Je ziet het vast vaak voorbij komen. Je kijkt op Instagram en je tijdlijn staat vol met influencers die een merk aan het promoten zijn. Maar hoe kan je influencers nou op de juiste manier inzetten voor je bedrijf?
Wat zijn influencers?
De term influencers heb je waarschijnlijk al vaker gehoord. Influencers zijn in deze tijd niet weg te denken. Maar wat zijn dit nou voor mensen? Een influencer is eigenlijk iemand die een grote aanwezigheid heeft op social media. Diegene heeft volgers die hem of haar als voorbeeld ziet en naar diegene luistert. Influencers promoten vaak zonder dat je het door hebt, dit kan een merk dus erg goed helpen. De naam influencer zegt het eigenlijk al. Het is iemand die zijn of haar volgers kan beïnvloeden om bepaalde producten te kopen, merken bekend te maken of diensten af te nemen. Influencers kunnen actief zijn op elk social mediakanaal, in verschillende doelgroepen en verschillende branches. Van micro-influencers tot wereldberoemde popsterren. Dagelijks is te zien dat zij worden ingezet door bedrijven voor de marketing. Maar hoe werkt dit nou precies?
Soorten influencers
Eerst kijken we naar welke verschillende soorten influencers er zijn. Het is belangrijk voor jou als bedrijf dat er een goede match is met de influencer. Als bedrijf heb je je eigen normen en waarden. Aangezien je als bedrijf bekend staat, is het belangrijk om influencers in te zetten die die normen en waarden op een geloofwaardige manier kunnen overbrengen. Er zijn verschillende soorten influencers, namelijk beroemdheden, macro- en micro-influencers.
Beroemdheden staan bekend om hun enorme bereik met meer dan 200.000 volgers op Instagram. Beroemdheden zijn gegroepeerd onder bekende personen, zoals topatleten of bekende Hollywoodsterren.
Macro-influencers hebben minder invloed dan beroemdheden, maar hebben toch veel invloed. Macro-influencers hebben volgers variërend van 10.000 tot 200.000. Vergeleken met beroemdheden en macro-influencers hebben micro-influencers een relatief klein bereik. Zij hebben een aantal volgers van 2.000 tot 10.000.
Micro-influencers hebben veel interactie met volgers, wat vaak een gevoel van vertrouwdheid bij volgers oproept.
Je zou dus kunnen denken dat beroemdheden het meest succesvol zijn omdat zij de meeste invloed hebben. Dit is dus niet het geval en het is zelfs gebleken dat micro-influencers voor de meeste betrokkenheid zorgen.
In welke fases van het REAN-model zitten influencers?
Allereerst is het belangrijk om als bedrijf te weten wat nou precies de rol is van influencers. Contentmarketing doe je helaas niet met een paar klikken. Ging dat maar zo makkelijk! Met het REAN-model leg je de basis voor de structuur van je contentstrategie. In dit geval met behulp van influencers.
Laat ik beginnen met te zeggen dat elk bedrijf uniek is en dat er geen vaste formule is voor de perfecte contentstrategie. Er is altijd ruimte voor verbetering, omdat Instagram steeds nieuwe functies toevoegt, zoals live video, Reels etc. Die je waarschijnlijk dan weer aan je huidige strategie wilt aanpassen.
Influencers brengen nieuwe merken onder de aandacht door hun bereik (REACH) en kunnen ook je betrokkenheidsscore tellen via hun berichten of specifieke hashtags (ENGAGE), wat leidt tot eventuele aankopen (ACTIVATE). Zoals je kunt zien vervullen influencers bijna elke fase van de funnel. En is hun rol hierin zeer aantrekkelijk voor een bedrijf om het bereik te vergoten, meer engagement te creëren of omzet te verhogen.
Wat verstaan we onder de middenklasse fashion?
Fashion is een breed begrip. Je hebt high-end fashion, denk aan Dior en Balenciaga. Dit valt onder Haute couture mode. Deze kledingstukken worden door professionals gemaakt, waarbij vaak duur en verfijnd textiel wordt gebruikt. De kledingitems worden vaak met de hand gemaakt en zijn exclusief.
Bij deze merken en high-end fashion in het algemeen, zie je niet vaak dat influencers deze producten promoten op Instagram. Dit wordt namelijk vooral gedaan binnen de middenklasse fashion. Denk hierbij aan merken als Daniel Wellington, About You, Loavies, NA-KD en ga zo maar door. Het zijn vaak bedrijven die net begonnen zijn met een online kleding webshop en dit onder de doelgroep willen brengen (REACH). Maar ook bedrijven als NA-KD die een nieuwe collectie hebben uitgebracht en een collab hebben gedaan met een BN’er. De mid-fashion is ook relatief betaalbaar voor de consument. Door influencers hiervoor in te zetten zie je vaak ook dat de doelgroep een product koopt, omdat het een collectie is van een BN’er of dat Monica Geuze dit promoot en iedereen het wil hebben omdat zij het ook heeft.
Wat kan je als bedrijf doen binnen de REACH-fase?
