Een succesvolle social media post maken? Zorg voor een sterk creatief concept!

Infographic hoe maak je een creatief concept (JB)

Een creatief concept is wat jou anders maakt dan anderen, het maakt je onderscheidend. Of je nu een merk of een influenceer bent, jouw social media bericht moet natuurlijk opvallen. Maar wat nu als je helemaal niet creatief bent? Geloof me, in iedereen zit iets creatiefs. Met deze blog kom je vast al een heel eind!

Wat is een creatief concept precies?

Met een creatief concept beantwoord je de vraag: hoe brengen we de propositie (belofte aan de doelgroep) over, zodat de kennis en de houding van de doelgroep verandert. Je kunt een creatief concept zien als een ‘big idea’ dat je naar al je vormen van media kunt vertalen. Het is essentieel dat je de juiste woorden en beelden kiest die jouw merkwaarden overbrengen.

Hoe begin je dan?

Ben je net gestart met je webshop en wil je aandacht trekken met jouw creatief concept? Ga dan eens brainstormen met anderen. Verzamel ideeën en vraag ook aan anderen wat zij van die ideeën vinden. Als je weet wie je doelgroep is, leg de ideeën dan ook eens voor aan je doelgroep. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het beste idee kiest voor het creatief concept. Deze moet je kunnen vertalen naar een boodschap die de doelgroep zal beïnvloeden. Vraag jezelf af, wat wil ik aan de doelgroep vertellen? Welke waarde zijn hierin belangrijk? Wat maakt jouw merk nou zo uniek? Vind je het lastig om te beginnen? Probeer dan eens één van de online tools die je kunt vinden op de website van Frankwatching.

Als je een idee hebt bedacht, ga dan voor jezelf na:

  • Is de propositie (belofte) duidelijk genoeg voor je doelgroep?
  • Beantwoord het de vraag van de doelgroep: ‘’waarom heb ik dit product/dienst nodig?’’
  • Laat het de voordelen van jouw product/dienst zien?

Is het antwoord hierop ja? Dan kan je door naar de volgende stap. 

Ik heb mijn big idea bedacht, en nu? Nu ga je bedenken hoe je de boodschap naar de doelgroep krijgt. In de blog gaan we dieper in op social media marketing. Hoe valt jouw social media post op tussen al die concurrenten? Allereerst kies je natuurlijk het social medium dat het best bij jouw doelgroep en propositie past. Maak je dan 1 bericht voor beide platformen? Nee, dan ben je er nog niet. Je zal goed moeten nadenken welke uiting je via welk platform doet.

Als voorbeeld..

Als voorbeeld is Instagram, wat veel meer gericht is op foto’s en video’s. De foto moet het verhaal vertellen en de aandacht trekken. Facebook daarentegen is veel informatiever, hier mag meer tekst op staan. Uiteindelijk draait Instagram echt om het creëren van een merkverhaal, Facebook meer om het verkopen van de producten of diensten. In beide gevallen zal je naamsbekendheid stijgen, je wordt immers zichtbaar voor de doelgroep. Het kiezen van het juiste social media platform kan een uitdaging zijn, maar wel een belangrijk onderdeel van je creatief concept.

Wat wil je bereiken?

Zoals hierboven beschreven is het essentieel welk social media platform je kiest. Wat wil je dus bereiken met je social media marketingplan? Wil je meer verkoop? Meer naamsbekendheid? Wil je een verhaal vertellen? Dit moet je uiteraard ook meenemen in de uiteindelijke uiting van je promotie. Maak een duidelijk marketingdoel die als leidraad gebruikt kan worden in elke uiting.

It’s time to be creative!

Nu je weet hoe je een social media marketingplan met creatief concept kan opzetten, rust de belangrijke vraag, hoe moet deze er dan uitzien? Dit is toch wel het belangrijkste van je hele plan. Hierbij denk je niet alleen aan een mooie foto, maar denk je ook aan kleur, lettertype, vormen, emoties enzovoort. Je kunt je voorstellen dat je voor promotie gericht op jongeren geen foto van ouderen plaatst, tenzij dit natuurlijk is wat je wil overbrengen. Weet je nog dat je een doel moest opstellen? Dat komt nu ook van pas.

Wat was je doel ook alweer?

Wat waren je waarde/propositie, wat wilde je overbrengen op de doelgroep? Nu kijk je natuurlijk ook naar wat je doelgroep wil zien. Kijk eens hoe de concurrent dit doet of een merk dat sterk past bij de jouwe. Je zou ook eens kunnen bedenken welk merk dezelfde doelgroep heeft, ook al bied jij hele andere producten/diensten aan. Doe hier inspiratie in op en kijk ook naar welke social media-uitingen niet succesvol waren. Onthoudt: creatieve reclame is het meest effectief, dit blijkt uit onderzoek van de Britse IPA en thinkbox in combinatie met The Gunn Report. We noemen het niet voor niets een creatief concept!

”creatieve reclame is het meest effectief.”

‘’Alle kleuren van de regenboog’’.

Denk voor je creatief concept ook eens na over het gebruik van kleur. Iedere kleur heeft een andere betekenis en triggert een andere emotie. Kleurassociaties worden onder andere gevormd door cultuur, mode, ervaring, persoonlijk voorkeur en kleurbeleving. Had je gedacht dat kleur zo belangrijk kon zijn bij je social media marketingplan en creatief concept?

Welke kleur past dus het beste bij je huisstijl?

Zorg ervoor dat je hier één lijn in trekt. Als je op je website allemaal rustige tinten gebruikt, gebruik in je promotie dan geen felle schreeuwende kleuren. Kleuren maken grotendeels de identiteit van je merk.

Wist je dat kleur verkoop kan bevorderen?

En dat kleur de herkenning van een organisatie verhoogt? Er zijn talloze onderzoeken over de betekenis van een kleur. Deze kun je natuurlijk gebruiken bij het ontwikkelen van je huisstijl. Ervan uitgaande dat je een huisstijl hebt, kies dan de kleur die jij al gebruikt op je webshop of website. Kun je dan geen kleuren meer toevoegen? Zeker wel, kijk dan welke betekenis je met je social media marketingplan wil uitstralen. Wil je de aandacht trekken, kies dan een kleur die aandacht trekt maar nog wel past bij de rest van je huisstijl. Een mooi voorbeeld van een creatief concept van een post waarop kleur goed is afgestemd op het logo en de huisstijl is die van indrukwekkend B.V.:

Voorbeeld kleurgebruik social media post

Afbeelding via indrukwekkend

Combinatie met emoticons 🙂

Emoticons zeggen vaak meer dan woorden, we gebruiken ze dan ook steeds meer in onze dagelijkse communicatie. De emoticons worden dan ook steeds vaker gebruikt in de huidige marketingcommunicatie en creatief concept. Vooral in de communicatie via social media, waar bedrijven een reactie willen uitlokken bij de doelgroep, worden emoticons veel ingezet. De emoticons kunnen dus worden ingezet om een reactie van de doelgroep te krijgen. De doelgroep kan snel reageren en voor de organisatie is het waardevolle informatie. Een voorbeeld hiervan is de post van Alpro:

Ook kan een bedrijf/organisatie via emoticons weergeven dat zij de doelgroep begrijpen. Zo speelde MacDonalds goed in op file en wegwerkzaamheden:

Tot slot kan het ook leiden tot grappige berichten waar goed op de emotie van de doelgroep wordt ingespeeld. Bol.com is hier een mooi voorbeeld van:

Afbeeldingen via imml

Onthoudt wel dat dit moet passen bij je communicatie boodschap. Als je eenmaal je draai met emoties hebt gevonden kan dit zorgen voor veel actie en reactie.

”Emoticons zeggen vaak meer dan woorden.”

Wanneer is een afbeelding goed?

Wist je dat visuele informatie beter wordt verwerkt door mensen dan tekst of geluid? Dan kun je je voorstellen dat het kiezen van een goede afbeelding van belang is. Mag je dan helemaal geen tekst toevoegen aan je social media post? Jawel, maar niet te veel. Zorg ervoor dat de afbeelding scherp en duidelijk is. Het gaat om het product of de dienst die je wil verkopen. Als jouw product nagellak is, ga je natuurlijk geen afbeelding van een koe plaatsen in je social media post. Denk ook goed na wie de doelgroep is, pak je marketing doel er nog eens bij.

Met de afbeelding wil je de aandacht trekken

Je wil het publiek triggeren, vasthouden en uiteindelijk tot actie aanzetten. Vanuit psychologisch oogpunt is bewezen dat 94%(!) van de artikelen met afbeeldingen meer views krijgen. Hoe kies je dan de juiste afbeelding voor je social media post? Een prachtige foto maakt een foto nog niet per se goed. Je moet de primaire verlangens van de kijker aanspreken. Bij primaire emoties kun je denken aan verlangen, nieuwsgierigheid, plezier enzovoort. Wat een mooi voorbeeld is, is de reclame over vakanties. Je ziet prachtige landschappen, witte stranden, groene palmbomen en gelukkige gezinnen of stelletjes en je denkt, ik wil dit ook. Hierbij wordt je emotie geprikkeld en dit lijdt ertoe dat je een vakantie gaat boeken. Een voorbeeld van een social media post waarin afbeelding met een sterke betekenis (namelijk zomer) zijn gebruikt is van Tui:

Voorbeeld afbeeldingen social media post TUI

Afbeelding van TUI

Koppel de afbeeldingen aan je merk

Probeer de afbeeldingen te koppelen aan je merk. Een goede visuele marketingstrategie zorgt ervoor dat de naamsbekendheid optimaal is. Je kunt je voorstellen dat als een merk altijd de kleur groen gebruikt en ineens kiest voor de kleur rood, dit niet meer herkenbaar is voor de doelgroep. Alles moet samenhangen met jouw huisstijl en met het creatief concept. Denk hierbij aan het imago van je merk/dienst, is deze zakelijk of juist heel persoonlijk? Wil je luxe uitstralen of meer casual? Beantwoordt deze vragen en zoek dus een afbeelding die hierbij aansluit.

Twijfel je over jouw keuze? Ga het eens vragen aan de doelgroep. Er zit vast wel iemand van je doelgroep in je kennissenkring of bij die van je collega’s. Testen is in deze fase belangrijk, je wil natuurlijk niet falen met je campagne.

Nog wat leuke tips…

Zorg ervoor dat je aansprekende kleuren gebruikt, hierbij kan je de kleurenpsychologie gebruiken dat in de vorige kop benoemd is. Probeer uniek te zijn, doe niet wat iedereen al doet. Daar maakt de doelgroep vanzelf een zogeheten ‘Blur’ voor, zij zien die reclame-uitingen niet meer. Denk ook aan compositie, het gekozen model, de omgeving en het perspectief. Twijfel je over 2 afbeeldingen, start een A/B test. Test A bij het ene deel van de doelgroep en B bij het andere deel. Kijk welke afbeelding zorgt voor de meeste conversie (gericht op jouw marketing doel).

Zorg dus altijd voor (bewegend) beeld bij je tekst. De kans dat je hiermee de aandacht trekt is veel groter. De afbeelding moet natuurlijk wel relevant en aantrekkelijk zijn. Wees ook niet bang om fouten te maken. Je kunt de post altijd nog aanpassen. Natuurlijk moet de fout wel te overzien zijn.

Van flop naar viral

Hoe zorg je voor een goed scorende social media post? Allereerst is het belangrijk om de boodschap/propositie aan te passen aan het medium dat je gebruikt. Op Twitter post je bijvoorbeeld korte berichten en maak je gebruik van hyperlinks en hashtags, op Facebook probeer je het publiek juist persoonlijk aan te spreken. Bekijk onderstaand plaatje eens en ga voor jezelf na of je de content hebt afgestemd op het medium dat je wil gaan gebruiken. Onthoudt ook dat de gebruiker het bericht mogelijk op twee verschillende medium ziet. Je wilt dan natuurlijk niet twee keer hetzelfde bericht laten zien.

Voorbeelden social media posts

Afbeelding van CoSchedule Blog

Ga na wat de doelgroep wilt en verwacht en ga niet uit van je eigen voorkeur. Natuurlijk vind jij alles wat met jouw organisatie te maken heeft interessant, maar vindt je doelgroep dat ook? Speel dus in op de specifieke behoeften van je doelgroep. Zorg ervoor dat je social media post dus specifiek interessant is voor je volgers of de nieuwe doelgroep die je wilt bereiken.

Vraag je zelf af: ‘’What’s in it for them?’’.

Actie actie actie

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de doelgroep actie onderneemt. Je kunt hierbij denken aan een opvallende call to action maar je kunt ook kiezen voor een subtiele link. Ook dit is geheel afgestemd op de doelgroep. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te opdringerig over komt. Inspireer de doelgroep met een mooie afbeelding, aansprekende kleuren en dan gaan ze vaak vanzelf verder kijken.

Wist je dat het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden een positief effect heeft op je bericht? Hierdoor hou je de informatie namelijk laagdrempelig en zorg je voor een persoonlijke sfeer. Meer volgers zouden zich betrokken kunnen voelen bij jouw organisatie.

#hashtags

Zorg voor relevante sleutelwoorden en de juiste hashtags zodat je post altijd goed vindbaar is. Social media werkt niet zoals Google, maar je kan op social media wel zoeken. Je vergroot de kans dat anderen je bericht sneller terug kunnen vinden.

Je kunt bijna beginnen met je social media post!

Heb je je medium gevonden? De juiste foto/filmpje/animatie en tekst erbij bedacht? Sluit het aan bij je huisstijl en doel? Dan kun je jouw social media post vorm gaan geven. De laatste vraag rust nu, welk formaat kies je? Gelukkig kun je via veel websites de formaten van social media posts opzoeken. Maar plaats je nu één foto of meerdere? Gebruik je één carrousel of drie? Bij een filmpje is de keuze niet zo lastig, deze plaats je vaak één keer.

Ga je voor bewegend beeld?

Een filmpje zou goed werken in bijvoorbeeld een Instagram Story, deze start namelijk vanzelf. Ook een animatie kan goed werken op Instagram story. Vaak tikken mensen de story’s snel door, je moet de aandacht dus weten te pakken. Dit gebeurt sneller met bewegende beelden dan met stilstaande beelden. Op Facebook zie je vaker advertenties met een foto omdat je een filmpje minder snel aanklikt. Het voordeel van Facebook is dat je makkelijk op ‘vind ik leuk’ of ‘vind de pagina leuk’ kunt klikken. Ook heb je de keuze om er direct een link bij te zetten die doorschakelt naar een pagina.

Zoals al eerder benoemd kan je Facebook beter inzetten om de doelgroep te activeren en te informeren. Instagram kun je beter gebruiken bij het inspireren van je doelgroep. Je hebt op Facebook ook nog de mogelijkheid om meerdere carrousels toe te voegen. Hierbij kun je drie tot vijf producten tonen. Dit is een goede keuze wanneer je verschillende producten of diensten aanbiedt en deze samen wilt laten zien. Onderste afbeeldingen zijn voorbeelden van een social media post. KLM is een post op Instagram en Heinz op Facebook.

Voorbeelden social media berichten + formaten

Afbeeldingen van business trustedshops en Likeconomics

Je bent nu klaar om je creatief concept te ontwerpen en je social media marketingplan vorm te geven. Vragen mag je altijd stellen in de reacties en ik ben benieuwd naar jullie ideeën en creaties, succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *