Youtube Shorts – 5 Tips & Tricks om te groeien

youtube shorts tips & tricks

5 Tips & Tricks om te groeien met YouTube Shorts

Wat zijn YouTube Shorts?

Zoals aangegeven door YouTube, zijn shorts dé manier om een nieuw publiek aan te spreken op het platform door gebruik te maken van je smartphone en de kracht van de Shorts-camera in de YouTube-app. 

Shorts zijn korte video’s van maximaal 60 seconden lang, waarmee je sneller en gemakkelijker de aandacht van je publiek trekt.

Deze video’s zijn wereldwijd beschikbaar en elke maker van videomateriaal kan gebruikmaken van shorts om zijn organische bereik te benutten en de betrokkenheid bij zijn YouTube-kanaal te vergroten.

YouTube Shorts biedt de makers ook een audiobibliotheek om een audioclip of -liedje toe te voegen voor persoonlijke, niet-commerciële en entertainment doeleinden.

Je hebt alleen de limiet van het toevoegen van een 15-seconden clip als je besluit om de audio-bibliotheek van YouTube te kiezen.

Maar als het gericht is op de aandacht van het publiek voor niet-commerciële doeleinden, hoe kan jij YouTube shorts dan inzetten als bedrijf?

Laten we dat eens uitzoeken.

Waarom heb je YouTube Shorts nodig?

Als je een zakelijk YouTube-kanaal beheert, weet je al hoe moeilijk het is om nieuwe kijkers te genereren. De markt is verzadigd, en de grote kanalen claimen al het publiek.

Met de introductie van YouTube Shorts hebben nieuwe YouTube-makers een gouden kans gekregen om hun YouTube-kanaal te laten groeien en hun engagement te vergroten.

YouTube Shorts kunnen je helpen om nieuwe abonnees aan te trekken op een effectieve en eenvoudige manier in vergelijking met andere marketingstrategieën op YouTube.

Zelfs omdat het zo nieuw is, wil YouTube dit segment laten groeien en meer mensen bewust maken van YouTube Shorts, zodat het algoritme de makers ook helpt om hun organische bereik te vergroten.

YouTube Shorts heeft een van de beste organische bereiken op het platform. Je ziet dat als je een boeiende short maakt met alle SEO-gerichte tags en zoekwoorden, niets een stijging van je engagement cijfers kan tegenhouden.

Maar als bedrijf heb je drie opties:

  1. Ofwel je volledig richten op YouTube Shorts en een Shorts georiënteerd kanaal maken
  2. Negeer Shorts volledig en ga door met het creëren van reguliere YouTube-content
  3. De fusie van beide elementen

De meest ideale van deze drie keuzes is de derde, want als je je volledig richt op de YouTube Shorts, zul je ongetwijfeld meer betrokkenheid krijgen, je cijfers zullen een hobbel nemen, maar je kunt geen geld verdienen aan Shorts video’s. Je kunt niets verdienen aan Shorts. 

 

1. Bepaal de lengte

De aanbevolen duur van de Shorts is maximaal 60 seconden of minder, maar je moet begrijpen dat het niet verplicht is om de volledige minuut te gebruiken.

Je moet je richten op het zo beknopt mogelijk leveren van jouw boodschap. Waardeer de tijd van jouw kijker. Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe een populair Shorts-kanaal genaamd Sidemen clips slechts inhoud van ongeveer 15-35 seconden plaatst en duizenden views krijgt.

Bron: Youtube – Sidemenshorts

Je moet jezelf twee vragen stellen bij het bepalen van de lengte van je YouTube Shorts:

  1. Hoeveel tijd heb je nodig om je punt te maken in de video?
  2. Is er een deel van de inhoud dat je kunt elimineren of knippen om de kijktijd te minimaliseren en het effect te maximaliseren?

Als je deze vragen beantwoordt, maak je je inhoud automatisch zo compact mogelijk, waardoor de effectiviteit van je inhoud toeneemt.

 

2. Maak waardevolle Shorts

Je wilt niet zomaar willekeurige inhoud posten met je Shorts; het moet precies, kort, en het belangrijkste, waardevol zijn.

Als de kijker je korte filmpjes niet waardevol vindt, is de kans groot dat hij of zij je kanaal niet meer zal bekijken. 

Je degradeert alle toekomstige mogelijkheden van hen om zich te abonneren op je kanaal en elk stukje inhoud van jou voor een langere periode te bekijken.

Kies de YouTube Shorts  die relevant zijn voor je niche en de inhoud van je bericht op YouTube. Je kunt ook gebruik maken van korte filmpjes voor de invoering van jouw nieuwe product of diensten, die een emotie van opwinding kan verhogen in jouw kijkers.

