldoen.

2.Laat het publiek verbinding maken met uw merk

Als influencers op social media over je merk praten, laten ze hun volgers (en daarmee jouw gewenste doelgroep) kennis maken met je merk. Door influencers in te schakelen communiceer je je merkboodschap effectief en is het ook makkelijker om je USP’s over te brengen, aangezien de volgers vertrouwen op de woorden van de influencer.

3.Influencers helpen je een onbekend publiek te bereiken

Influencers worden gevolgd door een pool van gebruikers. Merken kunnen ook toegang krijgen tot een onontdekte doelgroep. Influencer-marketingcampagnes helpen u ook een passief publiek te bereiken dat kan helpen het merkbereik en de betrokkenheid te vergroten.

4.Influencers helpen bij het creëren van een behoefte/verlangen naar uw product/merk

Consumenten kopen enkel producten als het goed duidelijk is voor ze waarom zij er behoefte aan hebben. Influencers kunnen helpen met het opwekken van dat gevoel. Door een goede influencer campagne, kan deze zijn/haar volgers ervan overtuigen dat het product dat je aanbiedt ook echt van goede kwaliteit is. Dit is zeer belangrijk voor het generen van omzet.

Welke soorten influencers zijn er?

Influencers zijn in allerlei verschillende soorten en maten te vinden. Zo kent iedereen wel de celebrities met miljoenen volgers die reclame maken voor een bepaald product. Maar wist je dat er ook mensen zijn met slechts 1.000 volgers zijn die zichzelf al influencer mogen noemen? In dit kopje zal ik je meenemen in de diverse ‘influencer levels’ en wat je van hen kunt verwachten.

Verder licht ik zowel de voor- als nadelen per level toe zodat je zelf een keuze kunt maken wat het best bij jouw merk past.

Level 1: Nano influencers (1.000-5.000 volgers) (€70-€150 per post)

Om te beginnen hebben we de nano influencers. Zoals de naam en het level al doen vermoeden, heeft deze groep het kleinste volgersaantal en zijn zij bovendien ook relatief nieuw in de influencer marketing wereld. Hoewel nano influencers maar een klein bereik hebben, zijn zij uitermate geschikt voor merken die een kleine specifieke doelgroep aan willen spreken. Dit komt doordat zij over het algemeen veel interactie hebben met hun volgers en op die manier als een eerlijke en betrouwbare bron van informatie worden gezien.

Bovendien kunnen nano influencers ook een groot lokaal bereik hebben in bijv. hun eigen stad. Dit maakt het voor lokale ondernemers interessant om met hen in zee te gaan, omdat je op deze manier veel gerichter kunt targetten.

Om de bovenstaande redenen zijn dit soort kleine influencer sinds de coronapandemie, waar vrijwel alle bedrijven een stuk minder te besteden hadden, ook veel populairder geworden in de fashionwereld.

Voordelen

  • Hebben veel passie voor hun werk
  • Zijn graag betrokken met hun volgers
  • Passen bij ieder budget

Nadelen

  • Zeer klein bereik
  • Promoties hebben weinig impact

Level 2: Micro influencers (5.000-50.000 volgers) (€150-€500 per post)

Na de nano influencers volgen de micro influencers. Steeds meer bedrijven ontwikkelen een voorkeur voor deze groep. Zij worden net als de nano influencers niet geroemd om hun buitengewoon interessante levens, maar doordat zij veel passie hebben voor een bepaald onderwerp. Wat kenmerkend is voor micro influencers is dat zij vaak een achterban hebben met dezelfde specifieke interesses. Hierdoor gaan zij over het algemeen alleen samenwerkingen aan die echt bij hen passen, omdat zij anders aan authenticiteit inboeten wat zal resulteren in een terugloop van het aantal volgers. Tenslotte is ook het budget dat er aan deze groep betaalt dient te worden voor marketingacties niet al te hoog.

Voordelen

  • Veel authenticiteit
  • Makkelijk om specifieke doelgroep te bereiken
  • Veel engagement
  • Best goedkoop

Nadelen

  • Moeilijk te berekenen of het een goede investering is
  • Je hebt er veel van nodig om resultaat waar te nemen

Level 3: Meso influencers (50.000-100.000 volgers)(€500-€1.000 per post)

In tegenstelling tot de twee bovengenoemden hebben meso influencers een vrij groot bereik. Ondanks het hoge volgersaantal hebben zij vaak nog wel de tijd om de interactie aan te gaan met hun volgers, waardoor hun engagement alsnog hoog is. Daarnaast worden meso influencers ook gezien als experts binnen hun marktniche. Hierdoor zullen ze dus niet snel in zee gaan met merken die niet aansluiten bij hun eigen waarden. Dit komt hun authenticiteit ten goede.

Voordelen

  • Redelijk bereik
  • Vrij betrokken met de doelgroep
  • Niet buitensporig duur
  • Experts in hun niche

Nadelen

  • Erg kritisch op aanbiedingen
  • Nog te klein voor grote ketens

Level 4: Macro Influencers (100.000-1.000.000 volgers) (€1.000- €3.000 per post)

Macro influencers zijn qua aanpak wat professioneler en werken vaak niet alleen, maar met een heel team achter zich. Zij hebben een volgersaantal dat tussen de 100.000 en de 1.000.000 ligt en zijn vaak actief op meerdere kanalen, waar zij met hun content en hoge bereik een aardig zakcentje aan verdienen. Wel is het zo dat deze content bij macro influencers een stuk minder persoonlijk is.

Voordelen

  • Vaak een professionele aanpak
  • Hoog bereik
  • Op meerdere kanalen actief

Nadelen

  • Relatief hoge kosten
  • Minder authenticiteit

Level 5: Mega influencers/celebrities (1.000.000+ volgers) (vanaf €3.000 maar kan flink oplopen)

Als laatste komen we aan bij de absolute eindbaas, namelijk de mega influencers. In deze categorie vind je vaak de echte celebrities en wereldberoemde atleten terug. Met hun enorme fanbases hebben zij een dermate grote invloed, dat ze er met één reclame voor kunnen zorgen dat producten binnen de kortste keren uitverkocht raken. Hoewel de engagement laag is bij deze groep, staan zulke mensen wel garant voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid van je merk. Echter zit er aan deze mega influencers wel een behoorlijk prijskaartje en zullen zulke partijen weinig trek hebben in een samenwerking als je merk nog weinig status heeft.

Voordelen

  • Immens bereik
  • Genereren veel merkbekendheid
  • Zijn vaak zowel nationaal als internationaal bekend

Nadelen

  • Weinig tot geen engagement met volgers
  • Je zal flink in de buidel moeten tasten voor een samenwerking

 

Vier stappen voor het benaderen van de juiste influencer

Voor je als bedrijf of merk besluit om een samenwerking aan te gaan met een influencer zijn er een paar dingen belangrijk om over na te denken. Iedereen is natuurlijk verschillend en dus past ook niet iedereen evengoed bij jouw merk. En hoe kom je eigenlijk in contact met zo’n influencer? En hoe zit het met de grootte van je doelgroep? Om wat duidelijker te maken hoe je dat allemaal het best kunt doen, deel ik hieronder een aantal tips met je.

 

Stap 1: denk aan je eigen imago, maar ook aan dat van de influencer

Zoals hierboven beschreven zijn veel influencers (met name de wat kleinere) vrij kritisch wat betreft de samenwerkingen die zij aangaan. Zij willen er namelijk vaak zelf ook achter staan, dus is het belangrijk om iemand te vinden die goed past bij jou merk of product in plaats van alleen voor iemand gaan, omdat hij/zij een grote naam heeft.

Daarnaast moet de doelgroep van deze persoon ook passen bij hetgeen wat je aanbiedt. Als je iemand bijv. hele nette dure pakken laat dragen terwijl deze persoon vooral kinderen als volgers heeft, werkt dat logischerwijs niet.

 

Stap 2: bepaal hoe groot je doelgroep moet zijn

Hoe groter de influencer waarmee je samenwerkt is, hoe makkelijker je zoveel mogelijk potentiële klanten kunt bereiken. Echter heeft het weinig zin om de grootste influencers te benaderen als jou merk nog in de opstartfase zit. Om er goed achter te komen welke groep nu echt geïnteresseerd is in jouw merk, doe je er goed aan om in het begin specifiek te segmenteren. Dit kunnen bijv. 5000 mensen zijn of misschien zelfs nog lager.

Stap 3: zorg dat alles goed is geregeld voor de campagne

Nu je een schets hebt gemaakt van het gewenste profiel van de influencer en de doelgroep is, moet je een goed campagneplan zien te creëren. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat influencers geen marketeers zijn en dat je ze de ruimte moet geven om zelf ook ideeën te delen. Hier moet je bijv. rekening mee houden bij hetgeen dat je diegene wil laten doen of dragen, maar ook bij het kostenplaatje. Dit zijn factoren die de doorslag kunnen geven in of iemand met je wil samenwerken ja of nee.

Stap 4: contact leggen met een influencer

Nu je alles waar je naar op zoek bent tot in de puntjes hebt uitgewerkt, is het nu tijd om echt contact te leggen met een influencer. Een goede manier waarop je dit kunt doen, is door een Influencer Marketing agency in te schakelen. Op het moment dat jij je wensen aan hen door hebt gegeven gaan zij er mee aan de slag om de perfecte match te vinden. Een aantal bekende bureaus die dit doen zijn:

  • LinkPlaza
  • IMAgency
  • First
  • Join

Bij de micro influencers is dit een iets moeilijker verhaal, aangezien zij veelal niet zijn aangesloten bij zulke bureaus. Om hen te bereiken kun je het best gaan zoeken naar mensen in de regio met vrij veel volgers. Deze benader je dus helemaal zelf.

 

Samenvatting

Tijd om alles nog even kort met elkaar door te nemen (want het was een hoop info haha). In principe heb je nu alle benodigde info om te bepalen of influencer marketing bij je past of niet. Ten eerste legde ik uit wat het woord inhoudt en waarom mensen besluiten om zo iemand zijn/haar advies op te volgen. Vervolgens hebben we kunnen zien wat de impact van influencer marketing vandaag de dag is en welke rol zij spelen in de fashionwereld, waarna ik de verschillende levels van influencers met de daarbij behorende voor- en nadelen benoemde. Tenslotte heb ik je nog enkele tips gegeven over de stappen die je kan ondernemen om zo de juiste influencer te vinden uitgelegd.

Afsluiting

Bedankt dat je even tijd vrij wilde maken om mijn blog te lezen! Hopelijk heb je nu een beter beeld van wat een influencer precies inhoudt, wat het best bij jou past en waarom het jou bedrijf zou kunnen helpen. Hopelijk zie ik je snel terug bij een volgende blog! Misschien heb jij dan zelf ook al veel ervaring opgedaan waar je anderen ook mee kunt inspireren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.