Site optimalisatie met a/b-testen

Site optimalisatie met a/b-testen

Er zijn vele manieren om een website te optimaliseren. een van de beste vormen hiervan is site optimalisatie met a/b-testen. Dit om dat mensen niet doen wat ze zeggen, maar doen wat ze doen. In een A/B test worden twee varianten van een webpagina met elkaar vergeleken. De oude en de, hopelijk verbeterde, nieuwe versie.
Door in de test vooraf Key Performance Indicators (KPI’s) toe te voegen kunt u meten of de nieuwe versie zijn doel uitvoert.

Bij het uitvoeren van een A/B-test wilt u niet dat het mogelijke verschil wat naar voren komt een toeval is. Om dit te voorkomen is een goed begrip over A/B-testen een essentieel goed.

A/B-testen en E-commerce 


Nieuwe bezoekers binnenhalen is een doel waar u als e-commerce organisatie constant mee bezig dient te zijn. Dit met als einddoel de bezoekers te converteren en toe te voegen aan uw vaste klanten.
Een grote invloeden op deze conversie-ratio zijn de webshop onderdelen en de inrichting hiervan en de designs van de pagina’s.
Deze zullen zo conversie verhogend mogelijk ingericht moeten worden om het beste uit de website te halen.
De vraag die hierachter schuilt is, ‘hoe weet ik of ik mijn website optimaal heb ingericht voor mijn doelgroep?’. Hierop geven A/B-testen u antwoord.

Randvoorwaarde betrouwbare A/B-test


Voorwaarde 1: Eén ding tegelijk

Het belangrijkste dat u moet weten over A/B-testen is dat u slechts één aspect tegelijk moet testen.
Als voorbeeld titels, afbeeldingen, of tekst. Door slechts één aspect van uw site aan te passen, kunt u er zeker van zijn dat dat element uw conversies verhoogt of verlaagt.
Verander dus niet gretig de gehele lay-out om deze totaal andere pagina op de huidige pagina te testen. Omdat we niet weten wat de stijging of daling heeft veroorzaakt. Daarom voeren we de A/B-test stap voor stap uit.

Voorwaarde 2: Nulmeting


Voer een A/B-test uit om te zien hoe u het aantal conversies kunt verhogen ten opzichte van uw huidige resultaten. Stel dat u uw huidige conversies wilt vergelijken met uw aangepaste aspecten. Daarom moet u altijd de huidige pagina in uw tests opnemen. Dit is de controlegroep ter vergelijking. Het wordt een controlegroep genoemd omdat we kijken naar hoe het aangepaste element scoort in vergelijking met de huidige pagina. Een soort nulmeting.

Voorwaarde 3: Alles willekeurig


Als u conversietests uitvoert, scheidt u websitebezoekers in verschillende versies van uw website. Het moet volledig willekeurig zijn, zoals dit in elk wetenschappelijk onderzoek gebeurt.
Laat deze afdeling over aan software voor conversie-optimalisatie. Dan weet je zeker dat je websitebezoekers willekeurig worden verdeeld over de verschillende versies. Welke software hier allemaal geschikt voor is leest u verderop in dit stuk.

Voorwaarde 4: consistent blijven


De meeste websitebezoekers kopen, bestellen of vragen bij hun eerste bezoek niet meteen een offerte aan (of eventuele conversies). Daarom is het cruciaal voor conversiesoftware om bij te houden welke bezoeker welke variant heeft gezien, zodat deze exact dezelfde variatie kan laten zien wanneer de bezoeker terugkomt op de site. Als hij toch doorgaat met de conversie, is het duidelijk welke versie van de site hiervoor heeft gezorgd. Dit zou niet het geval zijn als de bezoeker andere variaties had gezien.

Voorwaarde 5: segment


De resultaten van A/B-testen kijken niet alleen naar de algehele conversieratio, maar segmenteren deze ook. Zo voorkom je dat je belangrijke effecten over het hoofd ziet. Het wijzigen van een element kan bijvoorbeeld ten goede komen aan desktopbezoekers, maar niet aan mobiele sitebezoekers. De resultaten kunnen ook per browser verschillen. Vergeet dus niet te segmenteren.

Voorwaarde 6: Gebruik goede software


Er is veel software beschikbaar; van gratis tools in Google Analytics tot state-of-the-art softwarepakketten (waar wij gebruik van maken). Geef kritiek op de software die u gebruikt of laat een professional uw conversies optimaliseren. De gratis testmogelijkheid in Google Analytics klinkt geweldig, maar heeft veel beperkingen en je kunt alleen eenvoudige conversietesten doen. U hebt software nodig die alle belangrijke instellingen kan maken om ervoor te zorgen dat uw testresultaten betrouwbaar zijn. Een paar voorbeelden zijn Hubspot, VWO, Adobe Target en Google Optimize. Over deze laatste software van Google word later in dit stuk dieper opin gegaan.

A/B-test opzetten

Nu u weet aan welke voorwaarde u moet voldoen is het tijd om een A/B-test op te zetten. Dit is waar A/B-testtools om de hoek komen kijken. Hiermee kunt u het ontwerp, de tekst en de producten van uw website of app toetsen en optimaliseren en vooral een ervaring creëren die is afgestemd op de behoeften van uw klanten. Online zijn er vele gratis en betaalde soorten A/B-test software beschikbaar.

Een hypothese opstellen

Om een ​​websitetest te maken, moet u eerst het probleem identificeren. Formuleer vervolgens een hypothese (op basis van data) om het probleem op te lossen.
Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Zijn uw conversies gedaald? Zijn journey’s veranderd? Heb je de demografische verandering opgemerkt? Begin bijvoorbeeld met het analyseren van trends in Google Analytics rapporten.
Als er problemen worden gevonden, vorm dan een team van mensen met verschillende functies. Vraag hem wat de oorzaak van dit probleem is. Vorm hypothesen met behulp van feedback van teamleden.

Opzet van het experimen

De opzet zal per gebruikte software verschillen. Voor dit voorbeeld wordt Google Optimize gebruikt. Dit is een gratis tool die Google aanbiedt en naadloos samenloopt met uw Google Analytics.

Na het aanmaken van een account op Optimize kunt u uw container-instellingen van uw Google Analytics koppelen aan die van Optimize. Zo zal alles vloeiend met elkaar communiceren en kunt u later het maximale uit de resultaten halen.
Uit de Analytics kan Optimize de conversie data halen om te kijken welke A/B-test versie het beste doet.
Als laatste stap van de opzet van de test plaatst u een snippet van Optimize op de pagina die u wilt optimaliseren. Dit kan via Google task manager of in de pagina head tag. De snippet wordt aangeleverd door Optimize.

Welke A/B-test

Nu dat de installatie van de software compleet is heeft u de keuzen uit meerdere soorten A/B-tests. Dit kan een Omleidingstest, multivariate, bannertemplate, personalisatie of A/B-test zijn. Hieronder de lijst met de toepassingen van elke variant:

Omleidingstest
Bij een omleidingstest worden afzonderlijke webpagina’s getest die worden geïdentificeerd op basis van verschillende URL’s of paden.

Multivariate test
Een multivariate test is een test waarbij varianten met twee of meerdere verschillende elementen worden getest.

Banner template test
Bij een bannertemplate test wordt er een (vernieuwde) banner toegevoegd aan de webpagina.

Personalisatie test
Hier wordt een pagina aangepast naar een specifieke doelgroep om te kijken of deze door deze aanpassingen wordt aangesproken.

A/B-test
Hierbij worden twee of meerdere varianten van een webpagina getest. In deze pagina is dan maar een aspect aangepast per variant.

Uiteindelijk, site optimalisatie met a/b-testen


Nu er voor een van de A/B-test variaties is gekozen, kan er in de editor op de opvolgende pagina een variant worden opgezet. Hier kunt u dan elementen bewerken, verwijderen of toevoegen.
Zodra deze variant af is gerond kan er voor een doelgroep worden gekozen waar deze op los gelaten kan worden. Naast de doelgroep kan er ook gekozen worden voor het selecteren van een doel. Denk hierbij aan transacties, winkelwagen toevoegingen of bezoekersaantal. Deze kunnen ook allemaal gecombineerd worden door bijvoorbeeld een hoofddoel op te stellen en daarnaast aanvullende.
Wanneer dit allemaal is ingesteld bent u klaar om de test online te zetten en is het wachten op de resultaten.

 

 

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.