Het inzetten van TikTok om het gat te dichten in het docentschap.

Wat bekijkt men vooral op social media?

Sinds de Coronapandemie gebruiken wij steeds vaker social media om onze tijd op te vullen. Veel van deze filmpjes zijn voor vermaak, maar veel filmpjes worden ook ingezet om het publiek aan te trekken om bepaalde handelingen te verrichten. Denk hierbij aan het maken van dans of grappige filmpjes, winkelen in de Kruidvat, het kopen van bepaalde skincare voor een geweldige glow of hacks die bijdragen aan een schoonmaakbeurt aan huis. Iedereen die social media gebruikt, heeft vast wel een filmpje voorbij zien komen van het schoonmaakmiddel Pink Stuff. Dit filmpje heeft ervoor gezorgd dat dit middel vaak werd gekocht in de winkel. Social media, maar vooral de korte pakkende filmpjes zetten toe om dingen zelf te proberen. Na het lezen van dit stuk komen er misschien wel meerdere flashbacks naar boven waarbij u misschien een schoonmaak hack, gerecht of skincare heeft uitgeprobeerd.

Wat heeft TikTok tot nu toe bereikt?

Een social media kanaal dat sinds 2017 erg populair is onder 13 tot 18-jarige is TikTok. Hierbij wordt de app al in 150 landen gebruikt en heeft het maandelijks 689 gebruikers. In 2021 werden er 1,7 miljoen gebruikers geteld alleen al in Nederland. Sinds de coronapandemie is het aantal TikTokkers met een groot aantal toegenomen, namelijk met 149 procent. Naast dat de gebruikers zijn toegenomen, is de leeftijdscategorie ook gegroeid. Er zijn namelijk meer gebruikers bijgekomen in de leeftijdscategorie 20 tot 24 jaar oud (Wat is TikTok eigenlijk? Lees alles over TikTok, z.d.).

Tiktok Images - Free Download on Freepik

Uit het bovenste gedeelte blijkt hoe divers social media kan zijn en hoeveel gebruikers de app TikTok gebruiken. Voor wie TikTok niet kent, wat volgens het aantal gebruikers een klein percentage zal zijn, geef ik toch een kleine uitleg. TikTok is een social media kanaal waarbij je zelf filmpjes kan opnemen en ook van anderen kan bekijken. Bij het opnemen van deze filmpjes, kunnen deze bewerkt worden met leuke, grappige filters. Het bedrijf dat TikTok in 2017 heeft opgericht, heeft in hetzelfde jaar de populaire app Musical.ly gekocht. Bij deze app werden vooral muziek, film en dansfilmpjes opgenomen. De twee apps hadden zoveel in gemeen dat zij fuseerde en hierdoor bleef TikTok over als bedrijf. Door deze samenvoeging kwamen er miljoenen filmpjes samen die te zien zijn op TikTok. Kenmerkend aan de filmpjes zijn dat ze kort en bondig zijn (maximaal 3 minuten) en dat de conclusie snel eruit te halen is. Als de persoon het filmpje interessant vindt dan blijft hij kijken, zo niet scroll je gemakkelijk door naar het volgende filmpje. Op deze manier blijven er vermakende filmpjes op je scherm komen (Wat is TikTok eigenlijk? Lees alles over TikTok, z.d.).

Waarvoor gebruikt men social media nog meer?

Aangezien TikTok vele mensen heeft bereikt, is de vraag of dit social media kanaal, mensen ook kan helpen om de tekorten in het onderwijs te verhelpen. TikTok wordt op dit moment niet alleen gebruikt voor entertainment, maar ook als verdienmodel. Door bepaalde filmpjes te maken waarin merken naar voren komen, verdienen TikTokkers ook geld. Deze personen worden ook wel influencers genoemd, omdat zij invloed hebben op velen in de maatschappij. Deze influencers zie je vaak voorbij komen op reclames van Snapchat. Hierbij maken Nassim en Qucee (bekende YouTubers) reclame voor Tempo Team en laten zien dat de werkzaamheden erg leuk zijn. Deze aanpak kan ook gebruikt worden, maar dan op TikTok om nog meer mensen te bereiken met korte en pakkende filmpjes. Deze aanpak kan worden ingezet om tekorten in het onderwijs te bestrijden.

Waarom heeft het lerarentekort een groot effect de maatschappij?

Er zijn momenteel namelijk 12.000 leraren te kort in het onderwijs. De laatste tijd is het veel op het nieuws te horen en te zien, maar als ouders- en kind zijnde is dit helemaal voelbaar. Kinderen die naar school komen en weer naar huis worden gestuurd, omdat de docent ziek is. Op dit moment is het zelfs zo schrijnend dat er zelfs niet voldoende docenten zijn, waardoor verschillende groepen worden samengevoegd of dat er wordt gekozen voor vier dagen onderwijstijd. Dit gaat allemaal ten koste van de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast leiden de ouders er ook onder, omdat zij oplossingen moeten bedenken voor het opvangen van hun kinderen. Deze oplossingen zijn meestal niet kosteloos, omdat er een oppas of extra dag opvang geregeld moet worden. Al met al, brengt het lerarentekort een groot probleem met zich mee.

