Alles wat je moet weten over social mediakanalen voor je bedrijf

Een vrouw die kijkt naar verschillende social mediakanalen

Inleiding tekst

De term social media is niet meer weg te denken uit ons hedendaagse leven. Het bedrijfsleven maakt er volop gebruik van om verschillende doelen te bewerkstelligen. Denk daarbij aan het vergroten van de naamsbekendheid en het verhogen van conversie. Daarnaast wordt social media ingezet voor het realiseren van reputatie en betrokkenheid bij de doelgroep. Er zijn zoveel social mediakanalen, dat de startende ondernemer al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Moet je nou gaan vloggen, unieke content creëren op TikTok of ouderwets bij Facebook blijven? Vragen waar jij natuurlijk antwoord op wilt, voordat jij je bedrijf aan de buitenwereld laat zien. Geen zorgen! Na het lezen van deze blog weet je exact welk kanaal jij moet kiezen voor je bedrijf, waarom je het kiest en welke strategie je daarbij moet hanteren.

Een vrouw die kijkt naar verschillende social mediakanalen

Waarom jouw bedrijf social media nodig heeft

Het antwoord is simpel: de kans dat jouw doelgroep op social media zit, is net zo groot als de kans dat jij, je vriend, vriendin of medecompagnon zelf een social mediakanaal bezit. De wereld heeft de afgelopen jaren een vogelvlucht genomen. Social media is een deel van ons leven geworden. We zitten er constant op en kunnen bijna niet meer zonder. Genoeg redenen voor jou als ondernemer, directeur of zzp’er, om social mediakanalen te betrekken bij je strategie. Met deze blog willen wij jou als onwetende pupil (grapje natuurlijk) daarbij op weg helpen. Wij vertellen hoe het wel moet, zodat jij een gedegen start kan maken en je de concurrentie achter je laat. Maar eerst enkele harde feiten waarom jij social media zou moeten implementeren in je bedrijfsstrategie.

Maatschappelijke ontwikkelingen

Het is geen geheim meer dat social media door miljoenen mensen wereldwijd wordt gebruikt. Om het overzichtelijk te houden, hebben wij hieronder een opsomming gemaakt van de trends en ontwikkelingen binnen social media. Volgens Emerce, een Nederlands tijdschrift en weblog dat zich richt op de berichtgeving over elektronische commercie, zitten 4,14 miljard mensen iedere maand op social media. Dat is maar liefst 53% van de wereldbevolking! Hiervan gebruiken 2 miljoen mensen social media iedere dag. Uit hetzelfde onderzoek blijkt tevens, dat van de mensen die social mediakanalen gebruiken, maar liefst 40% meer dan 8 verschillende kanalen heeft. Grote kans dus voor jou als startend bedrijf om je doelgroep te bereiken. Met hagel schieten wordt hierdoor beperkt. Ook spenderen we gemiddeld 2 uur en 29 minuten per dag op social media. Het is dus belangrijk dat je content zeer boeiend is, waardoor het betrokkenheid teweegbrengt.

Reputatie van je bedrijf

Een bedrijf is net als een persoon betrokken in de maatschappij. Je kunt je als bedrijf dus simpelweg niet meer verschuilen. Net als dat reputatie voor bekende sterren (en misschien jezelf) belangrijk is, wil je ook dat je bedrijf straks een goede reputatie heeft. De laatste jaren zijn klanten steeds brutaler geworden en zij eisen steeds meer van bedrijven. Klanten kunnen dus je business maken, of breken. Een voorbeeld van een bedrijf dat de plank missloeg door slecht reputatiemanagement is het Amerikaans bedrijf United Airlines. Dit bedrijf is er helaas niet in geslaagd om de reputatie hoog te houden. Dit onderstreept het belang van het bijhouden van interactie met je klanten. Dit kan eenvoudigweg door je social mediakanalen van je bedrijf te monitoren. Een goed monitoringsinstru ment is Coosto. Coosto vind ik zelf een van de beste platformen om je bedrijfsreputatie te meten. Het is bovendien eenvoudig in gebruik en is al vanaf € 249 per maand beschikbaar.

