Hoe te investeren in de Metaverse?

Welkom bij mijn blog mijn naam is Nick van Grol en ik ga je vertellen over een van de nieuwste marketingtrends. Ik hoop dat de Metaverse wat duidelijker gemaakt is en dat je weet hoe je moet investeren in de Metaverse.

Investeren in de Metaverse, maar waarom?

De wereld van marketing veranderd constant, er komen steeds meer nieuwe manieren bij om de klant te benaderen. Het is voor marketeers dan ook belangrijk om bij te blijven met de laatste trends. Iedereen kent het platform Facebook wel, het is het online sociale media platform dat in 2004 opgericht is door Mark Zuckerberg. Dit Facebook, wat nu Meta heet, heeft in oktober 2021 een verandering meegemaakt door een Metaverse te maken binnen Meta. De Metaverse is binnen een jaar uitgegroeid tot een platform van ruim 300 miljoen gebruikers. Verschillende bedrijven hebben hier slim gebruik van gemaakt door te investeren in de Metaverse.

VR in de Metaverse
De toekomst van de wereld, door door te investeren in de Metaverse

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is een ambitieus concept dat streeft naar een online virtuele 3D-wereld waar gebruikers uit alle hoeken van de wereld elkaar kunnen ontmoeten. In de Metaverse kun je niet alleen communiceren met mensen van over de hele wereld, maar ook allerlei activiteiten ondernemen, zoals winkelen, gokken, gamen en zelfs consumeren. Met de opkomst van virtual reality, augmented reality technologie en de ontwikkeling van 3D-werelden is de Metaverse steeds meer een haalbaar en realistisch doel geworden. Het doel van de Metaverse is om het traditionele 2D sociale media te veranderen in een meer tastbare en interactieve onlinewereld waarin gebruikers zich vrij kunnen bewegen en met elkaar kunnen communiceren. In de Metaverse zullen gebruikers zich kunnen verplaatsen en handelen alsof ze in een echte wereld zijn, met al zijn mogelijkheden en beperkingen. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om te winkelen in virtuele winkels, te gokken in virtuele casino’s en te gamen met mensen van over de hele wereld. Bekijk zelf ook eens de Metaverse en ontdek de ongekende mogelijkheden die deze online 3D-wereld te bieden heeft.

Virtuele wereld van Meta | RTL Nieuws
De virtuele wereld van Metaverse

Wat doen bedrijven nu in de Metaverse?

De Metaverse, ook wel bekend als de virtuele wereld, is een steeds populairder wordende manier voor bedrijven om te investeren en hun producten en diensten aan te bieden. Grote spelers zoals Sketchers, Wendy’s en Heineken zijn al actief in de Metaverse en bieden consumpties of kleding voor avatars aan. Een van de meest populaire platforms voor bedrijven om zich te vestigen in de Metaverse is Decentraland, dit is een online winkelcentrum waar bedrijven een perceel kunnen kopen voor €3.900 per vierkante meter. In Decentraland kunnen gebruikers van de Metaverse shoppen en activiteiten doen net zoals in het echte leven.

Sommige bedrijven hebben echter ook besloten om hun eigen online winkels te creëren binnen de Metaverse. Nike is een voorbeeld van een bedrijf dat dit doet, en heeft hun hoofdkwartier nagebootst in de Metaverse. Gebruikers kunnen hier niet alleen winkelen, maar ook andere activiteiten doen, op het hoofdkwartier Nike kan je ook sporten doen zoals tennissen en voetballen, dit kan ook in de Metaverse omgeving. Deze strategie heeft zich bewezen als zeer succesvol voor Nike, de Metaverse winkel is goed voor ruim 26% van hun totale inkomsten.

Het is duidelijk dat de Metaverse steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke manier voor bedrijven om te investeren en hun producten en diensten aan te bieden. Het biedt een unieke manier voor bedrijven om zich te vestigen en te communiceren met hun doelgroep, en kan een belangrijke bron van inkomsten zijn.

 Wat doet Nike nu in de Metaverse?

Nikeland draait op Roblox, een spel in de Metaverse waarin de user experience centraal staat en niet het optimaliseren van AR & VR. Roblox gelooft nog niet in deze technologieën. In Nikeland kunnen spelers verschillende activiteiten doen, zoals tikkertje, zwemmen, tennissen en voetballen, met als doel om van sporten een lifestyle te maken. Wanneer spelers bepaalde doelen behalen in Nikeland, krijgen ze gratis rewards zoals kleding of schoenen die ze aan andere gebruikers kunnen laten zien. Iedereen in Nikeworld heeft zijn eigen plek, een zogeheten yard, waarin je je spullen aan andere gebruikers kunt laten zien.

Spelers kunnen ook producten aanschaffen die ze door heel Roblox aan kunnen hebben, dus niet alleen beperkt tot Nikeland. Meerdere grote beroemdheden zijn ook in Nikeworld aanwezig geweest, zoals LeBron James, wat heeft geleid tot veel opspraak en aandacht voor Nikeworld. Nike was slim om te investeren in de Metaverse omdat ze een van de eerste waren en momenteel vooroplopen op concurrenten. De digitale inkomsten van Nike worden geschat op €185 miljoen. Om hun digitale portfolio uit te breiden, heeft Nike in december RTFKT gekocht, een digitale NFT-studio die virtuele collecte items maakt, waaronder virtuele sneakers. NFT’s, oftewel non-fungible tokens, zijn stukjes op de blockchain die je kunt kopen. Omdat elk stukje op de blockchain uniek is, kan worden aangetoond dat het stukje echt van jou is. Nike hangt deze tokens aan hun virtuele producten, zodat geverifieerd kan worden dat een product echt van jou is. Op het internet kan iedereen een foto van iets maken en delen, maar door een systeem te gebruiken om te weten wie het echte product bezit, kan worden voorkomen dat er vervalsingen zijn. Nike doet dit met verschillende producten in de Metaverse, maar het gaat nog een stap verder dan alleen de Metaverse. Nike heeft een platform genaamd Swoosh, waar je producten kunt kopen die niet alleen het product zelf bevatten, maar ook extra’s zoals eerdere toegang tot Nike fysieke drops, toetreding tot een exclusieve Nike community en toegang tot zowel fysieke als online exclusieve events.

Nike teams up with Roblox to create a virtual world called Nikeland
Hoe Nikeland eruit ziet na filnk te investeren in de Metaverse

Waarom heeft het investeren in de Metaverse succes voor Nike?

Het lijkt erop dat Nike een gouden combinatie van producten en diensten in handen heeft door vroegtijdig te investeren in de Metaverse. Ze waren er snel bij, maar dit betekent niet dat u met uw bedrijf er niet meer tussen kan komen. De successen van de Nike Metaverse gaan verder dan alleen directe verkopen. Er wordt namelijk ook veel naamsbekendheid gegenereerd in de Roblox virtuele wereld, waar iedereen je kan zien met Nike producten aan. Dit zorgt voor gratis reclame voor het bedrijf. Het succes lijkt daarnaast ook te baseren op exclusiviteit. Mensen willen graag iets hebben wat een ander niet heeft, zeker in een spel waar je direct in contact kan komen met andere spelers. Ze willen uniek zijn en de tussenkomst van Nike biedt hun de kans om uniek te zijn. De combinatie van de mogelijkheid om uniek te zijn en het gratis kunnen spelen in een online wereld lijkt een gouden combinatie te zijn voor Nike. Het is duidelijk dat de Metaverse een interessante en lucratieve markt is voor bedrijven die willen investeren. Met het toenemende aantal gebruikers en de mogelijkheid om naamsbekendheid te genereren en exclusiviteit te bieden, biedt de Metaverse veel kansen voor bedrijven om te groeien en te slagen. Als u overweegt om in de Metaverse te investeren, is het belangrijk om goed na te denken over hoe u uw producten of diensten kunt aanbieden om het maximale uit uw investering te halen.

Moet u nu investeren in de Metaverse?

Er zijn dus een aantal zaken waarmee je rekening moet houden voordat je een besluit neemt om te investeren in de Metaverse. Zoals eerder besproken, is het opzetten van een bedrijf in de Metaverse kostbaar, dit omdat er een team nodig is om de omgeving te programmeren en de content te bedenken. Daarnaast is het ook belangrijk om in gedachten te houden dat de Metaverse nog steeds in de opstartfase is, dus het is niet zeker of het een succes zal zijn.

Toch zijn er een aantal redenen waarom het wel een goed idee kan zijn om te investeren in de Metaverse. Zo is de verwachte groei van de Metaverse enorm, met een verwachte omzet van 1157,8 miljard dollar tegen eind 2029, wat een groei van 1800% betekent in vergelijking met de huidige omzet van 63,83 miljard dollar. Daarnaast zal volgens de prognose het aantal gebruikers van Meta alleen nog maar groeien door de jaren heen, het idee is dat Meta het nieuwe normaal wordt onder de doelgroep. Er is ook voor elke industrie wel wat te vinden in de Metaverse, hoewel sommige industrieën het beter zullen doen dan anderen. Zo zetten verzekeringen, banken en warenhuizen momenteel vol in op de Metaverse, met verzekeringen en banken die het gebruiken om direct contact te leggen met klanten je moet dit zien als de nieuwe soort deur tot deur techniek, warenhuizen gebruiken het om NFT’s van kleding te verkopen binnen de Metaverse. Door deze nieuwe technieken toe te passen hopen deze bedrijven nieuwe klanten te werven op een totaal andere manier. Het vereist voor bedrijven om nog steeds personeel te hebben die kunnen dit alleen vanuit thuis doen wat kantoorkosten uitspaart.

Al met al is het dus belangrijk om de voor- en nadelen af te wegen voordat u besluit om te investeren in de Metaverse. Als u denkt dat uw bedrijf een goede match is voor de Metaverse en u het geld heeft om te investeren, kan het zeker de moeite waard zijn om te overwegen. Maar als u twijfelt of u het geld en de middelen heeft om een succes te maken van een bedrijf in de Metaverse, kan het beter zijn om het op een later moment opnieuw te overwegen. Het is lastig te zeggen wat de Metaverse ons in de toekomst kan gaan brengen net zoals aan begin met het internet zijn de mogelijkheden enorm groot maar weet niemand wat er gaat gebeuren.

Wordt u nou enthousiast over de Metaverse en lijkt het u interessant om de mogelijkheden te ontdekken voor uw bedrijf? Maak dan vrijblijvend een afspraak en dan kijken wij samen wat investeren in de Metaverse voor u kan beteken?

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.