Content marketing voor startups

Hoe een goede content marketing strategie gaat leiden tot meer omzet?

Boom je hebt eureka moment. Je gaat een onderneming beginnen. Het maakt niet uit in wat voor branche je tegenwoordig begint, marketing is een essentiële component om klanten binnen te halen. In het tijdperk van social media en snel, sneller, snelst kan het moeilijk zijn om de aandacht van je doelgroep te pakken. Om hierin te slagen vertel ik mijn eerlijke verhaal en wat jij kan doen om aan de hand van een goede contentmarketing strategie je doelgroep te bereiken. Met als doel om jou te overtuigen om ook met content marketing te experimenteren.

(searchenginejournal, 2021)

Wat is content marketing? En de voordelen hiervan

Allereerst antwoord op de vraag: wat is content marketing nou precies? En waar om is het zo belangrijk? Contentmarketing is een manier om je doelgroep te bereiken, aan je binden, te converteren en te behouden. Het is vaak iets wat bij startups naar de toekomst wordt geschoven onder het predicaat het komt later wel. Zo is het alleen niet. De meeste starups hebben contentmarketing nodig om overeind te blijven na de eerste kosten die ze gemaakt hebben.

Content marketing biedt verschillende voordelen. Allereerst zorgt het voor aanwezigheid op de platvormen waar je doelgroep zich ook op begeeft. Hierdoor groeit de naamsbekendheid van je merk sneller. Het meest cruciale voordeel naast de vindbaarheid is het brengen van leads. Mocht iemand je content leuk vinden en hierop liken of reageren dan weet je dat je die kan gaan benaderen over je producten. Daarnaast levert het 3 keer zoveel leads op als iedere alternatieve vorm van marketing tegen maar 62% van de kosten hierva. Het draait hierbij om het creëren en verspreiden van contentuitingen over jouw producten of dienst.

Contentmarketing is de snelst groeiende vorm van marketing en is momenteel populairder dan ooit. Dit komt omdat het in alle vormen van marketing mogelijk is. De vraag waarom het zo goed werkt heeft alles te maken met de behoeftes van de doelgroep. Mensen willen tegenwoordig graag content consumeren het gaat hierbij om bewegende beelden die een leuke twist geven aan je verhaal in plaats van de standaard advertentie die vastgepind zit aan een bord. Hierdoor kan het uiteindelijk erg veel geld en betrokkenheid van de doelgroep opleveren.

De meest voorkomende vormen van content:

  • Foto’s
  • Youtube video’s
  • Infographics
  • Blogs
  • E-book
  • Spreadsheets
  • Animaties

(Machnielsen, 2021)

Nadelen content marketing

Naast alle voordelen zitten er helaas ook een paar kleine nadelen aan. Om dit blog zo eerlijk en transparant mogelijk te schrijven zijn deze er ook eerlijk in verwerkt. Het grootste nadeel is hoeverre je dit een nadeel kan noemen is dat het niet éénvoudig is om een goede strategie te vinden. Het vergt erg veel doorzettingsvermogen en er gaat al snel veel tijd zitten. Als je dit overhaast doet dan heeft je strategie weinig tot geen kans van slagen en zal er veel tijd in herstellen gaan zitten.

Het tweede nadeel zijn de kosten ervan. Naast dat het veel tijd en doorzettingsvermogen kost om een goede en werkende strategie te vinden kost het ook geld om deze uit te kunnen voeren. Maar bij een goede strategie zal dit zich altijd ruim terug betalen door de opbrengsten van de nieuwe klanten.

Het laatste probleem van contentmarketing is dat het nooit klaar is. Naast dat het heel leuk kan zijn vinden sommige bedrijven het maar tijdrovend. Het nadeel voor hen is dat het een eeuwig voortdurend proces is omdat er altijd nieuwe mogelijkheden te vinden zijn.

(mediaforta, sd)

(marketingscriptie, 2022)

Mijn verhaal over het experimenteren en gebruiken van content marketing

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Christiaan Heijneman en ik ben 22 jaar. Momenteel zit ik in het vierde jaar van mijn studie commerciële economie aan het Windesheim in Almere. Een paar maanden geleden was ik aan het scrollen over de pagina van Nu.nl mijn oog viel op een artikel over de nieuwe wetgeving omtrent helmplicht op scooters. Deze nieuwe wet zal vanaf 1 januari 2023 van kracht zijn en vanaf dan zal iedere scooter verplicht met helm moeten rijden ongeacht de kleur van het kenteken.

Persoonlijk ben ik altijd erg fan geweest van scooters. Al vanaf jonge leeftijd wilde ik altijd een scooter hebben en ik kon niet wachten totdat ik 16 werd om er één te kunnen kopen. Meteen op mijn 16e ben ik samen met mijn vader naar een dealer gegaan om daar de vooraf gekozen scooter te kopen met mijn verdiende spaargeld door de jaren heen. Na een paar jaar op deze scooter gereden te hebben heb ik deze vervangen voor een nieuwer model en ik rijd er nog steeds bijna iedere dag op. Naast dat ik zelf altijd een scooter gehad heb hebben mijn vrienden dat ook altijd en toen we hoorde van deze nieuwe wetgeving ben ik samen met twee vrienden naar een oplossing gaan zoeken.

Alle drie delen wij een passie voor sport en als mooi alternatief voor de scooter hebben wij de zogenaamde fatbike gevonden. Meteen zijn we aan de slag gegaan om hier een eigen bedrijfje in te beginnen. We hebben de taken verdeeld aan de hand van onze kennis en ervaringen en hebben een fiets ingekocht, gecustomized en een website gebouwd. Toen dit alles af was hebben wij met elkaar vergaderd over wat wij naar buiten uit willen dragen naar onze potentiële klanten. Al snel waren we het er over eens dat het een stoer product is en de ideale vervanging van de scooter. Zo zijn wij tot de naam RobustBikes gekomen.

Bij deze naam horen natuurlijk ook stoere uitingen . Allereerst hebben wij de kanalen bedacht waarop wij deze naar buiten willen brengen. Al snel bleek dat onze doelgroep voornamelijk op Instagram, Tiktok, Youtube en LinkedIn zitten. Waarbij Instagram de duidelijke boventoon voert. Nu is het belangrijk om naamsbekendheid op te doen bij de doelgroep. Dit hebben wij gedaan door allereerst onszelf voor te stellen aan de wereld. Dit zijn wij, dit doen wij en hierom doen wij het. Dit gaat inclusief met het uitspreken van de missie en visie van het bedrijf.

Daarna hebben wij een professionele contentschieter benadert die vanaf nu onze uitingen filmt en bewerkt zodat deze gedeeld kunnen worden op social media. Hierin is er een strategie gemaakt om iedere week 3 tot 4 uitingen te maken die variërend zijn over de handigheid van ons product, de opties die wij als bedrijf bieden en de stoerheid die wij willen uitdragen.

Hoe kan je het zelf doen?

Dus je bent eindelijk overtuigd van het principe van contentmarketing. Wat goed dat je de voordelen ervan inziet! Het belangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich bevindt zodat je weet wie je wilt bereiken en waar je ze moet targetten. Daarna is het belangrijk om te weten waar je doelgroep naar opzoek is. Is dat informatie, amusement, het kopen van producten of een andere reden. Er zijn oneindig redenen voor consumenten om op internet te gaan en je moet ze weten te prikkelen om jouw pagina te bekijken.

Hierbij een voorbeeld over hoe het eruit kan zien: Je wilt een onderneming beginnen in sportsupplementen. Er zijn momenteel twee grote spelers in de markt die zich hier al op richten. Verkoper één maakt mooie uitingen over zijn producten en probeert direct te verkopen. Verkoper twee maakt eerst uitingen over hoe veilig zijn producten zijn en hoe je ze het beste kan gebruiken.

Omdat de meeste beginnende sporters nog niet weten wat z’n supplement precies doet zijn zij allereerst geïnteresseerd in de veiligheid hiervan. Daarna vragen zij zich af wat nou echt de meerwaarde van het product is.

Nadat de potentiële klanten overtuigt zijn geraakt van de veiligheid en werking van de supplementen kopen zij deze natuurlijk bij verkoper twee. Deze heeft hen immers de gezochte informatie verschaft en weten te overtuigen van zijn producten. Nadat de mensen overgegaan zijn tot aankoop kunnen zij op het YouTube kanaal van verkoper twee zien hoe zij de producten zelf gebruiken en wat goede oefeningen zijn om beter in vorm te raken aan de hand van het sporten in combinatie met de supplementen. Deze nazorg zorgt voor een blijvende verbintenis met het bedrijf en veroorzaakt vaak een herhaalaankoop.

De moraal van het verhaal is dat de potentiële klanten geïnteresseerd zijn in het product maar vooral eerst in de informatie over het product zoals de veiligheid en de werking ervan. Hierdoor is de klantrelatie van verkoper twee een stuk sterker met zijn klanten.

Mocht je nu zelf willen instappen in deze markt weet je dat het belangrijk is om goed te communiceren over de veiligheid van je producten, de werking ervan en goede oefeningen moet aanbieden om hen te blijven prikkelen na de aankoop. Het mooiste zou zelfs zijn als je iets extra’s aan kan bieden zoals actief tonen hoe de producten gemaakt worden of via influencers je producten aanprijzen.

Conclusie

Contentmarketing is van essentieel belang om je naamsbekendheid bij de doelgroep te verhogen. Iedere moderne startup heeft dit nodig om de belangrijkste behoefte van tegenwoordig te kunnen beantwoorden en de doelgroep content te laten consumeren. Contentmarketing is een manier om je doelgroep te bereiken, aan je binden, te converteren en te behouden. De voornaamste doelen van bedrijven is dan ook om de omzet te verhogen door middel van verhoogde conversie en uiteindelijk deze klanten te weten verleiden tot een herhaalaankoop.

Content marketing biedt veel verschillende voordelen. Allereerst zorgt het voor aanwezigheid op de platvormen waar je doelgroep zich ook op begeeft. Hierdoor groeit de naamsbekendheid van je merk sneller. Het meest cruciale voordeel naast de vindbaarheid is het brengen van leads. Naast alle voordelen zitten er ook een paar kleine nadelen aan. Zo gaat er erg veel tijd en doorzettingsvermogen zitten in het bepalen van de juiste strategie. Daarnaast is het een voortdurende kostenpost en is het een oneindig proces omdat er altijd nieuwe ontwikkelingen zijn.

Naast de voordelen en nadelen staat er ook beschreven hoe je het zelf kan doen aan de hand van een voorbeeld uit te praktijk. Dit voorbeeld gaat over twee supplement bedrijven waarbij de één een stuk beter uitgewerkte strategie heeft dan de ander. Dit komt voornamelijk door de analyse die gemaakt is over de aankoop barrière en behoeftes van de doelgroep en hier goed op in te spelen. Hierdoor is de band met zijn klanten veel groter dan die van het andere bedrijf wat geleid heeft tot een hogere loyaliteit van de klanten in de vorm van herhaalaankopen.

Afsluiting

Allereerst wil ik je bedanken voor het lezen van mijn blog over contentmarketing voor start ups. Ik hoop dat alles nu duidelijk is en dat de voordelen ervan je hebben kunnen overtuigen dat het een goede manier is om je start up tot een next level te kunnen krijgen. Mocht je door het lezen van deze blog nog vragen hebben of willen sparren over hoe jij contentmarketing kan inzetten voor jouw eigen startup. Schroom niet om mij te benaderen hiervoor. Dit kan via mijn telefoonnummer (06-47208346) of via mijn mail (christiaan.heijneman@gmail.com). Daarnaast kun je mij altijd toevoegen op LinkedIn Christiaan Heijneman | LinkedIn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.