 

3. Edit je YouTube short 

Als je de tool Shorts op je mobiel gebruikt, wil je dat misschien zo houden om je video’s te bewerken, maar het bewerken op je desktop heeft ook zo zijn voordelen.

Als je in breedbeeld hebt gefilmd met een normale camera (niet mobiel) en desktop editing software gebruikt en wilt bewerken voor verticale video, verander dan eerst je video afmetingen van 1920 x 1080 naar 1080 x 1920.

Heb je clips eenmaal ingekort tot rond de 60 seconden en je tevreden bent, kun je beginnen met het toevoegen van elementen die samen je Shorts laten opvallen en de kijktijd verhogen:

Tekst

Tekst voegt niet alleen interesse en informatie toe aan de video, maar kan ook worden gebruikt om jouw call-to-action aan het einde van jouw video te benadrukken.

Voeg geen tekst toe in het onderste kwart van jouw video, aangezien deze waarschijnlijk verborgen zal worden door de videotitel, abonneer knop, enz.

Overgangen

Net als tekst voegen overgangen visuele interesse toe aan je Shorts en helpen ze om de aandacht van kijkers vast te houden. 

Muziek

YouTube biedt duizenden gratis muziektracks die je kunt opnemen in je Shorts. Kies er een met een geschikte achtergrond track.

Geluidseffecten

Deze hoeven maar subtiel te zijn, maar ze kunnen een enorm verschil maken voor de algehele kwaliteit en aantrekkingskracht van je Shorts. Deuntjes, swipes, kerchings – wat maar past in jouw short, voeg het toe.

Call-to-action

Kijkers kunnen Shorts leuk vinden, maar waarschijnlijk veel effectiever is het om hen te vragen zich te abonneren. Aangezien korte filmpjes ontworpen zijn om na elkaar bekeken te worden, is de kans groot dat als u een kijker verliest zonder dat hij zich abonneert op meer van jouw content, hij voor altijd verloren zal zijn. 

Dus als je één call-to-action moet kiezen, zou ik voor Abonneren gaan – houd het boven het onderste kwart van het scherm en voeg wat pijlen toe die naar beneden wijzen naar de Abonneer knop.

Snelheid

En zoals je kunt in de Shorts tool in de app, vertraag of versnel je video als het past bij je inhoud, ga snel door “saaie” delen van een tutorial.

 

4. Maak aangepaste Thumbnails

Net als andere YouTube-video’s spelen thumbnails een belangrijke rol. Zoals bij de beslissing of de kijker al dan niet op je YouTube Shorts zal klikken.

Maar er kan de gedachte opkomen dat shorts in een verticaal gebied worden geplaatst waar ze automatisch non-stop worden afgespeeld. Waarom zou ik dan een thumbnail maken als het toch geen nut heeft?

Je hebt gelijk. Maar wat je hier mist, is dat YouTube Shorts ook als gewone video’s op een kanaal kunnen worden bekeken.

Het vereist dus een aantrekkelijke thumbnail voor je Shorts om ervoor te zorgen dat de gebruiker je korte video bekijkt.

 

5. Verzin een sterke titel

De titels van je YouTube Shorts zijn een ander belangrijk aspect dat je in gedachten moet houden. Net als een thumbnail, moet je werken aan de titel van je YouTube Shorts.

Je titel moet de kijker bewust maken van welke inhoud je zult bieden met je korte video. Probeer de gebruiker niet te misleiden met misleidende titels; je zult alleen maar het vertrouwen van je kijker verliezen, wat zal resulteren in verlies van toekomstige betrokkenheid.

 

Tot Slot

Zorg ervoor dat je de juiste lengte kiest voor jouw video. Kies de niche waar je in wilt zitten en edit je video voor de optimale kijkbeleving. Maak een opvallende thumbnail met een titel waar iedereen op wilt klikken. Voor je het weet ben jij de volgende Enzo knol!

Nu je deze tips & tricks kent kan jij aan de slag met jouw YouTube shorts kanaal. Verder nog tips nodig op het gebied van youtube? Check dan ook even deze blogs: Zo bereik je meer klanten met video content op YouTube in 2021 & Adverteren via YouTube alleen voor grote bedrijven? Echt niet!

Laat mij weten wat je ervan vond! Als je nog meer tips en tricks kent laat het dan zeker achter in de reacties. Bekijk ook mijn website: erikeefting.com

3 Replies to “Youtube Shorts – 5 Tips & Tricks om te groeien”

  1. Super nice! Hele uitgebreide blog voor iets dat zeer recent pas online is gekomen. Zelfs als iemand die geen content creator is op Youtube interessant om te lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *