Invloed influencers op beautybranche, Match made in heaven.. Of toch niet?

Het is vrijwel onmogelijk om door social media te scrollen zonder een vorm van influencer marketing te zien. Overal waar je kijkt, pronken influencers met hun nieuwste kleding, verzorging of make-up producten.

Influencer marketing is geen nieuw concept, maar is afgelopen tijd enorm populair geworden. Mensen oriënteren en shoppen steeds meer online. Hierdoor is influencer marketing een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de online beauty wereld. De meningen van influencers hebben veel impact op hun doelgroep. In deze blog bespreken we onder andere wat influencer marketing is, wat influencer marketing voor jou beautybrand kan betekenen en wat voor effecten influencer op je beautybranche hebben.

Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op personen die online een groot publiek hebben. De personen kunnen in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Met als doel om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jou product, dienst of merk. Met influencer marketing speel je in op een onbewuste manier in op het gedrag en gevoel van je doelgroep. De doelgroep neemt sneller iets van een influencer aan dan het bedrijf zelf en zijn dus makkelijker te beïnvloeden doormiddel van deze marketingmethode.

 

Wat kan influencer marketing voor jouw beautybrand betekenen?
Influencer marketing bestaat al heel lang. Het is niets minder dan mond-tot-mond reclame, maar dan in een online gemoderniseerd jasje.

Een bekende uitdaging in de beauty branche is hoe je je bestaande klantenkring uit kunt breiden. Oftewel je naamsbekendheid te vergroten. Daardoor is influencer marketing zo interessant, je kunt er een groot bereik mee opbouwen én je doelgroep op een waardevolle manier beïnvloeden.

Als een bekende enthousiast is over een product en het jou aanraadt, geloof je sneller dat product goed is dan wanneer je het in een reclamespot of advertentie voorbij ziet komen. Dit is dan ook het onderscheidend vermogen en kracht van influencer marketing. Een aanbeveling van een betrouwbaar persoon is heel erg waardevol voor een consument.

Influencers voelen bijna als vrienden en geven je een stuk van erkenning. Door als beautybrand samen te werken met de juiste influencers kun je de doelgroep bereiken die je wilt.

En ja zeker, influencer marketing kan voor elk bedrijf. Ook al denkt men vaak dat influencer marketing alleen is voor grote merken, is het tegendeel waar. Er zijn namelijk verschillende soorten influencers met elk hun kwaliteiten.

5 verschillende influencer niveaus
Indien je als beautybrand een samenwerking aan wilt gaan met een influencer, is het belangrijk om te weten welk niveau van influencer het best bij jou als bedrijf past en het meest rendabel is.

Influencers zijn er op 5 verschillende niveaus. Om te beginnen met de influencers met het minste bereik, dat zijn de Nano influencers. Nano influencers zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken.

Een niveau hoger zijn de micro influencers. Deze influencers zijn authentiek en hebben een vertrouwensband met hun volgers. Zij hebben vaak een hoog engagement ratio waarbij de focus voornamelijk op de doelgroep ligt.

Vervolgens komen wij aan bij de Meso influencers. Dit type influencer heeft veel volgers. Deze influencers hebben ongeveer 50k tot 100k volgers. Hierdoor hebben ze een groot bereik én hoog engagement ratio. Het grootste verschil tussen de Meso en mega influencers is dat Meso influencers meer interactie hebben met hun volgers. Deze groep kritisch in hun brand keuze, waardoor zij alleen samenwerken met merken die voor hen een toegevoegde waarde leveren.

Macro influencers hebben een groot bereik wat op kan lopen tot één miljoen. Deze groep is succesvol in grootschalige campagnes. Omdat macro influencers een groot bereik hebben, kan samenwerking met deze influencers al snel in de kosten lopen. Door het groot bereik is de content minder persoonlijk dan bij de vorige 3 niveaus.

Tot slot de mega influencers. Dit zijn de grootste spelers op social media. Dit zijn dan ook vaak bekende personen zoals zangers, sporters of acteurs. Dankzij hun grote fanbase hebben zij een ontzettend groot bereik op social media. Een samenwerking met deze influencer ben je zeker van het vergroten van je naamsbekendheid en zichtbaarheid, maar hier is dan ook een hoog groot budget voor nodig.

Volgers Influencers

Effect van influencer op de beauty branche
Influencers hebben zowel positief als negatief effect op de beauty branche. Zo heeft influencer marketing een positief effect op het koopgedrag van de doelgroep, dit omdat ze influencers sneller vertrouwen. Influencers kunnen hun volgers inspireren met de beauty producten die zij gebruiken. De beste manier om een persoon te overtuigen van een beauty product is door ze het gebruik en resultaat te laten zien. En laat dat nou net de manier zijn waarop influencers vaak content creëren, doormiddel van foto’s en video’s. Een ander positief effect is dat de doelgroep de desbetreffende influencer ziet als een soort voorbeeld. Wanneer deze influencer lovend over een product praat, of het product zelf gebruikt, wordt de doelgroep al snel getriggerd om dit product ook te kopen.
Helaas kan influencer marketing ook een negatief effect hebben op de beautybranche. Influencer marketing biedt namelijk weinig zekerheid en controle. Het is lastig om te bepalen wat voor jouw beautybrand de beste influencer is. Met een verkeerde keuze kan een samenwerking met een influencer ook averechts werken, wat je imago op je bedrijf kan schaden. 1 slecht woord over het gepromote product kan einde oefening betekenen voor jouw bedrijf.

Hoe zet je influencer marketing in op je beautybrand?
Nu je een goed beeld hebt gekregen van wat influencer marketing inhoudt en wat de effecten ervan zijn op e beautybranche, volgt de volgende vraag. Hoe zet je influencer marketing in?

In 6 simpele stappen wordt beschreven hoe jij influencer marketing kunt toepassen op jouw beautybrand.

  1. Weet wie je doelgroep is
  2. Kies de juiste markt
  3. Zorg voor duidelijke doelstellingen
  4. Maak afspraken/ stel een contract op
  5. Betrek jezelf bij de uitvoering
  6. Evalueer

Geïnfluenced door Influencer marketing ja of nee?
Of influencer marketing voor elke beautybrand werkt, dat niet. Het ligt er compleet aan wat je wilt bereiken en wat je budget is. Influencer marketing niet voor elk doel het geschikte middel. Influencer marketing inzetten voor het genereren van groter bereik en meer naamsbekendheid, zeker doen. Maar voor deze en ook andere doelen zijn er nog veel meer alternatieven die misschien betaalbaarder en betrouwbaarder zijn.

Meer weten? http://www.digitalgrowth-almere.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.