Met REACH wil je vooral je product of bedrijf onder de aandacht brengen en je bereik vergroten. De reden hiervoor kan zijn, vanwege een nieuwe kledingcollectie of omdat je nieuw bent op de markt.
Een mooi voorbeeld is de webshop About You, een partij die concurreert met Zalando. Beide bedrijven vallen hier ook onder de middenklasse fashion. Toen de webshop in 2017 live ging heeft het merk gebruikt gemaakt van meerdere influencers. Zij hebben bij de promotie gebruikt gemaakt van verschillende hashtags: #CrazyAboutYou.
Je ziet destijds veel merken die alleen nog maar gebruik maken van social media en het gebruik van influencers op kanalen als Instagram. Op die manier kun je je doelgroep bereiken en doormiddel van hashtags kan een post viraal gaan. Dus zeker een aanrader!
Wat kan je als bedrijf doen binnen de ENGAGE-fase?
Nu je als bedrijf zijnde je doelgroep bereikt hebt en je product hiermee onder de aandacht hebt gekregen, doormiddel van het gebruik maken van influencers. Is het nu tijd dat je doelgroep een bepaalde feeling krijgt met je bedrijf. Dat je branding echt tot leven komt.
Je kunt je merk verder uitbouwen door middel van advertenties, blogposts, whitepapers en social media. Maar in deze blog focussen we ons echt op de influencers.
Veel reisorganisaties maken ook gebruik van influencers. Een bericht wordt gepost op social media, maar daarnaast wordt er ook gebruikt gemaakt van een gesponsorde blogpost. Corendon bijvoorbeeld heeft weleens een groep influencers naar het buitenland gestuurd. Die vervolgens een blog geschreven hebben met de voor- en nadelen van de bestemming en wat de hotspots zijn.
Zo kun je dus zien dat je met influencers eigenlijk alle kanten op kunt. Voor de middenklasse fashion kun je je influencers blijven inzetten op Instagram. Je ziet ook vaak dat merken op Instagram een samenwerking doen met een influencer waarbij ze een winactie doen met de volgers. Vaak wordt er in de caption of in een korte video verteld dat je het merk en de influencer moet volgen. Daarbij tag je in de reacties je vriendinnen en de winnaar krijgt het nieuwe horloge van Daniel Wellington. Op die manier krijg je engagement met je doelgroep en je zet ze aan om het merk te gaan volgen waardoor je bereik ook steeds groter wordt.
De Activate fase
Het bereik heb je en de doelgroep heeft echt een feeling met jou bedrijf! Nu is het tijd om de doelgroep echt te activeren. Grote kans dat je dit al in de REACH en ENGAGE-fase bereikt hebt, door je samenwerkingen met de influencers. Mocht dit nog niet gelukt zijn is er vaak nog 1 gouden tip die je kunt inzetten om je doelgroep over te halen om toch een aankoop te doen bij jou merk!
Het gaat hier uiteraard al de hele tijd over influencers. Dat is namelijk de key to success voor de mid-fashion. Je ziet vaak genoeg op Instagram voorbijkomen dat influencers een merk aan het promoten zijn en daarbij ook nog is een kortingscode meegeven. De doelgroep denkt aan je en is al in overweging van je product. Doormiddel van een kortingscode (vaak 20% korting op de collectie) kun je ze aansporen om dan echt over te gaan op de aankoop.
Hoe zorg je ervoor dat je je klanten overtuigt met contentmarketing? Uiteindelijk wil je je doelgroep motiveren om een actie te ondernemen. Welke actie is dat? Het kan gaan om het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het kopen van een product.
Voorbeeld uit de praktijk
Zalando doet dit via hun “We Love Yoga”-sectie. De webwinkel die in 2012 de “Award for Most Annoying Advertising” won, is inmiddels uitgegroeid tot een modeplatform dat niet alleen een grote webshop heeft, maar ook ruimte heeft voor contentmarketing. In de wereld van influencer marketing zijn er de Zalando Style Awards, waar winkels tijdens de engagementfase inspiratie opdoen met Get the Look, Editor’s Pick en Style Insights. In het ACTIVATE-gedeelte bevindt zich een yogaplatform van Zalando.
Hoe werkt influencer marketing binnen Instagram?
Instagram is ver uit het populairste influencer kanaal voor marketeers. Het merendeel van de consumenten volgt zijn of haar favoriete influencers op Instagram. Maar hoe werkt influencer marketing nou precies binnen Instagram?
Influencers posten op Instagram een bericht met een duidelijke samenwerking van een bedrijf of ze adverteren zonder dat jij dat door hebt. Instagram Stories en “Reels’’ worden ook vaak gebruikt door Influencers. Vaak zie je dat zij voor een bepaald merk bijvoorbeeld het merk NA-KD, stories posten met een shopblog. Hierin laten zij via een bericht of ‘’story’’ zien wat zij gekocht hebben. Vaak zie je ook dat zij een korting meegeven. Op die manier zie jij hoe de kledingstukken staan. En door de korting word je vaak al helemaal overgehaald om bij het merk te gaan bestellen (ACTIVATE). En al helemaal als een BN’er dit laat zien.
Door het enorme bereik van influencers, hebben zij de mogelijkheid om de naamsbekendheid te vergroten van merken. Een mooi voorbeeld is het bedrijf NA-KD. Zij zijn via Instagram een samenwerking aangegaan met Britt Vissers (40.600 volgers op Instagram). Zij promootte de kleding op haar Stories.
Hoe word je als bedrijf nu echt succesvol binnen Instagram?
Allereerst maak gebruik van je hashtag! Het is namelijk een manier om je volgers te helpen je content te vinden en op die manier ook meer mensen te bereiken. Daarnaast is het belangrijk om als bedrijf unieke en originele content te posten om je volgers aan te trekken. Breng daarbij ook regelmatig updates uit. Post regelmatig om interactie met je volgers te vergroten. Gebruik hierbij relevante visuals die je doelgroep interessant vindt.
Succesvol worden doormiddel van het gebruik van influencers
Om succesvol te worden door het gebruik van influencers op Instagram, is het belangrijk dat je eerst een lijst opstelt met influencers die relevant zijn voor je merk. Neem de tijd om de accounts van potentiële influencers te bekijken en onderzoek hun bereik, engagement en kwaliteit van hun content. Als je eenmaal influencers hebt gevonden met wie je wilt samenwerken, moet je een duidelijke strategie ontwikkelen om je doelstellingen te bereiken.
Je kan bijvoorbeeld voorstellen om influencers te betalen voor het delen van content op hun accounts, of je kan samenwerken aan een bepaald type content in ruil voor een vermelding of tag op hun account. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je influencer marketing–strategie consistent is en in lijn staat met de rest van je social media–strategie.
Het is ook belangrijk om de resultaten van je influencer–marketingcampagne te meten en te evalueren. Je kan dit doen door de verkeers– en conversiestatistieken te analyseren en de prestaties van elke influencer te vergelijken. Door deze informatie te gebruiken, kan je je strategie vervolgens aanpassen om je doelstellingen beter te bereiken.
Opzoek naar een influencer? Klik dan hier
Influencer marketing waardevol voor bedrijven?
Uiteraard brengen mensen meer tijd door op sociale media door de digitalisering. Vandaar dat dit dan ook een belangrijkere rol is gaan spelen om mensen te overtuigen producten te kopen of diensten af te nemen. Misschien betrap je jezelf er ook wel op, maar de meningen van influencers hebben een krachtige impact op ons. Dit is ook de reden waarom influencer marketing zo waardevol is voor bedrijven om in te zetten.
Ten opzichte van traditionele media is vertrouwen de kracht van influencers. Zij bouwen volgers op voor hun kanaal bijvoorbeeld op Youtube of Instagram en weten hun vertrouwen te winnen. Influencer marketing stelt merken in staat om dit vertrouwen over te brengen op een manier die relevant en herkenbaar is voor de doelgroep. Over het algemeen geeft een influencer ook zijn of haar eerlijk mening. Voor de doelgroep wordt dit dan als echt ervaren. De geloofwaardigheid en reputatie van je bedrijf wordt hierdoor dan ook versterkt.
Naast vertrouwen kan influencer marketing je bedrijf echt helpen de doelgroep te bereiken. Het wordt namelijk steeds lastiger om de doelgroep van een merk te bereiken. Dit komt omdat zij zich verspreiden over verschillende social mediakanalen. Influencer marketing stelt jou als bedrijf in staat om via influencers met de doelgroep te communiceren. Het kan dus een uitkomst zijn als je moeite ervaart om de doelgroep te bereiken. Wanneer influencers en merken een goede match zijn, kun je snel en eenvoudig je doelgroep bereiken.
Waarom zijn influencers interessant voor de middenklasse fashion?
Al met al weet je dus wat een influencer is, welke soorten er zijn en hoe dit wordt toegepast binnen Instagram. Maar wat maakt dit dan interessant voor de middenklasse fashion. De rol van influencers is erg belangrijk voor de mid-fashion. Het gaat vaak om online webshops die via de weg van Instagram in combinatie met een influencer het erg ver kunnen schoppen.
Dus, Influencers iets voor jou?
Dus wil jij als fashionbedrijf beginnen met influencer marketing? Dan is het zeker interessant om samen te gaan werken met micro-influencers vanwege het vertrouwen vanuit de volgers. Deze doelgroep is namelijk echt geïnteresseerd. Een micro-influencer is namelijk nog erg actief op Instagram en reageert nog vaak op reacties van zijn of haar volgers. Dit creëert dan ook echt een band. Een beroemdheid of macro-influencer heeft daar veel minder tot geen tijd voor. Dat betekent niet dat ik het afraad om met de andere soorten influencers samen te gaan werken. Kies voor het gene wat voor de beste match zorgt met jou merk.
Nog een laatste tip: Wil je als bedrijf starten met contentmarketing en wil je meer weten over een passende strategie, een handige contentkalender en de juiste distributiemethode. Stuur mij dan een bericht en ik help je bij het vinden van de passende strategie voor jou bedrijf!