Feedback van klanten

Zoals eerder aangegeven is goed naar je klanten luisteren essentieel. Klanten zijn jouw business, want zonder hen zal je bedrijfsvoering per direct ophouden. Net zoals je aandachtig naar een toespraak van Mark Rutte of van de Koning zou luisteren, moet je dus ook zo luisteren naar je klanten. Klanten klagen namelijk niet alleen over zaken waar zij niet tevreden over zijn, maar juist over dingen die beter kunnen. Door hier aandachtig gehoor aan te geven, krijg je als bedrijf beter inzicht in de wensen en behoeften van (potentiële) klanten. Dit is een belangrijke kans voor het verbeteren van je bedrijfsprocessen, producten of diensten. Als bedrijf op social media, doe je er goed aan om hier aandacht aan te besteden. Dit kan bijvoorbeeld door één uurtje per dag te besteden aan het analyseren en beantwoorden van alle reacties.

Je concurrent maakt ook gebruik van social media

Als ik zeg dat je iets nieuws begint met social media, dan lieg ik. En dat doe ik niet graag. In wat voor branche of omgeving jouw bedrijf zich ook bevindt, jouw concurrentie is jou hoogstwaarschijnlijk al voor geweest. Zeker na het lezen van deze blog. Geen paniek. Er is gelukkig genoeg ruimte op social media om eigen invulling te geven aan je strategie. Ook doet niet iedereen het even goed. Hierdoor kun je alsnog goed scoren, mits je onze advies en tips natuurlijk volgt.

Concurrenten die elkaar op de hiel zitten

Vergroten naamsbekendheid

Social media wordt wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt. Dagelijks komen mensen in aanraking met het internet. Met social media vergroot je de kans om als bedrijf, je bereik te vergroten van je merk, product of dienst. Consumenten zullen hierdoor eerder jouw bedrijf erkennen en jouw bedrijf komt betrouwbaarder over.

Social media inzetten is goedkoop

Social media is gratis te gebruiken, waardoor je direct van start kan gaan. Het kost je bedrijf bijna niets (tenzij je adverteert). Het laatste zorgt ervoor dat je nog meer je doelgroep kan benaderen. Heb je geen tijd om zelf content te beheren en te adverteren? Dan kan je dit eenvoudig laten uitbesteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau. Belangrijk daarbij is dat je vooraf weet wie je wilt bereiken, welke content je wil publiceren, en tenslotte hoe vaak je per dag, week of maand wilt publiceren.

De meest gebruikte social mediakanalen

Social mediakanalen zijn bij uitstek, dé juiste kanalen om je bedrijf in de schijnwerper te zetten onder je doelgroep. Social media is gratis te gebruiken, maar voor bedrijven raad ik het aan om betaalde advertenties te overwegen. Dit zal simpelweg voor meer bereik zorgen en bovendien kan je dan ook meten. De meest gebruikte social mediakanalen voor bedrijven zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube. TikTok, Snapchat en Pinterest worden vooral gebruikt door bedrijven die gefocust zijn op consumenten. Deze kanalen worden in deze blog buiten beschouwing gelaten.

Facebook

Wie kent Facebook nou niet? In de afgelopen jaren is het bedrijf veelvuldig in het nieuws geweest. Vaak negatief, maar dat onttrekt niets van het feit dat het bedrijf zeer succesvol is. In Nederland alleen al zijn al meer dan 11 miljoen gebruikers actief. Wereldwijd 2,5 miljard! Des te meer reden om als beginnend bedrijf, zzp’er of freelancer Facebook in je strategie mee te nemen. Naast het enorme bereik van Facebook (binnenkort Meta), is het ook één van de eerste social mediakanalen, waardoor bijna iedereen het kent. De doelgroep die op Facebook zit is vaak tussen de 20 en 40 jaar oud. Let daar dus op als je besluit dit kanaal te gaan gebruiken. Bij het opstellen van een Facebookcampagne is het belangrijk dat je op de volgende punten let. De juiste doelstelling kiezen, de juiste doelgroep bepalen, budget instellen, planning maken en natuurlijk continu optimaliseren. Door deze punten in het oog te houden, zorg je ervoor dat je de campagne goed optimaliseert op de doelgroep. Via de website van Pure-Im kan je eenvoudig een campagneplan inzien en er zelf een opzetten, zonder vooraf veel kennis te hebben.

Facebook logo

Instagram

Iedereen houdt van foto`s en video`s en het internet staat er vol mee. Ik durf bijna te wedden dat jij minimaal 100 foto’s hebt staan op je mobiele toestel. Instagram is als kanaal enorm gegroeid de afgelopen jaren, ook mededoor het feit dat mensen steeds minder lezen. We kijken liever naar beelden. In Nederland zijn er inmiddels meer dan 6 miljoen gebruikers, onderverdeeld onder de doelgroep mannen en vrouwen tussen de 15 en 40 jaar oud. Heb je als starter dus een product of dienst dat visueel aantrekkelijk is, en kan je het eenvoudig visueel overbrengen? Dan is Instagram absoluut geschikt voor jou. Je kan gratis een account aanmaken en direct content publiceren. Wil je vandaag nog beginnen met adverteren op Instagram? Bekijk dan het handige stappenplan voor het maken van een advertentie. Ook deze video geeft je de nodige tips om snel van start te gaan. Daarnaast bevat deze link 25 content ideeën voor je bedrijfsaccount, waarmee je direct opvalt tussen jouw concurrenten!

Instagram Logo

Twitter

Twitter is bij uitstek het juiste kanaal om up-to-date te blijven van nieuwsberichten of actuele informatie. Het is erg snel, professioneel en zakelijk. Twitter is nog steeds heel populair onder Nederlanders. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022, uitgevoerd door NewCom Research 7 Consultancy, zitten er momenteel 3,5 miljoen Nederlands van 15 jaar of ouder op Twitter. De meesten daarvan zijn tussen de 20 en 40 jaar, dus voornamelijk millenniums. Twitter wordt door bedrijven niet alleen gebruikt voor marketingdoeleinden, maar ook als customerservice. Juist omdat het zo snel is, kan je adequaat reageren op je doelgroep. Deze tweets -zo heten deze korte berichten- zijn eenvoudig te delen en gaan binnen een rap tempo wereldwijd. Hierdoor is Twitter een uitstekend kanaal om een boodschap snel viraal te verspreiden.

Twitter Logo

Dit snelle platform kan jij als ondernemer, freelancer of zzp’er gebruiken om je zakelijke doelen te bereiken, zoals merkbekendheid, verkoop stimuleren, app installatie te stimuleren en om leads te generen. Kortom, de mogelijkheden zijn, net als de voorgaande social mediakanalen, uitgebreid. Heb je een product of dienst waarvan je verwacht dat de emotionele binding met de doelgroep groot is? Dan zou je Twitter moeten inzetten. Volgens Omnicore`s feiten hebben gebruikers van Twitter een grotere emotionele band met het medium, dan andere sociale mediakanalen. De content sluit dan goed aan bij de doelgroep. Let wel op. Om van start te gaan met adverteren op Twitter, is op dit moment een minimale investering vereist van 15.000 euro. Hiermee kan je adverteren voor een periode van 3 maanden.

Wil je weten welke methodes, advertenties en budget je moet hanteren? Bekijk dan dit handige artikel van Frankwatching. Alles wordt hierin stap voor stap verduidelijkt.

LinkedIn

Als startende ondernemer, zzp’er of freelancer, ben je waarschijnlijk al actief in het bedrijfsleven. Je wilt namelijk dat mensen binnen het bedrijfsleven jouw bedrijf of product kennen. LinkedIn is zowel voor je bedrijf, als voor jezelf als persoon, hét kanaal om te gebruiken. In Nederland alleen al zitten er dagelijks 5 miljoen mensen op LinkedIn. Dit is een stijging van 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is niet vreemd, gezien het feit dat wij steeds meer online actief zijn, en dus ook mensen zakelijk online ontmoeten. Recruiters maken ook veelvuldig gebruik van dit kanaal om nieuwe kandidaten te werven.

De doelgroep van dit kanaal zijn werkenden (vaak HBO of hoger). De leeftijdscategorie van deze doelgroep is doorgaans tussen de 20 en 65 jaar oud. In tegenstelling tot alle andere social mediakanalen, zijn de meeste gebruikers op LinkedIn mannen (ja echt!). Ook geeft Hootsuite aan dat ze een opleiding hebben gevolgd.

Heb jij dus een product of dienst dat meer door mannen, dan vrouwen wordt (ver)gebruikt? Of heb je een product of dienst ontwikkeld voor de zakelijke markt (ook wel B2B genoemd)? Dan raad ik je aan om zeker LinkedIn te gebruiken in je strategie. Ook voor jezelf als ondernemer, CEO, directeur, zzp’er of freelancer val je op binnen je netwerk.

LinkedIn is bovendien gratis te gebruiken. Wil je echter meer halen uit je netwerk of recruiters? Dan adviseer ik om de betaalde versie aan te schaffen. Afhankelijk van je doelstelling variëren prijzen van € 40 euro tot aan € 70 euro per maand. Zo kan je met LinkedIn Premium doelgericht adverteren op (merk)bekendheid, websitebezoeken, interactie, videoweergaven, generen van leads, websiteconversie of sollicitanten. Op de corporate website van LinkedIn staan artikelen over hoe je kunt starten.

LinkedIn logo

YouTube

YouTube is na Facebook het grootste social mediakanaal in de wereld. Vaak wordt dit kanaal niet als social media gezien, wat onterecht is. Het is een kanaal waar video`s worden gepubliceerd, waarop mensen kunnen reageren en de video’s kunnen (dis)liken. Het werkt ook als een soort zoekmachine, waardoor het goed te combineren valt binnen je zoekmachinestrategie (SEO). Dit medium is goed voor 9 miljoen gebruikers in Nederland. Het medium stijgt niet alleen in het aantal gebruikers, maar ook in dagelijks gebruik. YouTube is vrijwel bij elke leeftijdscategorie populair. Zelfs 1 op de 3 van de 80-plussers heeft een account.

De kracht van YouTube zit hem in de interactie en binding met je doelgroep. Door video’s te plaatsen die inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep, zorg je ervoor dat deze doelgroep zich abonneert op jouw kanaal. Vanaf een bepaald aantal abonnees kun je zelfs geld verdienen. Video’s die vaak werken zijn behind the scenes, waarmee je je doelgroep mysterieuze en exclusieve content laat zien. Tips en tricks werken ook heel goed. Denk hierbij aan de video’s van AutoBlog over hoe en wanneer je het best je elektrische voertuig kan opladen. Ook inspirerende video’s werken vaak. Zelf ben ik een grote fan van deze speech van Steve Jobs, waarin hij zijn levensverhaal vertelt aan universitaire studenten en ondernemers om hen te inspireren. Omdat video’s -en beelden- vaak beter worden onthouden dan tekst, is YouTube bijna onmisbaar voor je bedrijf. Denk aan je product of dienst die je levert. Weet de consument hoe het werkt? Hoe ze het product het best moeten gebruiken of wanneer? Als je antwoord op deze vragen “Nee” is, raad ik je van harte aan om YouTube te gebruiken om zo jouw doelgroep te assisteren. Volg dit 6-stappenplan, zodat je weet hoe je effectief op YouTube kan adverteren. Op Udemy vindt je ook handige videocursussen om te beginnen.

YouTube Logo

Welke social mediakanalen moet ik kiezen voor mijn bedrijf?

In deze blog heb ik de belangrijkste social mediakanalen toegelicht. Je weet waarom je het zou moeten gebruiken en je beschikt nu over handige tips en links naar het opzetten van je eigen campagne. Ik begrijp volkomen dat je hierna aan het overwegen bent, welk kanaal je het best kan kiezen. Welke kanaal je ook kiest, het is belangrijk om aan een aantal zaken te denken.

Het eerste wat ik je meegeef is dat je goed moet nadenken over jouw doelgroep. Zoals je eerder heb kunnen lezen, zijn niet alle kanalen bestemd voor iedere doelgroep. Doe hier gedegen onderzoek naar. Verspreid bijvooorbeeld enquêtes, of houd diepte-interviews. Ook op internet kan je veel vinden over jouw doelgroep. Op de website van FrankWatching kan je meer lezen over jouw specifieke doelgroep.

Nadat je je doelgroep helder in kaart hebt gebracht, is het zaak om te bedenken welke content je wilt gaan publiceren. Elk social mediakanaal heeft zijn eigen content, dus bedenk goed wat je waar plaats. Eerder in deze blog heb ik uitgebreid toegelicht, welke type content je waar kan plaatsen. Maak hier geen vergissing in, want het kan je boodschap verpesten. Mijn tip: gebruik voor het maken van content Canva. Canva kan je gratis gebruiken en er is ook een betaalde versie. Met de betaalde versie kan je content inplannen op bijv. Facebook en Instagram. Handig, want zo hoef jij niet elke dag te bedenken wat je wil posten.

Mijn tips om jouw bedrijf een boost te geven op social media

Tip 1

Houd het simpel en professioneel

Het klinkt misschien cliché, maar veel bedrijven slaan de plank mis. Zoals het gezegde luidt: je kan beter een ding goed doen, dan van alles een beetje. Kies het juiste kanaal, afgestemd op jouw doelgroep, strategie en content. Post niet elke dag hetzelfde en zorg ervoor dat je professionaliteit en daarmee autoriteit uitstraalt. Maak geen fouten in je spelling en zorg voor creatieve en unieke content.

Tip 2

Stel een strategie vast over wat je gaat posten

Als startende ondernemer wil je het liefst maar één ding doen, en dat is ondernemen. Je hebt geen zin om de hele dag door te denken wat je gaat posten. Gelukkig voor jou zijn er veel contentplanner platformen te vinden. Een hiervan is al eerder genoemd, namelijk Canva. Ook kan je gebruiken maken van Vplan, Hootsuite en Coosto.

Tip 3

Statistieken monitoren

Data is het nieuwe goud zeggen ze. Niet zo gek natuurlijk, want met data weet je exact wat je vervolgstappen moeten zijn. Ook maakt social media het mogelijk om statistieken bij te houden. Zo kun je per kanaal exact zien wat je betrokkenheid is, wie er reageren op je berichten (zowel positief als negatief) en wat je doelgroep het leukst vindt aan jouw kanaal. Zelf gebruik ik Coosto voor het meten van mijn social mediakanalen.

Samenvatting

Je bent aan het einde gekomen van deze blog, gefeliciteerd! Nu weet je wat de belangrijkste social mediakanalen zijn, hoe je het moet gebruiken, waarom je het zou moeten gebruiken en tot slot heb je handige tips en tricks gekregen om snel van start te gaan.

Wil je meer weten of social media-advertising? Of wil je mij een persoonlijke vraag stellen over deze blog? Stuur mij dan een e-mail en ik zal snel op jouw bericht reageren.

Heel veel succes bij het kiezen en het opzetten van je eigen social media advertentie!

Geschreven door:

Charles Brown

Charles.brown@windesheim.nl

Senior Social Media Marketeer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.