Zo maak jij jouw boek review populairder

De 5 stappen om jouw boek review populairder te maken.

Als ervaren lezer en recensent zie je al snel hoeveel invloed een goed geformuleerde boek review kan hebben. Voordat men een boek aanschaft wordt er vrijwel altijd gekeken naar de meningen van anderen, of dit nou wordt gegoogeld, of omdat het op de kaft zelf staat. Dit sluit aan bij het principe van social proof en het principe van autoriteit van Robert Cialdini volgens onderzoek van Riffoff. Men kijkt naar de recensenten die ervaring hebben om op basis daarvan de doorslaggevende stap te nemen. Maar hoe zorg je er nou voor dat de reviews waar naar gekeken worden, jouw boek reviews zijn?

1. SEO vriendelijke Website

Het is vrijwel niet mogelijk om alleen een social media account via SEO vindbaar te maken, aangezien het algoritme en het google systeem voornamelijk kijkt naar de linkbuilding en de populariteit van de overkoepelende website. De sub pagina’s (ofwel de accounts) zijn minder interessant en zullen via SEO niet opvallen tenzij ze al gigantisch zijn qua bereik, denk bijvoorbeeld aan Kim Kardashian. Dus hoe zorg je er dan voor dat je boek review accounts worden gevonden? Dit wordt allemaal verder toegelicht op de website van Neil Patel.

De website met al je reviews is je thuisbasis. Voor je vindbaarheid online is het erg handig, omdat al je review accounts via de website te vinden zijn. Dus als iemand geïnteresseerd is in jouw boek review blog en vervolgens op de site ziet dat je ook op Instagram actief bent, is dat mooi meegenomen.  Dit werkt ook de andere kant op. Zo kan je publiek via bijvoorbeeld BookTok (op TIKTOK) op jouw website terechtkomen en zo in aanraking komen met de andere accounts en reviews.

Maar hoe maak je het dan SEO vriendelijk?

Door je website SEO vriendelijk te maken, ben je makkelijker te vinden via search engines zoals Google. Dit is erg waardevol om nieuwe lezers/volgers te genereren.

Je kan je website gemakkelijk SEO vriendelijk te maken door onder andere het volgende te doen:

  • Zorg voor duidelijke URL’s, dit zal het zoeken naar de pagina gemakkelijker maken.
  • Zet image descriptions bij je gebruikte afbeeldingen.
  • Hou de meta descriptions bij en optimaliseer die.
  • Gebruik sterke keywords, maar niet in overmaat.
  • Upload en update regelmatig content zodat je actief blijft.
  • Link door naar andere websites en vergeet niet te linkbuilden.
  • Optimaliseer je tekst.

Waar je echter wel stil bij moet staan, is dat competitieve zoektermen en onderwerpen het lastiger maken om snel omhoog te klimmen in de search results. Als jij bijvoorbeeld net een telefoonwinkel begint, heeft het vrijwel geen zin om gelijk op keywords als Apple, IPhone en Samsung te focussen, omdat daar te veel concurrentie voor is die al veel langer dan jij actief is.

2. Ken je boek review doelgroep

Er zijn zo veel verschillende soorten genres en niet elk genre sluit bij iedereen aan. Daarom is het belangrijk om te kijken naar het soort boeken dat je reviewt en wie je publiek is.

Zo zal young adult fantasy zal niet aanslaan bij Geert van zesenveertig die graag non-fictie leest, maar zal het wel erg aantrekkelijk zijn voor de zeventienjarige Rachel. Door dit in gedachten te houden kan je de boeken die je uitkiest afstemmen op de behoeftes van je doelgroep. Dit moet natuurlijk wel in balans worden gebracht met wat jij zelf leuk vind om te lezen. Jij bent natuurlijk degene die de boeken zal moeten lezen, dus is het handig als je dat met plezier doet.

Ervaring met het genre en de doelgroep helpen ook als het gaat om het schrijven van een review. Door je doelgroep te kennen, weet je hoe je ze het beste aan kan spreken en je verhaal goed aan kan laten komen.

3. Accounts, accounts en nog eens accounts!

Er zijn veel verschillende manieren om een boek te reviewen en om bij te blijven en zo veel mogelijk gezien te worden is het belangrijk om je inzet te verspreiden.

Zo is tegenwoordig op het jeugdplatform TIKTOK het sub genre BookTok razend populair. In de korte video’s wordt een boek aangeraden of een recensie gegeven om zo te entertainen en lezen te stimuleren. Dit gaat vaak hand in hand met de aestetic en vibe die lezen met zich mee brengt. Lees hier meer over marketing onder de jongere doelgroepen.

Een ander groot review platform is Goodreads.com. Hierop worden uitgebreide boek reviews gegeven en kan er gefilterd worden op verschillende factoren. Zo kan iemand die opzoek is naar een fantasy boek dat lijkt op From Blood and Ash, duidelijk zien welke andere boeken hierbij in lijn vallen en wat de reviews voor dat nieuwe boek zijn. Deze reviews zijn vaak erg uitgebreid en de auteurs van de boeken kunnen op dit platform ook met de reviewers communiceren.

Goodreads boek review

Ook op Instagram kunnen boek reviews succesvol zijn. Een mooie foto van een boek en een goed geformuleerde review kunnen zo je doelgroep aanspreken en ze in aanraking laten komen met je nieuwste review, ongeacht of ze de review daar lezen, of gewoon even stilstaan bij het feit dat je iets nieuws hebt gepost.

Webwinkels maken ook gebruik van reviews. Dat is immers waar de meeste mensen hun recensies achterlaten. Elke keer dat je een boek aanschaft, is verstandig om ook een review op de website te plaatsen. Zo vergroot je je bereik en is de kans groter dan mensen via de aangeraden andere aankoopopties in aanraking komen met jouw reviews.

Door gebruik te maken van verschillende review platformen zorg je ervoor, dat je zo veel mogelijk verschillende mensen in aanraking laat komen met jouw reviews.

4. Contentkalender en planning.

Om goed te vinden te blijven doormiddel van SEO, moet je met regelmaat dingen publiceren op je webpagina. Hierbij kunnen een contentkalender of planning erg nuttig zijn. Het is verstandig om per platform te bedenken wat je wanneer wil posten. Elke zoals eerder genoemd heeft elk platform en account een nét iets andere tone of voice waar rekening mee moet worden gehouden bij het plannen van de content.

Je kan een content kalender maken op verschillende manieren. Je kan een Excel spreadsheet maken, Google kalender gebruiken of een van de handige tools gebruiken zoals die van Hubspot.

5. Blijf actueel, maar speel toch in op die niche

Je hebt natuurlijk je vaste publiek en een paar genres waarover je het meeste schrijft. Het is goed om deze niche aan te houden, maar let op dat je de reviews wel zo nu en dan toegankelijk maakt. Zo is de afgelopen periode de Dune film uitgekomen.

Dune film editie

Het boek bestaat al een hele poos, maar doordat het nu verfilmd wordt, stijgt de vraag naar het boek en komen er nieuwe edities uit. Als fantasy/romance reviewer, sluit het boek enigszins aan bij je content, maar is het niet een titel die je gelijk zou verwachtten. Door in te springen op de trend en hier een review over te maken, kan je toch profiteren van de populariteit die het boek heeft en zo je reviews onder de aandacht brengen bij nieuw publiek.

Zo kan je dus jouw boek review populairder maken!

Al met al zijn er veel verschillende manieren om je boek reviews te optimaliseren. Je kan door ze allemaal toe te passen en op jouw reviews af te stemmen, het beste eruit halen. We zullen ze nog even op een rijtje zetten:

  1. Maak je website SEO vriendelijk
  2. Weet hoe je het beste je doelgroep kan bereiken
  3. Verspreid je accounts op de platformen die je nodig denkt te hebben
  4. Maak een contentkalender en planning
  5. Ga mee met de trends en blijf in touch met je niche

Bedankt voor het lezen en veel succes en plezier met het maken van je boek review!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *