Waarom adverteren luxe cosmeticabedrijven niet op TikTok?

Brand ambassadeur van luxe cosmeticamerk

Waarom adverteren luxe cosmetica bedrijven niet op TikTok? 
Als 23-jarige zit ik vaak op het platvorm TikTok. Het zijn vaak korte video’s, waardoor het erg verslavend kan zijn om na elke video door te scrollen. TikTok werd eerste instantie bekend om de dansjes of sketches, maar nu zijn er ook formats voor langere video’s voor ‘lifehacks’, koken of op het kantoor. Ook zijn er genoeg influencers actief op het platform en worden er talloze producten promoot.
Als cosmetica liefhebber valt het mij op dat er geen luxe cosmeticabedrijven adverteren op het platform TikTok, terwijl ik wel vaak in mijn vriendenkring deze merken voorbij zie komen.

In het begin van TikTok werd het platform vooral geassocieerd met generatie ‘Z’ en had het platform de jongste doelgroep (6 t/m14). Inmiddels is dit veranderd en is er een stijging te zien in de leeftijdscategorie 20 tot 39, dit komt mede door de langere video’s over koken of ‘lifehacks’. Ook is deze groep 27 minuten langer online op socialmediakanalen dan in 2020. Deze leeftijdcategorie zit het meest in een groei volgens ‘newcom research & consultancy’.
Ook zegt Jacco Bos, Agency Partnerships Manager bij TikTok wordt de app steeds volwassener en gaat het meer om unieke creators.

Inmiddels is TikTok niet meer een onbekend platform, maar bekend om de virale filmpjes van dansjes en muziek. Het platform heeft een groot publiek en er zitten 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers op het platform. Eind vorig jaar opende TikTok de deuren voor een wereldwijd zakelijk live event. Veel bedrijven waren daar aanwezig, waaronder ik. En aan de hand van het event leg ik uit hoe je voor jouw cosmeticabedrijf je het beste advertenties op TikTok kan maken

Wat mij snel duidelijk werd is dat ‘Don’t make ads. Make Tiktoks’ een van de belangrijkste punten van het event was. Hiermee wordt bedoeld dat je de advertenties niet als advertenties moet laten lijken, maar op normale TikToks. De promotie van de producten moeten er niet té gemaakt uit zien. Ook helpt het als een content creator een eerlijke review geeft over het product, daarnaast moet het product ook bij de content creator aansluiten voor geloofwaardigheid. Dus parfum wordt door een ‘beauty’ influencer gepromoot. TikTok is ook bekend om de dansjes of grappige filmpjes, dat helpt om de advertentie zo onbewust mogelijk over te laten komen.

Via TikTok wil je met de consument een relatie opbouwen. Volgens het social media platform duurt de gemiddelde koopreis 3 min, de klant gaat dan door de fases Awareness, Consideration en Decision.  De beste TikTok video’s zijn tussen de 21 en 34 seconden, in deze tijd wordt de gebruiker bewust van het merk, bedenkt hij of hij hiermee iets gaat doen en maakt hij een beslissing. Volgens TikTok worden de video’s op TikTok beter onthouden dan andere videoplatformen. Zo worden ze 13% beter onthouden dan digitale video’s en 23% beter dan tv-reclames. Ook werd er genoemd dat 45% hun gebruikers de video’s zien als iets creatiefs, bij andere platformen is dit slechts 29%.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd in de cosmeticabranche. Er wordt anders gekeken naar het schoonheidsideaal en ook meer daar de ingrediënten die in de producten zitten. Daarnaast worden we ook steeds meer bewust over biologische en duurzame cosmetica. Een grote trend in de schoonheidsbranche is dat er gelijke schoonheid is voor iedereen. Dit betekent dat merken meer uiteenlopende huidskleuren aanbieden, maar ook genderneutraliteit, make-up voor mannen en huidverzorging. Met deze trend proberen ze niemand buiten te sluiten. Huidverzorging wordt ook steeds populairder en je ontkomt je er niet aan als je op TikTok zit. Om de drie maanden is er wel weer een nieuwe ‘skincare’ trend met verschillende producten om ouderdom tegen te gaan. We willen namelijk wel ouder worden, maar er niet zo uit zien.

Zoals je eerder hebt gelezen in deze blog is er een stijging te zien in de leeftijdscategorie 20-39 op het platform TikTok en is het dus niet meer jonge tieners, maar juist meer voor volwassenen. Door de stijging van deze doelgroep kunnen juist luxe cosmetica merken hierop inspelen. Deze doelgroep heeft namelijk vaak meer te besteden en zijn meer geïnteresseerd in luxe cosmetica.

Wat voor soort advertenties zijn er op Tiktok?
Brand takeover: Duurste advertentie. Bij deze advertentie vallen alle knoppen en TikTok elementen weg en is de video volledig te zien
TopView: Dit is een advertentie die je als een van de eerste drie video’s te zien krijgt bij het openen van de app. Deze video’s duren 60 sec lang.
In-Feed Ads: Deze advertenties krijg je te zien tijdens het scrollen en heeft een lengte van 9-15 sec. Deze soort video’s worden het meest gebruikt als advertenties op Tiktok.
Branded Hashtag Challenge: Dit soort advertenties kan je gebruiken als je meer content wilt verkrijgen van je doelgroep. Helpt ook met promoten van een campagne bijv.
Branded Effects: Het maken van effects, stickers of filters van je merk. Hierbij betrek je de gebruiker en kunnen zij deze toevoegen aan je video.

“Brand takeover” raad ik het beste aan voor luxe cosmetica merken. De video duur kan je namelijk zelf bepalen, ook moet het er wel professioneel uit zien, omdat je wel een luxueus merk promoot. Daarnaast zal ik in de advertentie beauty influencers gebruiken die aansluiten bij het luxe cosmetica merk.

Hoe kan je als cosmeticabedrijf adverteren op Tiktok?
In 5 simpele stappen maak jij de beste luxe cosmetica advertentie op TikTok

Stap 1: Maak een campagne aan
Ga naar ‘TikTok Ads Manager’ en klik op “Campaign”. Dan kom je bij je overzicht en klik je op “Create”.

Stap 2: Kies je doelstelling voor jouw cosmetica campagne
Bedenk wat jij wilt dat de potentiele klant doet. Hiervoor kunnen we bijvoorbeeld voor ‘conversies’ kiezen, dan stuur ik de gebruikers naar specifieke conversiepunten op de website. Vervolgens geef je de campagne een naam en bepaal je het totale budget of dagbudget.

Stap 3: Hierbij begin je met het creëren van een advertentiegroep. Je kiest je locatie, taal, geslacht, interesses en apparaten waarbij het op getoond wordt. Ook kan je de advertentie nog beter targeten als je aangeeft wanneer iemand die in de afgelopen 7-15 dagen interactie had met video’s uit een bepaalde categorie bijv. beauty niche.

Stap 4:Hier kies je je optimalisatiedoel. Eerder in de tekst hebben we gekozen voor conversies, dit wil je dan ook gelijk optimaliseren. De biedingen die op TikTok worden gedaan om deze doelgroep te bereiken, worden naar deze doelen geoptimaliseerd.

Stap 5:Hier kan je jouw video uploaden en kies je een stukje tekst uit bijv. ‘Vier oud en nieuw met de nieuwe Charlotte Tilbury holiday collection en ga glinsterend het jaar in’. Daarna selecteer je de pagina waaruit het gepromoot moet worden en voeg je de URL toe. Voor de “Call to Action” knop kan je kiezen uit ‘Meer Informatie’ of ‘Shop Nu’. Tegenwoordig kan je de knop ook dynamisch instellen en optimaliseert TikTok zelf de beste CTA knop voor jouw doelgroep.

Voordat ik deze blog afsluit wil ik nog een paar onderwerpen aankaarten, zodat jij aan de slag kan gaan met de beste cosmetica TikTok advertentie. Jouw content is belangrijk en probeer deze punten in je achterhoofd te houden

  • ‘Don’t make ads. Make TikToks’
  • Creativiteit
  • Inspirerend
  • Uniek
  • Eerlijke reviews

brand ambassadeur met promotiemateriaalBrandambassadeur voor cosmetica bedrijf brand ambassadeur voor cosmetica bedrijf

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.