Online marketing
Online marketing is een spel waarvan de regels continue veranderen. Waarin de creatieve zichzelf kunnen ontstijgen. Dit maakt dat er nooit een eindstreep in zicht is voor online marketing. De constante strijd om positie en zichtbaarheid is een belangrijke factor in de markt. Steeds meer spelers betreden het speelveld waardoor de concurrentie als maar meer wordt. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemingen met gigantische marketingbudgetten overal terugkomen, en de ‘kleine jongens’ niet meer mee kunnen komen. Dit is in ieder geval het stigma wat wordt gecreëerd. In deze blog zult u lezen dat het als “kleine jongen” toch mogelijk is om mee te doen met de top. En als kers op de taart zelfs hoe u dat kunt doen.
Waarom social media marketing
Laten we van start gaan met een duidelijk statement, die iedere onlinespecialist en dus ook ik je zal voorschotelen als je niet online bent, besta je niet. Dat klinkt heel erg wreed, maar de realiteit is nou eenmaal zo dat als je jouw bedrijf niet goed online presenteert, je achterloopt op je concurrentie. Dit is wellicht vervelend om te lezen, maar er is nog niks verloren. Het feit dat je deze blog leest bewijst al dat je in ieder geval nadenkt over je onlinestrategie. De meest belangrijke vragen zijn hierbij dan natuurlijk “waarom?” en hoe?
Het begint altijd bij de “waarom”-vraag. Waarom moet een kleine onderneming zoals jij de stap maken naar een sterke onlinepresentatie? Los van het krachtige statement dat als je niet online bent je niet bestaat, zijn er andere redenen om jezelf online kenbaar te maken. Ten eerste is het een kwestie van zichtbaar zijn voor jouw doelgroep. Stel jezelf maar eens de vraag “als iedereen steeds meer tijd doorbrengt online, hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten mij nog steeds blijven vinden, als ik niet online ben?” Als jij denkt mijn klanten zijn niet online gaat er stevig wat mis, deze denkwijze gaat tegenwoordig echt niet meer op. In een wereld waar zelfs oudjes internet-les krijgen kun je ervan verzekerd zijn dat jouw jonge doelgroep ook online is.
De tweede reden is simpelweg groeien. Als jij als ondernemer een bedrijf runt die totaal geen interesse heeft in groei, hoef je niet veel te investeren in het verbeteren van jouw onlinepresentatie. Hierbij neem je echter wel het risico dat jouw concurrentie die investering wel maakt en zodoende jou voorbij zal streven. Heb je wel de ambitie om door te groeien? Een sterke zichtbaarheid heeft namelijk niet alleen effect op jouw bestaande klanten. Het doel van jezelf presenteren op verschillende onlinekanalen is om het bereik met jouw potentiële klanten te bewerkstelligen, die je anders wellicht nooit op jouw account/webshop zal zijn tegengekomen.
Kanalen als Facebook en YouTube zitten tegenwoordig helemaal ingebakken in het onlinegedrag van internetgebruikers. Door effectief gebruik te maken van online marketing, hoef jij niet op zoek te gaan naar nieuwe klanten, het mooie is nieuwe klanten vinden jou. Er wordt dagelijks enorm veel op sociale kanalen gezeten en er wordt een heleboel gedeeld met elkaar. Potentiële klanten vinden jouw bedrijf niet als je hier niet op inspeelt. Want laten we eerlijk zijn, de tijd dat men eindeloos door de Gouden Gids moest bladeren op zoek naar een lokale hovenier gespecialiseerd in exotische planten is voorbij. Alles wordt steeds minder fysiek uitgegeven. De onlinewereld is hiervoor in de plaats gekomen. Daarnaast is er een groot praktisch voordeel aan een online “presence” het internet is namelijk 24/7 geopend. Je bereikt daardoor exponentieel meer klanten per dag.
Als je wilt groeien als bedrijf kom je er dus niet onderuit om mee te groeien met de internet generatie. Men besteedt steeds meer tijd online, dus men moet jouw bedrijf dan ook online kunnen vinden. De kans is zeer groot dat jouw concurrentie wel goed vindbaar is en dus (potentiële) klanten bij jou weghaalt. Je kan niet meer op het succes van de “ouderwetse “marketing vertrouwen wanneer je klanten anders zijn gaan kopen dan ze vroeger deden.
Ga die strijd dus aan en neem de stap naar het internet zal ik zeggen. Met de constante groei van het internet en de onlinegemeenschap, de veranderingen in koopgedrag en de groeiende online strijdt tussen concurrenten.
De brede onlinewereld
Online marketing is ontzettend breed. Je kunt een grote mix aan kanalen inzetten om relevante bezoekers binnen te halen zoals SEO en SEA, Facebook en Instagram, E-mailmarketing of Marketplace. Maar je kunt er ook voor kiezen om juist je webshop te optimaliseren om de bezoekers díe je hebt, nog beter van dienst te zijn. Het belangrijkste is weten wat jouw doelgroep wil en waar jouw doelgroep actief is. Als jij als kleinschalige onderneming dit te weten komt kun jij er makkelijk om inspelen om zo een direct resultaat te boeken. Online marketing heeft bij nagenoeg alles wat je online ziet een vinger in de pap. Advertenties, search engine optimization, opmaak van websites, kleurgebruik en zoekresultaten zijn slechts enkele voorbeelden. Hiermee wordt de consument beïnvloed, en bewust of onbewust gestimuleerd om een aankoop te doen.
Hoe maak je gebruik van social media marketing
Door online marketing op een wie-niet-sterk-is-moet-slim-zijn manier te bekijken, kunnen er deuren geopend worden die voor anderen gesloten blijven. Denk hierbij aan het feit dat ondernemingen altijd zo veel mogelijk mensen willen bereiken. Volgens onderzoek is het gericht aanspreken van jouw doelgroep vele malen effectiever. Deze aanpak zorgt ervoor dat niet geprobeerd wordt om de massa binnen te halen, maar enkel de personen met koopintentie of degenen die je wil informeren. Het belangrijkste is dat jij je in de klant moet verplaatsen, stippel de customer journey uit en ondervind wat de verschillende fases van de klant zijn en wat dien ervaart. Voor iedere doelgroep is deze weg namelijk compleet verschillend. Het doel van online marketing is natuurlijk een grote groei in conversie optimalisatie.
Uitermate belangrijk bij het starten met online marketing, is dat je een doel voor ogen hebt. Op basis van je doel kun je een gedegen online marketingstrategie uitzetten. Voorbeelden van doelen zijn:
- Naamsbekendheid vergroten
- Online zichtbaarheid vergroten
- Leads genereren
- Aantal reserveringen en boekingen verhogen
- Aantal bestellingen verhoogt
- Omzet verhogen
- Verkeer naar de website vergroten
De juiste online marketingstrategie (marketingmix)
De marketingmix is met de komst van online marketing uitgebreider geworden dan de oorspronkelijke 4 P’s, je weet wel de instrumenten die je kan gebruiken om jouw marketingstrategie in te vullen (product, prijs, plaats, promotie). Hoewel deze natuurlijk nog steeds op gaan, is de invulling hiervan uitgebreid met de komst van internet en webshops. Dit geeft de mogelijkheid om de bezoeker te ondersteunen met gerelateerde services. In eerste instantie zal het in een webshop gaan om de verkoop van een product. Maar daarnaast kunt u ervoor kiezen om ook de handleidingen digitaal beschikbaar te maken of de klant te laten chatten met een medewerker.
5 Tips voor een succesvolle social mediastrategie
- Kies de juiste vorm (doelgroep)
Er zijn enorm veel vormen van online marketing: zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads, … Maar van welke vorm moet jouw onderneming nu gebruik maken?
Dit hangt af van een hele hoop dingen, verschillende factoren, zoals de sector waar je in zit of de doelgroep die je voor ogen hebt. In het ideale scenario test je elke mogelijkheid een keer uit en kijk je wat het beste werkt voor jouw onderneming. Dit is echter voor de meeste bedrijven verspilling van tijd en/of geld. En helemaal moeilijk als het om een kleine onderneming draait. Kies daarom eerst, na voldoende onderzoek, één of twee vormen van online marketing uit en bouw daar een strategie rond. Kijk vervolgens of je daar resultaat uit kan halen. Je kan later nog steeds je strategie aanpassen en uitbreiden.
Denk dus eerst goed na: “Met welke vorm van online marketing kan ik mijn doelgroep het beste bereiken?”.
- Denk goed na over je doelgroep
Online kan je duidelijke doelgroepen instellen. Op de meeste onlineadvertentie kanalen kan je bepaalde specificaties van je doelgroep ingeven zoals bijvoorbeeld locatie en leeftijd. Bij sommige kanalen kan je zelfs nog veel gedetailleerder te werk gaan.
Zo kan je bij Facebook Ads bijvoorbeeld advertenties tonen aan mensen met bepaalde interesses of een bepaalde functie binnen een bedrijf. Bij Google Display advertenties kan je bijvoorbeeld specifiek een doelgroep maken van mensen die actief op zoek zijn naar jouw soort dienst of product. Daarnaast kan je op basis van je doelgroep ook je content (inhoud) gaan afstellen. - Blijf testen en analyserenStel je voor: Je hebt je eerste advertentie geplaatst op google. Na enkele dagen hebben duizenden mensen je advertentie gezien, enkele daarvan hebben beslist om op je link te klikken, maar niemand heeft iets gekocht of contact met je opgenomen.Dit kan natuurlijk ontmoedigend zijn, maar je kan er vooral dingen uit leren. Trek hier dus niet te snel conclusies uit, maar stel jezelf vragen zoals:
Heb ik de juiste doelgroep ingesteld?
Is mijn website/pagina wel goed genoeg?
Wekt mijn tekst/foto wel genoeg interesse op?
Is het aanbod in deze advertentie wel interessant genoeg?Analyseer de verschillende factoren die het succes van je online marketingcampagne kunnen beïnvloeden. Verander vervolgens wat elementen aan je campagne die eventueel een positieve impact kunnen hebben op de resultaten.
Laat deze aangepaste campagne voldoende tijd lopen en analyseer vervolgens de resultaten die er zijn uitgekomen. Vergelijk deze met de vorige versie(s), zijn de resultaten van je nieuwste campagne beter als de vorige(n)? Top, maar stop daar niet…
- Bouw vertrouwen op
Je wilt natuurlijk dat je online marketingstrategie voor meer verkoop zorgt, dat willen namelijk alle ondernemers. Dat betekent echter niet dat bijvoorbeeld al je advertenties voor de directe verkoop moeten gaan. Dit werkt in de meeste gevallen zelfs averechts. Stel jezelf maar eens de vraag: Koop jij ooit iets van een bedrijf dat je niet eens kent?Probeer dus eerst een band op te bouwen met je doelgroep door ze bijvoorbeeld gratis te helpen of op de hoogte te brengen van de meerwaarde die jij hun kan bieden, zonder dat dit een duidelijk verkooppraatje is.
Schrijf bijvoorbeeld artikels vol met handige tips die gerelateerd zijn aan de dienst of het product dat je aanbiedt zoals deze blog. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook ervaringen delen van vorige klanten met een video of een casestudie laten zien van één van je vorige projecten, waarin je duidelijk toont hoe jij meerwaarde hebt kunnen bieden bij een van je vorige klanten.
- Retargeting
Een bezoeker zal zelden of nooit bij zijn eerste bezoek iets aanvragen op je website. Zorg er dus voor dat je potentiële klanten, die al interesse hebben getoond in je aanbod, terug bereikt.
Dit kan je doen met ‘retargeting’, hierbij zet je advertenties in die getoond zullen worden aan mensen die al in aanraking zijn gekomen met je aanbod. Zo zijn ze bijvoorbeeld al eens op je website geweest en krijgen ze vervolgens een advertentie te zien die meer vertelt over je dienst/product.
Door opnieuw te adverteren op mensen die al interesse hebben getoond, verklein je het risico dat ze je vergeten of naar een concurrent gaan en verhoog je de kans dat ze je aanbod in overweging nemen.