Vacature docent Wiskunde – Metafoor Onderwijs

De kinderen worden ook wel de toekomst genoemd en moeten dan ook goed voorbereid worden hiervoor. Echter, lopen de kinderen meerdere achterstanden op taal, reken en leesniveau. Deze vakken zijn ook wel de basisvakken die belangrijk zijn voor de vervolgopleidingen. Hierdoor betekent het dat de jeugd het ook moeilijk zal hebben op vervolgopleidingen en bestaat er de kans dat zij zullen onderpresteren door de gemiste lestijd. Door het onderpresteren kan de jeugd de stap naar het hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs te hoog vinden. Hierdoor zullen er ook minder mensen zijn met een hbo diploma, omdat zij bepaalde lesstof hebben gemist. Alles bij elkaar genomen, heeft het lerarentekort niet alleen effect op het nu, maar ook al drastische gevolgen voor de toekomst (Lerarentekort in het basisonderwijs, 2020b).

Te kort aan docenten.

Het lerarentekort zal niet alleen effect hebben op het heden, maar ook op de toekomst. Leraren zullen namelijk met pensioen gaan en het tekort dat al bestaat zal alleen toenemen. Dit tekort zal niet alleen toenemen in het basisonderwijs, maar ook het middelbaar onderwijs. Hierbij zijn er namelijk al tekorten voor vakdocenten en dit blijft groeien. Nederland probeert het docentschap aantrekkelijker te maken door middel van tegemoetkomingen, zoals een extra jaar studiefinanciering, lerarenbeurs of versneld de opleiding afronden (Ministerie van Algemene Zaken, 2021).

Hoewel Nederland probeert de tekorten aan docenten te verminderen, laten de huidige docenten vaak genoeg horen dat de werkdruk te hoog is. Er zijn vaak stakingen waarbij deze docenten veel aandacht krijgen, omdat zij het werk neerleggen voor een beter salaris en beter cao. De huidige leraren zijn vaak op het nieuws geweest om aan te tonen dat zij veranderingen willen. Dit kan ervoor zorgen dat de huidige student meer tijd zal nemen in zijn afweging om de lerarenopleiding te volgen of juist niet. Hoe hard Nederland ook werkt om het docentschap in het positief daglicht te brengen, werken de stakingen daarbij in het nadeel.

Waarom kan TikTok worden ingezet voor de tekorten in het onderwijs?

Een effectievere manier zal zijn door de jongeren te benaderen op de social media kanalen waar zij al veel tijd aan besteden. TikTok kan hierin fungeren als een positieve rol, doordat het al veel mensen heeft bereikt. TikTok heeft een diverse leeftijdscategorie al bereikt namelijk jongeren van 13 tot 24 jaar oud. Deze categorie zit nog op de middelbare school of moet nog een vervolgopleiding kiezen. Deze leeftijdscategorie kan dus worden geïnspireerd om de lerarenopleiding te kiezen door middel van pakkende filmpjes op TikTok.

Zoals eerder benoemd bestaan zulke filmpjes al, maar zijn deze niet specifiek gericht op een beroep, zoals bij het reclamefilmpje van Nassim en Qucee. Een ander voorbeeld hiervan is op Youtube, waar het bedrijf Unstoppable Lifestyle verteld dat je duizenden euro’s gemakkelijk kunt verdienen, zonder dat je een 9 tot 5 baan hoeft te hebben. Dit bedrijf stimuleert jongeren om deel te nemen aan de cursus waarbij je leert hoe je dit kunt doen. Dit bedrijf is ook al in een uitzending van Boos geweest, omdat ze cursisten geld afhandig hebben gemaakt door hun diensten niet te leveren. Dit is een negatief voorbeeld van een marketingstrategie, waarop toch duizenden jongeren op hebben gereageerd na het zien van een reclamefilmpje. Deze strategie kan worden ingezet op een andere manier om zo toch een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Het inzetten van influencers.

Hierbij kunnen influencers worden ingezet om de positieve kanten van docentschap aan het licht te brengen. Als docent kan je namelijk je leerlingen in hun kracht zetten en door het delen van nieuwe theorieën. Daarnaast bereidt je leerlingen voor op hun toekomst door het geven van handvaten. Een leerling ziet zijn docent gemiddeld zeven tot acht uur per dag en dat vijf dagen per week. Dus de invloed die een docent uitoefent op zijn leerlingen is erg groot en onmisbaar. Docenten leren onder andere meer het kritisch denkvermogen en de competenties stimuleren van de kinderen. Door focus te leggen op de positieve kanten van docentschap, kunnen de jongeren al vanaf hun 13e leeftijd worden geprikkeld om dit vak te overwegen. Op deze manier worden jongeren op hun TikTok oftewel hun interessegebied, gestimuleerd door de positieve kanten van het docentschap. Als er meer gekwalificeerde docenten komen, omdat zij de positieve kanten zien van dit vak zal dit bijdragen aan de kinderen van het heden en de toekomst.

https://www.onderwijsinstituut.nl/actueel/nieuws/2019/02/19/lerarentekort-in-nederland-werd-in-2018-grotere-dan-in-2017
https:///www.thebalancecareers.com/the-benefits-of-being-a-teacher-2060382
https://www.ericdigests.org/2004-4/teacher.html.
https://www.edutopia.org/article/roleteacherstudentlearning.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.